Domů
Energetika v ČR
Vláda schválila úsporný tarif, průměrná pomoc dosáhne 15.000 korun
Elektroměr
Elektroměr

Vláda schválila úsporný tarif, průměrná pomoc dosáhne 15.000 korun

Vláda na svém dnešním jednání schválila návrh takzvaného úsporného tarifu, který pomůže domácnostem s vysokými cenami energií. Průměrná výše podpory s energiemi bude celkem zhruba 15.000 korun, letos z toho dostanou domácnosti zhruba 4000 korun. Po jednání vlády to řekl premiér Petr Fiala (ODS).

Úsporný tarif je určený pro domácnosti. Celková výše pomoci kombinuje příspěvek skrze úsporný tarif a odpuštění poplatku za obnovitelné zdroje energií, který činí 599 korun za každou megawatthodinu elektřiny. Odpouštění poplatku za obnovitelné zdroje se týká nejenom domácností, ale také firem či organizací.

Pomoc s energiemi přes úsporný tarif se začne zohledňovat ve fakturách za říjen. Od října bude platit také odpuštění poplatků za obnovitelné zdroje. Odpuštění poplatků má trvat po celý příští rok. Ročně se na obnovitelné zdroje přispívá asi 45 miliardami korun, zhruba 27 miliard z toho hradil stát. Síkela uvedl, že pomoc se bude odvíjet podle jednotlivých distribučních sazeb, částka pro letošní rok byla navýšena například u distribučních sazeb D01d a D02d (velmi malá a středně velká spotřeba energie), které jsou nejpoužívanější.

Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN) uvedl, že vláda dnes navýšila letošní částku na úsporný tarif, z původně vyčleněných 25 procent se zvýšila na až zhruba 40 procent. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) již dříve uvedlo, že na úsporný tarif mělo jít původně deset miliard korun, dalších 30 miliard se mělo rozdělit příští rok, celkem tak jde o 40 miliard. Dodal, že u nejpoužívanějších sazeb s nižší spotřebou elektřiny vláda navýšila původně uvažovaný příspěvek 2000 Kč na 3500 Kč, kvůli tomu vzrostla letošní celková podpora. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) uvedl, že díky tomu dostanou letos všechny domácnosti přibližně stejnou podporu. Rozdíly v celkové výši podpory se podle vlády projeví až v příštím roce na základě podpory jednotlivých komodit.

Letos se bude příspěvek na energie vyplácet přes smlouvu na elektřinu. V příštím roce již přes jednotlivé komodity, tedy přes elektřinu, plyn a teplo. Síkela dnes dopoledne před jednáním vlády uvedl, že celková výše podpory s energiemi na nadcházející topnou sezonu dosáhne u domácností s nízkou spotřebou zhruba 11.000 korun, u domácností se střední spotřebou zhruba 14.000 až 15.000 korun, domácnosti s nejvyšší spotřebou dosáhnou až na zhruba 18.000 korun.

Vláda připravuje speciální kalkulačku, přes kterou si lidé budou moci spočítat přibližnou výši státní podpory plateb za energie. Kvůli navýšení letošní částky podpory ji ale bude nutné předělat. Kdy bude spuštěna, tak zatím není jasné, řekl Síkela. Lidé by ji následně měli najít na webu ministerstva průmyslu.

Síkela řekl, že dosud neexistuje evidence, jak je jaká domácnost v Česku vytápěna. Nynější systém umožní údaje zjistit a do budoucna lépe pomoc zacílit na zranitelné zákazníky. „Pokud by došlo k další eskalaci cen a my bychom se dostali do problémů, vláda má možnost kdykoliv přijmout opatření a další formu podpory v rámci tohoto nástroje,“ uvedl. Na pomoc s cenami energií lidem a firmám určila vláda celkem 66 miliard korun.

