Domů
Evropská Unie
EK představí zásadní balíček klimatických návrhů, ovlivní průmysl i dopravu
Ursula von der Leyen, zdroj: Europarl.europa.eu
Zdroj: Evropský parlament

EK představí zásadní balíček klimatických návrhů, ovlivní průmysl i dopravu

Evropská Unie
41 komentářů
14. červenec 2021, 09:24
ČTK

Brusel 14. července (zpravodaj ČTK) – Evropská komise dnes představí stěžejní balíček návrhů, které mají země Evropské unie nasměrovat k dosud velmi vzdálenému splnění přísnějších emisních cílů k roku 2030. Klimaticky šetrnější pravidla se budou týkat řady odvětví od automobilového průmyslu přes energetiku po leteckou či lodní dopravu. Návrhy patrně vyvolají hlasité reakce průmyslové lobby a dlouhé debaty mezi členskými státy a Evropským parlamentem, které mohou trvat i několik let.

Jednou z nejdiskutovanějších součástí balíčku je rozšíření systému prodeje emisních povolenek, jejichž prostřednictvím si dosud musely právo na znečišťování vzduchu kupovat pouze elektrárny nebo velké průmyslové podniky. Nově by se měl jejich nákup podle předběžných návrhů uniklých do médií týkat i lodní dopravy či vytápění budov, což může lidem zdražit účty za topení. Komise proto zároveň chystá fond na pomoc lidem, které zvýšení cen zasáhne nejcitelněji.

Výrobci energie budou podle dalšího z návrhů muset zajistit vyšší podíl energií vyráběných z obnovitelných zdrojů jako je slunce, vítr či voda. S tím bude souviset očekávané zavírání uhelných elektráren, kvůli jehož dopadu na ekonomiku chtějí některé země včetně Česka vyšší podporu z unijních fondů. Tu by mohlo zajistit právě zvýšení příjmů z emisních povolenek.

Na velké změny se budou muset připravit i automobilky. Unijní exekutiva chce, aby nová auta méně znečišťovala vzduch a aby po silnicích jezdilo více elektromobilů. Návrh má proto zavést přísnější emisní požadavky, které by podle jedné z  předběžných variant mohly vést až k úplnému zákazu prodeje aut se spalovacími motory k roku 2035. Komisaři však o podrobnostech diskutovali ještě v úterý a není zcela jasné, jak budou nakonec vypadat.

Uhelná elektrárna
Ilustrační foto

Nové náklady zřejmě pocítí i aerolinky, pro které Brusel chystá daň z leteckého paliva, které je dosud z daní vyňato. Letecké společnosti, které se v současnosti potýkají s dopadem koronavirového výpadku, chce komise přimět k používání alespoň části čistších pohonných hmot jako je vodík či pokročilá biopaliva.

Vedle emisních povolenek má pomoci EU získat nové příjmy takzvané uhlíkové clo, jehož podoba je další součástí dnešního návrhu. Tento poplatek v zatím nespecifikované výši budou muset hradit firmy z mimounijních zemí, které budou do EU vyvážet neekologicky vyráběné produkty jako ocel, hliník, cement či hnojiva, podle jedné z verzí návrhu i elektřinu.

kpc ank

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(41)
Richard vacek
14. červenec 2021, 10:47

Tak už nastal čas opustit ten spolek a porozhlédnout se po nějakém jiném, který nám bude více vyhovovat?

energetik
14. červenec 2021, 11:16

RVHP? A dělat zase dojnou krávu východu?

energetik
14. červenec 2021, 11:14

Rozhodně ne. Je to čím dál lepší. Emisní odpustky i na dovezenou elektřinu to narovnají a oceláři už také konečně přestanou fňukat že se za dovezenou ocel neplatí emise a oni přitom musí.

Jenda Stehlik
14. červenec 2021, 11:58

Nic se nezmění. Zaplatíme to my. Kdyby obnovitelné zdroje byly levnější, tak už je všichni používají. Tedy ten kdo bude používat fosil bude mít levnější energie, suroviny- vyšší ekonomický růst. My naopak budeme vše zdanovat, proclivat- tedy zdrazovat. Z logiky věci na to doplatí nejchudší poklesem ekonomiky (vychod evropy)

Jan Veselý
14. červenec 2021, 14:31

Jenže to by musely být levnější před 50 lety, elektroenergetika má strašně velkou setrvačnost. Proto taky země s dobrými podmínkami pro vodní elektrárny postavili kolik to jen bylo rozumně možné, tyhle OZE byly levné vždy.

