Domů
Německo
Šéf německého regulátora považuje rozdělení jednotné obchodní zóny za politické „no-go“
vedení

Šéf německého regulátora považuje rozdělení jednotné obchodní zóny za politické „no-go“

Německo
3 komentáře
27. leden 2020, 07:50
Jan Budín

Federální uspořádání Spolkové republiky Německo, která sestává z 16 spolkových zemí, vylučuje podle prezidenta německého síťového regulátora (Bundesnetzagentur – BNetzA) Jochena Homanna možnost rozdělení jednotné německé obchodní zóny, které by vedlo k odlišným cenám elektřiny v různých spolkových zemích. O rozdělení jednotné německé obchodní zóny se uvažuje v souvislosti se snahou o zamezení neplánovaných přetoků výkonu z německých větrných elektráren situovaných na severu Německa do přenosových soustav okolních států.

Šéf německého síťového regulátora označil podle zahraničního serveru Montel plány na možné rozdělení jednotné německé obchodní zóny na dvě (severní a jižní) za politické „no-go“ vzhledem k tomu, že toto opatření by vedlo k odlišným cenám elektřiny v zemích nacházejících se v severní obchodní zóně ve srovnání s cenami v zemích z jižní obchodní zóny. Podle Homanna by tento krok němečtí zákonodárci nikdy nepovolili.

„Proto mi to nedělá žádné starosti. Musíme místo toho však najít jiné řešení. A tím je rozvoj sítě, rozvoj sítě a další rozvoj sítě. Jiná cesta neexistuje,“ uvedl Homann.

Úzká místa v německé přenosové soustavě, která se kvůli pomalému rozšiřování sítě nedaří odstraňovat, omezují toky elektrického výkonu z větrných elektráren na severu Německa do těžiště spotřeby na jihu země. To ve finále omezuje přeshraniční přenosovou kapacitu a tedy i přeshraniční obchod s elektřinou.

Evropská unie proto Německu pohrozila možným rozdělením jednotné obchodní zóny na dvě, jako se tomu stalo na konci roku 2018 v případě společné německo-rakouské obchodní zóny. Podle Petera Heydeckera, šéfa tradingu v německé energetické společnosti EnBW, však větší obchodní zóna znamená vyšší úroveň bezpečnosti dodávek a vyšší likviditu.

„Podívejte se na Skandinávii. Od roku 2011 tam mají spoustu malých zón a likvidita razantně klesla,“ řekl Heydecker.

Podle Heydeckera by rozdělení jednotné německé obchodní zóny bylo nákladnější alternativou.

„Ekonomicky výhodnější možností je stále rozvoj přenosové soustavy,“ dodal.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(3)
Martin Hájek
27. leden 2020, 14:35

Jéje, a odkdy se šéf údajně nezávislého úřadu řídí politickým zadáním? :-)

Martin Hájek
27. leden 2020, 14:37

P.S. Každý ať si vyhodnotí, nakolik Německo bere vážně závaznou evropskou legislativu k trhu s elektřinou. Poučme se z toho a nedělejme už eurohujery.

vinkler
28. leden 2020, 10:58

Ale problém v Evropě je co je "go" ? Protože i nové přenosové sítě jsou politicky "no go"

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se