Dodavatelé už pracují na zavedení úsporného tarifu. „Intenzivně nyní pracujeme na tom, abychom byli schopni vládní pomoc dostat k zákazníkům co nejdříve. Připravujeme nyní IT a fakturační systémy, tak aby bylo možné úsporný tarif co nejrychleji zprocesovat. Jsme připraveni vládní pomoc promítnout rovnou a okamžitě do záloh. Zákazník nebude muset o nic žádat ani se nikde registrovat, úsporný tarif bude fungovat automaticky,“ řekl ČTK mluvčí ČEZ Roman Gazdík.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(25)
Rejpal
25. srpen 2022, 01:14

Pomoc není moc dobře vymyšlená. Vláda nekompetentní Eurohujerovský spolek. Stát by měl především okamžitě snížit DPH na elektřinu, zrušit povolenky pro výrobu el. energie a zavést vývozní clo na elektřinu ve výši nejméně 50%. Tím by cena elektřiny pro domácnosti u nás padla na nějakých 40% současného stavu a domácnosti i firmy by mohli svojí spotřebu částečně převést na elektřinu přejít. I tak by to bylo těžké , ale takto je situace prakticky neřešitelná , protože většina firem i domácností je v pasti. Pokud to Fiala nechá běžet ještě půl roku přijde velká recese začnou krachovat firmy a stát přijde stovky miliard korun jako příjem státního rozpočtu. Firmy od nového roku budou platit 800 Eur /MW. Takže firma kde el. energie tvořila jen 3% ceny výrobku když stála 1MWh 50 eur tak se podíl zvedá na 48%. původní ceny Tam kde cena el. energie tvořila 1/10 výrobku je to 160% původní ceny. Toto nemohou firmy ustát. Výrobny kde je vyšší energetická náročnost budou krachovat, protože nedokáží přenést do cen celou cenu el. energie nahradí je dovoz.

Jimi
25. srpen 2022, 07:35

Firmy a lidi ale neplatí závěrnou cenu elektřiny! Nejvyšší ceny pro koncové zákazníky jsou nyní kolem 10kč/kWh, to není 16 násobek, ale 2-4 násobek. Čili z vašich 48% se rázem stane 11% (12 ze 109) nebo dokonce jenom 5,8% (6 ze 103). Žádné krachy se nekonají, občané rozejděte se :)

Emil
25. srpen 2022, 08:11

Firmy a lidi platí závěrnou cenu elektřiny, jen se zpožděním, protože obchodníci nakupují elektřinu dopředu.

Milan Vaněček
25. srpen 2022, 10:26

Závěrná cena elektřiny v ČR není daná plynovými elektrárnami, to je asi jen v Německu.

U nás uhlí plus jádro plus OZE vyrábí VÍC než je spotřeba ČR. V tom nemáme problém, na rozdíl od třeba Francie nebo Německa.

A ta výroba z paroplynových elektráren (z plynu který má ČEZ nasmlouvaný napřímo za rubly s Ruskem, válka neválka) jde na export (do Německa, ... tak okolo 1 GW).

Nejsme 17. spolková země, to by si vláda měla uvědomit.

Emil
25. srpen 2022, 10:40

1) Závěrná cena elektřiny v ČR je daná plynovými elektrárnami, český trh s elektřinou je totiž úzce provázaný s trhy okolních zemí, cena elektřiny se tvoří společně a na jednotlivých trzích se liší jen minimálně.

2) ČEZ žádný plyn nasmlouvaný za rubly nemá, cituji přímo ČEZ: "Dobrý den, žádný dlouhodobý kontrakt s GAZPROM nemáme. Plyn pro elektrárnu Počerady nakupujeme na spotu v Německu." twitter. com/SkupinaCEZ/status/1560233470986690562

3) Je pozoruhodné, že ještě nedávno chtěl Vaněček stavět české větrné eletkrárny na Baltu a spoléhat na dovoz "levné" elektřiny z nich do ČR, ale zároveň by chtěl bránit přeshraničnímu obchodu levné elektřiny z českého uhlí a jádra opačným směrem. Člověk nemusí být odborník, aby pochopil že to fungovat nebude.

Milan Vaněček
25. srpen 2022, 11:26

Ano, v současné pokřivené realitě JE závěrná cena v ČR i Německu dána paroplynovými elektránami, je to následek nesmyslné politika Německa rušit staré zdroje aniž by Německo mělo postavené nové zdroje elektřiny (OZE), NEZÁVISLÉ NA DOVOZU PALIVA (uran, černé uhlí, plyn-to vše Německo muselo dovážet a černé uhlí a plyn stále draze dováží).

