Domů
Elektromobilita
Experti: Vznik továrny na baterie je pro automobilový průmysl ČR téměř nutností
Elektromobil

Experti: Vznik továrny na baterie je pro automobilový průmysl ČR téměř nutností

Elektromobilita
2 komentáře
27. červenec 2021, 17:02
ČTK

Plánovaný vznik továrny na baterie pro elektromobily v Česku je pro tuzemský automobilový průmysl kvůli vývoji na trhu a směřování Evropy k nízkoemisním zdrojům téměř nutností. Shodla se na tom většina expertů, které oslovila ČTK. Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) a generální ředitel energetické společnosti ČEZ Daniel Beneš dnes podepsali memorandum o podpoře plánovaného projektu. Zájem podle Havlíčka má Volkswagen (VW), jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, a korejská LG.

Znění podepsaného memoranda v pondělí schválila česká vláda. Z materiálu, který má ČTK k dispozici, vyplývá, že investice má v první fázi činit minimálně 52 miliard korun a v souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2300 nových pracovních míst. Favoritem pro stavbu takzvané gigafactory je areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1, kterou loni ČEZ odstavil.

„Vznik aspoň jedné továrny je nutnost, pokud si ČR chce uhájit své pozice v automobilovém průmyslu. Jako mírného favorita vnímám Volkswagen, vzhledem k jeho tradičním vazbám na tuzemskou ekonomiku. Pokud ovšem nepřepálí své požadavky,“ řekl dnes ČTK analytik společnosti ENA Jiří Gavor.

Výkonný ředitel Asociace pro akumulaci energie AKU-BAT CZ Jan Fousek uvedl, že možný vznik gigafactory v ČR asociace velmi vítá. „Evropská komise si stanovila cíl zvyšování udržitelnosti výroby baterií a posilování nezávislosti na dodávkách surovin pro výrobu baterií ze zemí mimo EU. Právě zvyšování výrobních kapacit v Evropě nás k tomuto záměru významně přibližuje,“ podotkl.

Projekt podle něj bude mít opravdovou přidanou hodnotu pouze tehdy, pokud se vládě a investorovi podaří vytvořit celý bateriový hodnotový řetězec – od těžby surovin a jejich zpracování až po druhotné využití a jejich recyklaci. „V naší zemi žije mnoho významných odborníků v oboru i vědců a máme skvělý vzdělávací systém. Byla by proto velká škoda, kdyby se z gigafactory stala další česká montovna,“ řekl Fousek.

Šéf ČEZ Beneš dnes uvedl, továrna na baterie pro elektroautomobily by při optimistickém scénáři mohla v ČR stát mezi roky 2026 až 2028. Podle Fouska je otázkou, zda to není příliš málo ambiciózní. „Aby nám ve srovnání s okolními zeměmi, kde již tyto továrny masivně vznikají, neujížděl vlak,“ dodal.

Podle partnera poradenské firmy EY pro automobilový průmysl Petra Knapa je dnes podepsané memorandum pozitivním vyjádřením vládní podpory a zájmu, které si tak velká potenciální investice zaslouží. „Věřím, že ještě tento rok padne rozhodnutí,“ uvedl. „Velcí investoři se budou rozhodovat podle celkových podmínek a Česko musí představit komplexně konkurenceschopnou nabídku,“ dodal.

Ekonom portálu Capitalinked.com Radim Dohnal míní, že záměr dostat do ČR fabriku na baterie je celkově správný. „Nicméně já bych to nedělal, protože takto podporujeme v lidech pocit, že stát zase zařídí pracovní příležitosti a směřování země. Podstatné bude vědět, kolik bude investiční podpora ze státního rozpočtu,“ dodal. Beneš dnes uvedl, že výše podpory státu pro plánovanou stavbu gigafactory v tuto chvíli není dojednaná, tvořit ji podle něj má přímá podpora i daňové úlevy.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(2)
Jiří
28. červenec 2021, 11:33

A jakpak dnes žije nekonečná lovestory HE3DA a jejich Magna Energy Storage pana Procházky a pana Pruse?

Prozatím se jim jen z lidí povedlo vytáhnou půl druhé miliardy korun. Jejich továrna v Horní Suché je stále víceméně prázdná, pokud nepočítáme výstavku nějakých baterií a malou demonstrační linku.

Lubos Vozar
28. červenec 2021, 14:34

To by zaujimalo aj mna. Dufam, ze sa mylim, ale tvary sa to ako velky podvod. Ma tu niekto nejake cerstve informacie?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se