Domů
Plynárenství
MPO předložilo aktualizaci Státní energetické koncepce, prim má hrát jádro a OZE
Energiewende - větrná elektrárna

MPO předložilo aktualizaci Státní energetické koncepce, prim má hrát jádro a OZE

Česká energetika má do budoucna stát na jaderné energii a obnovitelných zdrojích energie, jejich podíl by se měl v příštích desetiletích minimálně zdvojnásobit. Počítá s tím aktualizovaná Státní energetická koncepce, jejíž návrh dnes ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) vložilo do meziresortního připomínkového řízení. Návrh také počítá s využitím zemního plynu jako přechodného paliva a postupný útlum uhlí do roku 2033. Novináře o tom dnes informovalo MPO v tiskové zprávě. Jde o první aktualizaci koncepce od roku 2015.

Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) v souvislosti s potřebností aktualizace koncepce zdůraznil, že energetika prochází největšími změnami za poslední desetiletí. „Dnes jsme proto vložili do meziresortního připomínkového řízení aktualizaci této koncepce. Jejím cílem je zajistit pro občany a podniky dostatek energií a zároveň vyrovnat se s výzvou v podobě klimatických závazků a dekarbonizace energetiky,“ uvedl.

Hlavním bodem budoucího vývoje tuzemské energetiky by podle ministerstva mělo být postupné snižování emisí skleníkových plynů. Plány počítají s tím, že v roce 2030 by ČR mohla snížit emise až o 63 procent oproti roku 1990 a v roce 2050 by se měla přiblížit klimatické neutralitě. Spolu s tím proto stát počítá se zásadní proměnou energetiky.

Základem by se podle koncepce měl stát výrazný rozvoj výroby z obnovitelných zdrojů energie, přechodný mírný růst využívání plynu, postupný útlum výroby z uhlí a stabilní role jádra jak při výrobě elektřiny, tak čím dál více při výrobě tepla.

Strategie tak počítá s tím, že podíl obnovitelných zdrojů na primární spotřebě energie by měl do roku 2050 dosáhnout 36 až 44 procent. V současností je tento podíl kolem 18 procent. Dalším klíčovým bodem koncepce je rozvoj jaderné energetiky, včetně nahrazení stávajících jaderných bloků.

Návrh koncepce dále potvrdil záměr na postupné snižování využívání uhlí, zejména pak v souvislosti s výrobou elektřiny a tepla. Po roce 2033 by se spotřeba uhlí v ČR měla omezit pouze na neenergetické využití.

V této souvislosti strategie počítá kvůli očekávání zvýšené spotřeby elektřiny s využitím zemního plynu jako tranzitního paliva. Plyn by tak měl sloužit jako přechodné palivo do doby, než budou k dispozici nové jaderné a obnovitelné zdroje. V dlouhodobém horizontu pak návrh plánuje postupnou náhradu zemního plynu nízkouhlíkovými a obnovitelnými plyny, především biometanem a vodíkem.

Státní energetická koncepce je strategický dokument, který stanovuje budoucí cíle a priority státu v oblasti energetiky. Pro státní správu je závazná, pro trh pak má ukazovat vizi státu v oblasti energetiky a výhled jednotlivých opatření a schémat podpor.

sip rdo

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(18)
Ben Kiss
12. únor 2024, 20:31

Chcel by som sa diskutujúcich opýtat kde je možné si aktuálne znenie ASEKu (ktoré je v mezirezortnom pripomienkovom konaní) stiahnuť alebo otvoriť. Hladal som aj na stránkach MPO aj na roznych iných stránkach venujúcich sa problematike, ale nikde táto verzia, ktorá išla do mezirezortného pripomienkovania nie je k dispozícii. Ide o utajovaný materiál či čo?

ďakujem

Omega
7. únor 2024, 13:06

Že by to někdo konečně spočítal a dal politikům na stůl.

No ale výsledek je dobrý - v JE se ještě postaví elektrolyzéry s výkonem 6 GW - při utilizaci 60% za rok (přes léto) se z jádra vyrobí 600 000 tun vodíku s cenou 2 EUR/kg energie + 1 EUR náklady na elektrolyzér.

