Domů
Elektromobilita
Stát dá na dobíjecí stanice pro elektromobily dalších 60 mil. Kč
Elektromobil

Stát dá na dobíjecí stanice pro elektromobily dalších 60 mil. Kč

Stát poskytne na výstavbu dobíjecích stanic pro elektromobily dalších 60 milionů korun. Použije na to evropské peníze. Ministerstvo dopravy o tom informovalo v tiskové zprávě. Další stovky milionů korun z evropských peněz na vybudování dobíjecích stanic ministerstvo poskytlo už v minulých letech, celkem by z nich mělo do roku 2023 vzniknout minimálně 800 stanic. V Česku je v současné době přes 400 aktivních dobíjecích stanic.

Jde o pátou dotační výzvu, kterou ministerstvo vyhlásilo pro podporu výstavby dobíjecích stanic z Operačního programu Doprava (OPD), který je financovány z evropských fondů.

Program bude zaměřený na výstavbu doplňkové sítě dobíjecích stanic. Novinkou je v něm možnost zařazení do projektů i dobíjecí stanice, které jsou kromě běžného dobíjecího bodu o výkonu do 22 kW vybaveny i rychlodobíjecím bodem s vyšším výkonem.

Prodeje elektromobilů v Evropě a USA
Ilustrační foto

O dotaci na vybudování běžných dobíjecích stanic se mohou zájemci přihlásit do 30. listopadu. Šanci peníze získat bude mít ale pouze uchazeč, který už má zkušenosti s provozem alespoň deseti veřejně přístupných dobíjecích stanic. Počet instalovaných stanic závisí podle ministerstva na samotném zájemci, úřad pak posoudí výhodnost nabídky.

Stát z evropských peněz poskytuje dotace i na infrastrukturu dalších alternativních paliv. Jde například o stanice pro zkapalněný zemní plyn (LNG) či stlačený zemní plyn (CNG). Celkem má stát z evropských peněz vyčleněno na podporu infrastruktury pro alternativní paliva 1,2 miliardy korun.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(44)
Energetik 007
1. září 2020, 07:36

V ČR se ročně vybere na emisních povolenkách tak 20 mld, to si stát dělá srandu že na dobíjecí stanice dá pouhých 60 mil.

Teď je v ČR asi 7000 čerpacích stanic tak počet dobíjecích stanic by se tomuto číslu měl blížit 800 je výsměch protože dobíjení elektromobilu je mnohem delší a častější na počet ujetých km.

Distribuční soustava EON, ČEZ není dimenzovaná na předpokládaný počet elektromobilů 500 000 v roce 2030.

Pavel K
1. září 2020, 08:28

Distribucni soustava opravdu nezvladne nocni nabijeni 230 V 16 A * 1/2 mil vozu? Vite jakou spotrebu ma domacnost v nedeli dopoledne? A tech domanosti neni 1/2 mil? A ma s tou (nejen) pripravou obeda distribucni soustava problem? Pokud ano, proc to distributori neresi? A verite, ze distributor do roku 2030 prestane investovat do site?

Ja mam nabijeni na zasuvce (230 V) jistene 16 A jisticem, kde mam jeste zapojenou vodarnu a nabijim vecer, kdy se i sprchuje cela rodina a ani jednou jistic nezavahal. No a draty, co mam na konzole na dome nejevi znamky upalovani.

pr
1. září 2020, 09:05

To ani neříkejte, že distribuční soustava není dimenzovaná na 4,3 Mega elektromobilů které jsou uživitelné pomocí 14TWh každoročně v ČR vyrobené energie kterou od spuštění Tunelína vyvážíme za pár šupů. Přenosová soustava to tedy v pohodě zvládne. To že si zaměstnanci distributorů místo budování jezdí v naleštěných, každé 3 roky nových Hummerech není náš problém, my si každý platíme REZERVOVANÝ příkon minimálně 1x25A. Takže Vaše stesky energetiku jsou pouze o tom, že máte vrátit neoprávněně si vyplacené mzdy, protože jste nedělali jako distributoři svou práci. Naštěstí to my spotřebitelé řešit nemusíme, my si ten rezervovaný příkon dostatečný i pro provoz elektromobilu platíme. My jsme svůj problém vyřešili a Váš nás jaksi nezajímá.

energetik
1. září 2020, 19:52

Bohužel v ČEZku neplatí to, že i když si zaplatíte za rezervovaný příkon třeba 3x32A a platíte za něj měsíční paušál, že si můžete bez dovolení distributora zapojit do zásuvky výkonnější spotřebič než má třeba 16A, viz PPDS 2020 příloha č. 6 strana 18 tabulka 13 a strana 19.

energetik
1. září 2020, 19:59

Takže ano, ve skutečnosti platíte za víru a ne za skutečný rezervovaný příkon. Takové to tady bohužel je.

