Domů
Obnovitelné zdroje
Španělská vláda chce ulevit konečným spotřebitelům od poplatků za OZE
Obnovitelné zdroje energie
Zdroj: Pixabay

Španělská vláda chce ulevit konečným spotřebitelům od poplatků za OZE

Španělská vláda navrhla nový zákon, který má za cíl postupně oddělit financování podpory obnovitelných zdrojů energie od účtů za elektřinu. Nový mechanismus financování počítá s penězi od obchodníků, ropných a plynárenských společností. Vláda předpokládá, že pokud by nedošlo ke změně, náklady za elektřinu by vzrostly o 10 až 15 procent. Zákon též přináší definici velkých spotřebitelů, kteří budou moci čerpat další výhody.

Španělsko chystá změnu mechanismu financování podpory obnovitelných zdrojů energie formou nového zákona, jak informovala zahraniční agentura Platts. Návrh nového zákona počítá s přesunem nákladů na podporu OZE ze spotřebitelů na Národní fond pro udržitelnost elektroenergetického systému (FNSSE).

„Nový mechanismus má tři základní cíle. A to zabránit zvyšování nákladů na elektřinu, vyslat signál k elektrifikaci ekonomiky a vytvořit jasný a vyvážený systém. Ten by měl podpořit nezbytné investice v příštích letech,“ uvedla španělská vláda v prohlášení.

Nově by na španělské obnovitelné zdroje měly do fondu přispívat obchodníci, ropné a plynárenské společnosti. Dalšími příjmy fondu pak mají být příjmy z emisních povolenek, výrobní daně a z evropského a národního rozpočtu. Celý přechod bude proveden postupně v průběhu pěti let, přičemž na konci tohoto období fixní položka na podporu obnovitelných zdrojů z účtů spotřebitelů zcela zmizí.

Náklady na podporu OZE ve Španělsku dosáhly v roce 2019 výše 7,2 miliardy EUR (zhruba 190 miliard Kč). Španělsko se v posledních letech potýká se svým systémem podpory obnovitelných zdrojů, který je i přes pokusy o jeho změnu deficitní. Pokud by tak nedošlo k navrhované změně, vláda předpokládá, že by spotřebitelé čelili zhruba 10 až 15 procetnímu nárůstu svých účtů za elektřinu.

Velcí spotřebitelé získají výhody

Součástí představené změny je také uzákonění mechanismu pro velké průmyslové spotřebitele. Ten bude pro kvalifikované spotřebitele znamenat speciální práva a jistoty v souvislosti s jejich náklady na energie. Mezi takové spotřebitele Španělsko zařadí ty, jejichž spotřeba přesáhla 1 GWh ve dvou z posledních tří let a kteří spotřebovávají alespoň polovinu energie v hodinách mimo špičky odběru. Vláda očekává, že zvýhodní přes 600 společností.

Zdroj úvodního obrázku: Seagul na pixabay.com

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(43)
Emil
26. prosinec 2020, 09:55

To je zvláštní, proč španělská vláda předpokládá, že by bez nového fondu spotřebitelé čelili zhruba 10 až 15 procentnímu nárůstu svých účtů za elektřinu a chce zabránit zvyšování nákladů na elektřinu, když podle některých místních expertů vyrábějí nové zdroje ve Španělsku elektřinu prakticky zadarmo a hlavně BEZ DOTACÍ...

Jan Veselý
29. prosinec 2020, 20:35

Kdybyste si Emile přečetl ten původní článek od Platts, věděl byste to. Problém je s nezvládnutým solárním boomem vzniklým okolo roku 2010. Španělé to nezvládli úplně stejně jako Češi a úplně stejně potom jejich vláda vymyslela "daň ze Slunce". Její platnost ale končí a oni řeší, kde sehnat chybějící prachy v příštích letech.

Současných FVE se to netýká.

Richard Vacek
26. prosinec 2020, 10:10

Prostě nevytáhneme vám ty peníze z levé kapsy, ale z té pravé. Přitom snad není problém konečně nechat OZE na komerčním základě a teprve pak provozovatel levné FV elektrárny ponese i ty nepatrné náklady na její provoz.

petr
26. prosinec 2020, 11:41

OZE zdroje pokud je nebudujeme z důvodu fandovství jsou bez dotací neschopné života a může si o tom jakýkoliv troll cokoliv psát.

