Domů
Plynárenství
USA rozšířily sankce za účast na výstavbě plynovodu Nord Stream 2, dodavatelé dostali 30 dní
Instalace potrubí plynovodu Nord Stream 2 v Německých vodách. Zdroj: © Nord Stream 2 / Axel Schmidt
Zdroj: Nord Stream 2 / Axel Schmidt

USA rozšířily sankce za účast na výstavbě plynovodu Nord Stream 2, dodavatelé dostali 30 dní

Spojené státy opět stupňují tlak na projekt plynovodu Nord Stream 2, který má zdvojnásobit kapacitu přímé trasy pro přepravu zemního plynu z Ruska do Německa. Ministerstvo zahraničí nyní rozšířilo potenciální seznam společností, kterým hrozí za účast na projektu sankce. Těm se společnosti mohou vyhnout, pokud do jednoho měsíce postupně neukončí svou účast.

Společnosti zapojené do projektu plynovodu Nord Stream 2 jsou již delší dobu pod tlakem hrozby uvalení sankcí ze strany Spojených států amerických, podle kterých projekt ohrožuje energetickou bezpečnost Evropy a povede ke zvýšení závislosti na Rusku. První sankce USA uvalily na konci loňského roku, což mělo za následek, že pozastavení pokládky potrubí švýcarsko-nizozemskou společností Allseas Group, která stáhla své speciální lodě.

Ještě na konci loňského roku ruské ministerstvo energetiky zastávalo názor, že plynovod bude dokončen do konce současného roku. Rusko následně na začátku letošního roku uvedlo, že pokládku zbývajících 160 km plynovodu bude schopné dokončit za pomoci své vlastní lodi Akademik Čerskij. Ta však vyžadovala modifikace, aby mohla pracovat v Baltském moři.

Aby se americké sankce neminuly svým účinkem, tamní ministerstvo financí novým výkladem zákona, který byl pro účely zavedení sankcí na plynovody Nord Stream 2 a TurkStream přijat v loňském roce, rozšířilo potenciální okruh společností účastnících se na projektu. Nyní by se tak sankce měly vztahovat i na subjekty, které poskytují služby pro vylepšení nebo instalaci vybavení pro pokládková plavidla či tyto práce financují.

Stanovisko ministerstva financí podle serveru S&P Global Platts uvádí, že sankce nebudou uvaleny na subjekty porušující zákon, pokud okamžitě začnou v dobré víře omezovat své aktivity a do 30 dní od vydání tohoto stanoviska je ukončí.

„Ministerstva zahraničí a financí jsou připravena využít veškerou pravomoc na uvalení sankcí, aby zastavila výstavbu těchto plynovodů,“ uvedlo podle serveru Platts ministerstvo zahraničí USA.

Přitvrzení v úsilí Spojených států zastavit projekt přichází pouze několik dní poté, co výstavbu plynovodu podpořil německý ministr zahraničí, kdy v jednom rozhoru podle serveru Platts uvedl, že očekává, že projekt bude dokončen.

Během letošního léta sice projekt ztratil podporu u části německých politiků v návaznosti na obvinění Ruska z otrávení opozičního politika Alexeje Navalného, nicméně řada německých politiků, včetně ministra financí a spolkového vicekancléře či zástupců východních spolkových zemí, se za projekt v posledních měsících postavili.

Ruské plavidlo Akademik Čerskij nyní kotví v Baltském moři nedaleko Kaliningradu, kam připlulo po téměř pěti měsících strávených v německém přístavu Mukran. Nyní stále není jisté, zda projekt bude dokončen a pokud ano, nebude tomu zřejmě dříve než v průběhu následujícího roku.

Zdroj úvodní fotografie: Nord Stream 2 / Axel Schmidt

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(35)
Petr
23. říjen 2020, 10:59

USA se starají o blaho Evropy skoro s takovou horlivou pečlivostí, jako se v minulosti starali o své černé otroky.

Ondřej
23. říjen 2020, 11:17

Já ani nezazlívám že USA se snaží ovlivnit hospodářství Evropy, já zazlívám EU a německu, že nedají velmi pádnou a stejně razantní odpověď. A že si mohou vymyslet ochranu demokracie na území USA naprosto v pohodě.

Jiří Trn
23. říjen 2020, 12:22

Evropa musí držet hubu a krok. Evropa nemá své vojenské základny v USA, ale USA má vojenské základny ve své Evropě.