Je před volbami, zkuste z toho udělat volební téma. Možná Okamura by se toho chytl, migranti ani inkluze už nejsou téma za které by získal nějaké podstatné hlasy.

energetik
1. září 2020, 20:04

Distributoři docela běžně zakazují připojit např. tepelná čerpadla/klimatizace a ti i s plynulým rozběhem přes frekvenčním měnič nebo softstart. A stavební úřad nedá stavební povolení na stavbu vytápěnou tepelným čerpadlem bez souhlasu distributora.

pr
2. září 2020, 09:26

Ale, abychom se vrátili k tématu, klidně ze sítě mohu odebírat 3x32A a distributor má smolíka. Jednou si příkon platím a chtěl bych vidět argumentaci pro obstrukce ze strany distributora.

Jan Veselý
1. září 2020, 09:09

Člověk by řekl, že se při slově elektromobil ozve v hlavách distributorů elektřiny "ča-čink" jako u pokladny a v očích se objeví dolary. Jak jinak by měl kapitalista reagovat na potenciálně obrovský zdroj obratu a zisků pro svůj byznys? Ale možná je to u monopolistů, kteří mají své jisté, jinak. V tom případě je třeba na ně pořádně dupnout, aby pohnuli kostrou.

pr
1. září 2020, 09:16

Ale vůbec ne pane Veselý. Do počtu 4 300 000 elektromobilů v ČR se při průměrném nájezdu pro výrobce a distributory nic nezmění. Pouze eletřina posledních 20 let vyvážená za pár šupů mimo ČR zůstane pro ovčany tohoto státu. A jelikož 95% nabíjení bude probíhat v tarifu D27d tak 70 Kč/MWh distributora nespasí.

Ale elektromobilita výrazně pohne s rozvojem FVE a domácí akumulace.

J
1. září 2020, 09:56

Vám distributor zaručuje ceny tarifu na 10-20 let dopředu?

pr
2. září 2020, 06:02

ne, ale s takovým přístupem bych si nikdy nic nepořídil. Já dnes už mám FVE (nevidím důvod proč by ji v případě výhodnosti nemohl mít každý) a tak jako vy si vybíráte dle různých kritérií do kterého obchodu pro rohlíky dorazíte, tak já si vybírám za jakou cenu jsem ochoten elektrickou energii odebírat. Člověk by řekl, že takovéto chování je již 30 let standardem. A jestli distributoři nadále žijí v socialismu direktivního hospodářství, tak to není můj problém.

Už můj dědeček říkával, že kdo chce moc nemívá nic. (myšleno distributor) Chápu, že dnes maj lidi na práci ruce křivý jako turecký šavle (viz. ceny nemovitostí), ale jednou se to zákonitě zlomí. Je to o poměrech na trhu práce a s narůstající automatizací (a vývojem nezaměstnanosti) holt přibude času na to starat se sám o sebe, ne jen o "blaho lidu" jako je tomu dnes.

Josef
3. září 2020, 11:06

Cena distribuce je složena ještě z ceny paušálu a ten je samozřejmě mnohem vyšší u 2 tarifních sazeb než jednotarifních, takže z tohoto pohledu distributor rozhodně nepřijde zkrátka... Jinak tady bylo kritizováno nabíjení citiga - nabíječna má 2 fáze a na 3 fázi v domě bývá zapojen v 8 hodinové sazbě bojler, takže se velmi dobře využije jistič 3x16A a když to vymyslíte chytře, tak si v noční sazbě i vyperete usušíte a umyjete nádobí..

Energetik 007
1. září 2020, 08:53

Vy ten problém nemáte, dráty se neopalují to jo - ale Norsko a Švédsko kde je více než 50% prodaných EV ten problém mají, jak s množstvím nabíjecích míst tak s distribuční soustavou.

Pro ČR při předpokládaném nárůstu počtu elektromobilů to znamená rekonstrukci skoro všech NN rozvodů a výměna skoro všech distribučních transformátorů a to do 2040.

pr
1. září 2020, 09:11

Naštěstí to není problém koncových zákazníků. A na distributory je potřeba poslat Vitáskovou, protože takovéto kecy znamenají, že nyní distributoři obchodují s vírou a nikoli s REZERVOVANÝM příkonem domácností! Což je podvod a tedy trestný čin.

Jan Veselý
1. září 2020, 09:20

A co myslíte, jak na problém reagují? Jsou předpodělaní jako vy? Vzdali se bez boje? Nebo ten problém řeší?

