Domů
Německo
Produkce německých uhelných elektráren během srpna vzrostla, výroba z OZE a plynu klesla
Vlak vezoucí uhlí
Zdroj: Wusel007 / Creative Commons / CC-BY-SA-3.0 (licence)

Produkce německých uhelných elektráren během srpna vzrostla, výroba z OZE a plynu klesla

Průměrný výkon německých elektráren spalujících hnědé uhlí přesáhl během srpna letošního roku 10 GW. Dodávky elektrické energie z obnovitelných zdrojů energie celkově poklesly v porovnání s červencem takřka o 10 %.

Data provozovatelů přenosových soustav agregované společností Fraunhofer ISE ukazují, že nejvíce využívaným zdrojem elektrické energie během letošního srpna byly v Německu hnědouhelné elektrárny. Pokud k nim připočteme výrobu černouhlených elektráren, tak jejich celkový průměrný výkon za srpen přesáhl 12,5 GW.

Uhelné zdroje tak zaznamenaly nejvyšší produkci od letošního ledna. Svou zásluhu na tom má zcela jistě cena emisní povolenky, která na přelomu července a srpna poklesla poté, co se její cena během první poloviny července dostala takřka až na 30 EUR/t CO₂.

Průměrná cena emisní povolenky s expirací v prosinci letošního roku byla na burze ICE v prvních třech srpnových týdnech těsně nad 26 EUR/t CO₂, v posledním týdnu ovšem opět vystoupala na hodnoty okolo 28,5 EUR/t CO₂.

Dalším faktorem ovlivňujícím výrobu uhelných elektráren byl také růst ceny zemního plynu. Spotová cena zemního plynu na TTF dosáhla v průměru na 7,42 EUR/MWh, což znamená nárůst průměrné ceny kontraktů na následující den téměř o 3 EUR/MWh. Produkce elektráren spalujících zemní plyn se tak během srpna propadla a jejich průměrný výkon činil 8,25 GW.

Výkon obnovitelných zdrojů, zahrnující větrné a solární elektrárny, činil v průměru během srpna 17,42 GW, čímž dle dat společnosti Fraunhofer ISE meziměsíčně poklesl o necelých 10 %.

Znatelně vzrostla výroba jaderných elektráren, oproti červenci o 30 %, s průměrným výkonem během srpna 7,5 GW.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(21)
Bouu
25. září 2020, 00:38

Jiří,

doufám že pořád čekáte netrpělivě, stejně jako já, na souhrnná data za celý rok.

(Snad se nám povede aspoň vítr)

Heap
5. září 2020, 11:20

Až zavřou ty nenáviděné jaderky, jakým zdrojem je asi nahradí? A stoupnou nebo klesnou emise? A budou to zelení oslavovat?

abc
5. září 2020, 11:52

U jaderek bych se nebál ty hravě nahradí plyn. S uhlím to ale bude těžší.

abc
5. září 2020, 13:09

Jaderky vpohodě nahradí plynem. Horší to bude s tím uhlím.

PetrV
5. září 2020, 13:03

Jednoduše zůstanou funkční uhelné elektrárny.

Zelení budou manifestovat do první zimy s blackouty.

Spotřebitele zajímá stabilní přenosová soustava, ne instalovaný výkon OZE, které jsou nestabilní zdroje.

Německým spotřebitelům nezávidím, vlastně ani nám, protože OZE tunel energetiky proběhl po celé Evropě.

T
5. září 2020, 18:03

Pokud zkousi ECO cestu,nema to byt nahodou naopak?Nebo je to chyba ,,tisku,, ???

Jiří
5. září 2020, 19:03

Ne, je to chyba autora článku v nesmyslném porovnání.

Jan Veselý
5. září 2020, 19:27

Ano, díval jsem se na data a ve srovnání se srpnem 2019 klesla výrova uhelné elektřiny z 10.67 TWh na 9.41 TWh. I když celková spotřeba elektřiny stoupla o 1.5 TWh.

Jiří
5. září 2020, 22:55

Ano, meziroční srovnání je o chlup lepší a má alespoň nějakou nepatrnou vypovídající hodnotu oproti meziměsíčnímu, přesto to klidně mohlo vyjít naopak a vůbec nic by to neznamenalo.

