Domů
Emise CO2
Německo vloni snížilo emise skleníkových plynů o 2 %. Pro dosažení cíle potřebuje trojnásobek
Průmyslová výroba, emise
Zdroj: pxfuel

Německo vloni snížilo emise skleníkových plynů o 2 %. Pro dosažení cíle potřebuje trojnásobek

Mírné snížení německých emisí skleníkových plynů v loňském roce nestačí k tomu, aby země dosáhla svého klimatického cíle pro rok 2030. Německo by muselo výsledek loňského roku ztrojnásobit, aby se dostalo na správnou cestu. Uvádí to předběžné údaje Agentury pro životní prostředí (UBA).

Německo v roce 2022 zaznamenalo meziroční snížení emisí skleníkových plynů o 1,9 %. Předběžné údaje UBA ukázaly, že větší spotřeba uhlí během energetické krize vyvolané ruskou válkou proti Ukrajině vedla k nárůstu emisí v energetickém sektoru, zatímco vysoké ceny energetických komodit tlačily na pokles emisí v průmyslu.

Vývoj emisí skleníkových plynů v Německu. Předběžné údaje pro rok 2022. Zdroj: UBA

Ve světle bouřlivého roku lze podle šéfa UBA Dirka Messnera dvouprocentní snížení považovat za částečný úspěch. Aby Německo dosáhlo svého cíle snížení emisí do roku 2030, potřebuje však výrazně přidat.

“Aby bylo možné dosáhnout cílů vlády do roku 2030, musí se nyní emise snížovat o šest procent ročně. Od roku 2010 to v průměru nebyla ani dvě procenta, uvedl Messner.

Emise v energetickém sektoru se již druhým rokem po sobě zvýšily, v roce 2022 to bylo o 4,4 %. Ministr hospodářství Robert Habeck uvedl, že vzhledem k důsledkům ruské války na Ukrajině očekával horší čísla v energetice. "Koneckonců jsme v loňském roce museli znovu uvést do provozu mnoho starých uhelných elektráren," uvedl Habeck.

Emise v průmyslu poklesly výrazně o 10,4 %. Důvodem je prudký pokles spotřeby energie způsobený válkou na Ukrajině, zejména v kovozpracujícím a chemickém průmyslu. Ke snížení spotřeby energie, a tedy i nižších emisí v průmyslu, došlo v důsledku meziročního prudkého nárůstu nákladů na energii způsobeného vyšší inflací a energetickou krizí.

Podle Messnera zůstává "problémovým dítětem" německého úsilí v oblasti klimatu sektor dopravy, který opět nesplnil svůj roční cíl. Nevládní organizace NABU vyzvala kancléře Olafa Scholze, aby přiložil ruku k dílu a přiměl ministra dopravy Volkera Wissinga k zavedení účinných opatření.

Emise CO2 z dopravy byly přibližně o devět milionů tun vyšší než cíl pro rok 2022, protože silniční doprava se po následcích pandemie koronaviru opět zintenzivnila. Odstup od cílového snížení emisí byl ještě větší než v roce 2021. Dlouho očekávaný komplexní vládní program pro snižování emisí v dopravě, který měl být zveřejněn koncem loňského roku, stále není hotov.

Mimo sektor dopravy, nesplnil svůj cíl pro snížení emisí skleníkových plynů také sektor budov, který dosáhl snížení o 5,3 %. I přes toto snížení emisí však stavebnictví stejně jako v předchozím roce překračuje povolené roční množství emisí.

Údaje o emisích jasně nastiňují politický úkol pro vládu, uvedl v tiskovém prohlášení Habeck. "Po nedělních projevech" musí následovat činy. Stavební sektor musí být dekarbonizován. Habeck také obhajoval své kontroverzní plány na výměnu topných systémů.

"Ve všech oblastech činnosti je nyní důležité bez váhání posílit ochranu klimatu a učinit tak konkrétními opatřeními. … Urychlit rozšiřování obnovitelných zdrojů energie, rozhodně pokračovat v teplárenství, zvýšit účinnost využívání energie a dekarbonizovat průmysl, a řešit sektor dopravy," uvedl Habeck.

Německo si klade za cíl stát se do roku 2045 neutrálním z hlediska emisí skleníkových plynů. Svým zákonem o klimatu si rovněž stanovilo předběžné cíle snížit emise do roku 2030 nejméně o 65 % oproti úrovni z roku 1990 a do roku 2040 o 88 %. Podle údajů UBA dosáhlo Německo v roce 2022 snížení o 40,4 % oproti úrovni z roku 1990.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
cudla
20. březen 2023, 08:27

Takže si klucí z NDR rozvrátili průmysl a CO2 kleslo jen o 2% to jsou fakt šikulové. Víc OZ (občasných zdrojů), ad se to pokadí celé.

Jiří Švarc
20. březen 2023, 13:40

Zajímavá taktika snižovat emise snížením objemu výroby místo snižováním emisí na jednotku vyrobené/spotřebované/použité energie.

Petr Dolák
20. březen 2023, 15:53

Rovněž zodpovědní pracovníci Ministerstva školství ČR by s vašim subjektivním hodnocením nesouhlasili. Imperativem i v rezortu výchovy a vzdělávání mládeže musí být diverzita a ochrana klimatu prostě.

Zdeves Pavel
20. březen 2023, 14:34

Teď jen uplatnit Euro 7 pro auta a cesta do středověku je volná.

Pravoslav Motyčka
20. březen 2023, 22:41

Snižovat emise o 2% ročně je Německý dlouhodobý průměr tedy přesněji 1,9% je průměr posledních 10 ti let. Existuje země ,která snižuje emise prakticky stejně jako Německo a to o 2% ročně a tou je Česká republika a děláme to bez propagandy a bez lesů větrných elektráren. Jak je to možné ? Jednoduše nelikvidujeme bezemisní jadernou energetiku. Takže přirozeným vývojem renovací budov a zvyšováním energetické účinnosti jsme dosáhli toho samého výsledku jako Němci bez stovek mld. Eur a hloupé zelené propagandy. A kdybychom měli schopnou vládu pak by dnes byly postavené další 2 jaderné bloky a mohli jsme ukázat Němcům v této oblasti záda ne o 0,1% ale nejméně o polovinu. Nejrychleji za posledních 10 let snižovalo v EU emise CO2 Řecko bylo to 5% 2,5 násobek rychlosti Německa , ale radost z toho Řekové neměli. Většinu emisí CO2 na světě emituje Asie a ta je zvyšuje o 1,8% ročně. Během posledních 15 let získala miliarda lidí přístup k elektřině - někteří tedy proto že se jen narodily , ale i tak se počet moderních lidí dramaticky zvyšuje a to prostě vede k růstu potřeby energie nejvíce v Asii a to zase vede k růstu využívání fosilních paliv , růstu a emisí CO2. Tento proces nejde zastavit dokud nepřevládnou nové technologie a to bude trvat bez ohledu na to jestli se tady sníží emise CO2 o 2 nebo 4% je to jedno protože podíl EU na celkových emisí světa klesl z 22% z roku 1980 na zhruba 8% v současnosti i kdybychom snižovali emise o 6% ročně světové emise stejně porostou a možná i stejně rychle protože prostě fosilní paliva co se tady nevyužijí koupí někdo jiný a tím se zvedne HDP chudých států.

Snížit emise je ve skutečnosti zatím velmi těžké myslím celosvětově a snížit je na nulu je zcela nereálné pokud nepřijdou nové technologie , které budou lepší než fosilní paliva a budou univerzální.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se