Moderní hvězdy OZE - vítr a fotovoltaika, jsou nejlevnějšími novými zdroji pouze posledních několik let. Takže "jen" zcela dominují výstavbě nových zdrojů téměř všude po světě. Jenže ono to trvá ten "Titanic" otočit.

richie
14. červenec 2021, 16:47

@Jan Veselý

"..Moderní hvězdy OZE - vítr a fotovoltaika, jsou nejlevnějšími novými zdroji pouze posledních několik let. Takže "jen" zcela dominují výstavbě nových zdrojů téměř všude po světě..."

aha, teda vdaka dominantnej vystavbe najlacnejsich zdrojov EE v Nemecku (uvadzam ho ako lidra v tejto oblasti s uz vybudovanymi FVE a VTE zdrojmi v rozsahu cca 160%~300% instalovaneho vykonu k dennej potrebe) uz klesla cena elektriny pre domacich spitrebitelov aspon na polovicu .... oh wait .. ale ved oni ju maju naopak vyrazne vyssiu .. a aj cena na spotovom trhu je v podstate dvojnasobna ako pred rokom/dvoma .. to nejak nesedi

JD
14. červenec 2021, 18:52

A tu část o setrvačnosti jste pochopil ?

I když je trh určitým způsobem pokřivený, tak platí, že nejprve musíte snížit nebo eliminovat nákladové položky na vstupu, abyste si vytvořil prostor pro zvýšení marží a / nebo snížení cen na výstupu. A ke snížení cen vás tlačí trh.

Pokud se náklady zabývat nebudete, a budete trhem nucen prodávat pod cenou, tak moc dlouho nevydržíte.

Pokud chcete z nákladů eliminovat emisní povolenky, musíte přejít na nízkoemisní technologie. Takový energetický přechod vyžaduje čas, investice, a systematické postupování kupředu (a v energetice je koncepčně konzistentnější Německo narozdíl od našeho určitého odezdikezdizmu).

Pokud chcete snižovat mezní náklady, musíte odcházet od technologií s vysokými mezními náklady (např. uhlí).

Pokud chcete snižovat agregované náklady v hodnotových řetězcích, tak ty řetězce musíte např. zkracovat nebo zefektivnit (jako např. Henry Ford, Elon Musk a další).

A taky je potřeba splácet ty investice.

Energetická transformace v Německu je proces na nějakých 30 let. Pokud jste někde v polovině, je trochu brzo ptát se na výsledný efekt. Nicméně občasné záporné ceny už něco naznačují. Zapojení částečné akumulace např. v podobě velkokapacitních baterií tuhle volatilitu časem zkrotí, a něco to provede s celkovou cenovou hladinou.

A pokud jde o ceny pro domácnosti v Německu, tak ty se více zvedaly před rokem 2013, a posledních osm let moc dramaticky nerostou.

https://www.statista.com/statistics/418078/electricity-prices-for-households-in-germany/

A ná základě výkyvů během pandemie za poslední rok dva nelze dělat závěry o dlouhodobých trendech.

A v neposlední řadě je důležité koukat nejenom na to, jakou cestou si ceny prošly v minulosti, ale kam míří, a kde budou za 5 - 10 let. To totiž bude důležitější.

Jan Veselý
15. červenec 2021, 08:35

@ritchie: Němci si zcela vědomě připláceli za OZE v době, kdy to bylo drahé, protože se tak prostě rozhodli. A vzhledem k tomu, že smlouvy na FiT se uzavíraly na 20 let, začnou teprve v následujících 10 letech dobíhat ty drahé smlouvy z let 2000-2010.

Jinými slovy, jste úplně mimo.

blaha.p
15. červenec 2021, 09:04

Richie, instalovaný výkon je nic neříkající číslo a je totální nesmyl ho udávat, je to nejméně důležité číslo v energetice. Rozhodující je skutečná výroba. Různé elektrárny mají různou účinnost svého instalovaného výkonu a nemá smysl jí porovnávat. U VTE a FVE to je už úplně mimo. Např. u FVE v Německu stejný instalovaný výkon v létě znamená, že FVE je největší zdroj energie v Německu vůbec a v zimě je ta samá FVE jednoznačně nejmenším zdrojem. U VTE je to naopak, v létě je to průměrný zdroj v zimě drtí všechny ostatní zdroje a v Německé energetice zcela dominantním zdrojem.

