Domů
Evropská Unie
Von der Leyenová: EU se začne zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny
Ursula von der Leyenová
Zdroj: Evropská komise

Von der Leyenová: EU se začne zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny

Evropská Unie
23 komentářů
13. září 2023, 14:11
ČTK

Štrasburk 13. září (zvláštní zpravodaj ČTK) – Čína skrze státní dotace uměle udržuje ceny svých elektromobilů na nízké úrovni, což křiví trh. Evropská komise (EK) má proto v plánu začít se situací zabývat. V dnešním projevu o stavu unie to v Evropském parlamentu (EP) řekla předsedkyně komise Ursula von der Leyenová. Unie se podle ní musí neférovým praktikám ze strany Číny bránit. Na oznámení šéfky komise příznivě zareagovaly Berlín a Paříž.

Světové trhy jsou zaplavené levnými elektromobily z Číny, prohlásila von der Leyenová. „Jejich ceny jsou uměle drženy nízko díky rozsáhlým státním dotacím,“ dodala. Zároveň oznámila, že komise zahajuje vyšetřování ohledně čínských elektromobilů a státních dotací, které dostávají čínské automobilky.

EU se podle von der Leyenové musí bránit neférovým čínským praktikám na trhu. Poukázala například na zkušenost z minulých let z odvětví solárních elektráren, kde Čína získala silné postavení kvůli nízkým cenám. „Je rovněž klíčové ponechat otevřené kanály komunikace a dialogu s Čínou,“ uvedla.

Za velmi dobré rozhodnutí považuje krok Evropské komise francouzský ministr financí Bruno Le Maire. Je podle něj nutné, aby Evropa mohla přijmout odvetná opatření, pokud tyto dotace nejsou v souladu s mezinárodními obchodními pravidly.

„Obecně je to správný postoj,“ komentoval rozhodnutí komise německý ministr hospodářství Robert Habeck.

Má za to, že je třeba prověřit, zda neexistují nějaké skryté dotace, přímé či nepřímé, které přinášejí nespravedlivou konkurenční výhodu.

Podle konzultační firmy Inovev, kterou cituje agentura Reuters, čínské značky letos tvoří osm procent nových prodaných elektromobilů v Evropě. Loni to bylo šest procent, předloni čtyři procenta.

V globálních dodavatelských řetězcích podle šéfky Evropské komise vznikají úzká hrdla, a někdy se to stává kvůli politice konkrétních států. „Stačí pomyslet na čínská omezení vývozu gallia a germania,“ uvedla von der Leyenová. Vyzvala zároveň ke zvýšení bezpečnosti v ekonomické oblasti.

Von der Leyenová se v první části svého projevu před europoslanci věnovala ekonomickým a ekologickým tématům. Podle ní jde modernizace ekonomiky a průmyslu ruku v ruce se snižováním emisí oxidu uhličitého a EU bude průmysl na cestě k čistší výrobě podporovat. Poukázala i na to, že unie teď přitahuje více investic do vodíku vyrobeného z obnovitelných zdrojů než Spojené státy a Čína dohromady, a také že se zvýšil počet oceláren, které přešly na takzvanou čistou výrobu.

Předsedkyně Evropské komise také vyzvala k tomu, aby Evropa využívala svou „kritickou masu“ při jednáních o ekonomických záležitostech. Poukázala na postup EU za energetické krize, který podle šéfky EK přispěl ke snížení cen plynu. Obdobný postup by unie měla zaujmout i v jednáních o kriticky významných materiálech či zabezpečení zeleného vodíku.

Za další prioritu von der Leyenová označila zjednodušení administrativy pro firmy. Hlavně pro malé podniky je podle ní obtížné splňovat všechny byrokratické povinnosti. „Příští měsíc předložíme první legislativní návrh na snížení ohlašovacích povinností na evropské úrovni o 25 procent,“ uvedla.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(23)
Lukáš
13. září 2023, 15:19

No co, zvysia dovozne clo na 20-40% z hodnoty auta a tak ci onak to zaplati europsky spotrebitel.