Silovou elektřinu třeba z FTVE nevyrobíte na RD pod 1,8 Kč/kWh a pokud tuto elektřinu porovnáváte včetně distribuce tak si vědomě lžeme do kapsy. Dopadne to totiž jako s vodou, sníží se tržba na distribuci, tak se pak distribuční poplatky zdraží a to včetně podpory OZE.

Pokud do domácího zdroje započtete ještě baterky pro vyšší využití, pak už jsme totálně mimo běžné ceny.

Pokud ovšem nechceme být závislí na fosilních (dovozových) palivech, pak je třeba si říci, že souhlasíme s růstem ceny elektrické energie a není o čem vést diskusi...

Ostatní kecy politiků o tom, že se to nedotkne konečného klienta odběratele je prostě populistická lež.

Správnou otázkou je výše spotřeby, tedy kde najít úspory reálné spotřeby primární energie...

blaha.p
26. prosinec 2020, 12:21

Peťo nežijeme v roce 1990, budíček, velké projekty v Německu, nebo např. v Polsku už vznikají zcela bez dotací viz článek níže, tato Německá FVE vyrobí cca 180 GWh/rok a její celá produkce je už rozebraná firmami. Firma plánuje do roku vybudovat celkem 800 MW FVE zcela bez dotací. Podobný projet připravuje u nás ČEZ např. u Chomutova je v pokročilé fázi příprava největší FVE u nás. V následujících 10 letech se stane FVE největším zdrojem EE v Evropě v období březen-září. Do roku 2040 bude v tomto období FVE absolutně dominovat, ostatní zdroje budou jen doplněk. U těchto elektráren je cena za 1 MWh cca 30 € (v roce 2030 to bude cca 20 €/MWh, rok 2040 tak 15 €/MWh), např. nový blok JE se bude v roce 2030 pohybovat někde mezi 80-130 €/MWh).

https://www.solarninovinky.cz/bez-dotaci-nejvetsi-fotovoltaicka-elektrarna-v-nemecku-zacala-vyrabet-solarni-energii/

Richard Vacek
26. prosinec 2020, 13:34

Jde o to, jaký vliv mají OZE na celkovou cenu elektřiny. Protože zatím to vypadá tak, že více OZE = vyšší cena pro konečného zákazníka. A je jasné, proč to tak je. Ostatní výrobci nejsou konkurenceschopní kolem poledne, ale ten výpadek si vynahradí vyšší cenou večer a v zimě. Popřípadě pobírají dotace za pohotovost.

Nejhorší je pak kombinace jádro + OZE, protože jaderné elektrárny mají nízké náklady na palivo a proto je nejlepší, aby běžely blízko svému jmenovitému výkonu.

Milan Vaněček
26. prosinec 2020, 18:28

Ano, souhlas, NEJHORŠÍ je kombinace OZE plus jádro, přesvědčoval jsem o tom zde například pana Wagnera i jiné mnohokrát.

K OZE se jako nejlepší doplněk hodí pružný plyn.

Bohužel síla jaderné lobby nás žene do této nejhorší kombinace, ale současná ekonomická krize oponuje názoru vyhazovat peníze za nové JE (postavené až za několik desitek let)

Jaroslav Studnička
26. prosinec 2020, 22:12

Pane Vaněčku, ano plyn se hodí, ale zapomínáte, kam v EU hysterie jménem CO2 směřuje...

Richard Vacek
26. prosinec 2020, 22:45

Snad se u nás OZE udrží na nízké úrovni, kam po odstranění dotací patří. Přece jen jít německou cestou je jednak moc drahé a ani CO2 se nesníží tak jako při většinově jaderné energetice.

pave69
27. prosinec 2020, 21:55

Tak to se tady shodneme asi všichni že za chvíli bude elektřina skoro zadarmo, když bude dost svítit slunce. Ale třeba já ji chci mít pořád i během letošního listopadu a prosince, když byla skoro pořád inverze, nízká oblačnost a bezvětří. A na to žádná baterka nemá, aby mi a ostatním to dodala z toho, co naškudlila někdy v červenci. Takže ta paroplynová nebo JE tady bude pořád potřeba a bude stát pořád stejně, tj. o ty OZE to bude tak jako tak dražší.

St
29. prosinec 2020, 19:22

Pane Bláha svého času jsem náklady na FVE ve Španělsku hodil do excelu a porovnal je s tím kolik stál Temelín a kolik by měl stát nový blok v Dukovanech a nestačil jsem se divit.

