Domů
Plynárenství
Čínské loděnice evidují rekordní počet objednávek na LNG tankery, jejich podíl na trhu roste
Stavba LNG tankeru Dapeng Star
Zdroj: Jakub Hałun / Creative Commons / CC-BY-SA-4.0 (licence)

Čínské loděnice evidují rekordní počet objednávek na LNG tankery, jejich podíl na trhu roste

Se silným růstem poptávky po zkapalněném zemním plynu (LNG) na globálním trhu roste i poptávka po nových tankerech. Výrobě LNG tankerů sice tradičně dominují jihokorejské loděnice, avšak prudký růst poptávky otevřel cestu k novým objednávkám i loděnicím v Číně. Čínské loděnice tak aktuálně hlásí rekordní počet objednávek v historii, což jim rovněž pomáhá navyšovat podíl na trhu.

Čínští výrobci lodí v posledních letech začali postupně pronikat na trh výroby lodí, především tankerů na převoz surové ropy či ropných tankerů. Podobně rostl i počet objednávek lodí na převoz sypkých materiálů. Na poli výroby LNG tankerů však Čína doposud nijak zásadně nevynikala.

Největší podíl na trhu výroby LNG tankerů podle serveru S&P Global připadá na Jižní Koreu, konkrétně společnosti Samsung Heavy Industries, Hyundai Heavy Industries a Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Jihokorejské loděnice jsou známé svou vysokou kvalitou provedení tankerů, stejně jako jejich včasným dokončováním.

S většími obchodovanými objemy LNG roste i potřeba nových tankerů

Ve světle zvýšené poptávky po zkapalněném plynu, za kterou stálo rovněž omezení dodávek plynu do Evropy skrz plynovody vedoucí z Ruska, však kapacita tamních loděnic nedostačuje. Vyšší poptávka po tankerech tak otevřela cestu na trhu čínským loděnicím.

Největším počtem objednávek disponuje společnost China State Shipbuilding Corp. (CSSC), která k polovině září evidovala objednávky na 60 tankerů. Termín dodávky lodí podle zástupců společnosti sahá až do roku 2028.

Podle čínské zpravodajské agentury Xinhua News Agency obdržely čínské loděnice během prvního pololetí 14 objednávek na velké LNG tankery. Tento objem by měl odpovídat třetině všech objednávek na trhu. CSSC podle S&P Global na začátku letošního roku uvedla, že v průběhu roku 2022 obdržela objednávky na 49 nových tankerů. Tím se podíl společnosti na globálním trhu zvýšil na 30 %, zatímco v předešlém roce dosahoval pouhých 7 %.

LNG tanker LNG tanker. Autor: CarletonLiisa / Creative Commons / CC BY-SA 4.0

CSSC disponuje třemi loděnicemi pro výrobu velkých LNG tankerů, nevětší z nich je Hudong-Zhonghua v Šanghaji, na kterou připadá zhruba 40 objednávek. Loděnice Hudong-Zhonghua podle společnosti vyrábí LNG tankery již od roku 2008, zbylé dvě loděnice však obdržely první objednávky až v březnu roku 2022. Kapacita čínských tankerů se běžně pohybuje mezi 174 a 180 tisíci metrů krychlových, což odpovídá standardu na globálním trhu v posledních letech.

Čína vs. konkurence

Zástupci společnosti dále uvedli, že cena za jejich běžné tankery vzrostla o zhruba 20 milionů dolarů na 250 milionů dolarů z důvodu silné poptávky. Stále se jedná o nižší ceny ve srovnání s konkurencí, kdy se ceny za jihokorejské tankery podle účastníků trhu pohybují okolo 285 milionů dolarů. Tyto ceny stále rostou z důvodu růstu cen materiálů a vytížené kapacity loděnic.

Letos v září CSSC představila nový model tankeru s kapacitou 271 tisíc metrů krychlových LNG. Nový model přitom obdržel předběžný souhlas k certifikaci od čtyř různých certifikačních společností. Pokud se společnosti podaří nový tanker postavit a uvést do provozu, získala by tím z pohledu kapacity světové prvenství. V tomto ohledu zatím dominují katarské tankery Q-Flex a Q-Max s kapacitou 210 tisíc m3, resp. 266 tisíc m3.

Poptávku po tankerech tlačí nahoru i nové LNG kontrakty

Silný růst poptávky po nových tankerech souvisí pravděpodobně také s růstem počtu nových dlouhodobých kontraktů na odběr LNG, stejně tak jako s jejich druhem. Čínští obchodníci podle S&P Global od roku 2021 uzavřeli na 40 nových dlouhodobých smluv o objemu 54 milionů tun LNG ročně. Polovina z těchto kontraktů přitom připadala na LNG terminály v USA s dodávkou FOB (Free on board). V tomto případě odběratel odpovídá za přepravu a rizika s ní spojená, kdy plyn přebírá u vývozce.

Naproti tomu v předešlých letech uzavírali čínští obchodníci výrazně méně dlouhodobých kontraktů, a především jiného druhu. Podle dat S&P Global Commodity Insights uzavřeli v období mezi lety 2016 až 2020 pouhých 17 dlouhodobých kontraktů s celkovým objemem 14 milionů tun LNG ročně. Většina těchto kontraktů byla uzavřena na bázi DES (Delivered ex-ship), kdy odběratel zboží od dodavatele přebírá až v dohodnuté cílové destinaci.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
Michal K.
25. září 2023, 16:58

"Q-Flex a Q-Max s kapacitou 210 tisíc m3, resp. 266 tisíc cm3."

- tie cm3 to bude teda terno :-,)

Eduard Majling
25. září 2023, 17:16

Díky za upozornění, v článku opraveno!

Přeji hezký večer,

EM

Michal K.
25. září 2023, 17:01

takze eu si prechodom na LNG nie len zdrazela energie, ale este dotuje svoju konkurenciu. Ako napr USA, ci Cinu.

Vyborne, vyborne. Tomu sa povie strelit si do nohy. A nie len raz, rovno 3x.

Michal K.
25. září 2023, 17:13
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se