Jan Stehlik
15. červenec 2021, 10:27

Pane Blaha . Samozřejmě instalovaný výkon je základ . Je to totiž investice a tu musíte udržovat a musí nést výnos . Pokud né , tak je to plýtvání a krach.

Ono totiž na světě to tak funguje . Snažíme se o věci které mají schopnost nést zisky a lepší život . Nikdo nebude budovat něco co nic nepřinese a jen plýtváte usilím a zdroji.

Podivejte se třeba na USA . Tam jsou obce financovány z procenta z daně z nemovitostí (o tu hodnotu té daně se vede politický boj v obecních volbách) . Tedy vše co je na katastru obce je zdaněno touto sazbou (lesy , pole , fabriky , domy) a tedy je tam tlak na výnos a co je ladem toho se zbavíte nebo pronajmente . Je to ten hnusný kapitalistický tlak co nutí tyto investice efektivně fungovat.

U nás to tak nefunguje a obce jsou financovány shora (prší jim peníze) . Proto se financují ruzné nesmysly , ruzné rozhledny atd , cokoliv na co dostanete od státu peníze a nikoho nebolí kolik to stojí (on to sát zaplatí)

A proto se všude mluví o tom jak USA má ekonomcký rust a my (evropa) zaostává . Rozhazují se zde peníze za co by normálně lidé soukromě nic nedali.

blaha.p
15. červenec 2021, 10:49

Pane Stehlíku, u elektráren to nefunguje a srovnáváte u instalovaného výkonu hrušky s jablky, každá elektrárna má jinou výrobu na instalovaný výkon JE = 1GW = vyrobí = 7 TWh/rok, VTE onshore = 1 GW = 2 TWh/rok, VTE offshore = 1 GW = 4 TWh/rok, FVE = 1 GW = 1 TWh/rok. Ale toto číslo nic neznamená, daleko důležitější je cena za jednotku skutečně vyrobené EE. FVE se pohybuje u dnes nově postavených FVE od 15 - 50 €/MWh, u JE od 80 - 150 €/MWh a ten rozdíl se neustále každý měsíc zvyšuje. Nemusíte být ani ekonom, aby jste věděl, že jestli nedojde k výraznému buď technologickému zlepšení JE, nebo radikálnímu snížení nákladů na stavbu a provoz = radikálně zlevnění vůbec nejdražší nového zdroje energie, nemá v budoucnu JE absolutně šanci přežít. Navíc je zde další problém, v budoucnu si budou miliony odběratelů vyrábět na střechách svojí EE v době od března do října, vznikne totální rozdíl v energetice, kdy půl roku v letních a jarních měsících bude díky všudypřítomné FVE obrovský přebytek EE a bude totální nezájem o energii z velkých zdrojů plyn, JE. A pak v zimě bude velký nedostatek EE a potřeba velkých zdrojů. Nevím jestli JE je vhodná na provoz jen cca 6 měsíců v roce.

Emil
15. červenec 2021, 11:10

Uváděná čísla jsou v rozporu s údaji Mezinárodní energetické agentury: www. iea. org/reports/projected-costs-of-generating-electricity-2020

richie
15. červenec 2021, 11:38

@blaha.p

"..instalovaný výkon je nic neříkající číslo a je totální nesmyl ho udávat, je to nejméně důležité číslo v energetice.."

napiek tomu ste ho doteraz s radostou pouzivali a aj pouzivate pri porovnavani nakladovosti..

instalovany vykon je stale takmer jedine kriterium pri schvalovanych investiciach, dotaciach,... a taktiez je to vacsinou jedine cislo, ktore je laickej verejnosti predkladane a casto aj zneuzivane .. a taktiez je to cislo, ktore sa pouziva pri porovnavani nakladovosti (aj preto FVE casto vychadzaju pri vypoctoch prehnane dobre)

a potom dochadza k nasledovnym demagogickym argumentaciam .."FVE se pohybuje u dnes nově postavených FVE od 15 - 50 €/MWh, u JE od 80 - 150 €/MWh a ten rozdíl se neustále každý měsíc zvyšuje. "

pretoze ta cena pri JE je za stabilnu a stale dostupnu EE, zatial co pri FVE je za nahodnu vyrobu, ktoru ak chcete zastabilizovat, tak potrebujete k tomu dalsie zdroje, alebo akumulaciu a vysledna cena potom porovnatelna s JE pripadne aj vyssia

a potom je tu este dalsie vec samotna prezentovana nakladovost vyroby EE a pouzite metodiky - vy ste si vybral tu najlepsiu pre FVE prave bez zohladnenia vsetkych externalit

posledna studia IEA a OECD-NEA 2020 tvrdi ze LCOE su:

