Zpráva o životním prostředí ČR: Emise klesají, kvalita ovzduší se ale nezlepšuje
Ministerstvo životního prostředí České republiky vydalo souhrnnou Zprávu o životním prostředí ČR 2017. Ta informuje, že zátěž životního prostředí nadále klesá – v souhrnu se snížily emise znečišťujících látek do ovzduší jak z průmyslu, energetiky, tak i dopravy a zlepšilo se například nakládání s obaly. I přesto ale zůstává kvalita ovzduší v Česku neuspokojivá, průměrná roční teplota vzrostla, což ovlivňuje zásoby vody a v oblasti hospodaření s odpadem nadále dominuje skládkování komunálních odpadů.
Růst průmyslu i emisí skleníkových plynů
Celková průmyslová produkce v roce 2017 vzrostla meziročně o 6,5 %, výroba elektřiny se ve stejném období zvýšila o 4,5 %, přičemž obnovitelné zdroje zaznamenaly 2,4% nárůst na 9 618 GWh elektřiny. Odvětví průmyslu a energetiky rovněž zaznamenala lehký meziroční nárůst emisí skleníkových plynů, v souhrnu ale tyto emise od roku 2000 vykazují klesající trend a to především díky snižování energetické náročnosti průmyslu.
Emise skleníkových plynů z dopravy v letech 2000-2016 narostly o 54,6 %. Rostou rovněž emise ze zemědělství (2010-2016 o 14,9 %) a odpadů (o 44,3 % za období 2000-2016). Ve srovnání s ostatními zeměmi EU má Česko nadprůměrné emise skleníkových plynů na obyvatele (o 46 % vyšší než je průměr EU) a rovněž vysokou emisní náročnost ekonomiky (o 66,5 % vyšší než evropský průměr) a to i přesto, že se energetická náročnost v ČR od roku 2000 snížila o 33,6 %. Důvodem je struktura tvorby HDP v Česku, kdy se na hospodářství velkým dílem podílí průmysl.
Kvalita ovzduší se nadále nezlepšuje
Za špatnou kvalitu ovzduší mohou, krom přirozených jevů, především průmyslové podniky, doprava či tradiční výroba elektřiny a tepla. Ač například emise oxidů dusíku (NOx), těkavých organických látek (VOC), CO a jiných částic z dopravy od roku 2000 poklesly, celkově se kvalita ovzduší nezlepšuje. Na nejzatíženějších lokalitách byly v minulém roce pravidelně překračovány imisní limity a vliv lokálního znečištění na lidské zdraví je nadále prohlubován. Na stav ovzduší v Česku má vliv i přeshraniční přenos znečištění, především z Polska. Nejhůře zasaženými oblastmi je tradičně Ostravsko, Zlínský kraj a Polabská nížina.
Změna klimatu ovlivňuje množství vody v krajině
Průměrná roční teplota 8,6 stupně Celsia (průměr za léta 1981-2010) byla v minulém roce překročena o 0,7 stupně. Srážky na území ČR byly průměrné, jejich rozložení ale nerovnoměrné. Společně s vysokými teplotami toto způsobilo výrazná letní sucha a tedy i výrazný pokles zásob vody v půdě. To má neblahý vliv na zemědělství i stav přírody.
Co se týče ochrany klimatu, ČR postupuje dle schválené Politiky ochrany klimatu v ČR a nadále se snaží snižovat emise skleníkových plynů. Agregované emise skleníkových plynů poklesly od roku 1990 o 34,4 %. Od roku 2005 byl zaznamenán pokles o 11,8 %, což činí 17,4 Mt CO2. Cíl Politiky pro rok 2020 – pokles o 32 Mt CO2 ve srovnání s rokem 2005 – tak prozatím není splněn.
