Domů
Německo
Únorová aukce v Německu přinesla zvýšení ceny pro onshore vítr, pro fotovoltaiku další pokles
Větrné a fotovoltaické elektrárny.
Zdroj: National Grid

Únorová aukce v Německu přinesla zvýšení ceny pro onshore vítr, pro fotovoltaiku další pokles

Německý regulátor Bundesnetzagentur zveřejnil výsledky dalších aukcí pro výstavbu onshore větrných a solárních elektráren. V případě větrných elektráren vzrostla průměrná vysoutěžená cena oproti poslednímu kolu téměř o čtvrtinu, aukce pro fotovoltaické zdroje naopak přinesla další cenový pokles.

Na začátku měsíce v Německu proběhla první letošní kola aukcí pro výstavbu onshore větrných a fotovoltaických elektráren. Velmi očekávané byly zejména výsledky aukce pro větrné elektrárny, kde oproti loňským kolům došlo k úpravě pravidel. Zásadní byla zejména změna pravidel pro komunitní projekty, které musely mít pro účast v letošním prvním kole dopředu zajištěné povolení.

Na rozdíl od posledního kola z minulého roku, kdy objem přihlášených projektů s 2,6 GW dosáhl více než dvojnásobků nabízeného výkonu, byl zájem investorů výrazně nižší. Do prvního letošního kola, ve kterém německý regulátor nabídl 700 MW, investoři přihlásili projekty o celkovém výkonu 989 MW.

„Pokles nabídek v aukci pro onshore větrné elektrárny ukazuje, že aukce samy od sebe neporostou. Z růstu průměrné udělené ceny na 4,6 centů (regulátor později uveřejnil korekci na 4,73 centů za kWh, pozn. red.) je jasné, že u nabídek z minulé aukce, které nemusely mít povolení a měly dobu realizace 4,5 roku, byl předpokládán jiný technologický a cenový vývoj, než je u nabídek se zajištěným povolením a dobou realizace 2,5 let,“ uvedl k výsledkům aukce Jochen Homann, prezident německého regulátora Bundesnetzagentur.

Kromě nižšího zájmu první letošní kolo přineslo i zvýšení nabízených cen, a tím pádem i vyšší průměrnou vysoutěženou cenu. Zatímco v posledním loňském kole dosáhl průměr úspěšných nabídek 38 EUR/MWh, v právě proběhlém kole byl vážený průměr cen úspěšných projektů s 47,3 EUR/MWh o 24 % vyšší. První letošní aukce tak přinesla vyšší cenu, než která byla dosažena nejen ve třetím, ale i ve druhém loňském kole (42,8 EUR/MWh).

Ze 132 přihlášených projektů s celkovým výkonem 989 MW v aukci nakonec uspělo 83 projektů o výkonu 709 MW. Vysoutěžené ceny se pohybovaly v rozmezí od 38 do 52,8 EUR/MWh. Změna pravidel se projevila i na podílu komunitních projektů – v minulém kole bylo z 61 úspěšných projektů 60 komunitních, v letošním prvním kole však bylo z 83 úspěšných projektů pouze 19 komunitních.

Další pokles cen pro fotovoltaiku

V případě aukce pro fotovoltaické elektrárny došlo, na rozdíl od větrných zdrojů, k dalšímu poklesu vysoutěžených cen. V případě aukce pro fotovoltaické elektrárny byl rovněž znát výrazně vyšší zájem investorů. Do prvního letošního kola, ve které německý regulátor nabídl 200 MW výkonu, bylo přihlášeno 54 projektů o celkovém výkonu 546 MW.

V aukci nakonec uspělo 24 projektů, z čehož 11 bude postaveno na zemědělské půdě. Výstavbě fotovoltaických elektráren na zemědělské půdě otevřelo cestu druhé loňské kolo aukce, pouze však ve spolkových zemích Bavorsko a Bádensko-Württembersko, a to na půdě s nepříznivými podmínkami, tedy v málo úrodných oblastech.

Nabídky úspěšných projektů dosahovaly od 38,6 do 45,9 EUR/MWh, vážený průměr poté 43,3 EUR/MWh. V minulém, poslední loňském kole se ceny pohybovaly mezi 42,9 a 50,6 EUR/MWh, přičemž průměr dosáhl 49,1 EUR/MWh.