Rostislav Žídek
24. říjen 2020, 19:27

To je ovsem spise nevyhoda USA. Stoji je to nemale penize. Kdyby o jejich sluzby nebyl zajem, tak tu davno nejsou.

Jiří Trn
24. říjen 2020, 20:57

Myslím že se pleteš.

Demonstrace proti přítomnosti amerických vojsk jsou pravidelně už desetiletí nejen ve státech západní Evropy, ale třeba také v Japonsku. Lidé je tam chtějí stejně náruživě, jako my tu chtěli sovětská vojska.

Pro USA je to ale nutnost. Sociální prevence před občanskou válkou v USA.

Tam totiž mladé chudé nezaměstnané lidi buď zavřou do kriminálů (mají spolu se Sev. Koreou jedno z nejvyšších procent obyvatelstva ve vězení), nebo je odvedou do armády a pošlou do světa, kde se o jejich stravu a ubytování musí spolupodílet ty státy, ve kterých mají USA své základny.

Carlos
25. říjen 2020, 11:03

No demonstrace jsou proti kde čemu a všude, to je základní právo v každé republice a v každé konstituční monarchii. Otázka však je kolik procent populace to je Tady taky proti radaru protestovali, no a průnik se skupinou která by protesty nedovolila a chtěla by spíš základnu RF mi tehdá přišel dost velký.

Ano, USA používají armádu jako způsob jak dostat lidi z chudoby, ale není to jenom armáda v zahraničních misích, je to i námořnictvo a národní garda, prostě silové složky, dělají to tak někdy od . světové, zjistili že se to společensky dost rentuje. Možná by nebylo od věci ten postup obšlehnout.

pr
25. říjen 2020, 16:03

To už jsme tu měli, dva roky vojny. Jen v dnešní době u profi armády - kam byste je posílal se střelou vyřádit? Mám za to, že pro zemi, která se nechce stát cílem odvety moc střelnic na Zemi neexistuje.

Jan Veselý
25. říjen 2020, 17:34

ad Carlos) Tohle bych neobšlehával v žádném případě. Je to totiž do nebe volající pitomost. Velká a drahá armáda je právě jeden z těch hlavních důvodů proč v USA nejsou peníze na to, aby se investovaly peníze do lidí doma. Také díky tomu mají mizernou úroveň školství a školy, které za něco stojí, jsou pekelně drahé. Takže nemají inženýry, nemají techniky, nemají kvalifikované dělníky a protože se tohle děje min. posledních 40-50 let, kumulativní efekt neinvestování do lidí jim spoluvytvořil ten gigantický deficit v zahraničním obchodě. Jejich velká a drahá armáda je jejich zhouba, jako byla zhoubou a hlavní příčinou konce starověkého Říma.

Bizon
25. říjen 2020, 19:50

Mně zajímají zbraně všeho druhu takže US produkci dokážu ocenit, a maximálně respektuju to že v jejich ozbrojených složkách má šanci (dostat se z chudoby) každý bez ohledu na rasu, pohlaví, orientaci,...

O velké drahé mašiny (hlavně letadla, trochu lodě, pozemní jen high-tech) se ale zajímám 20 let, a strategicko-ekonomicky těžce souhlasím s panem Veselým. Prachy na výzkum nezpochybňuji ani na vteřinu, ale jinak platí šílené prachy za blbosti. Mají 11x větši rozpočet než "to zlé militaristické Rusko". Udržovat těch 700+ základen něco stojí, většina jsou jen malé stanice, ale i bojových základen mají pořád víc než všechny ostatní země dohromady! Vojensko-průmyslovo-kongresový komplex je snad nejbrutálnější moloch na celém světě, je to neefektivní jak prase, ale díky zavedenému lobbingu a "revolving door" se to jen tak nezastaví. Říká se: "Rusko prohrálo studenou válku jako první, USA ji prohrávají jako druhé"