Neferove cinske praktiky potresta EU neferovymi europskymi praktikami, hotovo :D

Michal K.
13. září 2023, 15:31

ano, presne.

To by tak este bolo aby spotrebitel v EU mal nieco lacne. Ziadne take, rozvracat si to tu nedame !

Josef
13. září 2023, 17:33

Michale, Vy jako Slovák víte kolik %HDP Vaší země tvoří automotive?

Michal K.
13. září 2023, 17:43

presne % vam nepoviem. ale rozhodne to nebude malo.

treba dodat, ze vela elektro aut teda sa na SR neprodukuje.

A prechod na BEV bude z pohladu automotive bolestivy nielen pre SR ale aj pre dalsie krajiny v europe.

Josef
13. září 2023, 19:08

Takže proč chcete aby Vaši krajané dostávali malou mzdu, aby si mohli koupit laciné domácí vozy a tím konkurovat Číně?

Michal K.
14. září 2023, 07:19

neviem o tom, ze by som chcel aby nasi krajania dostavali malu mzdu.

co, ale rozhodne nechcem, aby ten spolok od reality odtrhnutych byrokratov zdrazoval vsetko na co siahne. Co sa im teda extremne dobre dari.

Vladimír Šťastný
13. září 2023, 18:02

„Jejich ceny jsou uměle drženy nízko díky rozsáhlým státním dotacím,“.......Jako by EU dělala něco jiného.....:-))))

Ať se Euronána radši ničím nezabývá.

Pravoslav Motyčka
13. září 2023, 23:42

Automobilový průmysl v EU prohrál technologicky s tím z Číny dnešní EV z Číny jsou minimálně o generaci před Evropskými. Unie bude reagovat cly ve snaze donutit evropské občany k tomu aby kupovali špatná a předražená evropská elektrická auta. Naše automobilky jsou totiž zvyklé se válet v prachách a vývoj dělá byrokracii místo inovací výsledkem jsou vysoké ceny a zaostávání za konkurencí.

jiri sekerac
14. září 2023, 01:17

to neni valka dotaci, ale produktivity ekonomik. Ja ted nevim, ale pamatuji dobu peti let cel na cinske fotovoltaicke panely z duvodu ochrany evropskych vyrobcu. Nic neochranili, ani nebylo co, v podstate montazni tovarny, ale zbrzdili rozvoj instalace obnovitechnych zdroju prave o pet let. Mne je u prdele, ze pan Piech prijde VW, protoze ho koupi pan Lee

Zdeněk
14. září 2023, 06:44

Prostě EU opět ujíždí vlak, protože my v EU jen zakazujeme, regulujeme a Asie/Čína zkoumá a vyrábí. Navíc za levné energie.

Na bateriích je to už vidět. Už to není jen o ceně, ale ty čínské baterky jsou prostě technologicky lepší!

Tak si dál hrajte na greendeal a Čína zatím vyvine ty auta/baterie tak, že stejně žádné clo nepomůže.

Petr
14. září 2023, 07:06

Jojo, Čína patří k nejsvobodnějším zemím světa :-)

Pravoslav Motyčka
14. září 2023, 21:06

Myslím , že celková míra svobody v Číně není o nic horší než u nás. Politické vězně a propagandu v TV jako má Čína už máme stejnou asi největší rozdíl mezi Čínou a námi je v tom ,že my jsme zatím přece jen citelně bohatší než Číňané. To se ale bude měnit , protože oni rostou podle posledních čísel o 6,4% my klesáme. Jejich společnost je akční naše byrokratická. Neumíme stavět jaderné el. , přehrady liniové stavby , podporujeme zelenou ideologii , mnoho lidí pracuje v administrativě a ve skutečnosti nic nevytváří. Růst HDP se prakticky zastavil. Stát navíc podporuje zaostávání , tím, že dotuje neefektivní odvětví ekonomiky nebo dokonce vytváří celá odvětví pseudoekonomiky - bio zemědělství , dotační průmysl. Specialitou je sociální inženýrství , kdy podporujeme líné a hloupé místo abychom podporovali tu schopnější a pracovitější část populace.

