15. říjen 2025
Komise: Zákaz spalovacích motorů do roku 2035 nadále platí

Evropský blok vstupuje do desetiletí, které bude klíčové pro opatření v oblasti klimatu a snižování emisí. Komise nejspíš nehodlá zmírnit legislativu pro snižování emisí ze silniční dopravy, a to i navzdory politickému tlaku ze strany některých členských států.
Server Euractiv se na otázky spojené se zákazem prodeje aut se spalovacími motory zeptal mluvčí Komise pro dopravu Anny-Kaisi Itkonenové. Brusel trvá na tom, že přechod k bezemisní mobilitě zůstává pro konkurenceschopnost Evropy zásadní. Itkonenová znovu potvrdila, že EU „drží kurz“ ohledně zákazu prodeje nových benzínových a naftových automobilů od roku 2035. A to i přes to, že toto téma bylo znovu otevřeno díky německému kancléři Merzovi.
Komise zdůraznila, že dekarbonizace silniční dopravy – největšího zdroje dopravních emisí v EU – nebude předmětem jednání. I přesto některé státy diskutují možné úpravy, jako například zakomponování uhlíkově neutrálních paliv nebo plug-in hybridů, a upozorňují na nepřipravenost trhu a infrastruktury. Komise v současné době vyhodnocuje zpětnou vazbu od veřejnosti a připravuje posouzení dopadů před předložením jakéhokoli formálního návrhu úpravy legislativy.
Dalším ústředním tématem jsou investiční potřeby v dopravě. Itkonenová poznamenala, že elektrifikace vyžaduje značné výdaje na dobíjecí sítě a infrastrukturu. Například mýtné podle ní zůstává důležitým, i když volitelným nástrojem pro generování příjmů k pokrytí těchto nákladů. To odpovídá evropským právním zásadám „uživatel platí“ a „znečišťovatel platí“.
Je v gesci jednotlivých členských států, zda se rozhodnou mýtné zavést. Komise však považuje mýtné za vhodný způsob, jak přivést potřebné finance do národních rozpočtů, a tak urychlit zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. Financování zůstává hlavním problémem v tomto odvětví.
Komise dále přes svou mluvčí zdůraznila, že všechny druhy dopravy musí být dekarbonizovány souběžně. Železnice zůstává strategickou prioritou. To potvrzuje akční plán pro vysokorychlostní železnice a více než 100 miliard eur investovaných do tohoto sektoru v uplynulém desetiletí. Komise ale uznává, že silniční doprava bude i nadále dominovat každodenní mobilitě.
Do budoucna počítá rozpočtový cyklus EU s 51 miliardami eur na výdaje v sektoru dopravy. Itkonenová pojímá tuto transformaci jako společné úsilí členských států a průmyslu s cílem vytvořit odolný, konkurenceschopný a klimaticky neutrální dopravní systém pro celou Evropu.
Mohlo by vás zajímat
22. říjen 2025
22. říjen 2025
11. listopad 2025
7. listopad 2025
12. listopad 2025
24. listopad 2025
1. prosinec 2025








Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.