Index domácností (Vše)
1609Kč/měsíc
-0,58%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,51EUR/MWh
-0,1%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,17EUR/MWh
-1,26%
Ropa - Brent (Nov25)
67,65USD/Barel
-3,54%
Ropa - WTI (Nov25)
63,17USD/Barel
-3,88%
Emisní povolenky (Dec25)
76,6EUR/t
+0,82%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32EUR/MWh
-2,13%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
101,9USD/t
-0,23%
Index domácností (Vše)
1609Kč/měsíc
-0,58%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,51EUR/MWh
-0,1%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,17EUR/MWh
-1,26%
Ropa - Brent (Nov25)
67,65USD/Barel
-3,54%
Ropa - WTI (Nov25)
63,17USD/Barel
-3,88%
Emisní povolenky (Dec25)
76,6EUR/t
+0,82%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32EUR/MWh
-2,13%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
101,9USD/t
-0,23%

Deutsche Bank: Energetická politika nové vlády je více přizpůsobená realitě

Jan Budín
16. květen 2025, 06:30
Bez komentáře
deutsche-bank-energeticka-politika-nove-vlady-je-vice-prizpusobena-realite

Energetická politika nové německé vlády, která hledá optimální řešení z pohledu nákladů, bezpečnosti dodávek a ochrany klimatu, je podle Deutsche Bank Research (DBR) slibná a více přizpůsobená realitě. Poněkud vágní prohlášení a málo konkrétních cílů v podepsané koaliční smlouvě nemusí být podle DBR na škodu. Argumentuje přitom tím, že v minulosti  vyhlašované energeticko-klimatické cíle nebyly často v souladu s technicko-ekonomickou realitou.

Mnohé části koaliční smlouvy zmiňují, že investice v energetice mají "sloužit" energetickému systému, mají být ohleduplné vůči elektrizační soustavě a zaměřené na poptávku po elektřině.

Tato prohlášení podle DBR naznačují, že ambiciózní cíle pro rozvoj obnovitelných zdrojů vyhlášené předchozími vládami mohou být upraveny tak, aby více zohledňovaly stávající i budoucí poptávku po elektřině a tempo rozvoje elektrizační soustavy. Banka nicméně zdůraznila, že i nadále panuje silná podpora rozvoje obnovitelných zdrojů energie.

Jedním z cílů nové vlády je snížení koncové ceny elektřiny alespoň o 50 EUR/MWh, což má přinést finanční úlevu pro průmysl v objemu 10 miliard eur ročně a pro domácnosti potom zhruba 6 až 7 miliard eur ročně.

"Právě nákladová efektivita transformace energetiky by měla hrát větší roli díky zacílení na obavy o zachování konkurenceschopnosti průmyslu," uvedla Deutsche Bank v reportu.

Rozdělení superministerstva

Jedním z jasných signálů, jak bude nová vláda přistupovat k energetické a klimatické politice, je rozdělení kompetencí Federálního ministerstva hospodářství a klimatu, které vedl Robert Habeck ze Strany zelených.

Klimatická agenda byla odebrána a vrácena pod Ministerstvo životního prostředí, které nyní vede Carsten Schneider (SPD), dosavadní ministr pro východní Německo. Ten je nově odpovědný za plnění klimatických cílů i zastupování země na mezinárodních klimatických jednáních.

Ministerstvo hospodářství a energetiky, zbavené pravomocí v oblasti klimatu, převzala Katherina Reicheová (CDU), bývalá manažerka v energetickém průmyslu. Reichová ve svém úvodním projevu 7. května zdůraznila nutnost pragmatičtějšího přístupu k rozvoji obnovitelných zdrojů energie, jejichž dosavadní růst označila za úspěšný, ale nedostatečně sladěný s rozvojem přenosových sítí.

Zdroj: Federální ministerstvo hospodářství a energetiky: Katherina Reicheová, spolková ministryně hospodářství a energetiky

V kontextu stagnující ekonomiky upozornila Reicheová na potřebu stabilizovat nebo snížit vysoké ceny elektřiny, zejména pro průmysl. Plánuje také přezkum síťových poplatků i využití rezervních elektráren. Dále varovala před podceňováním systémových rizik, která ilustroval nedávný výpadek proudu na Pyrenejském poloostrově.

Cílem nové německé ministryně hospodářství a energetiky je předložit konkrétní milníky energetické transformace ještě před letní přestávkou, jak stanovuje koaliční dohoda.

Komentáře (0)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se