A během příštích 20 let se stejně bude muset celá distribuční síť obnovit, tak jako tak.

Energetik 007
1. září 2020, 11:36

U nás na vsi ji letos obnovili NN i VN do kabelů trafo taky pod zem na 400 obyvatel 100 domků 400 MVA trafo - to na elektro mobilitu není

Pavel K
1. září 2020, 11:43

Muzete mi rici, jaky rozdil, krome delky spotreby, je mezi pripravou vikendoveho obeda a nocnim nabijenim BEV?

Energetik 007
1. září 2020, 12:41

Soudobost v 17h přijedete z práce zapnete topení, konvici, troubu na přípravu večeře a BEV připojíte do rychlo nabíječky protože jedete na 20h do divadla a bydlíte v satelitu 20km od města v dobře zatepleném domku vytápěném přímotopy.

Pavel K
1. září 2020, 13:02

No to mate jeden dum, kde dojeli s BEV, ktery uz neujede 40 km nebo to divadlo neplanovali a zaroven ti lide vlastni rychlonabijecku (mimochodem, za 3 hod pri 10 A prikonu se mi dobije tech 40 km. 10 A 1f mi neprijde jako rychlonabijecka)

A co ostatni domy v te vesnici (na tom samem trafu), jaky soubezny scenar si vymyslite pro ne?

Josef
12. září 2020, 22:00

Budou dynamické tarify, vy to auto v 17 00 nepřipojíte, protože to nebude výhodné....

pr
2. září 2020, 06:20

400MVA/100 domů=4MVA - no i kdyby to bylo jen 0,4MVA trafo, tak 4kW na dům a elektromobil se Vám zdá málo? Kolik si představujete, že budete mít roční spotřebu? Viděl jste někdy průběh spotřeby domácnosti? Holt strašení neexistujícími hrozbami za účelem manipulace jinými je lidská přirozenost. Přesně tak jak to nyní provádíte Vy.

Josef
12. září 2020, 22:01

Na MPO je studie zatížení z důvodu EV...

Carlos
12. září 2020, 22:06

Josefe,

jaké rozložení použili ve studii pro simulaci?

Energetik 007
2. září 2020, 09:02

Jsem se spletl o 3 řády, kdo tomu rozumí ví že trafo je 400 kVA.

Na to že distribuční soustava (na rozdíl od PS) není dimenzovaná na nárůst počtu EV je mnoho studií.

Kromě výměny distribučních prvků možná už 2025 je faktem i to že v 2040 se ČR stane dovozcem elektřiny (jestli tedy bude od koho dovážet)

pr
2. září 2020, 09:56

Jasně, pochopili.

Ale znovu se vracím k mé argumentaci, že jako koncového spotřebitele mne problém distributora nezajímá. Platím? Platím! A šlus.

Dokonce distributory podezřívám, že budou reagovat až na opravdový nedostatek. Dává to minimálně ekonomickou logiku. A obměna vozového parku bude postupná, nikoli hromadná během jednoho roku. Takže času budou mít na případnou modernizaci dost.

A dále argumentuji, že ani lidi nejsou dnešní. Takže počet FVE a bateriových úložišť bude růst. Takže možná ani distributor žádnou elektromobilitu na elektrorozvodné síti nepozná.

pr
1. září 2020, 08:53

A opět článek pro policajty.

Akumulátor v autě dobíjí v zimě před služenou pouze policista obuškem. Všichni ostatní akumulátory, případně z nich složené batrerie NAbíjejí. Toto učili každého elektrikáře.

Před tím, než retarda z MMR zveřejnil manuál k nabíjecím stanicím, kde je nazval dobíječkami (asi si nepřeje rozšíření elektromobility, tak to sabotuje i názvoslovím) se daly pořídit pouze nabíječky. Třeba k mobilu by si nikdo s průměrným a vyšším IQ dobíječku nekoupil. Není ani v nabídce ešopů.

Stejně dementní je označovat v ČR trakční napětí 400V jako vysoké napětí (asi stejně dementní překlad high voltage), které je v ČR až od 1000V

Pepik
4. září 2020, 17:00

Prosím, co je to to "trakční napětí"? Google o něm nic neví, tak se ptám, abych se poučil pro příště.