- pre FVE (utility) na urovni 40~170$/MWh (velky rozptyl aj podla sposobu zabezpecenia stability a externalit)

- pre JE, kde su na urovni 40~110$/MWh

- pre JE pri "LTO - long-term operation" uz menej ako 40$/MWh

richie
15. červenec 2021, 11:43

@Jan Veselý

"..@ritchie: Němci si zcela vědomě připláceli za OZE v době, kdy to bylo drahé, protože se tak prostě rozhodli. A vzhledem k tomu, že smlouvy na FiT se uzavíraly na 20 let, začnou teprve v následujících 10 letech dobíhat ty drahé smlouvy z let 2000-2010.

Jinými slovy, jste úplně mimo..."

Znova demagogia, tak sa uz rozhodnite ako to chcete prezentovat, lebo priplacat si za nieco co je najlacnejsie to je oxymoron..

Je rozdiel ak sa nieco prezentuje ako nevyhnutne riesenie nejakeho problemu s tym, ze to bude nieco stat (napr. zdvojnasobenie ceny EE a nasledne v kaskade celkove zdrazovanie) ale je to nevyhnutnost lebo nieco .. a je nieco celkom ine laickej verejnosti tlacit kaleraby do hlavy o najlacnejsej EE z FVE, lebo je to blud ..

blaha.p
15. červenec 2021, 11:49

Emile, zase jsi nečetl pozorně, že. Já psal o nových zdrojích JE a FEV, né o postavených před desítkami let. Tam všechny studie uvádějí mnou udávaná čísla. U JE je to navíc těžko zjistitelné, protože v Evropě a USA (podobné podmínky a ceny jako v ČR) se jich postaví tak málo, že žádná statistika vlastně neexistuje. Nejblíže uvedení do provozu je HP C a tam to vychází při spuštění v roce cca 2028 na 150 €/MWh a i to se zdá EDF málo a už další bloky ve UK stavě za těchto podmínek nechce, protože se jí to nevyplatí.

blaha.p
15. červenec 2021, 12:16

Richie, Richie, Richie, ty už v tom zase díky svým malým znalostem lítáš. Tak ti udělím zdarma rychlokurz jednotek a pojmů v energetice.

Já jsem nikdy instalovaný výkon neuváděl a neuvádím, protože různé typy elektráren vyrábí na instalovaný výkon (tj. jednotka např. MW) jiné množství energie, vždy udávám a je to jediné srovnatelné číslo, kolik vyrobí dany zdroj energie za rok. (to je jednotka např. MWh/rok). Proč je nesmysl udávat instalovaný výkon jde vidět na situaci JE v Dukovanech na přelomu letošního roku. Instalovaný výkon Dukovan je 2040 MW, na přelomu roku se plánovaná odstávka jednoho bloku dost neplánovaně protáhla o dva měsíce ztráta v zisku několik stovek milionů korun. Instalovaný výkon zůstal pořád 2040 MW, ale jen na papíře, ve skutečnosti jela výroba tři měsíce 1530 GW. A díky poruše se nevyrobilo cca 600 GWh EE. Číslo pro JE jsou totální nesmysl, běžte se zeptat do HP C, tam je aktuální cena nedokončené JE na úrovni 135 dolarů/MWh a v době spuštění to bude cca 170 dolarů/MWh. A stejně má EDF problém, že celý projekt HP C bude ztrátový.

Emil
15. červenec 2021, 12:32

Bláho, pozorně jste nečetl vy, údaje Mezinárodní energetické agentury se týkají právě nových zdrojů. A jak je v tom grafu vidět, pro cenu elektřiny je klíčová diskontní sazba. Proto je u Hinkley Point C cena elektřiny tak vysoká, protože je vysoká i diskontní sazba, a proto u žádných jiných zdrojů takto vysoká nebude, protože s takto vysokou diskontní sazbou už je nikdo stavět nebude. Proto chce EDF stavět s jiným finančním modelem, aby výsledná cena elektřiny byla nižší, a ne proto, že se jí to nevyplatí. Vyplatí se jí to i tak: "project completion costs are now estimated in the range of GBP22 to 23 billion (in 2015 prices), which changes the projected rate of return for EDF from 7.6-7.8% to 7.1-7.2%."

