Domů
Evropská Unie
Česko by se mělo vyvázat z evropské Zelené dohody, řekl Zeman
Poslko emise CO2

Česko by se mělo vyvázat z evropské Zelené dohody, řekl Zeman

Evropská Unie
49 komentářů
26. prosinec 2021, 14:12
ČTK

Česko by se podle prezidenta Miloše Zemana mělo vyvázat z tzv. Zelené dohody pro Evropu (tzv. Green Deal). Zeman ji ve svém dnešním vánočním poselství zařadil mezi trojici nebezpečí, kvůli kterým letošek nebyl dobrým rokem. Dohoda je podle něj výsledkem toho, že se z ekologie stalo náboženství. Považuje ji za hlavní příčinu růstu cen energií v Česku.

Zeman uvedl, že prudký nárůst cen elektrické energie či zemního plynu bude pokračovat. „Máme-li tento nárůst alespoň zmírnit, musíme se vyvázat z tzv. Zeleného údělu pro Evropu, který je podle mého názoru hlavní příčinou nárůstu cen energií,“ řekl. Odstavování funkčních elektráren podle něj snižuje nabídku energií. „A při konstantní, nebo dokonce rostoucí poptávce, je přirozeným důsledkem růst její ceny,“ dodal.

Naštěstí je však energetická politika v pravomoci národních vlád a parlamentů, míní. „A není nám naštěstí diktována Bruselem, což se týká i jaderné energie, kterou vřele podporuji. A pokládám za chybu, jestliže o podpoře jádra sice mluvíme, ale neudělali jsme v posledních letech téměř nic konkrétního, abychom začali stavět nové jaderné zdroje,“ řekl. Týká se to podle něj všech minulých vlád.

Zelená dohoda je podle Zemana důsledkem toho, že se z ekologie stalo náboženství. „A jako každé náboženství, i toto má své proroky,“ řekl v narážce na švédskou aktivistku Gretu Thunbergovou. Dohoda podle něj přikazuje přestat v roce 2030 topit zemním plynem a v roce 2035 nejezdit v automobilech se spalovacími motory. „Toto vše by podlomilo naši energetiku tím, že by vedlo k energetické chudobě,“ uvedl. Hrozil by podle něj pokles životní úrovně i výkonu ekonomiky.

Unijní exekutiva se v rámci strategie Zelená dohoda pro Evropu snaží nasměrovat členské země EU ke splnění klimatických cílů, na kterých se lídři států včetně českého premiéra dohodli loni. Do konce desetiletí by podle nich unie chtěla omezit emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990, do poloviny století neprodukovat emise žádné nebo je vyvážit například technologickými opatřeními.

Dříve v prosinci Evropská komise představila soubor dalších návrhů, například chce do roku 2040 postupně ukončit vytápění budov plynem a dalšími fosilními palivy. Přísnější ekologická pravidla mají platit i pro výstavbu nových budov, které navíc nebudou moci od roku 2030 produkovat žádné emise. Od roku 2027 pak lidé přijdou o nárok na podporu vytápění plynovými kotli.

Návrh Evropské komise na zákaz výroby a prodeje automobilů se spalovacími motory po roce 2035 označil před týdnem za nepřijatelný premiér Petr Fiala (ODS). „To by ohrozilo existenčně řadu lidí, kteří u nás osobní automobil nepoužívají jako nějaký luxus nebo pro zábavu,“ řekl Fiala.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(49)
Zbyněk Poisl
26. prosinec 2021, 17:07

Pokud by šlo o dohodu, tak by to nebyl problém. Jenže ono jde o diktát bez ohledu na okolnosti.

Carlos
26. prosinec 2021, 19:01

Dovolím si upozornit že Brusel není Moskva a EU není RVHP. Ten dokument mohla Česká republika taky ovlivnit, nevím že by se o to někdo pokusil a Babiš to za ČR podškrábl, tak jaký to je do psích gulí diktát? Jako společnost se už musíme vzpamatovat a přestat přemýšlet o EU jako o "té", tvářit se že to nejsme s to ovlivnit a podobně.

Druhá věc je že jsme mohli zkusit něco vyjednat, třeba jsme mohli získat peníze na modernizaci (Rakouské) Severozápadní Dráhy, (ÖNWB) + SNDVB ve směru Znojmo-Lubawka, mohlo se Rakousko dotlačit k tomu aby na přestavbu Dráhy Františka Josefa navazovala přestavba jejich úseku, mohli jsme si vymínit prostředky na modernizace/přestavbu a zkapacitnění Ferdinandky ze Starého Města do Přerova a na Slovensku vymoci zkapacitnění Kúty - Sudoměřice a prostředky na navazující stavbu. V návaznosti na VRT a případně na další stavby v prostoru Morava - Slezsko by bylo možné

Tím by se v podstatě řešila kapacita pro přesun nákladů ze silnic na dráhu. Mohli jsme zkusit vyjednat to aby se o výrobu elektřiny v OZE ve větší míře postaral někdo jiný, mohly se zkusit vyjednat nějaké investice mezi státy. Takže ano, možná by tu dýl dýmil Prunéřov, ale jako náhradu by třeba ČEZ postavil/spolupodílel se na 1500 MW v hydroelektrárnách někde v Norku, nebo jinde v Evropě.