Energetik 007
2. září 2020, 10:15

Podle EGÚ v 2040:

v sítích nn nárůst 7000 MW

vn/nn distribuční trafa 65000 na výměnu

nn síť 4600 km na výměnu

110/22 trafostanice 23 nových

VN vedení 1500 km nových

Celkové náklady 92 mld Kč (to se vybere na emisních povolenkách tak za 5 let)

petrsss7
30. říjen 2020, 13:08

To mi přijde super. Když se podíváte na článek sem o elektromobilitě za rok 2019 https://www.dopravniznaceni.com/Elektromobilita-za-rok-2019-b5189.htm tak je vidět jak se to stále posouvá a že i stát se snaží to někam posunout. Jsem určitě pro! Super.

Josef
31. srpen 2020, 21:35

Podpora pomalých nabíjecích míst je nesmyslná. Pokud si něco zaslouží podporu, pak by to měly být rychlonabíječky s výkonem 150kW a výše, důvod je jasný nové EV budou mít větší baterie, takže se budou moci nabíjet vysokými výkony. Pomalé nabíjení není praktické, hodí se spíše někam k hotelu nebo penzionu, pomalá nabíječka 3x16 A nabíjí moderní EV 8 hodin a není proto praktická ani u restaurací ani u nákupních center.

Energetik 007
1. září 2020, 07:19

To asi těžko je třeba výrazně posílit distribuční soustavu.

Průměrná česká vesnice 300 obyvatel 100 domů, současně instalovaný příkon vn/nn cca 500 kVA.

3 rychlonabíječky tedy jedna na 30 domů (a to je málo) a odpoledne když se začne vařit a topit a dobíjet auta to distribuční soustavu spolehlivě zhroutí.

Pavel K
1. září 2020, 07:25

Pro by mela byt na vesnici rychlonabijecka? Cozpak tam lide nemaji zasuvku 230 V, popr. 400 V 16 A?

Ja takhle ziji vic jak rok a rozhodne jsem doma rychlonabijecku nikdy nepotreboval. Je v 15 km vzdalenem meste.

Josef
1. září 2020, 09:41

A k čemu byste jí potřeboval ? Na domácí nabíjení stačí 1x16A a pokud Vám něco říká pojem soudobost, pak síť i trafo bude pro nabíjení EV bez problémů stačit.

Pavel K
1. září 2020, 07:30

Pomalych nabijecich mist je treba o nekolik radu vice jak rychlonabijecek. Kde budou nabijet lide v panelaku, kyz prijedou vecer domu a rano budou chtit jet tech svych 50 km? To budou jeste cekat na rychlonabijecce jak se dnes ceka na benzince? Neslysel jste, ze rychlonabijeni baterkam skodi?

Drtiva vetsina jizd se odehrava po pomalem nabijeni, staci kdyz s epodivate na to, kolik procent dennich najezdu je v rozsahu 70ti % kapacity prumerne baterie (zvolte si sam kapacitu).

pr
1. září 2020, 09:26

150kW je nesmysl. To ani ve městě a už vůbec ne na vesnici nikdo nepotřebuje. To jsou výkony možná potřebné podél dálnic. Ale protože jste nedodal jediný důkaz o potřebnosti těchto výkonů a kdykoli stojím na nabíjecí stanici ve Vystrkově, tak NIKOHO na jediném stojanu 150kW nevidím nabíjet, tak Vás Josefe pasuji na mluvku, který chce pouze vyprázdnit dotační koš několika málo nesmyslně drahými nepoužívanými nabíjecími stojany.

Josef
1. září 2020, 23:41

Naopak dotační koš se vyprázdní na starou technologii, která nemá do budoucna smysl. 100KWh baterie bude za pár let standart, takže nabíječka 150KW je rozumné minimum co lze podporovat.... Jinak to že nemáte EV na 150kW nabíječku ještě neznamená, že takové nabíječky nemají smysl a EV s malou baterkou, které je nutné nabíjet každých 200km jízdy po dálnici nebo ještě méně nemají budoucnost a když tak jedině jako malá auta do města typu e-citigo. Na delší trasy je to nepoužitelné, protože normální člověk si nekupuje drahé auto proto, aby až pojede z Prahy do Brna musel nabíjet ve Vystrkově... ale tomu Vy nemůžete rozumět.

Pavel K
1. září 2020, 23:56

Zajimalo by me, zda vlastnite BEV.

150+ kW urcite ano ale na hlavnich tazich. Rozhodne neco takoveho neni potreba na vesnicich (pokud tou vesnici nemate namysli prave zmineny Vystrkov).

Na vesnicich neni uz dnes treba zadna infrastruktura. A v mistech bytovych domu bez garazi je prave treba desetitisice nabijecich bodu, ktere ale musi byt levne na porizeni a provoz a bude tam snadne plceni za spotrebovanou energii a idealne v sobe bude mit rizeni, kde si clovek nastavi, kdyz potrebuje mit a na kolik procent nabite auto (prip. moznost cerpani energie z auta) a takova sit nabijecek se postara, aby pozadavku vyhovela za co nejnizsi cenu.

