Domů
Komoditní trhy
Ruská stínová flotila: Jak staré evropské tankery pomáhají obcházet sankce
Ropný tanker
Zdroj: Pixabay

Ruská stínová flotila: Jak staré evropské tankery pomáhají obcházet sankce

Evropští rejdaři inkasovali miliardy dolarů za prodej svých starých tankerů, čímž nepřímo umožnili ruské stínové flotile efektivně obcházet sankce. Tyto lodě nyní přepravují ruskou ropu a přispívají k financování války na Ukrajině. Na tato zjištění upozornil investigativní projekt nizozemské organizace Follow the Money (FTM).

Fakt, že „ruské“ tankery brázdí světová moře pod neprůhledným vlastnictvím, je obecně známý. Právě proto se tento systém označuje jako ruská stínová flotila. Překvapující je však počet prodaných lodí a výše finančního výnosu z jejich prodeje. Podle FTM bylo tímto způsobem prodáno 230 stárnoucích tankerů, přičemž jejich majitelé si přišli na více než 6 miliard dolarů.

Obcházení sankcí a bezpečnostní rizika

Z těchto transakcí vyplývá několik zásadních rizik, která podkopávají úsilí Západu o omezení ruských příjmů z ropy. Stínová flotila umožňuje Rusku přepravovat ropu nad cenový strop zavedený západními zeměmi, čímž pomáhá Moskvě udržet klíčové příjmy navzdory sankcím. Formálně tyto tankery nevlastní ruské společnosti – jsou registrovány na firmách v Indii, na Seychelách, v Hongkongu nebo ve Vietnamu, což ztěžuje jejich sledování.

„Jelikož Rusko dříve spoléhalo při přepravě své ropy na západní lodě a společnosti, začalo rychle hledat tankery, které jsou nebo by mohly být registrovány ve třetích zemích, aby se vyhnuly cenovému limitu. A rychle našlo ochotné prodejce,“ uvádí zpráva FTM.

Dalším zásadním problémem je možné zneužití těchto lodí pro špionážní účely, například k mapování kritické infrastruktury nebo dokonce sabotážím podmořských kabelů. Navíc mnoho těchto tankerů je ve špatném technickém stavu, což zvyšuje riziko ekologických katastrof při případné havárii.

To vše jen kvůli zisku z plavidel, která by za jiných okolností pravděpodobně skončila ve šrotu. Ukazuje se tak, že etické hranice jsou pro investory v tomto odvětví mimořádně tenké. Řečtí rejdaři prodali tankery v hodnotě téměř 4 miliard dolarů, zatímco britské společnosti se zbavily 22 lodí za celkem 590 milionů dolarů, německé si přišly na částku okolo 190 milionů dolarů.

Celkové tržby z prodeje tankerů Zdroj: Shadow Fleet Secrets - Follow the Money

Vyjádření firem: „Nevíme, co se s loděmi děje“

V reakci na vyšetřování FTM se rejdařské společnosti hájí tím, že nejsou odpovědné za to, jak kupující s tankery naloží.

„Nemáme přehled o tom, co se s loděmi stane po prodeji, a není to ani naše odpovědnost. Na to, komu kupující loď dále prodá nebo jak ji bude provozovat, legálně či nelegálně, nemáme vliv,“ uvedla mluvčí belgické přepravní společnosti Euronav (dnes CMB.TECH).

Tato firma za pět lodí, které v roce 2022 a na začátku roku 2023 skončily ve stínové flotile, inkasovala 135 milionů dolarů.

Reakce EU

Západní státy v posledním roce výrazně posílily své úsilí o potlačení stínové flotily, která umožňuje Rusku obcházet sankce a přepravovat ropu nad cenový strop. Evropská unie, Spojené státy a Velká Británie uvalily sankce na stovky tankerů a omezily jejich přístup do svých přístavů a služeb.

Klíčovým opatřením je postih lodí zapojených do nebezpečných praktik, jako je překládání ropy na moři poblíž Řecka a Malty. Zatímco USA již sankcionovaly 235 plavidel, EU se zatím zaměřila na 68 tankerů, ale chystá další zpřísnění.

Přesto stále chybí jasné kroky k omezení prodeje tankerů, které do stínové flotily proudí. Pokud Západ nezajistí přísnější dohled nad prodejem lodí, ruské společnosti si budou i nadále zajišťovat flotilu, která jim umožní obcházet sankce a generovat klíčové příjmy z vývozu ropy.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se