Zdroj dat a grafů: Zpráva o životním prostředí České republiky 2017
Mohlo by vás zajímat:
Domnívám se, že byla zanedbána regulace dopravy osobními auty ve městech. Vznikají tak katastrofální zácpy a ničení ovzduší i lidského zdraví. Nemám nic proti, když lidé z vesnic, kde nejsou pracovní místa, dojíždějí do měst auty, autobusy jim nejezdí. Ovšem lidem bydlícím ve městech s MHD, bych jejich popojíždění auty pořádně zdražil ! Moje rodina je myslím si příkladem toho, že to jde. Jsme čtyři dospělí , všichni máme řidičák a máme jedno auto, nikoli čtyři auta. Do práce zásadně jezdíme MHD /já autobusem, manželka a jeden syn trolejbusem, druhý syn tramvají/. Autem vyjedeme průměrně třikrát týdně = v sobotu na nákup v hypru, dále na výlet do přírody mimo město a v neděli k návštěvě příbuzných. Když ráno jedu autobusem do práce, tak se často vytvoří tato zácpa : Nejprve 50 osobáků, v každém z nich jeden řidič mířící do práce, pak autobus MHD, pak dalších 50 osobáků a autobus MHD atd. atd. Kdyby byla více používána MHD, tak by tyto zácpy téměř zmizely a rovněž by se silně zvýšila kvalita ovzduší ve městech. Jde jen o lidské pohodlí. Lidé dnes díky pohodlí jezdí ve městech autem do práce, venčit svého psa, pro cigára do trafiky, na pokec za kamarádem, jen tak pro rohlíky a pár koleček salámu, atd. atd. Stačilo by jim napařit něco jako dálniční rámy Kapsch a vybírat za každou jízdu třeba 30 Kč a dát vybrané peníze k rozvoji MHD.
Teoreticky to máte vymyšlené pěkně. Prakticky vám přeju hodně štěstí s implementací takových nápadů a s posloucháním těch milionů keců o "mastné tyči", "ježdění sockou", ... a s hledáním dostatečně odvážných politiků. Jeden naivka to zkoušel nedávno v Brně, semlelo ho to.
Myslíte "I want more" Holana? Ale kedeže, toho semlelo to co předváděl, byla to tragikomedie, běh s kufry přes Vaňkovku na Dolní a pod.
Problém Brněnské VHD je prostě v tom že jedni bazírují na Hlavním nádraží kde je a další na tom že jediné nové má být na Dolním, do toho ČDC udržuje za každou cenu při životě Maloměřickou seřazovačku (Všichni ostatní nechají klidně přes noc nákladní vlak v Břeclavi, ČDC s tím jede do Brna a ráno zpátky), kterou postavili kde je na přímluvu komunistického lampasáka (Už od Rakouska se vědělo že nové zázemí uzlu musí být jedině na Jihu a Brnem vést jen tratě).
Takže není kde vzít kapacitu pro expresní dopravu po městě. Jde to, svého čas jsem jezdil Krpole-Brno Střed pod patnáct minut vlakem, i osobním, rychlíkem to bylo za deset, šalinou je to delší než jízda Břeclav-Brno, ale takové spoje jsou na prd protože jedou pro nedostatek kapacity jen jednou za hodinu, možná dvakrát, když je dobrá část dne. Aby to mělo smysl, tak by musely ke konci aglomerace jezdit vlaky každých 15 minut. Což na dvojkolejce není problém. Ale když na Heršpice vedou tři jednokolejky, tak to prostě není ono (No po novém, konečně bude teoreticky trojkolejka) v tom místě by totiž frekvence dosáhla 8 Os, 1-2R, 2Ex, tedy plné kapacity. Na druhém konci hlavního to stejné, do toho posuny. Kvalita vlaků je další problém. To by tu muselo jezdit něco jako Nim Express.
Detaily z Brna neznám, ale existuje jedna společná zkušenost. Štelování dopravy je složité a střetává se tam strašně moc různých zájmů. Rozhodně jí nespraví nějaké ad-hoc opatření od stolu.
Já nedávno spoluprobíral na "vyšších místech" jednoduchý nápad, kdy by se stimulovala jen taková jednoduchá věc - dojíždění do práce ve městě ve více lidech v jednom autě. Dopravní inženýři říkají, že i 10% pokles intenzity dopravy ve špičce udělá obrovský rozdíl v průjezdnosti hlavních komunikací.
I tahle jednoduchá věc je problém, hlavně jak jí udělat správně, aby se lidi chtěli účastnit, aby to přineslo ten správný efekt, aby to nestálo zbytečně moc, aby se o tom lidi dozvěděli, ...
Ale tady jsme odbočili, problematika dopravy a znečištění a hluku z ní stále čeká na ten správný nápad, to správnou inovaci. Výhledově by mohly výrazně pomoci autonomní EV provozované jako služba. Uvidíme.