Nebo se dalo vyjednat že se, díky poloze, začne energetika primárně orientovat na poskytování regulace. Dalo se toho vyjednat hodně. Zkusil to někdo? Napadlo to někoho? Nemyslím si.

Opravdu se nedá pořád tvářit že ta jednání se nás jakože netýkají a když to nedopadne podle našich představ, tak vymýšlet jak to nemuset dělat.

mart
26. prosinec 2021, 20:32

Máte pravdu v tom, že čeští politici jsou neschopní se o věci starat a alespoň něco vymoci, což plyne z toho jaké si lidé volí zástupce. Nicméně EU již v několika případech ukázala jaká vlastně je. Neprošla Ústava EU v referendech, tak se to převléklo za lisabonskou smlouvu, když ta neprošla v irském referendu, tak se opakovalo. Nebo když EU řešila regulaci zbraní, což jí vůbec nepřísluší, protože primárně jde o oblast bezpečnosti, kterou regulovat nemůže. Tak to označila za regulaci vnitřního trhu, i když vůbec nešlo o sjednocení pravidel prodeje ve všech státech, jako spíše o to jak to zakázat. A soudní dvůr EU, také není nějakou ezávislou institucí. ECB nehlídá inflaci, ale primárně řeší jak ochránit před bankrotem předlužené státy jižní Evropy. EU tedy má k RVHP v nařizování, a obcházení smluv, zákonů a vůle lidu již dost blízko.

Pavel Karásek
27. prosinec 2021, 01:15

Jde taky o to vrátit dopravu na trať Hrušovany - Hevlín - Laa. Akorát nevím, jak to bylo myšleno v tom úseku Přerov - Staré Město s tím zkapacitněním. Tam je dvoukolejka. Je tím snad myšleno vybudovat ještě třetí kolej?

Carlos
27. prosinec 2021, 10:49

Laa - Hrušovany je z dnešního pohledu tak spíš lokálka, křivé to bylo už za císaře pána, akorát že tehdy trať do 100km/h stačila. Sklonově to taky není nic super a navíc skončíte zase jenom v Brně. Což je problém protože kapacita. Na Zastávku to taky nejde, protože tam je zase pro změnu krpál že to těžký vlak nevyjede. Takže co by zbylo, novostavba do Vlkova.

Situace může být jiná v momentě kdy se postaví ta nová trať o které se uvažuje, ale ta asi bude čekat na VRT která odvede ze stávající tratě Brno - Břeclav něco dálkové dopravy mezi Heršpicemi a Popicemi, jinak ta současná trať by taky prý už užila 3. kolej zatím jsou jenom u spojek v někdejší stanici Rajhrad, ale nedivil bych se kdyby se objevila krátká předjízdná + hrana na nástupišti u sladovny.

Co se pak tratě z Přerova týče, tak tu v brzké době, snad ovlivní výstavba VRT Přerov - Ostrava, která by si měla pobrat všechnu dálkovou dopravu (což by mělo být 4-6 vlaků v jednom směru za hodinu) a výstavba tunelů mezi Ústím a Chocní, pokud tam ještě přibude zkapacitnění do Třebové, tak z Čech na Moravu vzroste v podstatě kapacita, zjednodušeně, na dvojnásobek tím pádem můžete zvednout provoz na tratí z Olomouce a Brna. Byť je to o 70 km delší, můžete posílat nákladní vlaky přes Zábřeh, Brno má svých problémů dost, což znamená potenciální další zátěž na trati Přerov St. Město. Takže klidně 3. kolej, což ale přidává jen asi 25 % kapacity dvojkolejné tratě, se tam může vyplatit. Z St. Města navíc vede jen jednokolejná trať na Veselí a dále na Slovensko. Problém je že nějaký Baťa nalepil fabriku v napajedlech těsně na trať.

Josef
27. prosinec 2021, 03:08

Carlosy rekonstrukce nějaké dráhy je bezvýznamná. Bez levné energie prosperita na dlouho končí. To co se stalo na nás dopadne v roce 2022. V normální společnosti bychom se tomu dokázali ubránit udělali bychom prostě clo na vývoz el. energie a uvolnily těžbu uhlí tím by el. energie zlevnila a její spotřeba by vzrostla a nahradila by část plynu a jeli bychom dál. Jenže to není možné. Takže dojde k tomu že cena el. energie už zůstane v zimním období drahá takže jsme odsouzeni fungovat na zemní plyn... a rozběhne se proces energetických úsporných opatření ( třeba ohřev TUV tepelným čerpadlem nebo výměna přímotopů za klimatizační jednotky) a nakonec se s tím ekonomika vyrovná a zase začne růst jenže to bude trvat hezkou řádku let než se upraví domy, výrobní technologie než zkrachují energeticky náročné výroby třeba sklárny a nahradí je jiné výroby, které se třeba díky robotizaci se zase začnou vyplácet a vracet do ČR. Nejvíce to odnesou služby a automobilový průmysl, protože když lidem vzroste položka energie pak oni méně chleba kupovat nebudu, ale omezí nákup služeb a aut. Na společnost to bude navíc dopadat různě. Nejvíce to odnesou lidé co bydlí ve starých neusporných domech a pořídili si za dotace tepelné čerpadlo, protože cena za provoz byla podobná jako cena za uhlí jenže dnes je dvojnásobná a zaplatit o 20 tisíc ročně více na vytápění běžného domu pro důchodce je na hraně on totiž nemá přebytky.... Jinak dlouhodobě nejvíce šetří ti co neivestovali nic a topí uhlím k klasických kotlích dnes III třídy. Všichni ostatní prodělávají. Takto je to nastavené posledních zhruba 20 let.