No a pokud pojedu do Prahy 2x do roka, tak tech 20 min ve Vystrkove preziju a deti se rady vycuraji.

Proc tomu nemuzeme rozumet my, ale rozumite jen Vy? :-)

Josef
2. září 2020, 22:29

Proč tomu nemůžete rozumět, protože jste nadšenec do EV, Vy nemáte EV, protože je to výhodné, ale proto že ho chcete mít. Jinak já BEV nemám. Osobně si myslím, že je nejlepší koupit auto za 3 platy a pak s ním jezdit dokud to jde tj. cca 8 let, pak to prodat za zbytkovou cenu a koupit další je to nejlevnější způsob individuální dopravy a pokud nepotřebujete velké auto, nejezdíte šrotem. EV stojí cca 30 českých platů do toho nemá smysl investovat.

Pavel K
2. září 2020, 22:41

Aha. Az doted jsme si myslel, ze praktik veci rozumi lepe nez teoretik. Vyvedl jste me z omylu, diky.

Asi zacnu fusovat panu Wagnerovi do jaderek :-)

Josef
2. září 2020, 22:58

Kdybyste četl diskuse, pak jsem tady onehdy napsal, že jsem se podílel na vývoji EV, patřím mezi lidi co stvořili MEB tedy e-Citigo a Enyaq -což jsou mimochodem nejlepší auta ve své třídě za přijatelnou cenu.Jenže pro koho jsou ta auta ? Pro lidi, kterým jde o dopravu ne... tak to prostě je.

Pavel K
3. září 2020, 07:39

To mi stale nedava logiku. Takze pokud bych se podilel na vyvoji mikrocipu, ale zadny nikdy nepouzil, nezandava mi to prece duvod si myslet, ze o nich a jejich pouziti vim vse.

A jeste nepredpokladam, ze MEB a CitiGo jste vyvijel cele a navrhoval veskery zivotni cyklus a veskere use casy.

Takze jste me nijak nepresvedcil, ze vite uplne vse o vhodnosti BEV pro kazdeho cloveka. A Vase nizka zkusenost je jasna z toho, ze tvrdite, ze podporovat pomale nabijeni je zbytecne. Jak se tedy dostanou BEV tam, kde maji nejvetsi smysl - do mest, kdyz lide nebudou mit moznost (vetsinou) pres noc pomalu nabit? To maji jezdit na rychlonabijecky, ktere tim padem vubec neprispeji k rizeni site a budou si zbytecne nicit baterky? Mimochodem, to nabijeni i CitiGa jste docela zmrvili, kdyz uvazim, jakym C nabijel e-Up. To tez ukazuje, ze Vase teorie s nabijenim jde proti Vasemu vyrobku. No a Enyaq - nejlepsi auto ve sve tride, nedosahuje vykonu nabijeni ani Vami protezovanych 150 kW.

Josef
3. září 2020, 10:33

Současné EV nejsou pro chudé lidi, kteří bydlí na sídlištích. Nebo si jako myslíte, že někdo kdo bydlí ve 2+1 si jako koupí auto za milion neblázněte. EV jsou pro bohaté lidi s vlastním domem a firmy. Lidé z bytů si budou kupovat ještě 10 let spalovací ojeté vozy. Takže pro větší rozšíření EV potřebujete síť rychlonabíječek. Co se týče nabíjecího výkonu, tak když chcete mít dítě v září, tak na to s mladou paní nemůžete začít myslet v srpnu , jinými slovy ty nabíječky musí být použitelné pro vozy co vyjdou i za 5 let jinak jsou to vyhozené peníze.

Jinak jak kdo nabíjí EV je vcelku jeho věc kabel se nechá kódovat a tím si určíte proud. a pro vaší informaci na platformě MEB se podílí tisíce lidí z různých zemí, koncept je o ceně výroby a vývoje v době uvádění produktu na trh. Výhodou citiga je velmi nízká spotřeba energie i když nemá tepelné čerpadlo, spolehlivost a přijatelná cena...

Pavel K
3. září 2020, 11:07

Obcas, kdyz zajedu k rodicum do panelaku, tak mi neprijde, z eby pred nimi nestala auta za milion.

S tim planovanim do budoucna plne souhlasim, proto je treba zacit budovat pomale nabijeni na sidlistich (treba 2 body na ulici), at tech par lidi, co na to ma, ma kde nabijet.

3sa
2. září 2020, 06:41

Nabíjím výhradně na 175kW, když jsem na Vystrkově.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se