Domů
Jaderné elektrárny
Odvážné jaderné plány Francie: Vláda zjišťuje, zda země zvládne postavit více než 14 nových bloků
Výstavba Hinkley Point C
Zdroj: EDF

Odvážné jaderné plány Francie: Vláda zjišťuje, zda země zvládne postavit více než 14 nových bloků

Francouzská ministryně pro energetiku Agnes Pannier-Runacher oznámila, že země zvažuje výstavbu více než 14 nových jaderných reaktorů typu EPR. Současný plán - oznámený v únoru loňského roku - počítal se šesti reaktory. Pro dalších osm se měly zpracovat studie proveditelnosti.

Energetická krize ukázala, jak důležitou roli pro Francii hraje flotila jaderných reaktorů. V té je momentálně 56 bloků o celkovém instalovaném výkonu 61 370 MW, přičemž průměrné stáří jednoho bloku je 37 let.

Francie proto ve spolupráci se společností EDF, která je jediným provozovatelem jaderných elektráren ve Francii, logicky hledá náhradu za dosluhující bloky. Odstaveny by měly být nejvýše po šedesáti letech provozu.

Jaderná energie ve Francii: minulé úspěchy, současné problémy a poučení pro novou výstavbu. Zdroj: Prezentace Jana Bartáka, NucAdvisor

S plány ohledně nové výstavby se Francie nedrží při zemi. Francouzský prezident Emanuel Macron na počátku loňského roku oznámil výstavbu šesti nových reaktorů typu EPR2. Výstavbu dalších osmi reaktorů měly prověřit přípravné studie.

I tyto plány by ovšem Francie nejradši ještě rozšířila. Francouzská ministryně pro energetiku se nechala slyšet, že není vyloučena ani výstavba více než 14 nových bloků typu EPR.

Tento plán má ovšem jeden háček. Není jisté, zda francouzský průmysl zvládne výstavbu tolika bloků současně. Podle plánu by většina reaktorů měla být v provozu před rokem 2050, jejich období výstavby se ovšem bude značně překrývat.

Rok 2050 přitom není pro Francii důležitý pouze kvůli požadavku na dosažení klimatické neutratily, jak ji předepisuje evropská legislativa, ani kvůli závazku z Pařížské dohody o změně klimatu.

Pro Francii je nejdůležitější nahradit stávající flotilu jaderných reaktorů. Francie totiž - při předpokládaném šedesátiletém provozu každého bloku - přijde po roce 2040 každoročně o 4 GW instalovaného výkonu v jaderných zdrojích.

Jaderná energie ve Francii: minulé úspěchy, současné problémy a poučení pro novou výstavbu. Zdroj: Prezentace Jana Bartáka, NucAdvisor

Ve Francii bylo nejvíce reaktorů uvedeno do provozu v průběhu osmdesátých let. Důsledkem je, že mezi rokem 2040 a 2050 se instalovaný výkon jaderných elektráren sníží z cca 60 GW až na 15 GW.

Nové bloky ve Francii

Prvním novým jaderným blokem by měl být třetí blok v elektrárně Flamanville, který bude současně prvním EPR na francouzském území. Jeho výstavba začala na konci roku 2007 a původně měl vstoupit do komerčního provozu na přelomu let 2012 a 2013. Nyní to vypadá, že tohoto milníku dosáhne nejdříve na přelomu let 2024 a 2025. Další bloky nyní ve výstavbě ve Francii nejsou.

Nejblíže k zahájení výstavby mají zřejmě dva bloky typu EPR2 v Penly - první dvojblok nového programu šesti bloků EPR2. Právě od výstavby více bloků si Francie slibuje značné úspory z rozsahu. A to především ve srovnání s třetím blokem Flamanville, který byl ve své době ve Francii prvním a jediným tohoto druhu.

Další výhodou také je výstavba bloků vždy po dvou v jedné lokalitě. Díky tomu lze dále snížit náklady výstavby a lépe koordinovat práce na stavbě. V Penly by stavba mohla začít již v roce 2028 a první z bloků by měl být v provozu již v roce 2035. Druhý potom o rok a půl později.