Carlos
27. prosinec 2021, 12:45

Josefe,

to jsou příklady co se dalo hodit do vyjednávání,když tedy musíme počkat až v důchodu bude celá generace energetiků RVHP, uvědomte si že fixace některých na jádro nás stála deset let rozvoje energetiky. Za těch promarněných deset let se mohlo pokrýt přes 10 % spotřeby pomocí FVE. Udělalo by se alespoň něco a vyřešily by se tím i vnitřní infrastrukturní problémy ČR. Pokud není ČR s to splnit něco, zde podíl OZE, tak se mělo dojednat něco jiného výměnou. A zrovna o kapacitní dráhy by okolní země zájem asi měly, historicky se tu totiž potkávají vlivy dvou radiálních sítí, od Vídně a od Berlína. Proto máme takové významné uzly jako Kolín, Havlíčkův Brod, Nymburk. To jsou uzly v polích dané tím že se potřebovaly někde ty železnice propojit. (Třebová, Přerov a Břeclav jsou trochu jiné případy) S tímto dojít, tak se jedná jinak, zejména pokud ty stavby třeba i připravené jsou.

Cla se většinou nedávají na vývoz, ale na dovoz. Nicméně cla jsou velmi nešťastný nástroj, který slouží tak maximálně k plnění pokladnic. Clo, pokud tedy neslouží jako obrana proti někomu kdo se rozhodl nehrát podle pravidel a například dotuje výrobu otrockou prací, není ku prospěchu nikoho.

Mohl bych se zeptat kdo My? Já žádný lom ani důl na uhlí nevlastním abych mohl nějakou těžbu uvolnit. A pokud chcete zase zneužívat stát proti soukromému majetku, tak na to rychle zapomeňte. Takové zhovadilosti musí být odmítnuty a navždy již patřit jen historii. Jediné co by se s uhlím ještě dalo dělat je podzemní zplyňování, jenže bohužel s tím před lety někdo Australany vyhnal. Škoda. Sice je to pořád "fosilie", ale lepší než nějaké velkolomy a elektrárny na plyn mají taky účinnost přes 50 %.

Česká závislost na automobilovém průmyslu je něco co se mělo řešit už před lety, stejně jako se už před lety měly řešit zastaralé elektrárny, a případné energeticky náročné provozy, nedělo se tak a třeba elektrárny dostávaly výjimky na škodliviny a pak se divily když na nov limity už ne. Už minimálně deset let se tu tlačí obrovský balvan zastarávání a snahy nic nedělat. Nevím jestli to bylo minulými vládami, nebo něčím jiným. Ale z malé kuličky vznikl poměrně velký problém. Třeba velké baterie v řádu MW se v ČR instalovaly už před 5-6 lety, od té doby mohl klidně běžet nějaký titul který by na veřejných budovách s nutností zálohy dodávky elektřiny podporoval instalaci FVE + baterie. Udělalo se to? Ne.

Vy počítáte s nějakým "racionálním" chováním lidí, jenže ti se chovají povětšinou iracionálně a než aby se vzdali požitků, tak raději nahradí kvalitní jogurt "jogurtem", místo kvalitního chleba začnou kupovat chlebovou hmotu, pokud to už nedělají. Kdyby se lidi chovali tak jak popisujete, tak jsou prázdné hospody.

A co se "vydělávání" týče, ano, když budete mít zaplacenou technologii, tak "vyděláváte", ale to jste neobjevil nic nového. Otázka je jestli se to opravdu vyplatí. Ono těch 20k navíc je za 10 let 200k.

Transformace ekonomiky může být rychlejší než pomalejší, tady totiž není jenom tlak z pohledu energií, ale i z pohledu nedostatku lidí, který tu už je nějaký ten rok. Myslím že už někdy v roce 2019 jsem četl že tu firmy mají jistý náskok před zbytkem Evropy co se automatizace atd. týče.

Lukáš Vrabec
27. prosinec 2021, 15:22

V ČR nemají OZE perspektivu, nemáme hory s velkýmy spády pro vodní elektrárny, ani větrné pobřeží pro větrné parky, ani slunečné pouště pro solární parky. OZE by tu fungovalo jen za ceny velkých zásahů do krajiny a struktury průmyslu.

Jádro dokáže dodávat prakticky libovolné množství spolehlivé a a předvídatelné energie, jak elektřiny, tak tepla. A to určitě levněji než 600 Eur za MWh kterou vidíme dnes na trhu.

