Domů
Energetika v ČR
V ČR bylo loni instalováno 62 MW solárních elektráren, meziročně o pětinu více
Střešní instalace fotovoltaické elektrárny
Zdroj: Pixabay

V ČR bylo loni instalováno 62 MW solárních elektráren, meziročně o pětinu více

V Česku bylo v loňském roce instalováno celkem 62 megawattů (MW) nových solárních elektráren, o pětinu více než v roce 2020. Údaje na dnešní tiskové konferenci představili zástupci Solární asociace. Zvýšený zájem podle nich odstartovaly dotace pro rodiny a firmy v kombinaci se zdražováním energií. Uvedli, že současná poptávka ale již naráží na strop kapacit instalačních firem.

Loni bylo podle asociace v Česku připojeno 9321 nových fotovoltaických elektráren, což je o 3028 více než v roce 2020. Nadále dominují menší střešní výrobny, i proto nárůst počtu zprovozněných elektráren téměř o polovinu zvýšil meziročně nově nainstalovaný výkon pouze o 20,6 procenta. Nárůst je podle asociace příliš pomalý, navíc zpomaluje.

Stát v loňském roce proplatil celkem zhruba 6500 žádostí o dotaci na výstavbu domácí solární elektrárny z programu Nová zelená úsporám, v roce 2020 jich bylo proplacených 4846, z toho 80 procent žadatelů vsadilo na systém s ukládáním elektřiny do baterie.

„Instalační firmy měly plné ruce práce hlavně v druhé polovině roku, kdy strmě stoupající ceny elektřiny a události jako krach Bohemia Energy probudily obrovský zájem o domácí fotovoltaiku,“ řekl výkonný ředitel Solární asociace Jan Krčmář.

Na druhé pololetí připadá celých 58,6 procenta zprovozněných fotovoltaických elektráren.

Zvýšená poptávka a postcovidové problémy podle asociace zřejmě ještě prodlouží čekací dobu pro instalace na rodinných a obytných domech. Problémem může být třeba nedostatek solárních panelů. „Očekáváme, že v reakci na nevídanou poptávku se na trhu objeví nové instalační firmy, které nebudou mít v oboru takové zkušenosti jako ty dlouhodobě zavedené. Proto v asociaci zavádíme systém kontroly standardů kvality instalačních firem, jež jsou našimi členy,“ řekl Krčmář.

V celé republice je podle dat asociace 41.634 solárních elektráren o celkovém výkonu asi 2200 MW. Státní fond životního prostředí eviduje v rámci programu Nová zelená úsporám od roku 2014 do roku 2021 celkem 22.000 podaných žádostí na stavbu solární elektrárny. Vyhověl přes 17.000 z nich, proplatil přes dvě miliardy korun. Instalovaný výkon podpořených elektráren činí 80 MW. V programu po roce 2021 je zatím evidováno téměř 1700 žádostí.

V Česku instalovaný výkon solárních elektráren od roku 2012 stagnuje nebo roste jen mírně. Při takzvaném solárním boomu se instalovaný objem solárních elektráren v ČR zvýšil za rok víc než čtyřnásobně, a to ze 465 MW ke konci roku 2009 na 1959 MW v roce 2010. Pozůstatkem této doby je každoročně vyplácená podpora. Celkové náklady na takzvané podporované zdroje energie v posledních letech každoročně činí přes 40 miliard korun.

V příštích letech má ale nastat další rozvoj, velké investice plánuje mimo jiné polostátní společnost ČEZ.

Asociace podotkla, že Česká republika aktuálně ve výstavbě fotovoltaických elektráren za okolními zeměmi zaostává. Například v Rakousku vzniklo podle asociace loni 482 MW elektáren, v Maďarsku 800 MW a v Polsku 3100 MW elektráren.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(35)
Milan Vaněček
6. leden 2022, 14:32

62 MW je směšné číslo a jestli platí co je zde napsáno, cituji: "současná poptávka ale již naráží na strop kapacit instalačních firem"

tak "je něco shnilého ve státě Dánském".

Ladislav Novák
18. květen 2022, 01:18

Re: Milan Vaněček 6. leden 2022, 14:32

Ano, shnilé je to, že stát vůbec tyto zdroje podporuje tak obřími dotacemi a legislativou, jak vidíme v Česku, Německu i celé EU.

Celá podpora OZE až na pár výjimek (rozhodně však ne větrníky a fotovoltaika) jsou do černé hluboké propasti vyhozené peníze zcela bez ekonomické návratnosti a bez jakéhokoliv prokazatelného vlivu na "změny klimatu".

