Domů
Energetika v ČR
HN: Vláda jedná s Volkswagenem o stavbě továrny na baterie

HN: Vláda jedná s Volkswagenem o stavbě továrny na baterie

Česká vláda jedná s německou automobilkou Volkswagen o tom, že by firma postavila jednu ze svých plánovaných továren na výrobu baterií pro elektromobily v Česku. Dnešním Hospodářským novinám (HN) to řekl ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Podle něj je jednání o továrně Volkswagenu vázáno na dříve oznámený projekt energetické skupiny ČEZ, která už před časem zveřejnila úvahy o stavbě továrny na baterie na severu Čech.

Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, v pondělí oznámil, že plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest továren na baterie. Uvedl, že jedna by mohla být v Česku. „Jednáme o tom intenzivně, váže se to na projekt Gigafactory ČEZ, který považuji za jednu z priorit a klíčovou investici v dalších letech. Tato příležitost nám nesmí uniknout, sledujeme tam i vazbu na těžbu lithia, byť to není podmínkou, ale byl by to výborný řetězec. Rozhodnout chceme v tomto roce, jsme od ČEZ pravidelně informováni a buď já, nebo lidé z týmu ministerstva průmyslu jsme u jednání s potenciálními klíčovými investory vznikajícího konsorcia,“ řekl HN Havlíček.

Ministr už loni oznámil, že skupina ČEZ zvažuje v příštích několika letech stavbu továrny na lithiové baterie pro auta v severních Čechách, kterou označil jako projekt Gigafactory. Na výrobu baterií chce firma spolu s investory z automobilového průmyslu využívat lithium z oblasti Cínovce v Krušných horách. „Partnerství s lokálním výrobcem, jako je Škoda, by bylo přirozené, ale nyní takováto jednání nemůžeme komentovat,“ řekl HN místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Havlíček deníku řekl, že Česko může pro továrnu Volkswagenu poskytnout přímou podporu i daňové zvýhodnění. Partner poradenské firmy EY pro automobilový průmysl Petr Knap již dříve uvedl, že při zvažování těchto investic se kromě daňových pobídek, ceny práce a její kvalifikace bude investor dívat i na podporu elektromobility ze strany státu. „A tu u nás (v ČR) najde v EU měřítku velmi podprůměrnou až mizivou,“ sdělil.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(10)
Josef
17. březen 2021, 20:45

Severní Čechy a Morava, potřebují nové investice a příležitosti. Možná tato fabrika sama o sobě nezaměstná mnoho lidí, ale nicméně mnoho pracovních příležitostí vznikne v okolních firmách v regionu, které se postupně naváží na dodavatelský řetězec.

Carlos
17. březen 2021, 21:37

Otázka ale je jaká je celková vize do budoucna. Může to být krásně moderní fabrika, ale pokud to bude mít charakter montovny, tak to sice místně pomůže ale reálně to ekonomiku moc nepozvedne. Stejně tak je otázka celý ten řetězec který by měl vzniknout kolem. Pořád se vyhrožuje těžbou lithia (nejlepší doba je už asi prošvihnutá), ale reálně se kroky moc nedělají a až na abstraktní výkřiky nejsou plány. Neexistuje ani nástřel toho kde by se který závod procesu mohl nacházet a jak se bude materiál přepravovat.

Nejhorší je že ten koncept poněkud zastaralé ekonomiky je tu zažraný naprosto do všeho a do všech mi tak přijde. Vítáme tu fabriku, byť moderní, kterou tu někdo bude budovat protože je to levnější než kdyby to dělal u sebe doma, třeba v bývalé DDR, to je myšlení a politika rozvojového státu.