Bob
27. prosinec 2021, 21:10

Dotační tituly na podporu stavby FVE včetně akumulátorů existovaly v minulém dotačním období a jsou i v tom stávajícím období od 2021 jak pro RD, tak pro veřejné budovy a podnikatele.

Josef
27. prosinec 2021, 22:20

To co píšete je nesmysl nejde totiž o 10% OZE, ale o nahrazení cca 70% energie , která u nás pochází z fosilních paliv. Před 10 lety zkončil solární tunel a byla tady staha udělat bioplynový. Jedinné volné OZe, které byly k dispozici byly větrné elektrárny, proti kterým je celonároní odpor zejména po tom co vidí naši občané v Německu. Dnes je situace taková ,že se zlevnily FV eletrárny , takže se otevírají možnosti letní výroby el. energie z OZE, nicméně celkový potenciál OZE zůstává mizivý. Co se týče státu pak nerostné bohatství není soukromé , ale státní a stát má právo ho těžit o tom je vyvlastnění pozemků je to normální demokratický způsob jak se stát dostane za adekvátní náhradu k nerostnémi bohatství to nemá s totalitou nic společného protože žádný stát se neobejte bez toho aby vykoupitl soukromé pozemky pokud je to ve veřejném zájmu rozdíl mezi demokratickým a totalitním státem je v tom, že demokratický stát dá původním majitelům adekvátní odstupné, kdežto totalitní stát jim za to dá jen zlomek tržní ceny. A co se týče drah pak jste mě rozesmál to že někdo potřebuje aby ČR byla rychle průjezdná pro svoje vlaky nás opravdu nemusí zajímat my z toho totiž nic nemáme. Pro ČR jsou důležité dálnice, protože máme dnes dominující lehký průmysl a to že Rakousko bude mít 100% elektrifikaci k roku 2030 a my teprve sjednotíme trakci na střídavou k roku 2050 nás nemusí vůbec trápit. Stejně jako rychlovlaky ty jsou nám totiž také naprosto k ničemu. ČR potřebuje zejména dálnice dostavit co nejrychleji dálnici BRNO - Vídeň , Praha - LINEC, obchvat Prahy a novou dálnici do Polska to je to co nás zajímá ne železnice.

Carlos
28. prosinec 2021, 22:28

Josefe,

těch 10 %, tedy po všech přepočtech nějakých 7-8 GWp odpovídá tomu kam bylo možné se dostat při udržení tempa instalace jaké bylo během solárního boomu, za předpokladu že s tím nějak krok udrží i rozvoj akumulace a v té době se třeba řešil projekt PVE Orlík.

U všech těch OZE záleží jenom na tom jak nastavíte prostředí, to se dá udělat buď dobře, nebo špatně. Nedělat nic je ale to nejpitomější řešení.

Ten zákon, ke kterému se odkazujete vznikl v době kdy vrchol hornické technologie byl pajcr, kladivo a rumpál, ne korečkové rypadlo. Nevím jek si představujete férovou kompenzaci za to že někomu zboříte barák a totálně zničíte pole, jenom abyste se dostal k uhlí. To je něco co má tak nějak nekonečnou složku v sobě, tedy z podstaty je férová kompenzace v podstatě nemožná, ledaže by šlo o rodovou rentu na věčné časy. A vzhledem k těmto změnám je třeba ten přístup poslat na smetiště dějin. Obecně by bylo vhodné státní možnosti co nejvíc osekat, neumí se chovat.

A co se týče drah, tak Evropská Unie má nějaký plán na přesun dopravy, jak nákladní, tak osobní na železnici. Když si vezmete mapu, tak zjistíte že sever a jih spojují celé dvě použitelné tratě, přes Přerov a Žilinu, a pak až obrovskou zajížďkou přes Německo. Když si vezete plány, tak Polsko buduje všechno, včetně sítě VRT, Rakousko posiluje kapacitu úpatními tunely, zůstanou zachované i současné tratě. Tím vznikne poměrně dost nových slotů pro vlaky, které by nejraději jely dál, ale co tam je? No ČR, kde se na to kašle. Což pak vede tedy k nutnosti to hodit na kamiony. Terst a další přístavy na jihu jsou od Polska, už na vzdálenost na kterou si tu zásilku necháte poslat vlakem, který mimochodem znamená nějakých 64 kamionů. Pokud budeme uvažovat jenom ty 4 páry z tratě Přerov - Ostrava, tak se bavíme o celkovém počtu asi 5 tisíc kamionů denně.

Problém je že ta kapacita je překročená už dnes, dopravci, kteří sem jezdí třeba s vlaky kontejnerů, nebo vlaky návěsů atd. mají problémy se dostat na překladiště, není rezerva na mimořádnosti atd. Ta situace fakt není o tom že by se s tím dalo čekat. Oni by třeba dopravci rádi rostli, ale nemají kam, protože nemají kudy jezdit.

A stejně asi nevíte že "ti dopravci" jsou mimo jiné si firmy jako ČD Cargo(ČDC), IDS Cargo, METRANS Rail, s dráhou to totiž dneska funguje tak že jedna společnost, nebo skupina společností funguje v několika zemích, takže to že se nemůžete s vlakem dostat přes Moravu má dopady i třeba na společnosti jako ČDC. A asi víte kdo ČDC vlastní. To Vaše "nás nemusí zajímat" má ve finále dopad z velké části i na české společnosti, stejně jako na obyvatele kteří musí denně strpět tisíce kamionů navíc.