Já jen píši, že není racionální důvod (směřující k prospěchu 10 milionů obyvatel ČR) aby závěrné elektrárny v ČR byly elektrárny paroplynové. Samozřejmě, Emil i ČEZ mají racionální důvod aby ceny elektřiny byly co nejvyšší, to nezpochybňuji.

Německo rušilo staré zdroje aniž by mělo dostatek FVE a VtE a akumulace. To bude sice mít již okolo 2030, ale to je ještě daleko, bez spuštění NS2 se z toho Německo rychle nevyhrabe (i když má 3x vyšší platy a mnohem silnější ekonomiku než my).

Pro obyvatele ČR je to katastrofa při současných platech a inflaci.

Emil
25. srpen 2022, 12:44

Vaněček verze 2019: "Němci odstavují jádro a uhlí ale současně budují nové OZE a plyn. Je to jejich politické rozhodnutí, podepřené silnou ekonomikou. Na rozdíl od nás mají vše spočítáno."

Vaněček verze 2022: "je to následek nesmyslné politika Německa rušit staré zdroje aniž by Německo mělo postavené nové zdroje elektřiny (OZE), NEZÁVISLÉ NA DOVOZU PALIVA (uran, černé uhlí, plyn..."

Dále bez komentáře.

Milan Vaněček
25. srpen 2022, 13:07

Ad Emil 10:40, bod 2). Obě informace se doplňují, samozřejmě ČEZ musí brát částečně i drahý plyn ze spotového trhu aby zdůvodnil vysokou cenu....

Milan Vaněček
25. srpen 2022, 13:11

Emil 12:44 dodávám vytečkovaný komentář: samozřejmě Němci počítali s NS2. Vždyť proto ho i budovali.

Ano, skutečně to měli spočítáno. A vyšlo by jim to, narazili však na geopolitickou realitu....

Emil
25. srpen 2022, 13:14

Informace se nedoplňují, Vaněčkovo tvrzení "z plynu který má ČEZ nasmlouvaný napřímo za rubly s Ruskem, válka neválka" a informace od ČEZu "žádný dlouhodobý kontrakt s GAZPROM nemáme. Plyn pro elektrárnu Počerady nakupujeme na spotu v Německu" jsou naopak úplně protichůdné.

Emil
25. srpen 2022, 13:40

Připomínám Vaněčkovi jeho vlastní slova: "následek nesmyslné politiky Německa rušit staré zdroje aniž by Německo mělo postavené nové zdroje elektřiny (OZE), NEZÁVISLÉ NA DOVOZU PALIVA". Nord Stream 2 není zdroj nezávislý na dovozu paliva.

Milan Vaněček
25. srpen 2022, 14:02

No právě, poznali (geopolitika) že není. Stejně tak naše jaderné palivo musí být z ciziny a zatím je a bude ještě pár let z Ruska.

Naše lokální je jen OZE (slunce, voda, vítr, dřevo a ostatní bio-).

Všichni to poznáme tuto zimu.

Emil
25. srpen 2022, 14:09

Ach tak, Němci měli "na rozdíl od nás vše spočítané", akorát až teď poznali (a vy s nimi), že plynovod do Ruska není zdroj nezávislý na dovozu paliva. Teď už je to úplně jasné, díky za vysvětlení...

Rejpal
25. srpen 2022, 21:47

Pane Vaněčku bylo Vám řečeno , že nebudete mít z Vašeho důchodu na topení pokud se podaří realizovat Vaší vizi energetiky a už je to tady. Jak je vidět ani nechápete jak se tvoří cena el. energie ono totiž to odstavování "přebytečných" kapacit vedlo pro vás neočekávaně k tomu ,že cena el. energie se díky přenosovým linkám ,které teď dokáží z ČR vyvést všechnu přebytečnou el. energii na západ prostě vyrovnala s Německými cenami. Unii se konečně podařilo zničit energetický trh o což se snažila celých 20 let. Jediné co je na tom pozitivního je asi to ,že to konečně odnesou ti hlupáci co tuhle sebranku volili to musí být pocit sedět doma ve svetru a řikat si, no tak se konečně realizoval ten volební program co jsem si zvolil.....