PS: pro výpočet jsem počítal s cenou EE 35EUR/MWh. Důvod je prostý. Jaderná elektrárna má konstatní náklady, na trhu v dané době nebude kam energii umístit (OZE už teď dodá veškerou spotřebu). Takže v létě bude jádro dodávat za 35 do elektrolyzérů, v zimě za 150 do sítě. No a jako bonus budeme mít zelený vodík který se využije v chemickém průmyslu.

Jiří Švarc
7. únor 2024, 20:48

Chápu dobře, že navrhujete, že 60 % času z celého roku 5 bloků JE po 1200 MW nebude do sítě dávat vůbec žádnou EE a jen vyrábět vodík?

Tzn., že při celkovém koeficientu využití zbývá 90 % místo aby byl využit celý na výrobu přes 50 TWh EE ročně, tak zbyde jen 30 % času, za které vyrobí 15 TWh a zbytek půjde do vodíku, jak píšete 600 tisíc tun, což dá zpět zhruba 10 TWh EE na zimu?

Tedy 5 měsíců zimního období budeme mít 25 TWh EE a 7 měsíců přes léto se budeme muset spolehnout na 100 % OZE?

Milan Vaněček
8. únor 2024, 11:58

Uvědomujete si, pane Omega, že tu diferenci (cca 100 -35 EUR/MWh) bude doplácet stát=daňoví poplatníci? Čili občané ČR, aby ČEZ zůstal ziskový. Proti tomu je solární tunel z let 2009-10 jen takový tunýlek, byla to zkouška na mnohem delší a finančnš náročnější jaderný megatunel. Tedy-jestli se jim to zase povede a občané to spolknou.

Emil
8. únor 2024, 12:19

Garbage in -> garbage out.

Bob
8. únor 2024, 13:11

Já vím, že byste byl radši, aby ty peníze místo JE dostávaly OZE a ve Vašem případě hlavně FVE. Jenže, aby měly elekto lyzéry stejné % využití, jako při napájení z JE, musel byste přidat i krátkodobou akumulaci. V případě FVE opravdu značnou i v jasných slunečných a s pohledu doby nejdelších dnech záření alespoň 8 hodin. O zimě a nejkratším dnu ani neuvažujte.

To by bylo daleko dražší, než Vámi počítaných 100€/MWh. Oze elektřina s akumulací cca 1 hod. je ceněna právě na těch 100€/MWh.

P.s. Dle předpovědí se čeká jak zdražování elektřiny z FVE, tak VtE. To jen k Vaší tézi o exponenciálnímu poklesu cen OZE.

Bob
8. únor 2024, 13:31

Ostatně elektro lyzéry spíše budou odebírat elektřinu různě, tak aby mohly pracovat co nejvíce a nejlevněji. Tedy kde elektřina zrovna bude a kde bude nejlevnější.

A JE elektrárny mohou prodávat třeba v podobném režimu jako:

60% výroby za 150€/MWh (v zimě, kdy bude nedostatek elektřiny v ostatním období v odběrových špičkách)

40% výroby (přes letní poledne s velkou výrobou FVE, případně, když v zimě výjimečně fouká)

Vážený průměr pak bude 104 €/MWh (pokud vůbec bude potřeba tak vysoká cena z JE, máme také staré bloky s podstatně nižší cenou).

Samozřejmě to je jen příklad, těch cenových úrovní bude více, podle aktuálních spotových cen. A kromě toho JE nebudou svou elektřinu většinově prodávat za ceny spotové, ale hlavně za pevnou cenu za rok.

Bob
8. únor 2024, 13:33

40% výroby za 35 €/MWh

Milan Vaněček
8. únor 2024, 15:45

Bobe, podívejte se za kolik se již prodává elektřina na rok 2025-už to kleslo na 80 EUR/MWh. A plyn na rok 2025 - pod 35 EUR/MWh.

Zanechte snění o tom jak bude nové, drahé jádro vydělávat.....

Bob
8. únor 2024, 16:05

Počkejte, kolik bude stát elektřina, až budou odstavené uhelné elektrárny.

Ceny z nedávné krize při nedostatku ZP byly proti tomu jen taková "ochutnávka.

A když je vyřadíte třeba na půl roku (přes léto), tak už je nespustíte. Třeba kvůli tomu, že mezi tím skončí i vedlejší povrchový hnědouhelný důl.