16 projektů regulátor musel z aukce nicméně vyřadit kvůli nedodržení termínu pro zaslání nabídek, či jiným nedostatkům.

„S poklesem ceny na 4,33 centu za kWh se aukce pro solární elektrárny opět osvědčily jako způsob pro určování ceny. Vyloučení nabídek kvůli formálním nedostatkům a nedodržení termínu je nevyhnutelné. Naše ruce jsou bohužel svázané: pokud dojde k takovýmto nedostatkům, musíme nabídky z aukce vyloučit,“ dodává Jochen Homann.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(40)
Jan Veselý
21. únor 2018, 06:54

Wow, průměrná cena za FVE 43.3 EUR/MWh je fakt brutus.

Ondra
21. únor 2018, 10:17

Ano cena pro fotovoltaiky je moc pěkná. Spíš by mě zajímal nějakej komentář k těm větrnejm elektrárnám - teď už je snad jasný že nekonečnej pokles cen se nekoná a taky jak to bylo doopravdy s rádoby komunitními projekty ...

Milan Vaněček
21. únor 2018, 10:34

Ondro přečtěte si ten článek, cena se liší právě proto že se za 4,5 roku předpokládá významnější pokles ceny VtE než za 2,5 roku=deadline stavby v poslední aukci.

Ondra
21. únor 2018, 12:53

Článek jsem četl pane Vaněčku a jsem rád že vidíte všechny souvislosti, který jsou trochu širší. Přiznávám že mi taky šlo o to rejpnout si protože někteří tady pořád tvrdí jak cena z elektřiny z větrnejch elektráren pořád klesá a bude klesat s každou další aukcí. Stačí trochu poupravit podmínky a ejhle, hned je to trochu jinak. Taky už doufám chápete že za některý komunitní projekty (podíl si odhadnout netroufnu ale málo jich určitě nebylo) se v minulejch kolech skrejvali velcí investoři, teď jim trochu upravili podmínky a najednou je z 60/61 projektů v poslední loňský aukci 19/83 projektů. Tohle je přesně to co sem tady psal, že když velký firmy budou zneužívat systémy pro komunity tak jim na to regulátor sáhne a ve výsledku nakonec ostrouhaj právě ty komunity (to je škoda), protože velký investoři si svoje projekty prosadí i tak.

Jan Veselý
21. únor 2018, 13:35

A to se mi právě na těch aukcích, jak je dělají Němci, líbí. Je to iterační proces, kde se snaží stále celý proces zdokonalovat a "debugovat", aby co nejefektivněji dosáhli svých cílů. Žádné hurá akce, žádný odezdikezdismus.

Martin Hájek
21. únor 2018, 13:41

Pane Vaněčku - no a o tom to právě je. Co když ten pokles ceny u pozemních větrných elektráren už nenastane? Je to evidentní spekulace. Ve skutečnosti je v tom ale ještě jeden zásadní aspekt. V té minulé aukci oficiálně uspěly tzv. komunitní projekty, ale ve skutečnosti několik málo velmi silných developerů, kteří možná mají určitou vyjednávací sílu vůči dodavatelům větrníků. To možná ve skutečnosti bylo i dodavatelům větrníků proti srsti, aby je někdo pod záminkou údajného technologického pokroku (který je už u pozemních větrníků minimální) takhle jednoduše vydíral a smál se jim do ksichtu zpoza "komunitních" projektů.

Milan Vaněček
21. únor 2018, 10:29

A za pár let budeme mít fotovoltaickou elektřinu za 1 Kč/kWh už přímo na svém domě, po cca 8 měsíců v roce. Co budou dělat ti co jí teď účtují i pětkrát dráže?

Pete
21. únor 2018, 10:42

I s akumulací ? Tzn. budu si moci pustit televizi, pračku, vrtačku i po setmění ?