PetrD
25. srpen 2022, 22:54

Je ovšem potřeba férově říct, že o odstavení Jádra v Německu rozhodla vláda Gerharda Schrödera, který následně dostal pěknou trafiku od Ruska. Následně další prohloubení závislosti. Při poloviční závislosti na Rusku by to zdaleka nebyl takový problém.

Nicméně důvod, proč ceny stále stoupají, je ten, že na to spotřebitelé stále mají.

Rejpal
25. srpen 2022, 21:22

No s tou závěrnou cenou , představte si , až se konečně zruší ta hnusná fosilní paliva a zavede se vodík , který se bude vyrábět a skladovat s účinností 25%. Teď si představte tu cenu té závěrné vodíkové elektrárny - tak to je budoucnost podle evropské unie , ale volte unionistické strany dál....

PetrD
25. srpen 2022, 22:40

Nebo si volte "cojemidoostatnich" strany a pokračujte v trendu nejteplejších roků a pokračujícího sucha. Nyni už i na Rýnu, Pádu, v Číně. A při tom taky zlikvidujte hospodářství, díky zmenšení trhu.

Martin Svoboda
25. srpen 2022, 02:32

No dobře ... Teď je elektřina na 700 E za MWh. Snížíme-li DPH na 5 %, o kolik zlevní faktura koncovému uživateli? Je to sice asi nejlepší způsob, ale v podstatě plácnutí do moře.

CO2 povolenka je okolo 100E. Jeden MWh elektřiny se rovná cca 2 MWh plynu a jedné povolence. Jejich zrušení (jsem pro!) je sice významná pomoc, ale opět nic moc neřeší ...

Opuštění burzy je sporné. Někde se poptávka s nabídkou potkávat musí. A česká burza je na vyšších číslech, než v Lipsku ...

Úplné opuštění přeshraničního obchodu by asi pomohlo nejvíce. Jenže fakt je to dobrý nápad? Sice dost prodáváme, ale musíme i nakupovat. Podle mne dost risk. Kromě toho by následovala hromada žalob a stát by soukromé výrobce musel nějak odškodnit ... na dluh.

Zestátnit všechny výrobce? Stejně by to bylo na dluh. V dlouhodobějším hledisku bych řekl, že se to nevyplatí.

Zprovoznit (či dokonce navýšit) staré uhelné elektrány je politicky neprůchodné ...

Zachovat alespoň těch několik procent výroby z JE v Německu je politicky neprůchodné ...

Postavit dostatek solárních a větrných elektráren bude docela dlouhá doba ...

O nutnosti neplynových záloh těchto OZE ani nemluvě ... baterie pro město budiž, ale pro celou Evropu?

Osobně si myslím, že je důležité vyhnat Rusko z Ukrajiny za každou cenu. To snad zajistí alespoň změnu režimu tam, možná. A umožní rozvoj plynu/ropy na Ukrajině. To zaplatí jak obnovu Ukrajiny, tak Evropy. Ač mám rád JE, za cenu jedné máme pomalu čtyři roky rozpočtu armády ČR. Což je vlastně dost ... za 300 miliard je 15 miliónů munice do 155 mm houfnice (neřízené). Nebo 1400 stíhaček F-16 ... nebo 2800 tanků Abrams (byť myslím ne nejnovější verze). Jen to dokázat rychle vyrobit ...

A vykašlat se na OZE jako primární zdroje. Základní zatížení prostě musí být ze stabilních zdrojů. Ať už jaderných, nebo OZE se zálohou (ale ať si to zaplatí výrobci za rovných podmínek!).

