Index domácností (Vše)
1568Kč/měsíc
-3,26%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,6EUR/MWh
-0,12%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,64EUR/MWh
+0,27%
Ropa - Brent (Nov25)
67,93USD/Barel
-0,79%
Ropa - WTI (Oct25)
63,93USD/Barel
-0,91%
Emisní povolenky (Dec25)
76,9EUR/t
-0,79%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,5EUR/MWh
+0,53%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
103USD/t
+0,36%
Index domácností (Vše)
1568Kč/měsíc
-3,26%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,6EUR/MWh
-0,12%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,64EUR/MWh
+0,27%
Ropa - Brent (Nov25)
67,93USD/Barel
-0,79%
Ropa - WTI (Oct25)
63,93USD/Barel
-0,91%
Emisní povolenky (Dec25)
76,9EUR/t
-0,79%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,5EUR/MWh
+0,53%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
103USD/t
+0,36%

Francouzské silnice mají v následujících letech pokrýt solární panely

Tomáš Molek
12. únor 2016, 16:43
3 komentáře
francouzske-silnice-maji-v-nasledujicich-letech-pokryt-solarni-panely

Francie intenzivně zkoumá možnost aplikaci solárních panelů na povrch vozovek. Dle slov ministryně Ségolène Royal může být solárními panely ve Francii pokryto v příštích letech až 1000 km silnic.

Společnost Bouygues, která je dceřinou společností francouzského stavebního gigantu Colas, vyvinula koncept nazvaný wattway. V principu se jedná o instalaci speciálního sendvičového materiálu na povrch vozovky. Produkci elektřiny zajišťují polykrystalické články o tloušťce pouhých 7 mm. Účinnost přeměny solární energie na elektřinu je v případě wattway 15 %, což je o 3 % méně než u běžně dostupných panelů pro střešní instalace.

„Svrchní ochranná vrstva je tvořena z vícevrstvého materiálu složeného z polymerů a speciální pryskyřice. toto složení zajišťuje dostatečnou odolnost pro použití v silniční dopravě a zároveň poskytuje dostatečnou propustnost pro sluneční záření,“ uvádí na svých stránkách společnost Colas.

Pokud jde o životnost těchto panelů, tak ta závisí na místě konkrétní instalace. Pokud budou panel umístěny na parkovacích stáních s nízkou hustotou dopravy, jejich životnost má dosahovat 20 let. V případě umístění na dopravně vytížená místa by se měla životnost pohybovat kolem 10 let.

Ambiciózní francouzské plány

Francie má problémy s plněním stanovených cílů v oblasti OZE a právě koncept wattway má být jedním ze způsobů, jak se chce Francie splnění svých cílů přiblížit. Pokud jde o financování výstavby solárních silnic, mělo by být dle webu gas2.org zajištěno zvýšením daně na fosilní paliva. Odhadovaná tržní cena panelů je dle informací společnosti Colas 6 €/Wp.

Nizozemsko – průkopník inovativních solárních technologií

Francie není první zemí, kde testují inovace v oblasti fotovoltaických panelů kombinovaných s dopravní infrastrukturou. V Nizozemsku již probíhají testy protihlukové stěny pokryté fotovoltaickými panely a od roku 2014 je v zemi tulipánů v provozu také první solární cyklostezka na světě. Všechny zmiňované solární technologie je možné začlenit do konceptu tzv. Smart cities, ke kterým díky technologickým novinkám a výzkumu máme stále blíže.

Komentáře (3)

Peppa12. únor 2016, 19:58

Střechy už jim došly, že se cpou na silnice?

Luba15. červenec 2019, 21:26

A mě by se spíš libilo, kdyby se nad dalnicemi vybudovali solarni strechy. Alespoň by pak silnicari nemuseli v zime tolik solit...:-)

nikdo21. únor 2016, 19:18

Nezmeni se tim vlastnosti vozovky? jak se to bude chovat pri namraze a snehu? aby z toho akorat nestoupl pocet nehod.

Pokud to bude instalovano na parkovacim miste tak tam nebude smet nikdo parkovat aby se nesnizilo mnozstvi vyrobene energie.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se