To stejné platí pro konverzi napájecích soustav. Kolem prahy jsou s napětím problémy a místo 3kV tam mají občas jakože 2750, 2800 a podobně. Loni, nebo možná už předloni, shořela měnírna. Okamžitě nastaly problémy na poměrně důležité trati na Beroun, protože tam ten výkon nebylo možné žádným způsobem dodat, takže nákladní doprava v elektrické trakci stop, příměsto omezení, dálková, jakš takš jela. V některých stanicích je omezený počet vlaků které mohou ve stejný moment jet/rozjíždět se, protože problémy s napětím.

Co se VRT týče, tak jste asi neslyšel o Via Vindobona. To je projekt ze kterého asi polovina trasy vede po území ČR a má spojovat Berlín, Prahu a Vídeň. Pokud se zase neudělá nic a bude se jezdit přes Třebovou, nedej bože přes Vysočinu, tak zůstanou časy jaké jsou dnes a celé spojení tím znehodnotíte. Mrháte lidem časem, konkrétně 2-3 hodiny na osobu a cestu jenom mezi Prahou a Brnem. A ne, to neušetříte žádnou dálnicí.

Pokud se ČR podle vašeho návrhu na dalších X desítek let vyprdne na železnici, tak to znamená tisíce kamionů navíc a ročně vymrhané stovky tisíc hodin na cestách, zbytečnou zátěž vyžadující další dálnice a navíc ještě odsunutí na periferii Evropy. Proč? Protože i přes existenci on-line schůzek se toho dost řeší osobně a v momentě kdy budete mít (už dnes) Vídeň pohodlně dostupnou přes Mnichov vlakem za kratší čas než přes ČR, nebo než po dálnici, nebo po dálnici přes ČR, tak si firmy rozmyslí si tu zřizovat něco víc než nějakou pobočnou montovnu. Pokud sem chcete dostat něco pořádného, nějaké velké firmy a to tak aby to nebyly jenom nějaké pomocné záležitosti, tak potřebujete pohodlné a rychlé spojení s Evropskými centry a to dnes už dálnice nejsou, možná byly před 20-30 lety a stačilo to, jenže dnes už to nestačí a potřebujete právě vleky které umí dosáhnout rychlostí kolem 300 kilometrům v hodině.

Jaroslav
28. prosinec 2021, 16:13

Brusel jede jen diktát....měli by jsme usilovat o transformaci na EHS ( Evropský Hospodářský Spolek který tu byl do roku 1992 )

PETR
26. prosinec 2021, 18:11

Tam uz ,, frci ,, primotopy davno,ale kominy pamatkari nedovolili zbourat...Jake pravomoci za sveho pusobeni mel prezident z hlediska stavby JE ?/premierem byl kdysi take ? /

Stas
26. prosinec 2021, 19:14

Počet "českých" europoslanců je 21 z 751.... a 19 jich kope za EU..co cheš naivko měnit!?

PetrV
26. prosinec 2021, 19:38

V tom je zakopaný pes. On totiž je eusojuz z greendealových daní ziven a ovládá přes ně evropu. Protože eusojuz ovládá Německo, tak si dělá co chce.

Michael Sanitrnik
26. prosinec 2021, 20:19

A oni se do toho Bruselu spustili padákem nebo jak se tam dostali? Pravda je taková, že čeští volici v průměru nejsou žádní Einsteini a nechápou ani to, že nadáváním na zvolené zástupce vlastně nadávají sami sobě za neschopnost vybrat si někoho kdo bude opravdu zastupovat jejich zájmy. A tím myslím skutečné zájmy, ne nějaké absurdní kulturní války a halucinace o Švýcarsku v české kotlině.

Stas
27. prosinec 2021, 07:52

Samozřejmě se poslanci zvolili při minimální účasti, ale tito poslanci se v Bruselu změnili na EU byrokraty, dost často hlasující proti Česku, hledící jen na své prebendy... Ona celá ta politická struktura EU je už dávno odtržená od reality a od voličů, tedy dosáhla úpadku demokracie a stala se byzantickým systémem...

Carlos
26. prosinec 2021, 21:21

Ti poslanci zastupují lidi podle toho jak tam byli navoleni. Nenapadá Vás že třeba pro značný počet lidí jsou ty strany "kopající za EU", přijatelnější než strany "kopající za ČR"? Ti 3 poslanci jsou nějakých 14 % zastoupení, pokud vezmu v úvahu že z podstaty lidi proti EU nepůjdou k volbám do EP ve větší míře, tak to tak nějak odpovídá situace ve společnosti.

Navíc, jak si představujete to kopání za EU vs. kopání za ČR? (A mimochodem ten příměr je neskutečně pitomý a primitivní) Nehledě na to, EP je pořád poměrně slabá instituce a velká část věcí se dojednává pořád na úrovni setkání ministrů, premiérů atd.

