10. leden 2025
Aktuální výroba v ČR
USA loni vyvezly rekordní množství zkapalněného plynu

Vývoz zkapalněného zemního plynu (LNG) ze Spojených států v loňském roce opět vzrostl, a vyšplhal se tak na rekordní hodnotu. K růstu vývozu pomohlo kromě zprovoznění dalších zkapalňovacích linek v exportních terminálech rovněž zotavení poptávky v Evropě a Asii po covidem silně ovlivněném roce 2020.
Zatímco v roce 2020 vývoz zkapalněného plynu z USA negativně ovlivnila koronavirová pandemie, která způsobila globální pokles poptávky po plynu a řada dříve nasmlouvaných nákladů z USA byla dokonce zrušena, loňský rok se nesl ve znamení rychlého zotavení poptávky. Podle dat americké vládní agentury U.S. Energy Information Administration (EIA) tamní terminály exportovaly v roce 2021 v průměru 9,7 miliard stop krychlových plynu denně (bcf/d), tedy o polovinu více než v roce 2020.
Nejvíce LNG z USA loni putovalo do Číny a Jižní Koreje, do kterých směřovala dohromady zhruba čtvrtina veškerého vývozu. Čína přitom zaznamenala vůbec nejvyšší meziroční nárůst objemu plynu dováženého z USA, kdy se dovoz vůči roku 2020 de facto zdvojnásobil. Na růstu tohoto objemu mělo zásadní podíl snížení cel, která Čína původně zavedla v rámci obchodní války s USA. Ještě v roce 2019 clo činilo 25 %, ke snižování na následných 10 % začalo docházet již v roce 2020.
Vývoz LNG z USA v letech 2020 a 2021 podle cílových zemí. Zdroj: EIA
Podle odhadů EIA byly Spojené státy loni s 12% podílem třetím největším dodavatelem LNG do Asie po Austrálii a Kataru, které na tamní trh dodaly 29 %, resp. 21 %.
Do Evropy, včetně Turecka, podle agentury loni zamířila zhruba třetina vývozu LNG z USA. S průměrnými 3,3 bcf/d se tak jednalo o 32% nárůst oproti roku 2020. Vývoz LNG do Evropy začal růst zejména okolo března a dubna, když dlouhá zima 20/21 zanechala evropské podzemní zásobníky plynu na velmi nízkém stupni zaplnění. Následně však dovoz poklesl, kdy vyšší spotové ceny na asijském trhu vedly k přesměrování toku flexibilních dodávek.
Vývoz LNG do Evropy začal opět růst v posledním čtvrtletí, kdy ceny plynu na evropských trzích začaly prudce stoupat z důvodu nízkých dodávek plynu z Ruska. V prosince USA dle agentury vyvážely do Evropy v průměru 6,7 bcf/d, vůbec nejvyšší množství v historii, který byl však následně překonán během letošního ledna a února.
Mohlo by vás zajímat
24. leden 2025
4. únor 2025
26. únor 2025
12. březen 2025
17. září 2025
18. září 2025
20. září 2025
Komentáře (7)
Nedostatek terminálů pro možnou dodávku plynu pro česko by se dalo v budoucnu řešit lodní labskou dopravou. Takže další důvod pro dobudování stále oddalovaného splavnění Labe, které lze při splnění podmínek dokončit. Jenom si spočítejme kolik el. energie bychom měli jenom s výroby na tomto vodním díle. Kolik by jsme ušetřili na fosilních palivech. Turecké hospodářství se k nám nehodí.
Žádná zaoceánská loď s plynem po labi nikdy nezdit nebude.. tomu ten jez opravdu nepomůže.....
Přišlo by mě jednodušší se dohodnout se Slovenskem nebo Rakouskem a vybudovat terminál na Dunaji který už splavný je i když i tak by bylo nutné v Rumunsku přečerpávat plyn na říční lodě.
biztweet.eu/article/1416-na-dunaji-planuju-postavit-lng-terminaly-vramci-europskeho-projektu
Další možnost je dohodnout si LNG terminál s nějakým pobřežním státem Německem nebo Rumunskem.
zpravy.aktualne.cz/mapa-potrubi-plynovodu-a-ropovodu-v-evrope/r~i:photo:232771/r~i:article:653477/
Pokud by nestačilo rozšíření nám nejbližších stávajících terminálů LNG, tedy polského Svinoústí a chorvského terminálu Omišalj na ostrově Krk https://en.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awinouj%C5%9Bcie_LNG_terminal , tak by mělo smysl nový terminál vybudovat v okolí německého Greifswaldu, kam vedou čtyři trubky pod mořem (Nord Stream 1 a 2), které patrně nebudou příliš využité. Odtud už je infrastruktura vybudovaná, k nám třeba OPAL a Gazela https://cs.wikipedia.org/wiki/Plynovod_OPAL
Musíš také zbourat historický most v Drážďanech.
Odra bude brzy spravná až na hranici k Olši.
A který most konkrétně (z těch historických) máte na mysli? V Drážďanech se pod všechny mosty vejdou i tyhle dvě největší osobní lodě - August der Starke a Gräfin Cosel: https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:%2BS%C3%A4chsische_Dampfschiffahrt_-_Weisse_Flotte_-_Dresden_-_Schiff_Gr%C3%A4fin_Cosel_und_August_der_Starke_-_Bild_003.jpg
Problém Labe je nízký ponor v období sucha (třeba jen kolem jednoho metru), nikoli podjezdné výšky. A Odra (obzvlášť dolní polský úsek nad soutokem s Nisou) je na tom se splavností mnohem hůře než Labe, to si můžete ověřit.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.