Pepka
2. březen 2018, 00:14

A proc by ne? LiFePo battery pack (zadne dodo reseni) se dnes nabizi <30k CZK/ 2,4kWh. Menic je pravda za cenu 1 baterie. Dnesni technologie se holedbaji 10+ let, pokud tomu budeme verit, uz 4kWh system udrzi takovou domacnost pres noc, 12kWh i nasledujici den/noc. S prihlednutim k SOC jde o 6ks (s celou infra kolem {panely/menic/atp} jsme nekde ~250-300k CZK). Pri 10-ti letem vyhledu a 300k jsme na 2,5k CZK / mesic. Pokud se skepticky budu tvarit, ze stale potrebuji 1/4roku energii, pak bych mel radne odebrat ~3/4 rocnich plateb za el energii. No a pak uz mi zrejme vyjde cena podobna jako kdybych nic nemenil :)

Ac jsem uvedl pomern pesimisticky propocet, sam verim, ze se mi to vyplati a tedy zahajuji 2. rok provozu a zatim si vubec nestezuji ;)

energetik
21. únor 2018, 13:42

Úplně stačí když to bude bez akumulace v PEAK LOAD (8:00 - 20:00) s distribucí i daní atd.. se vším všudy. Teď je jen silovka za 50,98 EUR/MWh (1,3 Kč/kWh) bez DPH a distribuce.

Mne se teď zalíbil víkendový tarif D 61d. Jistič 13Kč a od pátku 12:00 do neděle 22:00 distribuce za 142,75Kč/MWh, jinak 2979,19Kč/MWh.

Teď máme D 02d, jistič za 37Kč a distribuci za 1648,49Kč/MWh. Spotřebu jako je například praní bychom přesunuli na sobotu.

Při naší průměrné zimní denní spotřebě 2,8kWh by se to s akumulátorem kolem 15kWh dalo zvládnout fungovat jen v nízkém tarifu v případě že bychom přípojku nezrušili úplně.

Ale je možné že trh (distributoři ani ERÚ ne, u těch to neočekávám, ti budou spát u svého jaderného snu dále) nabídne i něco lepšího.

Petr
21. únor 2018, 11:29

Zruší zbytky starých komunistických vnitřních dotací (na podporu klidného zahrádkářského života a levných oprav ve vlastních garážích), a skokem zreální ceny, kdy je zcela jasné, že daleko větší podíl nákladů padá na celoroční udržování sítě a tahání vedení do rodinných domků, vůči nesrovnatelně snazším dodávkám do paneláků.

Petr
21. únor 2018, 11:31

Ještě můžou taky měřit odběry 2x ročně, aby oddělili zimní spotřebu.

Martin Hájek
21. únor 2018, 13:45

Ano, a nebo se třeba bude celý poplatek za distribuci elektřiny platit jen ve 4 měsících, na které zpravidla připadá maximum spotřeby a výroba fotovoltaiky je blízká nule. Protože, marná sláva, pana Vaněčku, ty dráty tam pořád být musí, i kdyby 8 měsíců nebyly potřeba. Rok má totiž 12 měsíců.

energetik
21. únor 2018, 14:14

U všech legálních výrobců a samovýrobců je dálkový odečet. Není tedy problém účtovat i co 15 minut.

energetik
21. únor 2018, 14:16

Martin Hájek

V tom případě by tu distribuci měli platit i elektrárny za dodávku energie do sítě, protože marná sláva, pane Hájek, ty dráty tam mít musí.

Pete
21. únor 2018, 22:48

Jen doufám, že za pár let nezjistíme, že to byla ptákovina.

Pete
21. únor 2018, 10:37

Souhlasím. Pěkná cena. Nicméně předpokládám, že to je stále cena za funkci dodávám, když svítí slunce. Nebo je tam i nějaká akumulace ? Ví někdo ?

Milan Vaněček
21. únor 2018, 10:50

Už jsem zde psal že akumulace je opožděna za fotovoltaikou o cca 15 let (levná akumulace za levnou fotovoltaikou). Ale současný vývoj ukazuje že zpoždění se už snížilo na méně než 10 let.

Krátkodobá akumulace (hodiny, dny) zvýší cenu elektřiny z fotovoltaiky pouze o desítky procent (jakmile tu budou postaveny desítky "Gigafactories" na baterky). EU plánuje 10 Gigafactories do roku 2025, zatím se staví jedna ve Švédsku.