Naštěstí nápad jak vyřešit znečištění z lokálních topenišť (a nenakrknout u toho domkáře) už se, zdá se, realizuje. Během příštích 5 let by měl přinést skokové zlepšení kvality ovzduší, hlavně v menších obcích.
Bohužel s tím mám denodenní zkušenosti, současná podobna je neudržitelná. Jihomoravský kraj má super výhodu že asi polovinu opravdu obsloužíte po rychlíkových tratích, které lze zrychlit na 100-140km/h, pak dojedete o Brna ke máte v zásadě radiální síť linek z Hlavasu, který to nedává, jak po stránce dopravní tak veřejného prostoru, je to přetížené.
Myslím že u sdílení aut je zásadní problém v tom že aby se to vyplatilo nebo byli lidé ochotní do toho jít, tak se musí znát, ale tam hraje vůbec roli smysluplnost takové cesty, dobře ale možná mohou vycházet různé "mama busy" do školy. Podle mne bude pořád nejvýhodnější pro řešení těchto problémů kolejová MHD, ale systémy tramvají by to chtělo spíš myslím nahradit nějakým lehkým metrem s jistou přechodností na železnici. To co jezdí dneska totiž mnohdy nestačí kapacitně a nové jsou třeba proti KT8D5 a odvozeným mnohdy i nepohodlné a dost stísněné.
Kdysi také nebyla nutná dálniční známka, pak nám ji zavedli a všichni platíme přes 1000 Kč ročně celkem bez keců. Kdysi se vybíralo různé to "mostné, mýtné, branné,...atd". Jak si vlády své lidičky naučily, tak to mají. Třeba ve Francii předevčírem zablokovalo 300 000 lidí v oranžových vestách skoro všechny cesty a dálnice. Důvod ?? Zdražili jim benzín o 1 Kč !!!
Já prostě nevěřím na motivaci trestem. Funguje to blbě na výchovu dětí, funguje to blbě u studentů, funguje to blbě všude. Bez pozitivní motivace, v případě dopravy jde o to najít takovou formu čisté dopravy (vlaky, MHD, kola, nohy, ...), kterou budou chtít využívat a až bude alternativa, začít utlačovat IAD.
Zrovna tebe rodiče málo mlátili. Věř, že proti lidské lenosti zabírá všude na světě jen motivace trestem. Zácpy vyřešili jenom tam, kde jeden den mohly jezdit auta s poznávací značkou s lichým číslem na konci a druhý den zase se sudým. Všude jinde jsou zácpy jako prase a to prosím po dlouhá desetiletí, kdy se to snažili vyřešit tou tvojí pozitivní motivací.
Tam vyřešili zácpy tak, že rodiny s jedním autem se sudou poznávací značkou si pořídily druhé auto s lichou, a naopak.
Salfishi, ovládejte se trochu!
Pokud nevíte jak lidi motivovat bez trestů, tak to neznamená že to nejde, znamená to jenom to že si to neumíte představit. Jenom holt ta pozitivní motivace a naučení lidí stojí mnohem více prostředků než vydání vyhlášky a poslání pár četníků s pendrekem. Ještě je tam pak navíc sakra rozdíl v tom jak dlouho takový výsledek bude trvat. Když se to naučí pozitivní motivací, tak to dost pravděpodobně vydrží na dalších X generací, když to vnutíte pendrekem, tak se to budou lidi snažit obcházet a v momentě kdy to zrušíte, tak to nikdo dělat nebude. Pendrekem nikdy nevynutíte aby lidi něco vzali za své. Tím jenom dosáhnete systému, který bude spotřebovávat více a více energie jen na své udržení a jako takový se při první příležitosti rozsype přesně podle zákonů fyziky. Celý vesmír se snaží dosáhnout co nejnižšího energetického stavu. Vy tu prosazujete systém, který je v dlouhodobém měřítku energeticky náročný. Proč myslíte že vzniklo náboženství? Je to energeticky nejméně náročný systém na udržení společenského řádu.
Chcete aby lidi začali jezdit MHD? Tak pak zajistěte cestování na úrovni, udržujte v ní pořádek a dodejte dostatečnou kapacitu. A ne, nikdo to nezkoušel pořádně vyřešit, to by pak vypadalo jinak. Pokud nejste schopen zajistit dostatečnou kapacitu, odpovídající kvalitu, tak se nedivte že budou stát na dálnici kde mají své jakési pohodlí, místo toho aby stáli narvaní v přehřáté šalině.
