Komise: Zákaz spalovacích motorů do roku 2035 nadále platí

Zuzana Vrbová
2. prosinec 2025, 13:53
Bez komentáře
komise-zakaz-spalovacich-motoru-do-roku-2035-nadale-plati

Evropský blok vstupuje do desetiletí, které bude klíčové pro opatření v oblasti klimatu a snižování emisí. Komise nejspíš nehodlá zmírnit legislativu pro snižování emisí ze silniční dopravy, a to i navzdory politickému tlaku ze strany některých členských států.

Server Euractiv se na otázky spojené se zákazem prodeje aut se spalovacími motory zeptal mluvčí Komise pro dopravu Anny-Kaisi Itkonenové. Brusel trvá na tom, že přechod k bezemisní mobilitě zůstává pro konkurenceschopnost Evropy zásadní. Itkonenová znovu potvrdila, že EU „drží kurz“ ohledně zákazu prodeje nových benzínových a naftových automobilů od roku 2035. A to i přes to, že toto téma bylo znovu otevřeno díky německému kancléři Merzovi.

Komise zdůraznila, že dekarbonizace silniční dopravy – největšího zdroje dopravních emisí v EU – nebude předmětem jednání. I přesto některé státy diskutují možné úpravy, jako například zakomponování uhlíkově neutrálních paliv nebo plug-in hybridů, a upozorňují na nepřipravenost trhu a infrastruktury. Komise v současné době vyhodnocuje zpětnou vazbu od veřejnosti a připravuje posouzení dopadů před předložením jakéhokoli formálního návrhu úpravy legislativy.

Dalším ústředním tématem jsou investiční potřeby v dopravě. Itkonenová poznamenala, že elektrifikace vyžaduje značné výdaje na dobíjecí sítě a infrastrukturu. Například mýtné podle ní zůstává důležitým, i když volitelným nástrojem pro generování příjmů k pokrytí těchto nákladů. To odpovídá evropským právním zásadám „uživatel platí“ a „znečišťovatel platí“.

Je v gesci jednotlivých členských států, zda se rozhodnou mýtné zavést.  Komise však považuje mýtné za vhodný způsob, jak přivést potřebné finance do národních rozpočtů, a tak urychlit zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. Financování zůstává hlavním problémem v tomto odvětví.

Komise dále přes svou mluvčí zdůraznila, že všechny druhy dopravy musí být dekarbonizovány souběžně. Železnice zůstává strategickou prioritou. To potvrzuje akční plán pro vysokorychlostní železnice a více než 100 miliard eur investovaných do tohoto sektoru v uplynulém desetiletí. Komise ale uznává, že silniční doprava bude i nadále dominovat každodenní mobilitě.

Do budoucna počítá rozpočtový cyklus EU s 51 miliardami eur na výdaje v sektoru dopravy. Itkonenová pojímá tuto transformaci jako společné úsilí členských států a průmyslu s cílem vytvořit odolný, konkurenceschopný a klimaticky neutrální dopravní systém pro celou Evropu.

Komentáře (0)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se