Jinak jsem pro, aby se zrušili veškeré dotace do OZE, které deformují trh a nám spotřebitelům přináší jen dražší EE.

pr
31. prosinec 2020, 13:39

Asi Vás potěším, dotace pro nové zdroje byly v podstatě zrušeny k 1.1.2014. Teď již jen dostát starým závazkům a lipa.

pr
26. prosinec 2020, 12:44

Výborně. Už jsme se dostali k nějaké řekněme reálné sumě za kWh z FVE stavěné na klíč jakémukoli nefandovi.

Opět se ale zde ideologicky zastrašují potenciální samovýrobci. Proč by si tito neměli lhát do kapsy rozdíl mezi cenou elektrické energie z distribuce a cenou samovýroby? Přeci 3Kč nalhané v kapse za každou nespotřebovanou kWh z DS jsou reálné 3Kč. Proč je v té kapse nestřádat?

Přesně argument, že cena distribuce zdraží je argumentem proč se na této zlodějně podílet co nejméně. Postihuje totiž ovčany, nikoli ty, kteří žhaví drát jako Béďa. (Myšleni Béďové formátu Světlíků, Mitalů a jim podobné podnikavecké velkoodběratelské verbeži)

A to že k postihu dojde jasně vyplývá z příkladu s vodou. Podnikavci vždy budou hledat způsoby jak si jinými nechat zaplatit svůj Business. A ovce jsou tak snadný cíl!

Emil
26. prosinec 2020, 13:53

Cena distribuce zdraží každému, kdo je připojen k distribuční soustavě, bez ohledu na množství odebrané elektřiny. A to bude prakticky každý, ať už FVE má nebo nemá.

pr
26. prosinec 2020, 17:44

Zdraží každému, ale ne každému stejně. A jelikož socialismus je jak známo pryč, tak tomu kdo méně odebere zdraží méně. A vo to go.

Emil
26. prosinec 2020, 18:04

Nerad vám beru iluze, ale platba za rezervovaný příkon ani dnes nijak nezohledňuje, kolik kdo odebere. Že tato platba do budoucna poroste je snad každému jasné. Se socialismem to nemá vůbec nic společného.

pr
26. prosinec 2020, 22:58

Platbu za rezervovaný příkon platí pouze noví odběratelé. Což já nejsem a nebudu. Já odběrné místo zdědil bez poplatku po oupíbíejč. Měsíční platba za jistič 1x25A je ohromujících 65 Kč. To zruinuje kdejakého multimilionáře.

Zase někdo dělá z lidí ty co seno žerou.

Emil
27. prosinec 2020, 08:09

Výborně, takže jste svou první větu popřel hned tou třetí. O tom že by měla tato platba dnes někoho zruinovat jsem vůbec nic nepsal, naopak jsem psal, že se do budoucna zvýší.

pr
27. prosinec 2020, 08:23

Vy jste Emile psal nesmysl, že cituji: "Cena distribuce zdraží každému, kdo je připojen k distribuční soustavě, bez ohledu na množství odebrané elektřiny."

Ještě nesmyslně zaměňujete platbu za rezervovaný příkon platbou za velikost jističe.

To že platba za distribuci je závislá na odběru řádově vyšší částkou popíráte. To je mi Vás líto. A ostatní čtenáři dejte na Emila pozor. Je to velmi nebezpečný demagog.

Emil
27. prosinec 2020, 09:08

Já nic nezaměňuji, na faktuře je to doslova položka "Cena za příkon podle hodnoty hl. jističe před elekt." - jen slovíčkaříte.

O tom jak je na odběru platba za distribuci závislá dnes jsem vůbec nic nepsal, takže demagog jste vy, ale nemyslím si že nebezpečný, spíš celkem neškodný.

Ondra
27. prosinec 2020, 10:03

pr a co je podle Vas platba za jistič jinýho než platba za rezervovanej příkon pro maloodběratele? Proč je to asi odstupňovaný? A mimochodem ne vždycky je část za odebranou elektřinu u distribuce vyšší jak platba za jistič. Podivejte se na distribuční sazby pro lidi s elektrickým topenim. Tam je u jističe 3x25A měsíční platba za jistič cca 2,5x vyšší jak platba za MWh v NT. Tzn kdyby ste odebral za rok 30 MWh (a to je fakt hodně) bylo by to 50:50.

pr
27. prosinec 2020, 13:03

O5 na začátek. Prostě jste Emile lhal, že cituji:"Cena distribuce zdraží každému, kdo je připojen k distribuční soustavě, bez ohledu na množství odebrané elektřiny."