PETR
27. prosinec 2021, 05:10

Nejsou schopni se domluvit na zmene casu ,ci ochrane hranic EU,natoz na necem podobnem...

Pavel Karásek
27. prosinec 2021, 01:02

My jsme v EU, tak je dobře, že nekopou za Rusko, ale za EU.

Mirek
27. prosinec 2021, 10:29

Proto to vypadá tak, jak to vypadá.

S Rosatomem bychom měli nyní zcela jasný plán dostavby Dukovan (a později i Temelína) výkonným, stabilním a spolehlivým reaktorem. Takhle budeme mít dlouho lejno.

Kampik
26. prosinec 2021, 19:41

Děkuji že jste tady nepapouškovali po prezidentovi a Okamurovi tu zkomoleninu "zelený úděl" jako tv nova a použili správný překlad "zelená dohoda".

Spoustě lidem nedojde že to je jenom sprosté podsouvání vnímání této dohody jako že je za trest ještě dřív než si někdo může udělat vlastní férový názor.

Milan Vaněček
26. prosinec 2021, 20:24

Green deal není "zelený úděl", deal není úděl, to je špatný překlad,

je to:

an agreement entered into by two or more parties for their mutual benefit, especially in a business or political context.

"the government was ready to do a deal with the opposition"

2.

the process of distributing the cards to players in a card game.

"after the deal, players A and B stay out"

čili by to měla být win-win biznis dohoda resp. "znovurozdání karet" to znamená: stará hra se starými zdroji energií je dohraná, je potřeba znovu rozdat karty, =nová soutěž, tentokrát hraná mezi čistými obnovitelnými zdroji energie.

A ne že jedna strana (=Německo) převálcuje druhou (=ty chudší, bývalé RVHP země)

Zeman má samozřejmě pravdu když říká:cituji "Odstavování funkčních elektráren podle něj snižuje nabídku energií. „A při konstantní, nebo dokonce rostoucí poptávce, je přirozeným důsledkem růst její ceny,“ dodal."

Ale neměl by říkat nesmysly a šířit fámy, že, cituji "Dohoda podle něj přikazuje přestat v roce 2030 topit zemním plynem", atd... tím znehodnocuje svoje správné tvrzení...

A neuvědomuje si, že už takovou JE jako byly staré Dukovany nebo pozdější Temelín již nelze v EU postavit, nesplňují nové (po Fukušimské) bezpečnostní předpisy. A ceny a doba výstavby v EU jsou už zcela jinde, mnohem vyšší a mnohem delší.

Carlos
26. prosinec 2021, 21:29

Takto v USA kdysi měli New Deal, ten se překládal nový úděl. Před pár lety něco jako New Green Deal chtěli udělat v USA, nevím jak to dopadlo, ale toho názvu se chytla EU a přišla s Green Deal. Přes tuto příbuznost se pak dovodil ten překlad.

Jan Veselý
28. prosinec 2021, 11:48

V USA to dopadlo tak, že z Green New Dealu v USA zůstaly nějaké prachy do posílení infrastruktury, nějaké daňové úlevy pro investory a jinak nic. Ropná lobby je v USA na cokoliv navíc příliš mocná. Takže se věci budou dělat dosti živelně a fragmentovaně po státech Unie.

Dalibor
26. prosinec 2021, 21:30

Němcům tohle vyhovuje jako nikdy předtím. EE je velmi drahá a oni to vyrábějí z větru. Plyn je drahý a oni prodávají ten svůj nakoupený v dlouhodobých kontraktech na spotovém trhu. Momentálně vydělávají jako nikdy předtím. Pokud byla cena EE nízká pod 60€, pak ji museli EE dotovat nyní ji vykoupí za 60€ a na spotovém trhu prodají a ještě vydělají. Kdo to platí, no všichni okolo. Kdy to skončí, až budou zásobníky plynu úplně prázdné a vyprší levné kontrakty.

energetik
26. prosinec 2021, 22:07

Od proruského agenta jsem ani nic jiného nečekal, jen lži a manipulace pro prohloubení větší energetické závislosti na Rusku.

Zapomněl jen u povinného očkování zmínit Sputnik.

Josef Novák
27. prosinec 2021, 06:51

Neznám většího proruského agenta, než je Evropská komise. Vleče nás do závislosti na Rusku plnou parou. Cesty zpět nevidět.

Tomáš
28. prosinec 2021, 13:19

Vzhledem k tomu, co se dnes denodenně děje ja energetickém trhu a kdo na tom vydělává si dovolím tvrdit, že nejvíce proruský agent je Německo s jeho dlouhodobými kontrakty a Nord streamen II.

energetik
29. prosinec 2021, 07:35

Nebýt Klause a Zemana dávno jsme mohli být na úrovni Německa a Rakouska a vydělávat také tak.

Decarbon
29. prosinec 2021, 08:39

A kde ma Nemecko schovane ty dlouhodobe kontrakty? Rusko a Gazprom tvrdi, ze je hrozne malo dlouhodobych kontraktu a trh to potvrzuje. Asi mate hodne stavnate prsty ze si vycucavate takove hovadiny.

