Francie intenzivně zkoumá možnost aplikaci solárních panelů na povrch vozovek. Dle slov ministryně Ségolène Royal může být solárními panely ve Francii pokryto v příštích letech až 1000 km silnic.
Společnost Bouygues, která je dceřinou společností francouzského stavebního gigantu Colas, vyvinula koncept nazvaný wattway. V principu se jedná o instalaci speciálního sendvičového materiálu na povrch vozovky. Produkci elektřiny zajišťují polykrystalické články o tloušťce pouhých 7 mm. Účinnost přeměny solární energie na elektřinu je v případě wattway 15 %, což je o 3 % méně než u běžně dostupných panelů pro střešní instalace.
„Svrchní ochranná vrstva je tvořena z vícevrstvého materiálu složeného z polymerů a speciální pryskyřice. toto složení zajišťuje dostatečnou odolnost pro použití v silniční dopravě a zároveň poskytuje dostatečnou propustnost pro sluneční záření,“ uvádí na svých stránkách společnost Colas.
Pokud jde o životnost těchto panelů, tak ta závisí na místě konkrétní instalace. Pokud budou panel umístěny na parkovacích stáních s nízkou hustotou dopravy, jejich životnost má dosahovat 20 let. V případě umístění na dopravně vytížená místa by se měla životnost pohybovat kolem 10 let.
Ambiciózní francouzské plány
Francie má problémy s plněním stanovených cílů v oblasti OZE a právě koncept wattway má být jedním ze způsobů, jak se chce Francie splnění svých cílů přiblížit. Pokud jde o financování výstavby solárních silnic, mělo by být dle webu gas2.org zajištěno zvýšením daně na fosilní paliva. Odhadovaná tržní cena panelů je dle informací společnosti Colas 6 €/Wp.
Nizozemsko – průkopník inovativních solárních technologií
Francie není první zemí, kde testují inovace v oblasti fotovoltaických panelů kombinovaných s dopravní infrastrukturou. V Nizozemsku již probíhají testy protihlukové stěny pokryté fotovoltaickými panely a od roku 2014 je v zemi tulipánů v provozu také první solární cyklostezka na světě. Všechny zmiňované solární technologie je možné začlenit do konceptu tzv. Smart cities, ke kterým díky technologickým novinkám a výzkumu máme stále blíže.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.