Už máte spočteno, kolik bude stát zimní elektřina z FVE akumulovaná přes vodík?

Kromě toho když přidáte elektřinu z nového reaktoru k těm 6 stávajícím, tak výsledná cena bude hluboko pod 80€/MWh. Vyjde to i při 5+4 reaktorů.

Nové jádro samo o sobě zpočátku asi nebude moc vydělávat, ale ani prodělávat, ale až se zaplatí bude to bezesporu "slepice co bude snášet zlatá vejce". Navíc vyrábějící bez dalších nákladů i v zimě a nízko emisně.

Milan Vaněček
8. únor 2024, 16:24

Až odstaví uhlí, pak rozhodující budou paroplynové elektrárny (jako i teď).. Proto jsem uváděl i klesající trend za plyn futures.

A až odstaví uhlí. nové JE v ČR stejně nebudou postaveny...

Bob
8. únor 2024, 16:42

Ale až násobně vzroste výroba v plynových elektrárnách a tím i cena plynu, tak taky vzroste adekvátně cena elektřiny. Podobně, jako při nedostatku plynu v minulosti. Bez ohledu na nyní klesající cenu plynu.

A kdo si dopředu nakoupí třeba na 2 roky elektřinu (z JE), nebo plyn, bude si blahopřát.

Takovou nabídku ovšem OZE nedají, aby garantovaly dodávku na 2 roky dopředu pro otopné období.

Ale máte pravdu, že nová JE se nestihne. Nicméně za situace nedostatku a stoupajících cen se bude její stavba jevit v příznivějším světle. Ostatně ropná krize iniciovala minulý boom JE hlavně ve Francii.

Budeme ještě trpce litovat, že se v minulosti nezačaly stavět 2 další bloky v Temelíně, ale raději později, než vůbec.

Milan Vaněček
8. únor 2024, 15:45

Bobe, podívejte se za kolik se již prodává elektřina na rok 2025-už to kleslo na 80 EUR/MWh. A plyn na rok 2025 - pod 35 EUR/MWh.

Zanechte snění o tom jak bude nové, drahé jádro vydělávat.....

Emil
8. únor 2024, 16:03

Takže chcete tvrdit, Vaněčku, že cena emisní povolenky už zůstane u současných 60 € a nevrátí se zpátky někam ke 100 € nebo dokonce ještě výše?

Milan Vaněček
8. únor 2024, 16:28

Na rozdíl od Vás nevím, kam spekulanti vyženou cenu povolenek. Každopádně tu cenu především ovlivní rámec Evropské komise na stahování resp nestahování uhlíkových povolenek.

Nechme to raději na nový EU parlament a novou EK. Emile, zanechte snění a spekulací, v demokracii rozhodne nakonec hlas lidu....

Emil
8. únor 2024, 19:39

1) Nevím z čeho jste vydedukoval že já to vím, "kam spekulanti vyženou cenu povolenek", já jsem nic takového nepsal. To se mi jen opět něco snažíte podsouvat, že?

2) Jestliže nevíte, "kam spekulanti vyženou cenu povolenek", nemůžete samozřejmě vědět ani kolik bude stát elektřina, protože to je jeden ze dvou nejdůležitějších cenotvorných parametrů. Takže snění a spekulací zanechte hlavně vy sám, Vaněčku, protože spekulujete tu zatím právě hlavně vy.

Bob
8. únor 2024, 21:35

Sice to sem tak úplně nepatří, ale čerstvá zpráva.

V Velké Británii včera zveřejnili další pokrok v termojaderné fůzi:

Během pěti vteřin se jim v reaktoru typu tokamak podařilo vytvořit a udržet 69 megajoulů energie, přičemž použili pouze 0,2 miligramu paliva.

To je p. Vaněčku budoucnost energetiky.

Pravoslav Motyčka
7. únor 2024, 22:07

Ačkoli nesouhlasím s tím , že vodík bude levný Omega má v podstatě pravdu v letním období bude elektřina levnější a bude se z ní vyrábět vodík. V zimě bude nedostatek tak se bude používat vodík. Ceny budou asi vysoké, ale také nemusí být. Záleží jestli poroste více výroba nebo poptávka , zatím poptávka klesá ,takže padají ceny.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se