Cenový Věstník ERÚ (aktuálně obsahuje rozhodnutí č. 10/2020 ze dne 30.11.2020) Vás usvědčuje ze lži. Obsahuje u každé distribuční sazby položku "cenu za distribuované množství elektřiny" vyčíslenou v Kč/MWh. Takže poplatek za distribuci je více než na jakékoli jiné položce závislý na odebraném množství energie z distribuční sítě.

Jinak to co Vy uvádíte není položka "za rezervovaný příkon", je to pouze položka "za příkon". Již několik let totiž energetici dali na radu právníků a raději nikomu nic negarantují, což by v případě pojmu "rezervovaný" bylo úspěšně žalovatelné.

Ondra
27. prosinec 2020, 13:55

pr tak ještě jednou - jak velkej podíl na platbě za distribuci tvoři platba za odebranou elektřinu a za příkon závisi na 3 věcech (když nepočítám distribučni oblast) - na distribuční sazbě a velikosti jističe a spotřeby (plus jeji rozložení mezi VT a NT u dvoutarfních sazeb). Když mate nejběžnějši distrubiční sazbu D02d tak u většiny lidi je vyšší část za odebranou elektřinu (Kč/MWh) ale třeba u sazeb pro elektrický topeni to může být stejný a nebo jak sem psal výš klidně naopak kdy je vyšší fixní platba (Kč/A/měsic). Ale ono je to jedno protože když Vam zvednou platbu za jistič tak každopádně zaplatíte víc bez ohledu na odebraný množství elektřiny. Tak je to jednoduchý.

Btw když už se tady ohánite cenovým věstínkem ERÚ a chcete slovíčkařit tak se laskavě podivejte do vyhlášky 16/2016 (vyhlaška o podmínkách připojení k elektrizační soustavě) kde je jasně napsaný "Pro účely této vyhlášky se rozumí rezervovaným příkonem hodnota elektrického příkonu sjednaná s provozovatelem distribuční soustavy na základě požadovaného příkonu v místě připojení v MW na hladině velmi vysokého nebo vysokého napětí nebo ve výši jmenovité proudové hodnoty hlavního jističe před elektroměrem v A v místě připojení na hladině nízkého napětí". Nebo podle Vás se to jmenuje rezervovanej příkon jenom při připojení nebo změně velikosti hlavniho jističe a pak už tomu říkáte jenom příkon i když je to pořád to samý?

Suma sumárum - bohužel tomu nerozumite a jen si děláte velkou ostudu když ostatni označujete za hláře.

Emil
27. prosinec 2020, 13:56

Milé pr, doporučuji nastudovat, co je to čas budoucí. O současné struktuře regulované ceny elektřiny jsem vůbec nic nepsal.

pr
27. prosinec 2020, 15:08

Přesně jste to Ondro pochopil. Ano, tak to je. Při změně platíte za rezervovaný příkon jednorázově tučnou částkou každý ampér jističe, dále pouze hodnotu hlavního jističe před elektroměrem a žádný rezervovaný příkon.

A kecy o tom jak se přelévá velikost paušálu dle tarifu si nechte pro zákazníky kterým chcete prodávat "levnej proud". D02d je nejrozšířenější tarif a basta. Tak tu neargumentujte "čtyřprocentní menšinou" a ještě relativizací že budou mít nulový odběr aby se vyplnilo proroctví že na odběru nezáleží. Záleží a to vždy!

pr
27. prosinec 2020, 15:15

Takže Emil ve své bohorovnosti ví, že v budoucnu nebude poplatek distributorovi závislý na míře žhavení drátu Bédou. Gratulace. To je komunismus jak má být. Každému dle jeho potřeb. Dobře jste to naplánovali, komouši se můžou jít zahrabat. Bo jsou to v poměru k Vám břídilové!

Emil
27. prosinec 2020, 16:59

To není komunismus ale prostý fakt, že část nákladů na celou soustavu je fixních, které vůbec nezáleží na tom, jestli odebíráte elektřinu 365 dní v roce nebo jen 30. Jak budou přibývat zdroje s nízkým koeficientem využití, fixní náklady porostou. Proto musí logicky vzrůst i fixní poplatky.