Technická poznámka:

INSTALOVANÝ VÝKON v propagandistické argumentaci Greenpeace-agentů je nesrovnatelný s instalovaným výkonem zdrojů energie schopných TRVALÉHO PROVOZU.

To znamená že např. roční využití instalovaného výkonu OZE (přepočteno na skutečnou výrobu energie těmito OBČASNÝMI zdroji) se pohybuje kolem 10%, někde možná i 15%. :-)

Konvenční zdroje včetně JE mají časovou využitelnost instalovaného výkonu nad 80% a jsou schopnyjej dodávat trvale den/noc. Tohi samozřejmě OZE schopny nejsou, a to ani při desetinásobku instalovaného výkonu. V praxi takový nepoměr vede k situaci, že při optimálních podmínkách v krátkém časovém úseku je elektřiny z OZE nadbytek, během hodiny či dokonce i méně (při zatažení oblohy, přestane foukat vítr) však může nastat výpadek na malý zlomek instalovaného výkonu.

U fotovoltaiky se navíc (pokud se panely neotáčí za sluncem tak, aby záření mělo kolmý dopad na jejich plochu) mění od špičky v poledne (resp. podle času, na který je kolmost panelů nastavena) k výraznému poklesu během krátké doby už kvůli změně poloze slunce vůči rovině panelu, takže o skutečném výkonu vzhledem k hodnotě instalovaného výkonu lze během dne jen snít a většinu času při ozáření sluncem je skutečný výkon podstatně nižší s prudkým poklesem oproti dennímu maximu. No a v zimě je reálný výkon fotovoltaiky z energetického hlediska zanedbatelný. Proto bez zálohování konvenčními zdroji energie je trvalé připojení OBČASNÝCH zdrojů k rozvodné soustavě prakticky vyloučené.

jozka
6. leden 2022, 15:19

To vite, to jsou ty snadno dostupne zdroje...

Martin P
6. leden 2022, 15:45

Dle Komory OZE by se měl instalovaný FVT výkon v roce 2030 pohybovat kolem 15GW. Vychází mi z toho mi nutnost instalovat každý rok 1444MW . Celkový potenciál vhodných střech a stěn odhadují na 23,7GW s tím, že by to pokrylo až 27% roční spotřeby. Zatím "to néééjde".

Milan Vaněček
6. leden 2022, 16:31

Samozřejmě by šlo u nás instalovat 1,5 GW solárních panelů ročně, vždyť už jsme to dokázali v roce 2010 za nemravně vysoké dotace v době solárního tunelu.

Teď jde o to, instalovat 1,5 GW ročně bez dotací (případně jen s dotacemi z EU, ne placených našimi účty za elektřinu jako "podpora OZE", ve skutečnosti "podpora všehoschopných .....")

Josef Novák
6. leden 2022, 16:40

Bez dotací by se nenainstalovalo vůbec nic. Úplně všichni, kteří si to instalují, žádají o dotaci. S dotací to totiž může vyjít v zásadě bezeztrátově. Bez dotace je to černá díra na peníze, na které vydělávají jen Číňani.

Decarbon
6. leden 2022, 19:24

Mam FVE, setrim nemale penize, zadne dotace jsem nepotreboval a nejsem Cinan. Co s tim udelate?

jozka
6. leden 2022, 19:49

Co udelame s nekym, kdo si postavil FVE bez dotaci, vyrabi mu cely rok, ma nejproflaklejsi BEV, ale baterka mu vubec nezdegradovala?

To same, co s dvouhlavym teletem. Vystavme s vas jako prirodni ukaz. Co jineho?

Josef
7. leden 2022, 00:22

Přesně tak bezestrátově a zisk nemáte , takže k čemu to mít na střeše máte jedině problém a až někdo přijde na to ,že kdo má domácí FV el. tomu ten má platit třeba 8000 ročně na víc z jističe ( už tento návrh byl) tak budete ve ztrátě. Podle mě už jen lepší pořídit si vlastními silami ohřev TUV pomocí solárních kolektorů - účinnost je 4x vyšší než u FV varianty udělat to jen vodní kdo má kombinovaný bojler a topí na kotel tak mimo topnou sezonu to využívat a jinak to vypustit použít plastové trubky na teplou vodu jednoduchou regulaci a oběhové čerpadlo investice má návratnost okolo 6 let , ale je třeba zapojit vlastní hlavu a ruce....

Pavel Karásek
7. leden 2022, 08:46

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Máme tady pořád proruskou energetickou žábu na prameni.
.

