Domů
Německo
Německo letos postavilo o 40 % méně větrných elektráren než loni, příští rok se očekává další zpomalení
Zdroj: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Blade_Dragon,_Installing_a_single_blade,_Liftra.jpg

Německo letos postavilo o 40 % méně větrných elektráren než loni, příští rok se očekává další zpomalení

Německo během letošních prvních 9 měsíců zprovoznilo onshore větrné elektrárny o instalovaném výkonu 2,4 GW. Ve srovnání s loňským rekordním rokem se jedná o pokles o 41 %. V příštím roce se přitom očekává podstatné snížení růstu, jelikož se jedná o první rok, pro který byla podpora soutěžena v aukcích.

Po několikaletém stabilním růstu, kdy s výjimkou roku 2016 objem nově instalovaného výkonu ve větrných elektrárnách v Německu od roku 2010 každoročně rostl, přišel v letošním roce znatelný propad. Letošní srpen se stal z pohledu nových instalací s pouhými 58 MW vůbec nejhorším měsícem za poslední 4 roky. Navzdory silnějšímu září, kdy byly zprovozněny zdroje o výkonu 208 MW, jsou výsledky od ledna ve srovnání se stejným obdobím loňského roku výrazně horší.

Celkově tak Německo nyní disponuje již 53 GW výkonu ve větrných elektrárnách, včetně bezmála 6 GW v offshore větrných parcích. Více než 20 GW z tohoto výkonu bylo postaveno během posledních 4 let, kdy se developeři snažili stihnout zprovoznit své zdroje do konce letošního roku, kdy velké zdroje přijdou o možnost získat zákonem stanové výkupní ceny.

V příštích dvou letech je tak očekáván výrazný propad v růstu instalovaného výkonu, jelikož přibližně 95 % projektů vydražených v loňském roce zřejmě nebude spuštěno před rokem 2021.

Ceny soutěžené v aukcích letos vzrostly o polovinu

V Německu proběhlo na začátku minulého měsíce další, letos již čtvrté kolo aukcí pro výstavbu větrných elektráren. Po prudkém poklesu cen v loňských kolech letos ceny výrazně rostou. Vážený průměr cen vysoutěžených v poslední aukci dosáhl 62,6 EUR/MWh, v poslední loňské aukci se přitom soutěžily v průměru ceny i pod hranicí 40 EUR/MWh. Na vyšší ceně se v případě větrných elektráren podepisuje mimo jiné i nedostatek projektů, které o podporu soutěží.

Komentáře

(13)

Milan Vaněček

1. listopad 2018, 20:45

To je obecná záležitost kapitalizmu, že když se ví že brzy skončí tučné dotace tak se buduje jako o život. Je vidět že není zatím dost firem co umí stavět levně, ale jenom tyto firmy s časem porostou a ovládnou trh.

Jelikož trh je celosvětový a ukončení dotací není synchronizované, celosvětově výroba větrníků a fv panelů stále roste a jejich cena na jednotku výkonu klesá.

Martin Hájek

2. listopad 2018, 00:27

Aukce v Německu ovšem ukazují něco jiného. A mimochodem, před rokem jsem tu prognózoval, že výstavba větrníků v Německu zásadně zpomalí. A někteří mi tu psali, že jsem pesimista a škarohlíd. Ve skutečnosti jsem byl ještě optimista, čekal jsem menší zpomalení. A poslední věc - je definitivně jasné, že Německo nesplní cíl podílu energie z OZE do roku 2020 daný evropskou směrnicí (na rozdíl od ČR, která už ho splnila).

Milan Vaněček

2. listopad 2018, 02:58

Za jakou (nesmyslnou) cenu ho ČR o mnoho let předčasně splnila ??? Nyní bychom měli za stejnou cenu ne 2 GW ale minimálně 10 GW nameplate výkonu solárních elektráren a novou JE by chtěl stavět jenom blázen. Akce všehoschopných proti velkým FVE se dokonale podařila a ještě si mastí kapsu.

Jakub Szturc

13. prosinec 2018, 08:47

Nemyslím si že stavět JE je hloupost. Stačí se podívat do Německa na loňské jaro kdy po 3 dnech bez výrazného větru a se zataženou oblohou byli rádi za energii z ČR. Souhlasím že JE mají mnohé nedostatky ale než lidstvo ovládne fúzi se současným růstem poptávky energie (elektromobily, nárůst populace a ekonomiky...) Jsou JE jistou cestou jak zajistit dostatek energie přesně podle potřeb. Navíc nejsou vázány dotacemi a není u nich tolik tunelů jako třeba u fotovoltaiky.

Jan Veselý

13. prosinec 2018, 09:38

Které 3 dny to byly?

Jak dokáže energie z ČR (max. exportu do Německa odhadem tak 3 GW) zachraňovat německou energetiku (~60-70 GW)?

Jak JE s fakticky konstantní výrobou zajistí výrobu podle velmi proměnlivých potřeb?

Carlos

13. prosinec 2018, 10:12

Opět vytahujete minulost? Problém JE je že do toho niko soudný nebude investovat, ne v situaci kdy se nám pořád po Evropě motá hodně instalovaného výkonu a sítě jsou příliš slabě propojeny na to aby tento bylo možné efektivně využít. A dělat z toho státní investici je zhovadilost, proč by se stát měl takovýmto způsobem montovat do ekonomiky? Bude to někdo zase prohlašovat za strategickou infrastrukturu? Z pohledu každé strategie je existence maximálně 4 JE dle všech map (což už je obrovské omezení možnosti jakékoliv soukromé investice) zásobujících ČR z 75-100% hloupé, respektive méně výhodné než mít nějakých 10 velkých elektráren různě po republice.