Důležitý je dlouhodobý trend a ne se honit za každou senzační zprávou, že jeden měsíc v roce X byl více slunečný/větrný než nějaký měsíc v roce X+1.

Pokud to nebudou souhrnná data za celý rok, tak jsou tyto "statistiky" na úrovni výhledu předpovědi počasí na celý rok dopředu, pravidelně vycházející v Blesku. Globální oteplování taky neurčujeme podle rozdílu teplot včera a dnes nebo dnes a ten samý den loni.

Jan Veselý
6. září 2020, 21:13

Nezbývá mi než souhlasit.

Martin Hájek
8. září 2020, 01:29

Ano, kupodivu pan Veselý souhlasí, pokud je to v neprospěch OZE. Jinak je z každého zeleného měsíce nezřízená radost. Když byl zrovna uhelný, tak se tím nenechme znervóznit, že...

Bizon
6. září 2020, 02:48

Ta energetická politika je prostě šílenost... Nemám nic proti rozumným OZE, pokrok nezastavíš, do nějakého podílu se jim myslím nebrání nikdo, jen každý má trochu jiný názor jaký je ten rozumný podíl(25-50-75%). Realita časem ukáže. Ale to politické mávání (falešnýma) hodnotama a propaganda okolo Energiewende je neracionální sračka.

Z ideologických důvodů, založených hlavně na emocích, se rozhodli odstavit 2. největší zdroj, který je spolehlivý base-load a přitom bezemisní! Ale objektivně nejsmrtelnější elektrárny, které vypouští řádově více radiace než jaderné elektrárny, si nechají?

Až v Evropě odstavíme uhlí (včera bylo pozdě...) a bude vyzkoušený čistější náhradní zdroj, tak se můžeme klidně bavit o odstavení jádra. Dokud ale uhlí pálíme, tak je odstavování jaderek naprostá demence! Dokážu pochopit že není nadšení stavět nové, ale prakticky JE prokázaly schopnost sloužit hodně dlouho takže nechápu jaká banda vocasů zavře JE která ještě nedosloužila. Válná většina ceny i eklologické stopy je už zaplacená, takže je to delikvenství jak finanční, tak ekologické!

Jiří
6. září 2020, 18:10

Naprostý souhlas

petr
6. září 2020, 20:59

Zcela souhlas...

Pamatuji si přednášku prof Fišera na PřfUK - katedra jaderné chemie, kdy v roce 1987 suše prohlásil, že součet ionizujícího záření produkované všemi uhelnými elektrárnami v ČSSR je roven dávce ionizujícího záření při havárii v Černobylu. Rozdíl je jen v okamžité dávce, která na Ukrajině byla krátkodobě mnohonásobná... proto také v ČR doposud umírá asi 32 % lidí na rakovinu...

V českém uhlí je holt, sice málo, ale je tam - smolinec...

Jan Veselý
7. září 2020, 12:45

Tak buďte rád za práci dvou generací techniků a legislativců, kteří od roku snížili emise těch radioaktivních částic do ovzduší z oněch uhelných elektráren téměř o dva řády, stejně jako emise SO2.

Ivan Novák
7. září 2020, 17:06

Akorát je škoda, že v důsledku absurdně lokalizovaného CO2 fetišismu se takto získaná schopnost, jak důmyslně využívat domácí surovinu, do budoucna už víceméně neuplatní.

Pavel K
7. září 2020, 18:38

Stejne tak jako v parnich lokomotivach. Taky jich je skoda, ze?

Ivan Novak
7. září 2020, 19:17

Nechte na hlavě. V nich jde topit biomasou. Technologie budoucnosti.

Jan Veselý
7. září 2020, 20:43

Spíše neochoty lidí nechat si vybagrovat a spálit další kusy krajiny.

Ivan Novák
8. září 2020, 00:46

Bez změny se nedoteží úplně ani již otevřené lomy uvnitř limitu.

Martin Hájek
8. září 2020, 01:31

Pane Veselý, Vy si opravdu myslíte, že vybagrovat těch několi km2 krajiny je větší zlo, než zcela zničit desítky km2 fotovoltaikou a větrníky? Já ne.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se