Pavel Karásek
27. prosinec 2021, 01:19

Zeman naprosto jasně i když skrytě kope (nejen) v energetice za Rusko. Ten útok na Green Deal je toho důkaazem. Green Deal znamená OZE a OZE znamenají, že Rusko nebude mít takové kšefty na plyn, ropu, jaderné palivo a výstavbu jejích VVER 1200. Proto takový útok na Green Deal.

Vladimír Šťastný
27. prosinec 2021, 09:05

OZE znamená, že Rusko má kšefty s plynem o kterých se mu nikdy ani nesnilo.

Jaroslav Loudil
27. prosinec 2021, 10:10

Myslím, že se Rusko dokáže přizpůsobit. S EU už jedná o definici "zeleného vodíku" ,který chce do EU dodávat v řádu desítek milionů tun. Než přijde vodík, bude dodávat plyn. Dodávky ropy do EU se zaváděním elektromobility budou asi klesat, je ale dost zemí , kam elektromobilita dorazí značně pozdě /Asie/ a o ruskou ropu tam budou mít zájem. Stejný problém jako Rusko může být v Austrálii, také je podobně závislá na exportu : uhlí, plynu, ropy, železné rudy ,barevných kovů do Číny ,Japonska, Koreje, Indie. Austrálie je světový dodavatel základních surovin.

Decarbon
29. prosinec 2021, 08:44

Rusko se zeleneho vodiku boji jako cert krize a peri. Zeleny vodik je ciste z OZE. Rusko by rado prodavalo modry vodik vyrobeny ze zemniho plynu. To by bylo z louze pod okap. A ten turkisovy vodik je stejna lez. Napumpujou CO2 do zeme a ten casem vyleze do atmosfery. A to uz nebude jejich starost, my nic, to priroda.

Pavel Veselý
27. prosinec 2021, 22:22

A Čína ve fotovoltaice!

Josef
27. prosinec 2021, 03:02

Současná energetická politika může být samozřejmě příležitost, jenže to by se to muselo vzít za jiný konec. Například stavba horkovodu Temelín- Praha , kdy hlavní město a velká část středočeského kraje dostane bezemisní vytápění je super příležitost, ale zrušit uhlí ve vytápění Prahy a nahradit ho dovozním plynem, který je 2x dražší žádná příležitost není je to nesmysl na který přímo nebo nepřímo doplatí statisíce lidí

v Praze. Příležitost může být zateplování budov a výměna oken , ale není příležitost zateplování zateplených budov a výměna před 10 lety vyměněných oken protože pokud se to ekonomicky vrátí pak jen kvůli neefektivnímu způsobu výroby energie a ekologické to také v celém řetězci není, protože na jedné straně vypouštím energii do vzduchu a na druhé straně nesmyslně zatepluji a šetřím bohužel zelená dohoda je především o zelené ideologii a ne o racionálním přístupu k energetice. Když to převedu na domácnost pak racionální je vyměnit oběhové čerpadlo u kotle pokud je staré a koupit si nové moderní protože ušetří 1500kč ročně a investice je 3000-4000 korun, ale asi nemá smysl zateplovat podlahy když ušetřím ročně 3-6 tis. korun ročně a zaplatím 300 000 korun tam ta návratnost prostě není. Nicméně stát dává na tuto investici dotaci , ale na moderní oběhové čerpadlo je 21% DPH. Pokud by stát chtěl ušetřit energii za co nejméně peněz a zelená dohoda by měla být příležitost pak by měl podporovat výhodné investice ale opak je pravdou podporují se nesmyslné investice prakticky utápění peněz.

Rostislav Žídek
27. prosinec 2021, 23:49

Asi nerozumim tomu prikladu s obehovym cerpadlem.

Pokud mam obehove cerpadlo ve tride C a nebo ve tride A, tak mi to prijde celkem jedno...

Napr. pokud topim elektrinou do vody patronou, vyjde to uplne na 0.

Vsak ta ztrata elektriny mezi C a A bude teplo navic do vody ktera ohriva dum ne?

Pokud vodu ohrivam plynem, tak co usetrim na elektrine budu muset pritopit na plynu.

Mozna to ma nejaky smysl pri tepelnem cerpadle a nebo pokud mam ohrev vody solanim kolektorem. Ale porad... Neni to jen cerpadlo co kupuju, ale i praci nekoho kdo to cerpadlo vymeni, coz i tuto investici prodrazuje.

Jaroslav Loudil
27. prosinec 2021, 10:30

V EU jsou velmi rozdílné podmínky pro splnění klimatických cílů .Třeba při výrobě elektřiny : Francie vyrábí 75 % své elektřiny čistě z jádra , jí tedy bude stačit postupně nahrazovat zbylých 25 % /ne celých, je v tom i hydro/ instalací OZE a může být skoro bez práce 100 % zelená. Horší je to v Polsku , kde se dnes 80 % elektřiny vyrábí z uhlí. Hydro skoro nemají, takže budou muset těch 80 % uhlí nahradit jádrem a OZE. A to bude dlouhé i drahé. Naplánovat reaktor = 10 let, postavit reaktor = 10 let. Tedy :"Když to klape".