Josef Novák
7. leden 2022, 12:21

O FVE mám zájem a celou oblast pečlivě sledují. Tvrdím, že se pod návratnost 10 let u nás nikdo s dotací i bez nemůže dostat. Výroba z FVE celý rok je už úplný nesmysl. V lednu a únoru vám to vyrobí pár kWh. Ani ten vysněný EV si v zimě nedobijete. Jediný, kdo vydělá, jsou Číňani, montážní firmy, dotační šíbři a zbytnělá, z cizího rozdávající státní správa. Malí investoři ani náhodou.

De Carbon
7. leden 2022, 12:41

Budeme li vychazet z ceny panelu, tak jednoduchy priklad rika, ze nemate pravdu. Panely se prodavaji za 0,40Eur/W. Modelova FVE s vykonem 1000W neboli 1kW stoji vcetne DPH 12.000 Kc. Vyroba EE je 1000kWh za 1 rok. Pri cene 5 Kc/kWh je behem 2,5 let zaplaceno. Menic ani konstrukci nezahrnuji. Timto vypoctem chci vyvratit tvrzeni, ze EE z FVE je nerentabilni. Kdo nema leve ruce, dokaze si svou FVE sestavit behem vikendu svepomoci.

Antonín Mikeš
7. leden 2022, 17:24

"Panely se prodavaji za 0,40Eur/W."

Škoda že cena FVE není dána jen cenou panelů a že každý není elektromontér s razítkem na revize.

Pavel Karásek
7. leden 2022, 20:15

Proč, když někdo napíše něco kritického na adresu firmy Rosatom je jeho příspěvek ihned vymazán? Znamená to snad, že server www.oenergetice.cz je řízen, nebo financován Rosatomem?

Josef
6. leden 2022, 23:42

Pane Vaněček zkuste si nechat udělat nabídku od inslalační firmy a uvidíte , že cena je tak vysoká že stavba domácí FV el. není žádná hitparáda. Ale jinak kapacita instalačních firem se bude zvyšovat , kdo přijde o práci a bude k tomu fyzicky schopný

půjde montovat panely bude to dobře placené. Letos se namontuje určitě nejméně 3 x tolik výkonu FV el. než loni , ale pro investory to příliš výhodné nebude , protože ceny budou vyšroubované jak komponent tak práce. Rozumný investor by 2 roky počkal až opadne zájem a nabídka převýší poptávku.

xoor
7. leden 2022, 07:37

jo taky si počkám min 2 roky. Energie mám zafixované za slušnou cenu do 23/Q3 chtělbych 6-8kwp s 14kwh bateremi, ale chci si to udělat sám včetně dotace. S pořádných komponent (struder/victron) a přepínat se mezi ostrov a DS.

De Carbon
7. leden 2022, 12:43

Dotace a svepomoc se neslucuji. Na dotaci jen se zapojenim pres vydriduchy. Komponenty pak stoji nekolikanasobek.

PetrV
6. leden 2022, 15:07

62 MW hlupáků cosi podrezávají větev pod sebou.

mart
6. leden 2022, 15:21

A nebylo by lepší nic neinstalovat, žádné podpory nevyplácet a počkat si na ty přebytky levné energie z Německa?

Milan Vaněček
6. leden 2022, 16:36

Je obrovský rozdíl, když elektřinu spotřebujete na místě, kde ji vyrobíte,

než když ji musíte přenášet přes stovky či tisíce kilometrů.

Čili: co vyrobíte lokálně a spotřebujete lokálně, to je nejlepší řešení.

Není důvodu proč by FVE měla v Německu vyrábět levněji než v ČR. A distribuce jak víme z našich účtů za elektřinu levná není.

Ale samozřejmě pro zimní období, kdy FVE nedávají dost elektřiny, musíme porovnat cenu plus cenu za dovoz elektřiny třeba z VtE z Německa a z našich nových JE.

Josef Novák
6. leden 2022, 16:45

Nejlepší je, co vyrobite lokálně? Otcem tohoto nesmyslu je Mao Ce Tung se svým velkým skokem (vysoká pec v každé vesnici). Platí to i pro FVE s masivními kapacitami a v podstatě zanedbatelnou výrobou.

jozka
6. leden 2022, 18:23

Jste sto let za opicemi. Oproti pocatku elektrifikace mame jeden mocny nastroj. Distribucni soustava se to jmenuje.

Mimochodem, to s tim nevhodnym prenosem na stovky a tisice kilometru... uz jste to probral s temi, co tady placi za "ultra levnou" energii z baltskych vetrniku?

mart
6. leden 2022, 22:20

No, myslel jsem to napůl jako vtip.