Myslíte pozitivní motivaci dotacemi, na které se vybírají peníze tak těžkým trestným zdaněním poctivé práce zaměstnanců až tito místní začnou masově vymírat?
Jeden starsi nakladak alebo aj autobus vyda za 100 osobnych aut .....
Jedno staré auto (Favorit a horší) vydá za 30-40 moderních aut, jeden starý náklaďák či autobusy (stará Avia, staré Tatry a Liazy, staré Karosy a Ikarusy) vydají za 40-50 moderních.
Tak nám experte srovnej emise Priusu z roku 1998 a Škody Octavia III z roku 2018-např. leden s oběma typy motorů. Vybrat si Favorita a vytvořit dogma, že starý je vždy horší dokáže každý blb (tedy i ty). EU nás svojí blbostí doslova otravuje.
Co to zase píšete za nesmysly?
Favorit byl lehký benzíňák, čili CO2 jako dnešní nesmyslně přetížená auta, NOx menší než dnešní diesly, a prachových částic podprůměr a hlavně ne ty superškodlivé nejmenší co vytváří moderní přímovstřiky.
Nebudu jezdit přeplněným autobusem kde v případě špatného počasí (kdy právě rozptylové podmínky nejsou ideální, a emise se v důsledku inverze drží u Zemského povrchu) 15% lidí smrdí, 3% jsou bezdomovci, kteří po celodenních jízdách stačí zasvinit 30% sedaček v autobuse. Až bude zajištěný kvalitní provoz tak se toho nebráním, ale v dešti čekat na autobus s 10ti minutovým zpožděním abych zjistil že se do něj sotva vejdu, ... to vážně ne
A právě tady máte vážení ten příklad, proč je jediným řešením platit mýtné, takových 50-100 Kč za přejetí osobákem určené vnitřní linie každého velkého města s obchvatem by bylo potřebné minimum.
A co nechat lidem svobodu si sami určovat, jaký způsob dopravy si zvolí? Socialisté dobroserové jako Vy co si myslí, že nás všechny zglajchšajtují do uniformní masy mě vytáčí...
Až mi hromadná doprava umožní se dostat z domova do práce a s odbočkou do školky a pak zase zpět alespoň za hodinu (blbých 20 km) každých alespoň půl hodiny a odpoledne zpět včetně nutných pojížděk po nákupech a tak, pak to rád využiju. A mé manželce která jako zdravotní sestra na dvanáctky denní/noční aniž by v ty blbé časy těch 20 km jezdila (spíš pročekala) dvě až dvěapůl hodiny. Plus že 1x až 2x do měsíce nějaký spoj nepřijede, hlavně v zimě - vysvětlujte a shánějte záskok hodinu před směnou, když máte být na noční na oddělení sama... Ale do té doby se bez auta neobejdeme a rozhodně se ho nevzdáme i když nás dost stojí.
To je sci-fi obsloužit všechny možné spoje a vesnice. Kdyby alespoň platová výše/sociální nastavení v ČR bylo většinově takové, že manžel vydělá v pohodě pro celou rodinu a manželka může zůstat doma a obsluhovat děti a věci kolem. Ale zase důsledek by byl, že manžel ráno vypade z baráku, 2h jede do práce, tam dělá 8-10 hodin a pak se vracet další 2h domů. Servis rodiny je na manželce jako to bylo v tom 19. století - a ženy si emancipaci musí strčit někam, protože jinak to nejde. To také chcete?
Znemožněním osobní dopravy nás brutálně srazíte na kolena a vynutíte další kolo urbanizace a uvázání lidí k zaměstnavateli. Návrat do poloviny 19. století, kdy člověk musel bydlet na pěší/cyklo dosah do práce. Zaměstnanecké kolonie na jednu stranu byly pro zaměstnance velkou výhodou, na druhou stranu velikým vyděračským potenciálem - člověk jen obtížně mohl změnit zaměstnání, protože to znamenalo nutnost stěhování. Ztráta zaměstnání je pak úplná noční můra s nutností se vystěhovat s celou rodinou a bez příjmu. Takže zapomeňte na vlastní bydlení, bydlet pěkně v nájmu a do důchodu člověk má jistotu že nic mít nebude a bude muset platit nájem, nebo se muset nafařit k mladým nebo mladé k sobě do prťavého bytu. Protože jste se kvůli práci odstěhoval do 120 km vzdáleného města, tak za rodičema s rodinou s miminem se MHD budete dopravovat také velmi obtížně. Takže těch blbých 120 km bude znamenat, že rodiče uvidíte (a oni vnouče) tak 2x do roka...