P.S. Slováci právě zavádí výkup zálohovaných PET lahví v automatech. Záloha je 15 Centů, tedy asi 4 Kč. Já tomu celkem fandím. Nemuselo by jich tolik být poházených v přírodě různými lenochody a idioty a pokud ano, tak by je tam mohli bezďáci i sbírat, aby měli na pivo. Nasbírají tašku PETEK, odjednou do hypra, tam je nastrkají do automatu a mají na oběd i pivo. Dvě PETKY = 8 kč ,za kilo železa se dává v kovošrotu 10 Kč - s PETKAMI není nutné se tolik "tahat".

Jaroslav Loudil
27. prosinec 2021, 10:54

Výroba elektřiny z jádra u nás dnes dosáhla 30 TWh , o 8 dní dříve jak loni. Loni se u nás vyrobilo 81,4 TW elektřiny celkem a spotřebovalo 71,4. Export - 10 TWh. Když dáme export na nulu, můžeme zavřít bezbolestně další uhelky o 2 GW.

Podíl jádra u nás výhledově klesne, jelikož se chystáme nahradit 2 GW Dukovan jen jedním 1 GW blokem. Ostatní jsou zatím jen úvahy. V Bělorusku právě zahájili zakládku paliva do bloku Ostrovets- II. Připojí ho v prvním pololetí 22. Bělorusko tak bude mít dva nové bloky III. generace s životností 60 let a možností prodloužení na 80 let. To je věc, o které se u nás zatím jen - "Toužebně sní".

Mirek
27. prosinec 2021, 12:22

Souhlas, ale zatím se budou nahrazovat jen dvě veverky po 500 MW (nynější výkon). O náhradě zbývajících se zatím moc nemluví.

Export elektřiny bude stále výnosnější bez dalších dodatečných investic a s celkem minimálními dodatečnými náklady, pokud bychom měli dost energetických zdrojů. To by tak bylo, kdyby se nesmyslně nevyřadil Rosatom.

Jaroslav Loudil
27. prosinec 2021, 11:09

Jako zajímavost. Čína zítra zahájí stavbu přečerpávací elektrárny o 4 turbínách po 425 MW /celkem 1,7 GW/ . Rozdíl mezi dolní a spodní hladinou bude 724 m, což je nejvíce na světě. Přečerpávací elektrárny dnes ve světě tvoří 94 % z celkového objemu ukládané el. energie. Čína své plány výstavby v přečerpávačkách nesplnila, plánovala dnes mít 40 GW výkonu, má zatím jen 31,5 GW.

Mirek
27. prosinec 2021, 12:31

Čína prostě pádí velkou rychlostí vpřed. Staví 18 reaktorů najednou, 37 jich má v plánu, 168 ve vzdálenějším horizontu. Ale podíl elektřiny z jádra zůstane asi pořád v podstatě stejný, protože rychle buduje i OZE, kde je bezkonkurenčně světovou jedničkou.

Pavel Karásek
28. prosinec 2021, 11:24

A hlavně těch 37 a 168 reaktorů je jen na papíře, což je k realizaci daleko. Daleko snadněji se realituje vítr a slunce.

Jan Veselý
28. prosinec 2021, 11:51

Jo, rychlostí cca ekvivalentu těch 18 reaktorů každý rok jen ve větru + fotovoltaice. A sem tam, to dostane kopanec navíc s dokončením nějaké té mamutí vodní elektrárny.

Jaroslav Loudil
27. prosinec 2021, 11:21

Ještě jedna zajímavost. V Číně právě dosáhl maximální kapacity závod na výrobu ropy přeměnou z uhlí. Má roční výrobu 4 miliony tun kapalného paliva. Myslím si, že se tento způsob výroby příliš nerozšíří , protože fabrika byla postavena s obřími náklady 8,6 mld. USD. Maximum spotřeby ropy v Číně má přitom nastat už za 8 let, roku 2030. Spotřebu ropy v Číně bude srážet elektromobilita. Už za 3 roky /2025/ má být v Číně podíl elektroaut na prodejích na 30 % .

Richard Vacek
27. prosinec 2021, 16:34

Je vidět, že ani EU nevěří tomu, že CO2 je nebezpečné a je potřeba ho omezovat. Jinak by už dávno dotačně podpořila jaderné elektrárny.

Jan Veselý
28. prosinec 2021, 11:53

Většina zemí EU považuje nějakou masivnější výstavbu JE za plýtvání časem a penězi za situace, kdy je obojího velmi omezené množství. Viz ČR a "intenzivní" jaderná výstavba, která zde akorát kupuje roky navíc uhelným elektrárnám.

Tomáš
28. prosinec 2021, 13:27

Mi to celé přijde, postavené na hlavu, asi jako kdyby někdo bydlel ve starém domě(současná energetika) a měl schválenou hypotéku na nový dům( finanční podpora EU) a místo aby postavil nový a pak teprve starý zboural začal bourat ten starý barák nyní, kdy má teprve plány na ten nový a nepřemýšlí, co se stane v to mezičase. A takto hloupě a ideologicky jedná i EK. Já souhlasím, že radikální odklon od uhlí a plynu je nové náboženství se svými apoštoly Timmermansem a Von Der Leynovou.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se