Ale jinak to přeci tak reálně může být. Když v Německu může být obrovské množství levných přebytků, tak není nutné u nás stavět s dotacemi. Bez dotací samozřejmě ať si každý staví jak chce. Ale místo dotací můžeme brát ty levné přebytky z Německa, které dotují Němci a neví co s nimi. Nejde tedy o to, že by Němci vyráběli levněji, jde o to, že pro nás by dodávka mohla být levnější, bez našich dotací.

Decarbon
7. leden 2022, 01:48

Aby se sem nedostalo az moc levne elektriny z DE, tak mame fazove trafa na hranicich. Kdyz pujde cena dolu, tak zatocime knoflikem a basta. Neni prece v zajmu obycejnych obcanu mit lacinou elektrinu. Kazdy rozumny vlastenec pozaduje poctivou Cezkou elektrinu za kterou si rad priplati. Kam by sme to prisli kdyby CEZ stradal.

mart
7. leden 2022, 13:47

V zájmu občanů je mít levnou elektřinu, ale také stabilní síť, v zájmu není kolaps sítě a neregulované toky. Kdyby Němci své zdroje uměli dobře plánovat, dobře regulovat, nebo postavili odpovídající přenosové sítě, tak se žádné fázové transformátory nemusely pořizovat. Nikdo je nepoužívá podle ceny, ale fungují podle nebezpečných toků v síti.

Josef
6. leden 2022, 23:53

No ono je to otázka Němci odstavily 3 jaderky , takže těch letních přebytků se jen tak nedočkáte rozhodně ne v příštích 3 letech a po roce 25 se zase masově rozjedou EV a ty tyké budou nabíjeny z přebytků. Jako samozřejmě dříve nebo později ty přebytky budou to je jasné, ale obávám se , že pokud Němci začnou masivně odstavovat uhlí a dávat bloky do rezervy , vyrábět vodík a produkovat EV pak si na to budete muset ještě tak 5 let počkat a velké přebytky budou až po roce 30.

Mirek
6. leden 2022, 16:28

Předpokládám, že většinou jsou fotovoltaické panely nebo alespoň ty nejdůležitější části dováženy z Číny, nebo se mýlím?

Milan Vaněček
6. leden 2022, 16:40

V současnosti se nemýlíte, 2/3 panelů jdou z Číny, ale EU, podobně jako u baterií, konečně začala podporovat stavbu evropských gigatováren na panely a na baterie.

Takže snad za 10 let to bude už jinak.

jozka
6. leden 2022, 17:51

Ano, z Ciny budou 3/3 panelu. Protoze ceny energii nejsou prilis priznove pro prumysl.

Xoor
6. leden 2022, 17:39

Je to opravdu smutné čtení, které podporuje to, co jsem říkal, nejsou lidi. Překvapilo mě číslo, že z celkového 41634@2200MW tvoří téměř polovina 17000 instalací jen 80MW výkonu. Za 8 let při ceně 2mld.

Malé instalace do 10kW jsou pořád velmi drahé a pomalé.

Pavel Karásek
6. leden 2022, 19:23

62 MW instalovaného výkonu je strašně málo. Bylo by potřeba několik set MW ročně a to samé i u větrné energie. Ta už několik let neměla žádný přírůstek. Snad to půde teď, kdy snad už přestala sedět Rosatomžába na prameni.

Michal K.
6. leden 2022, 22:03

tak nemecki zeleni prisli na to, ze nechcu ani veterne elektrarne.

zeleni proti vte

neostava uz nic ine, ako plyn, pretoze je to zelena investicia a udrzatelny zdroj :D

Petr Hariprasad Hajič
7. leden 2022, 04:42

62 MW za rok je naprostý výsměch. Potenciální kapacitu jen na střechách máme takovou, že by to tímhle tempem trvalo tisíc let. Oproti ostatním zemím jsme úplně na chvostu, řadíme se někam až za rozvojové země. Je to tristní.

mart
7. leden 2022, 13:51

Česká republika zatím vyrábí dost elektřiny. A až za pár let nebude, tak podle některých bude všude okolo přebytek levné elektřiny, takže není přeci nutné dotovat výstavbu nějakých dalších zdrojů. Ledaže by to nebyla tak úplně pravda s těmi přebytky levné elektřiny v budoucnu, pak je ale otázkou jestli další zdroje, které fungují jen sezónně, nám pomohou.

Pavel Karásek
7. leden 2022, 20:25

Proč, když někdo napíše něco kritického na adresu firmy Rosatom, tak je jeho příspěvek vymazán? Znamená to snad, že server www.oenergetice.cz je řízen, nebo financován Rosatomem?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se