Mírné snížení německých emisí skleníkových plynů v loňském roce nestačí k tomu, aby země dosáhla svého klimatického cíle pro rok 2030. Německo by muselo výsledek loňského roku ztrojnásobit, aby se dostalo na správnou cestu. Uvádí to předběžné údaje Agentury pro životní prostředí (UBA).
Německo v roce 2022 zaznamenalo meziroční snížení emisí skleníkových plynů o 1,9 %. Předběžné údaje UBA ukázaly, že větší spotřeba uhlí během energetické krize vyvolané ruskou válkou proti Ukrajině vedla k nárůstu emisí v energetickém sektoru, zatímco vysoké ceny energetických komodit tlačily na pokles emisí v průmyslu.
Vývoj emisí skleníkových plynů v Německu. Předběžné údaje pro rok 2022. Zdroj: UBA
Ve světle bouřlivého roku lze podle šéfa UBA Dirka Messnera dvouprocentní snížení považovat za částečný úspěch. Aby Německo dosáhlo svého cíle snížení emisí do roku 2030, potřebuje však výrazně přidat.
“Aby bylo možné dosáhnout cílů vlády do roku 2030, musí se nyní emise snížovat o šest procent ročně. Od roku 2010 to v průměru nebyla ani dvě procenta,” uvedl Messner.
Emise v energetickém sektoru se již druhým rokem po sobě zvýšily, v roce 2022 to bylo o 4,4 %. Ministr hospodářství Robert Habeck uvedl, že vzhledem k důsledkům ruské války na Ukrajině očekával horší čísla v energetice. "Koneckonců jsme v loňském roce museli znovu uvést do provozu mnoho starých uhelných elektráren," uvedl Habeck.
Emise v průmyslu poklesly výrazně o 10,4 %. Důvodem je prudký pokles spotřeby energie způsobený válkou na Ukrajině, zejména v kovozpracujícím a chemickém průmyslu. Ke snížení spotřeby energie, a tedy i nižších emisí v průmyslu, došlo v důsledku meziročního prudkého nárůstu nákladů na energii způsobeného vyšší inflací a energetickou krizí.
Podle Messnera zůstává "problémovým dítětem" německého úsilí v oblasti klimatu sektor dopravy, který opět nesplnil svůj roční cíl. Nevládní organizace NABU vyzvala kancléře Olafa Scholze, aby přiložil ruku k dílu a přiměl ministra dopravy Volkera Wissinga k zavedení účinných opatření.
Emise CO2 z dopravy byly přibližně o devět milionů tun vyšší než cíl pro rok 2022, protože silniční doprava se po následcích pandemie koronaviru opět zintenzivnila. Odstup od cílového snížení emisí byl ještě větší než v roce 2021. Dlouho očekávaný komplexní vládní program pro snižování emisí v dopravě, který měl být zveřejněn koncem loňského roku, stále není hotov.
Mimo sektor dopravy, nesplnil svůj cíl pro snížení emisí skleníkových plynů také sektor budov, který dosáhl snížení o 5,3 %. I přes toto snížení emisí však stavebnictví stejně jako v předchozím roce překračuje povolené roční množství emisí.
Údaje o emisích jasně nastiňují politický úkol pro vládu, uvedl v tiskovém prohlášení Habeck. "Po nedělních projevech" musí následovat činy. Stavební sektor musí být dekarbonizován. Habeck také obhajoval své kontroverzní plány na výměnu topných systémů.
"Ve všech oblastech činnosti je nyní důležité bez váhání posílit ochranu klimatu a učinit tak konkrétními opatřeními. … Urychlit rozšiřování obnovitelných zdrojů energie, rozhodně pokračovat v teplárenství, zvýšit účinnost využívání energie a dekarbonizovat průmysl, a řešit sektor dopravy," uvedl Habeck.
Německo si klade za cíl stát se do roku 2045 neutrálním z hlediska emisí skleníkových plynů. Svým zákonem o klimatu si rovněž stanovilo předběžné cíle snížit emise do roku 2030 nejméně o 65 % oproti úrovni z roku 1990 a do roku 2040 o 88 %. Podle údajů UBA dosáhlo Německo v roce 2022 snížení o 40,4 % oproti úrovni z roku 1990.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.