world-nuclear-news. org/Articles/Hinkley-Point-C-delayed-until-at-least-2026

blaha.p
15. červenec 2021, 13:23

Emile, jen nechápu, kam se ti z toho grafu ztratily už uskutečněné instalace FVE ve Španělsku, Portugalsku, Itálii, kde se běžně staví pod 20 dolarů/MWh, a navíc se ti někam zatoulaly i reálně postavené FVE v SAE s cenou pod 15 dolarů/MWh viz níže

papír a internet a pak skutečnost jsou dvě rozdílně věci

https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/novy-svetovy-rekord-portugalsku-padla-rekordne-nizka-cena-solarni-elektrarnu

https://www.solarninovinky.cz/rekordni-cena-solarni-energie-00135-usd-kwh/

richie
15. červenec 2021, 15:22

@blaha.p

"..Richie, Richie, Richie, ty už v tom zase díky svým malým znalostem lítáš. Tak ti udělím zdarma rychlokurz jednotek a pojmů v energetice......."

a co ste tym prispevkom vlastne chceli povedat? Ci len vyvolat dojem vlastnej pravdy? Pretoze ste nim nic z toho co som tvrdil nevyvratili. Tak ako v mnozstve reakcii k predchadzajucim clankom.

A nejaky rychlokurz by ste mali asi skutocne absolvovat aby ste tu netvrdili rozne bludy (ak je to z nevedomosti).

richie
15. červenec 2021, 15:34

@JD

ano to co pisete je ciastocne pravda - tak ako uvadzate cely sucasny proces smeruje k vyraznemu zdrazeniu EE a nie k zlacnovaniu.

Problem je ze FVE aj VTE maju relativne nizku zivotnost a preto su vsetky aktualne prepocty nakladovosti umelo skreslene touto kratkou dobou.

"Nicméně občasné záporné ceny už něco naznačují. .."

Ano naznacuju, zial ale len to ake problemy mame ockavat, ked sa vyroba z nahodnych zdrojov EE rozsiri nasobne.

"Zapojení částečné akumulace např. v podobě velkokapacitních baterií tuhle volatilitu časem zkrotí, a něco to provede s celkovou cenovou hladinou."

Ako velmi by som chcel aby toto vase tvrdenie bola pravda, zial je to len vlhky nerealizovatelny sen.

Len Nemecko by potrebovalo na skrotenie tejto volatility cca 15tisic baterkovej akumulacie velkosti Muskovej baterky v Australii a stale by to este neriesilo vypadky nahodnej vyroby dlhsej ako 2-3dni (co je vsak dost casty jav a vobec nie su raritou aj obdobia slabej vyroby dlhsie ako 7dni).

richie
16. červenec 2021, 10:37

@blaha.p

"..Emile, jen nechápu, kam se ti z toho grafu ztratily už uskutečněné instalace FVE ve Španělsku, Portugalsku, Itálii, kde se běžně staví pod 20 dolarů/MWh, a navíc se ti někam zatoulaly i reálně postavené FVE v SAE s cenou pod 15 dolarů/MWh viz níže

papír a internet a pak skutečnost jsou dvě rozdílně věci

...."

Ano a toto je tiez jeden z prikaladov manipulacie a demagogickej argumentacie laickej verejnosti.

Ani p.vanecek sa ty s tym neohana, lebo vie, ze vsetky tieto kontrakty su pod vyrobne naklady - su to spekulativne projekty, ktore kalkuluju s viacerymi faktormi a pripadne ich kombinaciami (buduca kupna/trhova hodnota celej instalacie, pristup na trh, pristup k systemovym sluzbam a podobne). Bolo to analyzovane odbornikmi ineho rangu aku tu prispievaju.

Vsetci (teda zatial mimo SAE - to som neodsledoval) kalkuluju s tym ze minimalne 8~9 rokov budu v ramci dohodnutych kontraktov v strate.

Preto nedavajte to tu ako priklad standardnej lacnej stavby/vyroby z FVE, pretoze to nie je pravda. Prejavilo by sa to potom aj v Nemecku, kde su ceny PPA nasobne vyssie.