Vláďa
21. únor 2018, 10:59

Nejenom akumulace ale i střídače jsou ve vývoji funkcí značně opožděné.

Pavel
21. únor 2018, 11:51

Akumulace je zpozdena z principu, nebot pred lety ji nikdo nepotreboval a popravde zatim neni tak moc potreba ani dnes, staci regulace na strane vyroby. Jeji cas teprve prijde.

Pete
21. únor 2018, 22:31

Nikdo ji do teď nepotřebuje, protože tuto službu zajišťují konvenční zdroje. FV a VE jak je známe dnes z tohoto důvodu nejsou plnohodnotné elektrárny. Neobejdou se bez fosilních zdrojů.

C
21. únor 2018, 23:30

Pete, ale podíl fosilních paliv bude ve II. fázi, pokud fázi bez akumulace ale s masivním rozvojem nazveme za I. a to co je u nás za 0., klesat s růstem akumulace a k dosažení III: fáze potřebujeme už jenom pokrok v oblasti P2L a další pokles cen proudu. Například by cenu mohlo snížit něco co pojímá a uvolňuje CO2 a základě drobné změny vnějších podmínek, pak se dá účinně získávat ze vzduchu. V této fázi už máte jenom různé druhy akumulace, že je to skoro to stejné co se dělá v Kralupech je jedno.

Ovšem je otázka jestli to co má koeficient využití nad koeficientem využití některých uhelných elektráren a zcela jistě nad plynem, je už plnohodnotná elektrárna či není.

Pete
21. únor 2018, 22:23

To není pravda. Cena bude s akumulací minimálně dvojnásobná. A před tím rád zavíráte oči. Není žádný technický důvod, aby to bylo jinak.

C
22. únor 2018, 00:14

No a jakou akumualci uvažujete? Jaký mode provozu uvažujete? Jakou legislativu uvažujete? Ono se dá třeba levně jít přes PVE, ale když to zaříznete poplatky a zákony, tak to prostě nikdo nebude dělat, to stejné E-fuele, a.k.a. P2L/P2G.

Pavel
21. únor 2018, 11:44

A kde jsou vsichni ti chytri diskuteri, kteri neustale opakovali jak je FV draha, a vzdy bude draha a jedine co nas spasi je levna elektrina z uhli a jadra. Kam se nam ti cerchmanti shovali :) Misto nich mame diskutery co opakuji: a co kdyz nesviti a nefouka ? To nikdy nebude fungovat! To prece nejde!

Martin Hájek
21. únor 2018, 13:47

Pavle, Vám asi nedošlo, proč se ty aukce konají, že? No protože ta fotovoltaika stále proti uhlí konkurenceschopná NENÍ.

Jan Veselý
21. únor 2018, 14:18

Samozřejmě, že konkurenceschopná je více než dobře. Za tuhle cenu novou uhelnou elektrárnu nepostavíte. Ledvice vyrábějí za 60 EUR/MWh, aspoň podle tvrzení CEO ČEZu.

Něco jiného jsou ovšem již splacené uhelné elektrárny, ty vyrábějí (podle účinnosti a paliva) za cca 20-40 EUR/MWh. To je důvod proč se velké uhelné elektrárny (kromě Polska, kde se staví z politických příčin) v EU fakticky nestaví, ale staré se provozují vesele dál.

Němci mají několik možností:

1) Počkat až VtE a FVE slevní natolik, aby byly levnější než jsou palivové náklady uhelných elektráren.

2) Zdražit provoz uhelných elektráren (ETS, danit CO2, apod.), aby platili i za negativní externality svého provozu. Nebo je přímo zavírat.

3) Mírně dotovat FVE a VtE, aby se stavěly i přes existenci již splacených uhelných zdrojů.

První možnost je pro ně nepřijatelná, nechtějí čekat až něco. Druhá možnost byla doteď na národní německé úrovni neprůchozí přes SPD, uvidíme jak dále. Do roka by měl existovat plán KohlenAustieg. Třetí možnost je ta současná.