Flamanville Další EPR k jaderné elektrárně Flamanville ve Francii nejsou prioritou. Zdroj: EDF Energy

Dva bloky by pak měly vyrůst v Gravelines v severní Francii a dva v Bugey ve východní Francii nebo v lokalitě Tricastin v jižní Francii.

První přípravy na plánovanou výstavbu již probíhají u klíčové francouzské firmy Framatome. Ta hodlá do roku 2026 investovat do svého závodu v Saône-et-Loire 100 milionů EUR. Právě zde budou vyráběny klíčové části reaktorů pro nové bloky typu EPR 2. První dodávky se uskuteční v polovině roku 2026, tedy včas před dodávkou šesti reaktorů EPR 2, které mají být uvedeny do provozu do roku 2035.

Bude pro výstavbu dostatek pracovníků?

Plánů na výstavbu nových jaderných elektráren v Evropě se v poslední době objevila řada. V Polsku má americký Westinghouse postavit celkem tři jaderné bloky, ve Velké Británii se zvažují dva bloky typu EPR v elektrárně Sizewell, další bloky plánuje například Bulharsko, Nizozemsko, Francie, Slovensko a v neposlední řadě má vyrůst nejméně jeden jaderný blok také v ČR.

Hinkley Point výstavba Výstavba Hinkley Point C Zdroj: EDF

Pokud se výstavba všech bloků současně skutečně rozběhne, bude se na místě ptát, zda budou výrobní a personální kapacity dostačující. O možném nedostatku pracovníku se již pro web SeznamZprávy zmínil Petr Brzezina, ředitel společnosti Westinghouse v CŘ.

V minulosti jsme najednou stavěli celkem osm reaktorů v USA a Číně a problém to nebyl. Nepopírám ale, že výzvou bude samotná stavba, tedy například získání dostatku pracovníků v regionu,“ uvedl Petr Brzezina.

Podobná obava pak zaznívá právě i z Francie. Ministryně pro energetiku Francie podmínila výstavbu více než 14 jaderných bloků kapacitami francouzského průmyslu:

"Jasně jsem se zeptala - je možné postavit více než 14 jaderných reaktorů do roku 2050? Je na průmyslu, aby tuto otázku nejprve zodpověděl."

Nabírat do jaderné divize se chystá také česká společnost ČEZ. V příštích deseti letech přijme zhruba 2600 nových zaměstnanců do stávajících jaderných elektráren a do týmů připravujících nové bloky. Nyní společnost v jaderné energetice zaměstnává kolem 2900 lidí.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(39)
Karásek
4. březen 2023, 14:24

Těch 60 let provozu ještě nikdo nikdy v praxi nedělal a jen napsat tužkou na papír, že to tak dlouho pojede ještě nemusí nic znamenat. Nejdéle provozované JE byly provozované jen málo nad 50 let. Ani ta JE, co si zahrála ve Fantomasovi už dávno nejede. Ani ta nová výstavba moc nejede a všechno se to prodražuje. Budou to muset zachraňovat OZE.

Ajrocket
4. březen 2023, 14:41

Tak například JE Beznau je v provozu 54 let a plánuje se odstavit až v roce 2030. Není to nic nereálného, hranice 60 let není nepřekročitelná stěna.

Karásek
4. březen 2023, 21:34

To je vyjímka. A tři roky nejela.

Emil
4. březen 2023, 21:58

Ve stejném roce byly spuštěné další čtyři jaderné bloky, které jsou stále v provozu. Další tři bloky jsou jen o rok mladší, další čtyři bloky jen o dva roky mladší atd...

Emil
4. březen 2023, 17:02

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Když napíše "tužkou na papír, že to tak dlouho pojede" provozovatel elektrárny, "ještě to nemusí nic znamenat", ale rozhodně to znamená nesrovnatelně víc než když napíše Karásek, že to tak dlouho nepojede.
.