Ivan Novák
14. červenec 2021, 11:23

Ne, protože žádný lepší spolek v součtu costs-benefits a geopolitických daností neexistuje. Nutno soustavně vyjasňovat a argumentačně podkládat vlastní zájmy (což není pouze čerpání dotací, které potenciální příjemce mj. morálně korumpují), a ty pak v tomhle spolku tvrdě prosazovat, jak to už dávno dělají aktivnější fakce. Např., tak jako se už ukazuje v USA, ani v EU neřeklo uhlí poslední slovo. V extrému, třeba se i ABB ještě vrátí k JE.

Jan Veselý
14. červenec 2021, 14:24

Ono je to tak zoufale pohodlné jenom nadávat na "zlou EU". V reálu má ČR v EU normální vyjednávací pozici a má plné právo se být za své zájmy a hledat spojence se zájmy společnými a něco si vyjednat. Zažil jsem několik situací, kdy něco bylo v českém zájmu, ale v rozporu s pravidly EU. Fakticky stačilo vyslat do Bruselu jednací skupinu, která vysvětlila, proč je to správné a nejde to proti meritu věci. A výjimka nebyla problém.

Další problém je, že česká média o dění v EU prakticky neinformují. A když jo, tak jsou to většinou jen nějaké skandalizující štěky. Přitom je to zcela zásadní místo, kde se řeší společenská a ekonomická budoucnost nás všech.

Carlos
14. červenec 2021, 23:45

Máš pravdu že je to zvláštní jak málo se u nás píše o běžném provozu EU, ale zato víme pomalu o každé vyhlášce starosty Londýna o rybách s hranolky.

Miloslav Černý
14. červenec 2021, 11:45

Nic není zadarmo, to znamená ani životní prostředí, které nemělo tak nepříznivý vliv na lidstvo, jako je zdokumentované současné nejzrychlenější oteplování v historii země. Je třeba začít splácet dlouhodobý dluh v nešetrném a chamtivém chování, které za nás nikdo nezaplatí.

richard Vacek
14. červenec 2021, 14:40

Kdybychom najednou spálili všechny známé zásoby fosilních paliv, tak se koncentrace CO2 v ovzduší zdvojnásobí. A byl by to problém? Asi ne, vždyť po většinu biologické historie země byla koncentrace ještě vyšší. Oproti našim 400 ppm dýchali dinosauři 6000 ppm - a jak jim to svědčilo.

PetrV
15. červenec 2021, 04:32

S co2 je 5o podvod. Bohužel zloději se od peněz neodstrihnou.

blaha.p
15. červenec 2021, 08:55

pro Zemi by to žádný problém rozhodně nebyl, pro lidský druh by to znamenalo Game over, ale zase by se tady za milion let proháněli dinosauří, nebo obří hmyzáci

T
14. červenec 2021, 14:22

Zakaz prodeje spalovaku po 35? Staci vyradit na STK auta nad 15 let,vcetne nakladaku a veteranu s okamzitou platnosti,muzea jsou dost velka! Ihned by se ulevilo silnicim i ovzdusi.Vyresilo by to i nedostatek zeleza ,hliniku ci medi...ale i bezpecnosti na silnicich.

Petr Benda
15. červenec 2021, 07:44

Proč vyřadit na STK auto nad 15 let, když se tankuje dobré palivo a přidávají se do něj aditiva, tak to auto má mnohem menší emise, než by mohlo mít. V leckterých případech i zanedbatelné.

JD
15. červenec 2021, 22:09

Fosilní paliva, ještě navíc obsahující aditiva, znamenají zbytečně překomplikovaný, složitý, a do budoucna drahý hodnotový řetězec.

Dodnes bylo nutné s ním fungovat, protože alternativa nebyla. Ale tyhle časy končí.

Tahle studie srovnává náklady pomocí různých typů nabíjení:

https://electrek.co/2021/07/15/egeb-heres-how-much-it-costs-to-charge-your-ev-with-rooftop-solar/

Nejde o to, kolik je to přesně, a kde, ale dává to orientační přehled, kam to směřuje, a proč se bude přecházet na elektromobilitu.

Roční náklady v USA, 13 500 mil ročně (40 denně) :

* domácí FVE - $ 415

* domácí nabíjení ze sítě - $ 662

* nabíjení na veřejných stanicích - $ 1058

* fosilní paliva - $ 1260

Ti, co tvrdí, že elektromobilita je pro vyvolené, a že to bude pro většimu populace drahé, nemají pravdu.

Opak je pravdou.