Schopnost soustavy dodat vám elektřinu kdykoliv otočíte vypínačem, bez ohledu na to jestli svítí nebo nesvítí a fouká nebo nefouká, zkrátka něco stojí, ať už jím točíte často nebo jen občas.

pr
27. prosinec 2020, 17:10

Ze své strany zakončím s vámi debatu, protože sice eristickou dialektikou neustále odvracíte pozornost na něco o čem není sporu. Svou původní lež z 26. prosinec 2020, 13:53, cituji: "Cena distribuce zdraží každému, kdo je připojen k distribuční soustavě, bez ohledu na množství odebrané elektřiny." neuznáte. Já budu nadále tvrdit, že zdražení distribuce bude značně závislé na množství odebrané elektřiny jako tomu bylo dosud vždy.

Emil
27. prosinec 2020, 17:37

Milé pr, jelikož to je výrok, který je směřovaný do budoucnosti, tak to nemůže být lež, protože pravdivost tohoto výroku není možné v současnosti ověřit. Jak prosté. Tvrdit si nadále můžete co chcete, stejně jako si můžu tvrdit co chci já.

Ondra
27. prosinec 2020, 18:07

Pane pr koukam že jakákoliv diskuze s Váma opět nemá smysl ale tak to s trolly je. Váš argument o radě pravníků je úplně mimo mísu. A když pořád tvrdíte že rezervovanej příkon se to jmenuje jen při připojení tak proč vyhláška upravuje i změnu rezervovanýho příkonu? Snad přece musí nějakej rezervovanej příkon existovat aby se mohl změnit ne? Vy totiž mluvíte o platbě za rezervaci příkonu tzn když se připojujete nebo dáváte větší jistič. A když něco rezervujete tak je to pak prostě rezervovaný.

Každopádně je úplně jedno jestli je to ve výsledku rezervovanej příkon nebo jenom příkon protože za to platíte pořád stejně. A to i když neodeberete ani 1 Wh. A když se zvedne fixni poplatek za (rezervovanej) příkon (lidově řečenej poplatek za jistič) tak opravdu nezáleží kolik elektřiny odeberete :D

Jinak sem tady nikdy netvrdil že na velikosti odběru nezáleží. Naopak sem Vám sem napsal na čem všem závisi velikost platby za distribuci a poměr fixní části a časti za spotřebovanou elektřinu. A mimochodem ta podle Vás "4% menšina" co topí elektřinou do budoucna jenom poroste protože bez intenzivního využívání elektrickýho vytápění půjde jenom těžko dosáhnout uhlíkový neutrality. Žijte si dál ve svý iluzi a vlastní pravdě protože mi to může být fuk.

pr
27. prosinec 2020, 19:02

Milý Ondro,

jedno je kolečko u trakaře. Pokud jde o dva různé pojmy jsou to dva různé pojmy a ani tunou textu z nich kolečko u trakaře neuděláte. Možná jste zvyklý vykecat díru do hlavy kdekomu. Bohužel. Nepovedlo se.

Milan Vaněček
27. prosinec 2020, 19:11

Výrok Emila v 17:37 Emila plně charakterizuje. Zapamatujte si ho, prosím.

Emil o budoucnosti neustále lže (realita se pak ukáže jiná), ale on "nelže" protože mluví ne o realitě ale o tom co se stane. A to přece nikdo nemůže vědět. Emil se nemusí starat o fyzikální zákonitosti, ty přece v budoucnu mohou být překonány (v jeho fantasii).

Newton už se třese v hrobě strachy, jablko padající ze stromu začne třeba létat.....

Emil
27. prosinec 2020, 19:21

Jistě nebude problém najít o budoucnosti jednu jedinou lež, trolle Vaněčku, když jich je tolik, že ano? Nebo zase jen pomlouváte bez důkazu jako obvykle?

Milan Vaněček
27. prosinec 2020, 19:47

Ten Váš výrok Emile, v 17:37 se Vám opravdu povedl, odkopal jste se. Budu Vám ho rád stále připomínat.