Ivan Švančara
4. březen 2023, 14:27

ak ma nastupujuca generacia studovat masmedialnu komunikaciu, genderovske studie a podobne nutnosti, na druhej strane moderne technologie, som zasadne za to prve. Predsa si nedame diktovat.

Maly Jarda
4. březen 2023, 16:10

Jinými slovy Francouzi budou mít plné ruce se stavbou jejich JE a my budeme až někde na konci seznamu priorit, Americké JE jsou katastrofa , levné a spolehlivé ruské a čínské JE nám Velký bratr nedovolí .. takže zbývají Jihokorejci

Petr
4. březen 2023, 23:11

Ruské elektrárny jsou šrot použitelný jen v nenáročném třetím světě.

Ivan Švančara
5. březen 2023, 11:06

Povedal Velky bratr a Petr to musi opakovat.

Zdeves Pavel
5. březen 2023, 16:43

Ve Finsku jedou 46 let a budou v provozu do roku 2050. Pane Petr navštivte psychiatrii.

Michal K.
6. březen 2023, 10:31

mozno pan Petr to myslel tak, ze Finsko je krajina nenarocneho tretieho sveta

Milan Bačík
5. březen 2023, 01:01

tak Rusák se od možnosti dodávat JE do Evropy odstřihnul sám. A pokud budeme chtít Francouzské bloky, tak budeme muset přiložit ruku k dílu. Akorát mám obavy, jestli ji absolventi sociálních studií dokážou postavit. Ti umí jenom na fórech plkat o tom jak jsou OZE úžasné.

Richard Vacek
5. březen 2023, 09:46

Od ruských jaderných elektráren jsme se odstřihli sami. Z politických důvodů. Stejně jsme jednali i za budování komunismu. Úmyslně jsme se odstřihli od západního světa a zůstalo nám jen to z tábora míru. Kam to vedlo, víme.

U jaderných elektráren je Rosatom největší dodavatel, protože nabízí atraktivní podmínky. Pokud se uzavřeme jen na tábor demokracie, poškodíme hlavně sebe.

Jan Veselý
4. březen 2023, 19:46

Slova se vedou a voda teče. To je samé plánování, studie, úvahy, proklamace, deklarace, partnerství a já nevím co všechno. Ale skutek utek.

Jimi
4. březen 2023, 20:45

Presne, nechapu proc ma prvni stavba zacit mozna 2028. Proc ne uz 2024?

Emil
4. březen 2023, 22:03

Stavební povolení na obyčejný bytový v Praze trvá získat v průměru sedm let. Není tedy těžké si domyslet, proč nemůže stavba jaderné elektrárny začít v roce 2024, když se pro ni rozhodli před pár měsíci.

Jimi
5. březen 2023, 08:21

Verim tomu, ze kdyby Macron a francouzsky parlament hodne chteli tak by to umeli dost urychlit

Jan Veselý
5. březen 2023, 10:35

Ani by žádný zákon měnit nemuseli, všechny správní orgány mají maximální dobu, do které se musí vyjádřit, ne minimální. Je to jen otázka něčí schopnosti celý proces zbavit zbytečných prostojů a zdržení.

Petr Dolák
4. březen 2023, 20:45

Přesně. Z toho, jak můžeme pozorovat neblahý vývoj výstvby JE posledních 30 let to vidím tak, že u nás nové bloky budou stavět buďto Asiati a nebo se už žádný další reaktor do sítě připojovat nebude. Westinghousové u sebe doma mátožně potácí při stavbě nadlouho posledního reaktoru ve Vogtle, Francouzi zas ve Flamanville. O jejich finančním i reputačním fiasku ve finském Olkiluoto ani nemluvě. Jaderná energetika je ve zbyrokratizované a deindustrializující se EU de facto odsouzena k postupnému zániku.

Antonín Mikeš
4. březen 2023, 22:20

Ano máte pravdu.. OZE má taky velké plány a velké problémy..

https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/ambiciozni-plany-nemecka-na-vystavbu-vetrnych-elektraren-stale-narazi-na-nedostatek-projektu

A ještě nedostatek pracovníků co je budou do Německa zvát z Indie, neříkal jste že na OZE není potřeba pracovní síla? Evidentně je pravda to co zde zmiňují někteří diskutující, OZE je náročnější na lidskou sílu než jádro.. Německo je důkaz.