Až bude toto propojení dostatečné a nebude tu v parních elektrárnách 170% zimního výkonu, tedy nějakých 10GW bez špiček, nebo dokonce 340% letního výkonu, a bude dávat stavba JE ekonomický smysl, tak ať si ji postaví za peníze získané normálně na trhu. Ale dělat z toho (polo) státní investici znamená nejen to že se zatíží splátkami energetická firma, která by to měla hradit ze svého, ale ještě se na ČR nalepí garance v objemu cca 300-400mld korun v případě 1+1, což je odhadem 7-10% HDP. To nemusí vůbec dopadnout dobře.

Martin Hájek

4. listopad 2018, 19:50

Přes průšvih s fotovoltaikou splnila ČR ve srovnání s Německem svůj evropský závazek ve skutečnosti relativně levně. Němci platí ročně tuším 25 miliard Euro, zatímco ČR zhruba 45 miliard Kč (součet účtu pro spotřebitele elektřiny a státní rozpočet), tedy relativně k počtu obyvatel méně než Německo. Ve vztahu k HDP bych řekl, že ČR i Německo platí zhruba stejně, ale nemám čas to počítat na přesných číslech.

Milan Vaněček

4. listopad 2018, 20:54

Ale Němci za to získali 35% elektřiny z OZE a my jen cca 13%, to je velký rozdíl a Siemens je jeden z lídrů ve větrných elektrárnách a Wacker je lídr ve výrobě polysilikonu pro fotovoltaiku. Automatizované linky na výrobu fotovoltaiky v Číně jsou převážně z Německa.

Takže ekonomicky na tom Němci vydělávají, jejich ekonomika šlape, jsou lídři zatímco my (až na čestné výjimky) přecházime z montoven k velkoskladům.

Petr

2. listopad 2018, 10:33

Tučné dotace jako znak evropského kapitalismu, a drsné omezování slova jako znak liberální demokracie :)

Když už do něčeho dávám dotace, tak to má smysl jen jako vyrovnávání trhu, a ne že tím předvídatelně způsobím ještě větší rozkolísání a plýtvání kapacitami, fakt vymletí zelení úředníci i v Německu kde jsou ještě jedni z nejlepších byrokratů světa.

Carlos

13. prosinec 2018, 10:36

No když si to najdete na TZB, tak tam jsou dotace jen od 70. let do klasické energetiky (a to tu máme zákony třeba z 1. republiky které představovaly dost značné úlevy a ty existují dodnes), takže dotace do OZE tak možná dorovnávají toto. Jenže je fakt že se udělá dotace na to, tak se pak přidá tam... To není schůdný, ekonomický model.

Aby k těmto excesům, přebytkům a podobně nedocházelo, je třeba výrazně zvýšit kapacity pro přeshraniční výměnu energie v Evropských sítích, pak bude nemalá část fluktuací odstraněna protože bude možné provádět pořádnou přeshraniční výměnu a ne mít velmi omezený trh. Pokud je ČR schopna při instalovaných skoro 20GW všech elektráren vyměnit jen nějakých 30%, je to problém, nehledě na to že jsme zase na tranzitním místě. Bylo by třeba, podle mne, natáhnout vedení z Polské Mikulowy do Bezděčína. A možná dokonce začít s přestavbou některých linek na 750kV, aby bylo možné zvýšit přenášený výkon.

loudil

2. listopad 2018, 18:28

V Číně bylo letos za prvních 9 měsíců instalováno 34 530 MW nového výkonu v soláru. Je to o 20 % méně jak loni /43 GW/. Čína se totiž zcela správně snaží dosáhnout stejné ceny výstavby soláru s uhlím. Až se to srovná, tak bude vyhráno. Věřím , že je to možné.

https://www.reuters.com/article/us-china-solar/china-new-solar-power-capacity-down-20-percent-over-january-september-regulator-idUSKCN1N40P9

Martin Hájek

4. listopad 2018, 19:53

Pochopitelně, čínští soudruzi se nikdy nemýlí. Ale občas jim prostě dojdou peníze, jako v případě podpory FVE, která už byla k nezaplacení. Dělat z toho nějakou ctnost je zbytečné, tento server čte málo lidí, co skočí na tak hloupou propagandu.

petrik

3. listopad 2018, 17:29

Podekujme SOLARNIM BARONUM za vcasne splneni ,normalni lide by s tim meli problem......

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna u komentáře
Vyžadované informace jsou označeny *
Pravidla diskuze
Veškeré příspěvky v diskuzi na webu oEnergetice.cz musí splňovat Pravidla diskuze. Přidáním příspěvku do diskuse uživatel vyjadřuje souhlas s těmito pravidly a zavazuje se je dodržovat.
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele
Upozorňujeme diskutující, že komentáře v diskuzi budou moci přidávat již brzy pouze přihlášení uživatelé. V diskuzi se stále častěji objevují příspěvky od anonymních uživatelů, které porušují pravidla diskuze. Věříme, že díky tomuto opatření bude diskuze pod články pro všechny přínosnější.
Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj na této stránce.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
OM Solutions s.r.o.
Kpt. Nálepky 620/7, Nové Dvory, 674 01
Třebíč
IČ: 02682516
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
© 2021 oEnergetice.cz All Rights Reserved.