Domů
Obnovitelné zdroje
V Norsku otestují autonomní kontejnerovou loď poháněnou energií z baterií

V Norsku otestují autonomní kontejnerovou loď poháněnou energií z baterií

Už v druhé polovině příštího roku by se na mořskou hladinu měla spustit kontejnerová loď Yara Birkeland, která se má stát průkopníkem na poli bezemisní autonomní lodní přepravy. Za vývojem bateriemi poháněné nákladní lodě stojí dvě norské společnosti Yara International a Kongsberg Gruppen. Loď Yara Birkeland pojme 100 kontejnerů, které bude přepravovat z výrobního závodu společnosti Yara do přístavu Larvik vzdáleného zhruba 60 km.

V průběhu roku 2018 začne testování lodi Yara Birkeland přímo na mořské hladině prozatím ještě s lidskou posádkou. V roce 2019 bude probíhat zkušební provoz dálkového ovládání lodi z pevniny. S autonomním provozem se počítá od roku 2020, od kdy už bude loď pouze pod dohledem pevninského monitorovacího střediska.

Uvedením lodi do provozu se nahradí přibližně 40 000 jízd kamionů, které doposud zajišťují transport kontejnerů s hnojivem vyráběným společností Yara do přístavu Larvik.

Vysoká investice, ale levnější provoz

Náklady na výrobu autonomní lodi Yara Birkeland se odhadují na 25 milionů dolarů (556 milionů Kč), což je přibližně trojnásobek běžné ceny, na kterou vyjde obdobně velká konvenční kontejnerová loď.

Technologicky jsou v současnosti autonomní bateriové lodě bez problémů realizovatelné. Zásadní nevýhodou těchto lodí je vysoká počáteční investice, která je jednou z hlavních příčin toho, že námořní přepravě budou i v následujících letech dominovat lodě spalující fosilní paliva.

Vizualizace lodi Yara Birkeland. Zdroj: www.km.kongsberg.com

Jeden z faktorů ovlivňující výši výrobních nákladů je, že autonomní lodě musí být mimo jiné velmi odolné vůči poruchám. Poruchy lodí bez posádky, obzvlášť pokud k nim dojde na otevřeném moři, vyžadují finančně i časově náročné opravy, které prodražují samotný provoz.

Výhodou technologického řešení lodi Yara Birkeland má však být především snížení provozních nákladů a to až o 90 % v porovnání s klasickou kontejnerovou lodí obsluhovanou a řízenou lidskou posádkou.

Legislativa pro autonomní lodě zatím chybí

Odborníci z oboru námořní přepravy jsou prozatím skeptičtí k využívání autonomních lodí pro přepravu zboží na dlouhé vzdálenosti. Jejich potenciál vidí právě v kratších přepravách, jako je tomu v případě lodi Yara Birkeland.

Navíc stále ještě není připravená potřebná legislativa, která by autonomní plavbu umožňovala. Nepředpokládá se, že tato legislativa bude k dispozici dříve než v roce 2020. Jakmile bude legislativa připravená, bude možný větší rozmach autonomní lodí. Jednou ze společností, která také aktivně vyvíjí svůj koncept autonomního plavidla je například také britský Rolls-Royce.

Pro prosazení elektrického pohonu v námořní nákladní přepravě pak bude nezbytné zachování dosavadního trendu snižování ceny bateriových úložišť.

Podrobnosti a technické detaily lodi Yara Birkeland jsou k dispozici zde.

Zdroj úvodního obrázku: www.km.kongsberg.com

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se