Si ani neuvědomujete jaké společenské možnosti a kvalitu života umožňuje osobní svoboda a reálná možnost pohybu. Jděte do háje se všema těma socialistickýma manýrama sociálních inženýrů co vědi nejlépe co sprostý člověk potřebuje a jak má nebo nemá žít!
Základ státní politiky by mělo být jasné stanovení priorit. Myslím že na prvých dvou místech by měla být kvalita ovzduší v ČR a zadržování vody v ČR. Pak dlouho nic a pak třeba emise CO2 (žádná česká CO2 hysterie).
A ponechat na soutěži různých technologií jak těchto dvou cílů rozumně rychle dosáhnout. Soutěž na dosažení cílů (tendry) nedefinovat technologicky (jen tou oblíbenou technologií pro tu či onu lobby) ale výsledkem a náklady.
Zanechat hysterických výkřiků “bez jádra to nejde”,” bez velkých přehrad to nejde”.
Místo snahy zachraňovat svět se snažit zvelebit a zachránit své nejbližší okolí.
Možná že už si to naše Ministerstvo životního prostředí začíná uvědomovat.
Jako člověk z oboru musím říct, že v oblasti kvality ovzduší se věci trvale vyvíjejí k lepšímu, sice pomaleji než by si leckdo představoval, ale ono se to rok po roce nasčítá.
Jeden kolega měl nedávno zajímavou prezentaci o vývoji znečištění ovzduší u nás v MS kraji. Za posledních 10 let třeba prašnost poklesla tak, že nejhorší místa v Ostravě (Radvanice, po větru z ArcelorMittalu) mají dnes koncentrace PM10 na úrovni nejčistších částí (Poruba) města a městských pozaďových stanic v čistších částech regionu (Opava, Studénka) před 10 lety (z ~60-70 ug/m3 na ~40-45 ug/m3). V Porubě, Opavě nebo ve Studénce je to dnes na úrovni Čeladné před 10 lety a na Čeladné či na Ostravici je dnes stejně prašno jako bylo před pár lety nad Jeseníkem v Priessnitzových lázních.
A to nemluvím o tom, že největší problém ovzduší minulosti - SO2 fakticky přestal existoval, dnes je největší problém vůbec nějaké SO2 v ovzduší změřit.
Teď se intenzivně pracuje na spravení lokálních topenišť, tj. dalším snížení prašnosti a eliminaci (rakovinotvorných) polyaromatických uhlovodíků.
Bydlel jsem před cca 40 lety v Orlové 4 a z okna jsme viděli na tehdejší komíny NHKG. Denně bylo na parapetech cca 5 mm popílku. To už všechno zmizelo?
To jste tam žil v době, kdy mělo NHKG tuhé emise okolo 30-40 tisíc tun za rok. Dneska je to při přibližně stejné výrobě 400-500 tun za rok. Teď by ještě potřebovali dát do šusu technologicky dožívající ocelárnu, tj. asi postavit novou a konečně zavřít jednu ze 3 koksovacích baterií, tu jednu, která už je v havarijním stavu a kterou už nepotřebují.
Podle mého názoru důvodem stragnující situace s ovzduším je přibývající množství lokálních zdrojů emisí, které se pomalu vyváží zlepšením u starých zdrojů, viz. legislativa čr
Takže pokud by zdroje nepřibývaly, ovzduší by se zlepšovalo
Mohu říci za Plzeň, že ve městě se od roku 1990 skvěle snížila prašnost . Škodovka uzavřela většinu "hulících" provozů a rovněž byly uzavřeny všechny uhelné výtopny střední a malé velikosti, kdy před r.1990 každé sídliště mělo svou uhelnou výtopnu. Tedy byl udělán obří kus práce. Plzeň už není šedivá, Plzeň je barevná. Ovšem potíže jsou s auty, těch přibylo tak 3 krát. Ideálem by byly záchytná parkoviště na okraji města , s návaznou MHD "za hubičku", která by odjížděla z parkovišť každých 5 minut do centra města. Pokud by se toto povedlo, stav by byl "téměř ideální". Zatím to tak nevypadá.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se