Ondra
27. prosinec 2020, 19:55

Milej pr, vidim že je to s Váma marný takže to vzdávam. Chápu že máte svojí pravdu (i když špatnou) a dál Vás vzdělávat nehodlám. Možná bych se nechal překecat kdyby ste mi vysvětlil jak chcete provýst změnu rezervovanýho příkonu když po připojení k distribuční soustavě už podle Vás žádnej rezervovanej příkon neexistuje a neplatíte za něj. Ale spíš ne protože fakt nevim jak by se Vám to povedlo :)

Petr
26. prosinec 2020, 14:30

Při velké výrobě levnější solární elektřiny v letních dnech neexistuje jiné jednoduché a poměrně spravedlivé řešení než rychle zdražit poplatky za distribuci a za rezervovaný příkon, a měnit to zpět až se zavedením chytrých elektroměrů.

To je cena za nesmyslné dotace do uspěchaného zavádění nových technologií, což vyvolává další dotace do dalších a dalších spjatých oblastí. Daleko inteligentnější řešení jsou nižší základní daně pro poctivě pracující obyvatelstvo, a pak speciální trestné daně na obory a činnosti, které podle mínění státu nemají budoucnost či jsou škodlivé obecně jako u cigaret a alkoholu.

Petr
26. prosinec 2020, 14:42

Jinak dobroserové v Evropě způsobují pouze vymírání místního bílého obyvatelstva, a i kdyby se úplně vyřadila Čína, tak by dále průmysl z EU utíkal ten nepotřebující moc pracovníků do USA a zbytek nově do Indie.

Carlos
27. prosinec 2020, 17:40

Tak když vy jste nakousl konspirační vlnu, tak já se přidám.

Nejenom dobro-ové, ale také pornoservery, výrobci kondomů a zejména mýdla a voňavek, (na ty nezapomínejte) způsobují vymírání lidí a nejenom v Evropě. No považte, když ze sebe denně sdrhnete všechny feromony, jak máte nějakou nalákat, když zrovna nemá zlatý řetězy a svaly na něm nehrajou, a po ránu se dusí.

Petr
28. prosinec 2020, 08:53

Při masovém rozšíření antikoncepca nemají ty vaše krátkodobé věci už žádný podstatný vliv.

Nejjednoduší je pozorovat kdo podporuje, aby místní rodiny nebyly destruovány a měly mít stabilní možnost 4 dětí, když samotný moderní život odrazuje velké množství lidí už od i první svatby, a kdo naopak genocidně podporuje rozvodový bussines a rozpad rodin.

Josef
26. prosinec 2020, 14:19

"Levné" OZE v praxi...., což asi chápe každý, nicméně politika levné elektřiny a drahých ostatních paliv bude pro příštích 30 let patrně klíčová, protože jinak nemůže dojít k dekarbonizaci. Vlády budou cenově motivovat občany i firmy, aby el. energií nahrazovaly ve smysluplných případech jiná paliva. Taková politika přijde i u nás ať už to bude formou platby za připojení a nebo formou přenesení nákladů na OZE do jiných paliv cíl buje jasný zvýhodnit přechod na el. energii.

Ivan Novák
26. prosinec 2020, 21:40

Past dogmaticky prožívaných náboženství, včetně uhlířské víry v OZE nebo komunismus, spočívá v tom, že všeobecná "smysluplnost" není nalézána objektivně, třeba pomocí trhu či fyziky, nýbrž a la these, partou lidí zvláštního ražení.

PetrV
26. prosinec 2020, 23:54

Pane Josefe,

klíčové bude, jak si poradíme s globálním ochlazením, které přichází a psal jsem o něm u jiných článků. Na hokejkový nesmysl zapomeňte.

Bohužel u větrníku a slunečníku se v zimě nezahřejete.

Dětmarovice, komořany, mělník, opatovice a další neodstavíte, dokud nebudete mít zajištěno zásobování teplem v zimním období.

To je největší omyl zelených zlodějů. Ženou Evropu do pasti.

Bohužel hrozí, že nasraní lidé jim ty slunečníky omlátí o hlavu.

Uvidíte tuto zimu. Koukněte, jak se rozšiřuje sibiřská tlaková výše a jak východní asie skupuje uhlí...

Plynu budou mít sami rusové málo.

Jedině jádro je klimaticky odolné.

Pindalové sosající dotace nechť zalezou do zemljanky...

Roman
2. leden 2021, 18:46

PetrV - plynu je obrovský nabytek a to na celém světě. Račte se podívat na cenový vývoj komodity a Rusy necht být :) Májí také dost :)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se