A 40-50 EUR/MWh je dobrá cena. Je skoro o polovinu nižší než na kolik to vyšroubovaly klasické zdroje v Německu před 10 lety.

Martin Hájek
21. únor 2018, 15:50

Pane Veselý, zase jste zmotal asi pět věcí dohromady a už nemám sil Vám to pořád rozmotávat, když Vás to stejně nezajímá a příště to zase zmotáte znovu. Ale pokud ta fotovoltaika je konkurenceschopná, tak proč se dělají aukce? No samozřejmě že není a bez levné akumulace už ani nikdy nebude. To proto, že jakmile zasvítí slunce, plus-mínus naráz v celé EU, tak ceny elektřiny zásadně spadnou, zejména o víkendech. Prostě rychle klesá hodnota elektřiny, kterou fotovoltaické elektrárny vyrábí, jenom někteří to stále nechtějí vidět, ale je to tak.

Milan Vaněček
21. únor 2018, 20:52

Pane Hájek chce to jen trochu selského rozumu a míň negace. Tak zasvítí sluníčko a povyroste obilí, brambory, ovoce, tak bude nadůroda, teď už se z toho ekonomika nezhroutí. To samé s fotovoltaikou: bude nadůroda, někdy víc a někdy méně, obilí a ovoce se lidé naučili uskladnit, totéž platí o elektřině.

Fotovoltaika je stále levnější a "nadůrody" bude čím dál tím více, uskladnění fungovat bude (funguje) a za brambory zaplatíte trochu víc v zimě než v létě.

Vy se ptáte proč se dělají aukce? To jste viděl v kapitalizmu nakupování bez možnosti soutěže? Bez možnosti vybrat si co chcete Vy a ne to co Vám vnucoval kdysi státní velkoobchod (a co Vám chtějí vnutit energetické a vodárenské kvazimonopoly).

Zkrátka: akumulace tu je, jen má cca 5-10 let zpoždění a akumulaci zatím z velké části zastupuje možnost pružné výroby a pružné spotřeby.

To že určité elektrárny nejsou pružné výroby schopny a to že někteří spotřebitelé nejsou schopni pružné spotřeby, to bude jejich problém.

Takže přestaňte už s tím Vaším negativismem.

Jan Veselý
21. únor 2018, 21:29

Aha, tady je zase někdo, jehož představy o trhu s elektřinou jsou omezeny na spotový trh na EEX.

Aukce se dělají proto, aby nakupující, tj. německá vláda plnící zadání svých občanů, koupil žádanou komoditu (větrnou, solární elektřinu) za co nejvýhodnější cenu. Kontrakt je uzavřen formou nákupu za fixní tržní cenu. To je výhodné pro výrobce i pro zákazníka. Problém cen na burze je problémem těch, kteří na ní obchodují. Není to ovšem jediné místo, kde lze obchodovat. Bilaterální obchody jsou taky trh.

Jo, a mimochodem, jaké nové tepelné elektrárny umí vyrábět za 45 EUR/MWh?

Pete
21. únor 2018, 22:55

A jaké pane Veselý FV a VE vyrábějí i v noci a za bezvětří? Srovnávat je potřeba srovnatelné. A cenu je třeba doplnit o akumulaci. Až bude cena 70 - 80 Euro i s uskladněním je vyhráno.

Ondra
22. únor 2018, 08:38

Jedna technická - spot se v Německu a několika dalších evropskejch zónách obchoduje na EPEX, ne EEX. A "Kontrakt je uzavřen formou nákupu za fixní tržní cenu" myslíte vážně? Úplně bych neříkal tržní cenu. Na jednu stranu tady říkáte že ceny na burze která je opravdovej trh je problém těch, kteří tam obchodujou ale pak tady děláte z aukcí tržní ceny ... Co k tomu říct. Není trh jako trh a tahle tvrzení jsou dost zavádějící.