Dpetr
14. září 2023, 21:59

Nevíte o čem mluvíte. Bláboly o politických vězních u nás hovoří za vše, ale aspoň doporučuji třeba knihu Tomáše Etzlera novinářem v Číně.

A pokud mu nebudete věřit, tak si vzpomeňte na zuřivě uzavřená města kvuli kovidu ještě rok po nás. Nemluvě o Tibetu a Ujgurech. Svobodná společnost v Hongkongu už taky v podstatě skončila, novináři byli zavření, nebo utekli.

Co se týká ekonomiky, tak se nyní už nově odhaduje, že Čína nikdy nepřekoná USA v absolutních číslech, přestože je několikrát větší.

A propaganda u nás? Tu čínskou tady rozšiřujete, takže ano, je tu propaganda.

Radek B.
17. září 2023, 20:28
Galipoli
17. září 2023, 11:34

To asi ne, ale Čína neexportuje svobodu/demoracii, ale Mg (95 %) , syntetický grafit (90 %), lanthanoidy (> 90%), FVE panely, základní chemikálie a substance pro farmaceutický průmysl a... a... a... Takže dokud EU nezačne tyto komodity sama vyrábět, není moudré začínat obchodní válku.

Galipoli
17. září 2023, 11:34

To asi ne, ale Čína neexportuje svobodu/demoracii, ale Mg (95 %) , syntetický grafit (90 %), lanthanoidy (> 90%), FVE panely, základní chemikálie a substance pro farmaceutický průmysl a... a... a... Takže dokud EU nezačne tyto komodity sama vyrábět, není moudré začínat obchodní válku.

Zbyněk Poisl
14. září 2023, 06:50

EU tak mimochodem přiznává, že Čínský socialismus je efektivnější než západní kapitalismus a celá EU, která tak musí před Čínou bránit svoji neschopnost dovozními cly!

Kurz
14. září 2023, 08:05

Ne, to jen Čínský socialismus je efektivnější než EU socialismus. Více z kapitalismu je už asi i v té Číně. Stále jsou největší firmy s podílem státu, ale zároveň existuje obrovský volný trh se surovinami, výrobky a pracovní silou.

Zatímco třeba u nás ČEZ, se rozhodně nechová jako akciová společnost, když si stát znárodňuje zisky akcionářů a 99% greendeelu je závislé na dotacích.

Jaké mají v Číně aktuálně dotace pro ten automobilý průmysl ?

Pravoslav Motyčka
14. září 2023, 21:15

Ano jejich systém zatím vypadá efektivnější, ale na druhou stranu nás ve tvorbě HDP ještě nedohnaly , přesto je Čína posledních 30 let nejúspěšnější zemí na světě , posunula je z nejchudších zemí na světě mezi chudé středně vyspělé státy. Tj. ke světovému průměru. Vypadá to ,že za 10 let bude zhruba na úrovni dnešního Polska. Takže Čína bude patřit mezi středně vyspělé státy a za dalších 10 let už mezi velmi vyspělé státy jako je Anglie.

Michal K.
14. září 2023, 08:47

podla mna ide o to, ze kazda ekonomika sa ma specializovat na to, co jej ide a v com je dobra.

Cinania k nam budu dovazat vetrniky, fotovoltaiku, baterie, vozidla, techniku atd.

My do ciny budeme vyvazat specialistov na genderovu ideologiu.

Som zvedavy kto v tomto epickom suboji zvitazi.

Zbyněk Poisl
14. září 2023, 11:37

Mám ovšem vážnou obavu, že Čína o ty ideology nebude mít zájem, takže je EU nebude mít kam vyvážet!

Mirek
14. září 2023, 11:30

Prostě, Čína je technologická jednička. Je to patrné zejména v jaderné energtice, kde Čína (a Rusko) nemají konkurenci.

Pravoslav Motyčka
15. září 2023, 22:51

přidejte k tomu rychlovlaky , elektrická auta a mobilní komunikace. Tam předehnala Čína západ o parník.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se