I ojetin se budou lidé zbavovat, protože jejich provoz bude drahý.

richie
16. červenec 2021, 17:34

@JD

"..Ti, co tvrdí, že elektromobilita je pro vyvolené, a že to bude pro většimu populace drahé, nemají pravdu.

Opak je pravdou..."

Tie vase cisla su nekompletne, zanedbali ste zakladnu polozku a to je obstaravacia cena.

To je velmi podobne ako sa riesi/riesila vyhodnost benzin/nafte/lpg .. kde najdolezitejsi parameter bol rocny najazd najazdu,kedze rozdiel v obstaravani bol zvacsa ~10%, ALE pri elektroautach je rozdiel ceny "rovnakeho" auta casto aj DVOJNASOBNY!. A plati to len pre NOVE vozidla! Pri jazdenych maju elektroauta vyrazny hendikep v zivotnosti asi najdrahsej suciastky/komponenty -> baterie, co prepocet vyhodnosti este viac ovplyvni.

Ak by som to ekonomicky prepocital, tak pocas prevadzkovania elektroauta pri mensom najazde mi kludne celkove naklady mozu vyjst takmer dvojnasobne ako porovnatelne benzinove auto a to bez negativ dojazdu, obmedzenych moznosti nabijania a podobne.

JD
16. červenec 2021, 18:39

Ne.

Ceny elektromobilů klesají.

Parita v pořizovací ceně se u nových vozů očekává zhruba během 4 - 6 ti let. Zhruba po roce 2025 nebude moc ekonomických důvodů pořizovat si auto na spalovací motor, pokud bude vůbec nějaký.

Trh s ojetinami EV už také vzniká.

Ale to nejdůležitější v automotive budou nové byznys modely někdy na přelomu 20. a 30. let, se kterými přijde velký demonetizační impulz do dopravy. Podívejte se třeba na nedávné vyjádření vedení VW, nebo si počkejte na Tesla AI day za pár dní, abyste alespoň tušil, kam to směřuje.

A FVE stále zlevňuje, a to hlavní v téhle oblasti se u nás odehraje ve druhé polovině 20. let.

Ten rozdíl v nákladech se bude neustále dál rozevírat.

Spalovací motor zkrachuje především ekonomicky díky disrupci navázaného hodnotového řetězce. A to nejenom v Evropě. Smůla.

I když militantním odpíračům veškerých nových trendů, kteří mermomocí hledají jakýkoliv argument, aby si obhájili svojí pravdu, to nemá smysl vysvětlovat. Budoucnost jim to vysvětlí sama.

Pokud jste autovýrobce, tak si buď si budete pořád něco nalhávat, odmítat realitu, ale pak se nemůžete časem divit, že budete zdisruptován a zkrachujete (podobně jako Kodak). Nebo jako incumbent přijmete nevyhnutelné, budete transformovat, a bojovat o přežití. Volba každého.

richie
16. červenec 2021, 22:20

@JD

snazil som sa komunikovat korektne, ale asi vam to nepasuje do konceptu..

1) v prispevku, na ktory som reagoval, ste prezentovali informacie (naviac nekompletne) sposobom aby navodili dojem, ze uz dnes je elektromobilita dostupna vsetkym a cenovo minimalne porovnatelna ak nie lacnejsia ako auta so spalovacim motorom

to som Vam vyvratil a vy teraz sa snazite to vyvratit, ale v rozpore s predchadzajucim tvrdenim (ze uz je ten cas vyhodnbosti) hovorite uz o obdobi o 4~6 rokov a odstavec neskor dokonca o prelome dekad (teda nekonzistentne)

ak by ste uz v prvom prispevku hovorili o moznom vyhlade vyhodnosti, tak reagujem inaksie - tak si najprv ujasnite co tvrdite a za cim si stojite a ak sa pomylite (alebo ujde nespravna myslienka - co sa moze samozrejme stat) tak sa to nesnazte okecavat takymto sposobom a dokonca osobnym utokom

2) co pride o desat rokov sa este uvidi, nie som apriori proti elektromobilite, ale momentalne je to este velmi rozporuplne a otazne ako to bude napredovat

3) vyprosujem si oznacenie akehokolvek militantneho postoja...

