Šéf německého regulátora považuje rozdělení jednotné obchodní zóny za politické „no-go“

27. leden 2020, 07:50
DomůNěmeckoŠéf německého regulátora považuje rozdělení jednotné obchodní zóny za politické „no-go“

Federální uspořádání Spolkové republiky Německo, která sestává z 16 spolkových zemí, vylučuje podle prezidenta německého síťového regulátora (Bundesnetzagentur – BNetzA) Jochena Homanna možnost rozdělení jednotné německé obchodní zóny, které by vedlo k odlišným cenám elektřiny v různých spolkových zemích. O rozdělení jednotné německé obchodní zóny se uvažuje v souvislosti se snahou o zamezení neplánovaných přetoků výkonu z německých větrných elektráren situovaných na severu Německa do přenosových soustav okolních států.

Šéf německého síťového regulátora označil podle zahraničního serveru Montel plány na možné rozdělené jednotné německé obchodní zóny na dvě (severní a jižní) za politické „no-go“ vzhledem k tomu, že toto opatření by vedlo k odlišným cenám elektřiny v zemích nacházejících se v severní obchodní zóně ve srovnání s cenami v zemích z jižní obchodní zóny. Podle Homanna by tento krok němečtí zákonodárci nikdy nepovolily.

„Proto mi to nedělá žádné starosti. Musíme místo toho však najít jiné řešení. A tím je rozvoj sítě, rozvoj sítě a další rozvoj sítě. Jiná cesta neexistuje,“ uvedl Homann.

Úzká místa v německé přenosové soustavě, která se kvůli pomalému rozšiřování sítě nedaří odstraňovat, omezují toky elektrického výkonu z větrných elektráren na severu Německa do těžiště spotřeby na jihu země. To ve finále omezuje přeshraniční přenosovou kapacitu a tedy i přeshraniční obchod s elektřinou.

Evropská unie proto Německu pohrozila možným rozdělením jednotné obchodní zóny na dvě, jako se tomu stalo na konci roku 2018 v případě společné německo-rakouské obchodní zóny. Podle Petera Heydeckera, šéfa tradingu v německé energetické společnosti EnBW, však větší obchodní zóna znamená vyšší úroveň bezpečnosti dodávek a vyšší likviditu.

„Podívejte se na Skandinávii. Od roku 2011 tam mají spoustu malých zón a likvidita razantně klesla,“ řekl Heydecker.

Podle Heydeckera by rozdělení jednotné německé obchodní zóny bylo nákladnější alternativou.

„Ekonomicky výhodnější možností je stále rozvoj přenosové soustavy,“ dodal.