Bob
5. březen 2023, 12:21

Ale na druhou stranu jim stačí indičtí pracovníci většinou s minimálním vzděláním.

Typicky pro nejvíce stavěné FVE je potřeba nejvíce nekvalifikovaných pracovníků pro mechanickou montáž, méně vyučených elektrikářů pro zapojení a ještě méně středoškoláků na revize a projekty. Navíc montují komponenty dovážené a vyrobené v Asii.

Oproti tomu většina obsluhy JE jsou nejméně inženýři.

Velká část komponent bude vyrobena v Evropě, či přímo u nás a jedná se o součásti s vysokou přidanou hodnotou.

A tímto způsobem chtějí příznivci OZE dosáhnout moderního průmyslu s vysokou přidanou hodnotou místo montoven.

Milan Bačík
5. březen 2023, 12:35

Zrovna ti inženýři moc nechybí. Chybí stavební dělníci a svářeči na samotnou výstavbu. V EU nikdo nechce dělat nízko kvalifikovanou a hlavně špatně placenou práci. Nedá se za to tady žít.

Bob
5. březen 2023, 16:07

Tak svářeči na stavbě reaktoru JE rozhodně nejsou nekvalifikovanou a špatně placenou pracovní silou.

A pokud se jedná o stavební dělníky a betonáře, tak po přepočtu na vyrobenou MWh elektrické energie je jich na výstavbu třeba VtE potřeba mnohonásobně více, než pro JE. U VtE připočtěte také ty kilometry zpevněných komunikací ke každému stožáru VtE, aby mohly být ty VtE vůbec dopraveny na místo.

Richard Vacek
5. březen 2023, 15:02

Je to tak. OZE vytváří špatně placená pracovní místa, ale vytváří jich mraky. Jaderná energetika těch míst potřebuje mnohonásobně méně a nabízí jim podstatně vyšší plat.

Slavomil Vinkler
5. březen 2023, 12:36

Díval jsem se na spotřebu fosilu v česku 2021, který se má nahradit do r. 2035 v EE. Po přepočítání je to přibližně ekvivalent 15-20 GW a to je asi 15 bloků Temelína jen pro nás v ČR. To nikdo nepostaví , v ničem, ani v JE, a nebo FVE, + VTE + Bateriích....

Milan Vaněček
5. březen 2023, 14:20

To jste tu spotřebu v 2035 hodně nadsadil, pane Vinklere. Asi jste do toho počítal skoro kompletní elektromobilitu a žádné pálení uhlí v teplárnách, ...

Ale souhlasím s Vámi, že se do 2035 nepostaví žádné nové jádro (já myslím, že ani do 2040)

a že se nepostaví dost VtE plus FVE plus bateriií, spíš tak jen polovina toho co by bylo třeba.

Ale: takové plány na 2035 si může dávat akorát Německo. A nebude to stoprocentní náhrada fosilu, ale jen cca 80% ve výrobě elektřiny.

Ale: pro svět jsou rozhodující Čína, USA a Indie. A těm to bude trvat o dost déle.

To je důležité: technický pokrok ve světě, v těch největších zemích a ne nějaké budovatelské "závazky ČR". U nás bude i v 2035 hlavní problém pro většinu obyvatel nízký příjem peněz ve srovnání s vysokými budovatelskými závazky EU.

Slavomil Vinkler
5. březen 2023, 18:12

Vážený pane, ano vzal jsem celkovou spotřebu fosilu a převedl na náhradní výkon v EE.

Myslím, že jsem nic nepřehnal a do roku 2035 (kdy má skončit fosil) a ani do roku 2050 tady není schopen v ničem a ani směsné takové kapacity postavit.

Milan Vaněček
5. březen 2023, 18:31

Pane Vinklere (a týká se to taky pana Vacka), počítejte prosím s tím, že za náhradu 3 TWhodin z fosilu je zapotřebí jen zhruba 1 TWhodina elektřiny (u jaderných elektráren je již jejich tepelný výkon redukován na třetinu=výkon elektrický).