4) taktiez nepovazujem za stastny pokus o osobny utok vo forme dehonestovania autovyrobcov

sumar - bud budeme debatovat korektne, alebo je to krcmova hadka a dokazovanie si kto ma vacsieho .. nemusi mat kazdy rovnaky nazor, rovnake chute, rovnaky postoj, rovnake preferencie .. ale snaha niekoho oje** ci nasilu presviedcat na svoju vieru (naviac nekorektnymi argumentami) to nema nic s korektnou diskusiou a ani polemikou .. p.Blaha staci jeden

richie
16. červenec 2021, 22:24

@JD

este priklad aktualnej ceny elektromobilov

Peugeot 208 - benzin - cena od 12 790 €

Peugeot e-208 - cisty elektromobil - cena od 29 390 €

JD
17. červenec 2021, 00:43

@richie

Místo toho vyprošování si raději nejprve rozšiřte obzory.

Začít můžete tady:

https://www.youtube.com/watch?v=O-kbzfWzvSI

richie
20. červenec 2021, 18:50

@JD

pozrel som si ten dokument a bola to strata casu - tendencne zamerany s mnozstvom polopravd ..

nadalej plati, ze vase nasledovne tvrdenie v tomto case (a blizkej dobe) nie je pravda

...Ti, co tvrdí, že elektromobilita je pro vyvolené, a že to bude pro většimu populace drahé, nemají pravdu.

Opak je pravdou...

T
15. červenec 2021, 23:35

Na co asi vymysleli lamda sondy? To favorit, tatra ,liaz nebo avie pv3s nema,coz mnohdy jeste drzi ekonomiku,vcetne starych autojerabu,ci nakladnich tater,o veteranech nemluve.Nejaky filtr pevnych castic vam nic nerika.Proste je to dano vyvojem.Jeste jezdi i skoda 100 s jednim brzdovym okruhem,bez pasu,ci erbeku,asi tak.

T
16. červenec 2021, 03:52

Na co asi vymyslely lamda sondy,filtry pevnych castic ,ci katalizatory?Zrusenim tater,zetoru, avii ,liazek,pv3s by asi nase ekonomika sla do kytek.Proc nsechny vysokozdvizne voziky nejezdi na LPG?.U nas jsou k videni jeste benzinaky ze 70 let a kdyz to jezdi,tak za nim neni nic videt a to prosim jezdi na natural 98!!!

blaha.p
15. červenec 2021, 13:10

To co jsi sem dal za dokument, je mimo realitu, nebo nám možná vysvětlíš, kam se ztratily v grafu IEA instalace FVE v Portugalsku, Španělsku, Itálii, kde se staví už několik let pod 20 dolarů/MWh. A to už vůbec nemluvím o instalacích v SAE kde se staví FVE pod cenu 15 dolarů/MWh, nebo na severu Afriky, nebo v Indii. Ti všichni by se tomu tvému vloženému grafu zasmáli, protože reálně postavili FVE za mnohem méně, než udává nějaký imaginární graf na papíře, nebo na internetu. Už několikrát jsme tě upozorňoval, že tvůj virtuální svět, který ty si utváříš neustálým hledáním nesmyslů na internetu, s tím skutečným světem nemá moc společného. Ale jestli ti to udělá radost, tak si ten graf vytiskni a dej si ho nad postel.

https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/novy-svetovy-rekord-portugalsku-padla-rekordne-nizka-cena-solarni-elektrarnu

https://www.solarninovinky.cz/rekordni-cena-solarni-energie-00135-usd-kwh/

richie
16. červenec 2021, 10:58

@blaha.p

dalsia demagogicka argumentacia s udajmi zneuzivanymi pre manipulaciu laickou verejnostou (ani p. Vanecek nepouziva tieto priklady,pretoze vie, ze ich ceny su nerealne).

Vsetky tieto projekty su spekulativneho charakteru (a boli analyzovane onakvejsimi kapacitami ako ste vy) a su hlboko pod vyrobne naklady. Niektore clanky na nasich domacich weboch sa dokonca nestitia ani otvorenej lzi, ked tieto vysutazene ceny udavaju ako nove realne LCOE (ziarivy priklad manipulovania su aj vami uvadzane solarninovinky).

Vsetky tieto super nizke kontrakty su spekulativne projekty, ktore kalkuluju s viacerymi faktormi a pripadne ich kombinaciami (buduca kupna/trhova hodnota celej instalacie, pristup na trh, "zavody o dno", pristup k systemovym sluzbam, pripadne strategicke kroky velkych vyhladovych spolocnosti pre vstup do segmentu a podobne) a vedome pocitaju so stratovou vyrobou minimalne 8~9 rokov (v ramci kontraktu).

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se