Potřebujeme změnit přístup k ekonomice a myšlení. Potřebujeme spíš lákat kvalitou a ne jenom cenou. to umí kde kdo. Jenže umí to někdo? Umí to někdo v zemi kde se odstřelil III. sektor tvořící cca 2/3 HDP, školství, a nechá se valit I. a II. sektor který tvoří jen cca 35-40 % HDP? Další ukázka zastaralého myšlení je přístup k infrastruktuře kde je více než snaha najít optimální možné řešení spíš naha všechny převálcovat a neúspěch atd. svádět na to co se brání zlovůli. Třeba jez v Děčíně, šermuje se tam lodní dopravou, ale spíš to vypadá že jde o ten jez a elektrárnu než o to zajistit plavební podmínky. Jinak by totiž byly dávno vzaty v úvahu a asi i realizovány alternativní návrhy stupně Březno a Děčín. Jedná se o krátké plavební kanály, příčné a podélné hrázky. Už to mohlo stát, kdyby se někdo nezasekl na tom že chce jez s elektrárnou a jenom to a nic jiného. Silnice, dálnice, železnice, elektrárny... tam všude se pořád projevuje obrovská zkostnatělost a neochota se dohodnout, ustoupit když je to třeba, najít společnou řeč a vyvažovat zájmy.

TechnikTom
18. březen 2021, 21:33

Na severní Moravě přeci máte výrobce zázračných baterií HE3DA...

Nebo oni snad ještě po těch letech příprav a bombastických tiskových baterií žádné nevyrábějí?

Možná teď měli moc práce s "kamionem na baterie" pro Dakar.

On to tedy byl normální náklaďák s baterkami na korbě, ale to už tak zázračně nezní......

Hlavně, že se nikdo neptá, když už ty baterie budou...

Jan Veselý
18. březen 2021, 22:11

Ne, ten na Moravě není.

Richard Vacek
18. březen 2021, 06:26

Už se těším na ten balík peněz, které podnikatelům zaplatíme. Přitom v normálních zemích to funguje tak, že stát zajistí kvalitní infrastrukturu, podpoří vzdělání obyvatel, vytvoří jednoduché a stabilní právní prostředí. A podnikatelé sami do dané země spěchají a není potřeba je uplácet.

Vladan
18. březen 2021, 23:56

Linky na výrobu článků jsou plné automatické. Jestli jde o zaměstnanost tak se jedná o pár desítek pracovních míst.

Tlumič bych optimismus protože to co v Asii trvá 1 rok to se zde protáhne na 5 let včetně stavebního řízení v délce 2 let což je optimistická varianta.

Asi se už zapomnělo na mega haly Philips v Hranicích na Moravě. Ty jsou ze 3/4 prázdné...

pr
19. březen 2021, 13:36

Podnikavci skončila doba po kterou dostával daňové úlevy, tak nám tu nechal betonový pomník a šel za dalšími blbci, kteří doufají že pokud za několik let začne platit daně tak že zůstane. Tůdle nůdle. Prachsprostí obchcánkové to jsou. Vyždímat a táhnout o dům dál. To by jim šlo. V tom jsou mistři. Kolik na to padlo úrodné půdy na které se pod panely mohly pást vovce to už tankuje jen ty, kterým bylo za pár šupů vyvlastněno.

Carlos
19. březen 2021, 13:46

Myslím jsem Vám odpověděl na toto už tu: oenergetice. cz/plynarenstvi/usa-vyzvaly-k-zastaveni-praci-na-plynovodu-nord-stream-2

Petr
21. březen 2021, 12:28

Jelikož už továrna v Německu je schválená, tak ta další bude na 99% na Slovesku, kvůli vzdálenostem, možnosti používat k návozu materiálu vodní dopravu, a VW závodu u Bratislavy kde už je taky dávno jasná budoucí výroba 200-300 tisíc nejmenších elektroatut ročně.

Petr
21. březen 2021, 12:31

Výroba baterií je tak superautomatizovaná, že místním nic moc nepřinese. Drtivá většina peněz půjde majiteli továrny a strojů, a pak zemím na jejichž úzení jsou potřebné surovinové doly.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se