Martin Hájek
23. únor 2018, 16:18

Ještě poznámka k panu Veselému: Za 45 Euro/MWh umí vyrábět všechny tepelné elektrárny, které se v posledních pěti letech postavily a stále jsou na trhu. Pár jich kupodivu je. Ale jinak tato diskuse nemá vůbec smysl, protože jen odpovídám na Vaši demagogii. Realita je samozřejmě taková, že plné náklady nového paroplynu (uhlí už kromě Poláků nikdo stavět nebude) jsou řekněme 70 Euro, Jenomže náklady fotovolatiky jsou přinejmenším stejné, protože pokud chcete mít zajištěný výkon, tak si ten paroplyn musít postavit v každém případě a on potom případně méně vyrobí. Takže hodnota elektřiny z fotovoltaiky je maximálně na úrovni proměnných nákladů paroplynu. Ovšem s tím, jak fotovoltaiky celkově přibývá, tak se bude ještě dále snižovat, protože na zimu dále potřebujete paroplyn, ale k té fotovoltice budete ještě potřebovat baterku, protože v době maximální výroby fotovoltaiku už tu elektřinu nebude kam dát.

Jan Veselý
25. únor 2018, 09:18

Ještě poznámka k panu Hájkovi: Je pikantní, že mi do demagogů nadává člověk, který matlá dohromady cenu výroby (PPA, LCOE), marginální náklady výroby a jakousi hodnotu pro síť. To jsou dvě zcela odlišné věci. V ČR vím o dvou nových velkých tepelných elektrárnách, u Ledvic sám CEO ČEZu Beneš prohlásil, že příštích 20 let budou vyrábět za 60 EUR/MWh, paroplyn v Počeradech je ještě dražší (to jste potvrdil vy sám), proto taky většinou stojí. ČEZ v roce 2014 odmítl bez záruky na CfD na 70 EUR/MWh vůbec uvažovat o stavbě nových bloků v JETE.

Jo, a zaručený výkon je jen tržní konstrukt provozovatelů tepelných elektráren, kteří machrujou, že jejich elektrárny vyrábějí pořád a tak taky prodávají, jenže ony pořád nevyrábí. S reálnou nutností něčeho takového to nemá nic společného. Prostě klasická chyba inženýra, který neumí rozlišit podmínku fungování systému od jednoho z možných řešení, které je vázané na předpoklad použití konkrétních technologií.

Vinkler
21. únor 2018, 12:45

Dovedu si představit baterii 100Ah to je skříň (ka), nedovedu si představit 4000Ah na zimu. To je tak 4-6 mořských kontyšů k jednomu baráku.

Jan Veselý
21. únor 2018, 14:02

Tesla Powerpack, 200 kWh, 218.5 × 82.2 × 130.8 cm, 2.35 m3. Jaké chcete napětí?

energetik
21. únor 2018, 14:23

Jestli je to nějaká veřejná nabídka, tak měl bych několik zájemců na akumulátory v pracovním rozsahu 585 – 830Vdc. Pro střídače v mikrosíti od ABB ESI-S 85kW.

Vinkler
22. únor 2018, 06:00

Není mi jasné proč už dávno a za směšný peníz se nedává gelový olověný 100 kWh o zhruba 3x větších rozměrech. Musí do domu vejít a je mnohem, mnohem levnější.

Ale nedovedu představit na druhé straně umístění těch 4 MWh na zimu ke každému domu. O penězích nemluvím.

Jan Veselý
22. únor 2018, 08:56

Já si to taky neumím představit, protože to je očividný ekonomický a technický nesmysl.

Milan Vaněček
22. únor 2018, 10:15

A to co dává smysl je taky myslím každému diskutujícímu jasné: u nás i v Německu musíme v zimě topit. Z toho plyne

1) šetřit, zateplovat

2) nevyrábět jen teplo ale teplo plus elektřinu (z uhlí, plynu, bioodpadu)

3) v dlouhodobém horizontu bude mizet uhlí a přibývat syntetický plyn z vodíku, CO2 a elektřiny z větrných a slunečních elektráren, výroba přerušovaná ale zásobníky plné 24 hodin denně, 365 dní v roce

To snad musí být každému jasné?!

Obecně způsobů akumulace je spousta, budou se společně užívat vždy ty lokálně nejvýhodnější.

Stejně tak OZE se budou kombinovat jak je to lokálně a sezónně nejvýhodnější.

Snad to není obtížné pochopit, to nepotřebuje žádný aktivismus.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se