V každém případě je blbost, hloupost, pitomost a kravina plošná pomoc od státu. Je to drobek pro všechny. Opět na dluh. Inflaci to nevyřeší (z principu ji zvýší), úspory to nezajistí a lidem to moc nepomůže. Sice jsem je nevolil, ale byl jsem rád, že nakonec vyhráli ... a tohle mě na nich se**

Josef Štancl
25. srpen 2022, 08:38

Dobrý den pane Svoboda, to vyhnání Rusa z Ukrajiny si představujete jak? ? Spoléhat se na energetiku Ukrajiny, země z které díky nízkým morálním hodnotám utekla dobrovolne 1/4 obyvatel , to je bomba.

Martin Svoboda
25. srpen 2022, 18:24

Kdybych věděl jak, tak už tam rusák dávno není ...

Spoléhat na dle tvých slov skoronemorální Ukrajinu je bomba, ale spoléhat na násilnické Rusko je v pořádku? Nemáš to v hlavě trochu obráceně?

Ať je ukrajina jaká chce, demokracie tam funguje. Mají prezidentský systém a přesto tam nevznikl žádný diktátor po vzoru jiných východních oblastí ... A vyčítat jim např. oligarchy a pomíjet na oligarchii přímo založený režim v Rusku je také chucpe.

Rejpal
26. srpen 2022, 00:18

Demokracie tam funguje , vy jste se zbláznil. Ukrajina je stát s loutkovou vládou ovládanou z USA , které přes ní bojují proti Rusku. Podle současné rétoriky v médiích jsme měli postřílet Slováky za to ,že chtěli jít vlastní cestou - to přesně dělala Kyjevská Junta na Donbase a dalších částí země. A proč ti lidé s nimi nechtěli být ? Protože jim přinesli jen bídu a utrpení nejvyspělejší část Ruska se za 30 let propadla pod úroveň Indie 1/4 lidí emigrovala a ten zbytek na východě a jihu Ukrajiny se logicky chce přidat k Rusku kde mají 5x vyšší životní úroveň. Ukrajina jako stát skončí ne kvůli Rusku , nebo této válce , ta skončí , ale kvůli tomu , že ten stát zničil svůj vlastní národ . Po válce totiž z Ukrajiny uteče většina mladých lidí do 30 ti let a ti co tam zůstanou čeká život v bídě , společnost se rozpadne. Jinými slovy přijde demografický koaps. Došlo by k němu i bez války, ale ne tak rychle ta válka to jen uspíšila. Kdyby Ukrajina zůstala součástí Ruska , tak by dnes na tom Ukrajinci byly jako nejvyspělejší část Ruska o málo hůře než my a žilo by tam 2x tolik lidí.

PetrD
26. srpen 2022, 07:57

Jak se pozná demokracie podle Rejpala: "Jednotné Rusko" vládne 20 let. Jak se pozná nedemokracie na Ukrajině? Tak třeba prezidenti - Janukovič, Turčynov, Porošenko, Zelenskyj jen od roku 2010.

V Rusku je zakázán facebook, twitter, instagram, skoro všechna západních média.

České země byly v roce 1918 nejrozvinutější částí Rakouska, vznik ČSR jim rozhodně ekonomicky ublížil. Asi ale neříkáte, že jsme měli zůstat v monarchii, že?

Když už tak těm rusákům děláte agenta, a šíříte tu nejčistší propagandu, tak byste se měl taky podívat na ruskou hlavní televizi, ať víte co vás čeká.

Tento týden tam prohlásili, že rozpory s Ukrajinou se překonají a jednou společně bok po boku pomašírují na Varšavu nebo Berlín.

PetrD
26. srpen 2022, 08:07

dal jsem sem i link na tu Russia 1, ale byl označen za spam. Tak r/UkraineWarVideoReport na redditu.

Libor Blažek
25. srpen 2022, 09:52

Uvádím info z jedné výrobní firmy. Roční tržby za výrobky cca 4 miliardy. Pro rok 2023 firma vyhlíží zdražení silové elektřiny a komodity plynu o 1 miliardu. Zdražení energií se bude v roce 2023 podílet na ceně výrobků 25%. Vládě je to asi málo, protože ERÚ má za úkol vymyslet zdražení distribuce elektřiny.

feliz navidad
25. srpen 2022, 13:47

A tohle vymyslet trvalo 3 měsíce?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se