A další faktor jsou úspory: viz třeba spotřeba elektřiny u žárovky, později u výbojky a nyní u LED osvětlení). Prakticky všechny spotřebiče v domácnosti mají nyní nižší spotřebu než mívaly jejich předchůdci. Ale vím, že to je však trochu kompenzováno nárustem počtu spotřebičů.

Souhlasím s Vámi, když píšete že TADY nikdo není schopen dostatek náhradních kapacit postavit (uvidíte, že bohatí Němci, s pomocí nejvyspělejších svých technologií to budou schopni postavit, my ne).

Zato u nás jsou lidé mnohem schopnější než v Německu si pomoci sami. Jen je stát nesmí zbytečně buzerovat.

Slavomil Vinkler
6. březen 2023, 09:59

Ano, zanedbal jsem účinnost neboť není známo jakého cyklu, ale zanedbal jsem také růst spotřeby na dalších 15-20 let. A spotřeba poroste na zbrojení. Myslíte, že železo, výbušniny a zbraně dodá Čína?

Richard Vacek
5. březen 2023, 15:33

U bodovatelských plánů se vždy podívám na stránky IEA jaké jsou spotřeby energií ve světě a třeba u nás. A na rozdíl od Bruselu je mi jasné, že OZE budoucnost s větrníky a fotovoltaikou je fantasmagorie.

Jiří Kala
5. březen 2023, 19:29

FVE a vítr s akumulační jsou jasnou budoucností energetiky, sám jsem se přesvědčil, že při správné parametrizaci systému lze i přes zimu fungovat.

Chce to jednak mít akumulaci a řídit spotřebu do času výroby.

V roce 2011 po Fukušimě, kdy Japonsko vypnulo všechny jaderné elektrárny, Japonci zrušili weekend a pracovní doba se rovnoměrně naplánovala od pondělí do neděle.

Ivan Novák
5. březen 2023, 20:44

Byť jen vzdáleně připustit, že Greendeal, jak je oktrojován, působí v organizaci energetiky a v důsledku i ekonomiky EU podobnou paseku jako zemětřesení a tsunami Tohoku 2011 v Japonsku, to přece žádný nynější politik neudělá.

Richard Vacek
6. březen 2023, 05:39

Ta správná parametrizace by mě zajímala, popřípadě co znamená to fungování v zimě. Sám mám 30 kWp s akumulací a asi to není správně, protože přes zimu nezbývá ani na tepelné čerpadlo, ani na nabíjení elektromobilu a dokonce ani na provoz domácnosti.

Antonín Mikeš
6. březen 2023, 09:36

Pro Vás bude odpověď ta druhá číst příspěvku: "řídit spotřebu do času výroby" TČ a elektromobil budete napájet až bude zdroj dostupný. :-)

Michal
7. březen 2023, 07:56

Extrémně špatný příklad. Japonsko vyrábí cca 80 % elektřiny v tepelných elektrárnách, takže jestli tam svítí slunce, nebo fouká vítr, je úplně jedno.

Michal K.
6. březen 2023, 16:12

@Antonín Mikeš:

tak ten sa vam podaril :-)

Richard Vacek
6. březen 2023, 17:32

A to se snažím, aby byl zdroj dostupný co nejčastěji. Když to jde, tak v zimě po sněžení vyběhnu se speciálním hrablem na dloooooouhatánské tyči a shrabuji sníh. Víte, co to je ze 120 FV panelů odhrnout sníh? A pak z toho leze 100W - jedná se o zaručeně nejdražší a na pracovní sílu nejnáročnější zdroj elektřiny.

Karel Zeman
6. březen 2023, 23:17

Ale zas od poloviny února to šlape dost slušně. Já mám FVE sice jen krátce, ale docela koukám co touhle dobou 7,2 kWp s 11 kW baterií dokážou. No ale je asi fakt, že příští rok s tepelným čerpadlem místo plynu to bude vypadat jinak :-D

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se