Některé projekty jsou šílené boondogly/černé jámy na prachy. Jeden příklad za všechny jsou torpédoborce Zumwalt, měly být stealth, s revolučním kanónem pro levnou palebnou podporu, a být samostatnější než předchozí torpédoborce... munice do kanonu by ale nakonec vyyšla na 1 milion dolarů za ránu! takže projekt zrušili, kanon k ničemu protože jinou munici nesežere(AGS LRLAP), stealth vlastnosti se značně zhoršily dodatečnou montáží vybavení na povrchy a paluby, a nakonec nedostane radar na protileteckou obranu, takže ho musí stejně eskortovat jiná loď, všechny inzerované výhody jsou tím pádem pryč. Navy ty lodě objednalo 3 a dost, takže náklady na kus jsou astronomické. Následující objednané torpédoborce jsou modernizovaná předchozí třída která měla být tím novým zázrakem nahrazena! (Arleigh Burke), což je efektivně přiznání že krom výzkumu je celý projetk gigantický ztráta peněz, mezitím jejich školství je objektivně na úrovni zemí třetího světa.

Mirous
23. říjen 2020, 11:49

Američané jsou neuvěřitelně drzí sobci.

Mirous
23. říjen 2020, 11:52

A EU je slabožská tragikomedie. Oni prostě vůbec netuší „vo co go" a už desítky let pod jejich hrůzovládou padá Evropa někam do háje.

Mirous
23. říjen 2020, 12:16

Na zkapalnění 1 kg LNG je potřeba cca 0,38 kWh elektrické energie. Další důvod proč se na Amíky vykašlat - dovážet z Ameriky LNG je ekologické zvěrstvo na které by měla nějaká inteligentní „Gréta" upozorňovat.

Jiří Trn
23. říjen 2020, 12:43

To je politika. Ekonomie i ekologie musí jít stranou.

Rostislav Žídek
24. říjen 2020, 19:32

Treba zkapulnuji jen z OZE. A maji mensi uniky metanu atp pri tezbe nez rusko.

Mate na to nejaka cisla? Zda to neni ve skutecnosti v porovnani s ruskym plynem vlastne ekologictejsi?

Emil
24. říjen 2020, 19:58

Já čísla mám - z Department of Energy. "Kupodivu" jim vychází o něco málo lépe zkapalněný zemní plyn z USA než zemní plyn z Ruska, viz str. 20. Jisté je ale jen to, že u podobné ruské studie by to vyšlo naopak, takže záleží na každém, čemu chce věřit.

https://www.energy.gov/sites/prod/files/2019/09/f66/2019%20NETL%20LCA-GHG%20Report.pdf

Ivan Novák
25. říjen 2020, 11:46

Koukám, že jim taky pečlivě vyšlo, že plynovod z Jamalu do Šanghaje šikovný není. Z Alžírska do Evropy ta studie předpokládá LNG, a nikoli středomořské plynovody. Okruh průměrné vzdálenosti těžby 600 mil kolem New Orleans mi přijde malý, ale to už bych diskutoval detaily (např. o zkapalňování nebo břidličném frakování), kterým jednak vůbec nerozumím, jednak bych tím tu studii legitimizoval, což nehodlám z důvodů zřejmějších, viz výše.

Když jim vyšel US LNG do Rotterdamu skleníkově nejlepší, není proč uvalovat sankce na NS2, klimaticky uvědomělí Evropané si ho jistě rádi koupí bez nucení.

Kuba
27. říjen 2020, 03:12

Hlavne pak ta doprava tankery do Evropy, to by byla ekologicka lahudka

Richard Vacek
23. říjen 2020, 13:08

Německo by mělo mít rozum a poslechnout toho, kdo má jaderné zbraně a kdo má své vojáky na německém území. My jsme to vydrželi pod Ruskem, tak proč by to Němci nemohli vydržet pod USA.

Jiří Trn
23. říjen 2020, 14:25

Němci jsou na tom hůř, nemají Kocába :o))

PetrV
23. říjen 2020, 13:34

Nejen že je potřeba dodat energii na stlačení, ale i ochladit což je 0,38 kWh ee, hlavně pak celá technologie přepravy je drahá. Speciální odizolované nádoby, velmi kvalitní potrubí, nebezpečí havárie. Při přepravě část LPG se mění na plyn, který používají pro pohon tankeru. Přijede ale plyn s nižší výhřevností o cca 10 procent oproti ruskému. Dále je potřeba počítat náklady na snížení tlaku, a tím ohřev plynu. Strašně neefektivní věc.

Amíci zkapalňují zemní plyn kvůli destilaci helia 3,4 ze zemního plynu, jehož trh ovládají a jehož cenu našponovali 5x výše. Není konkurence.

Zůstává jim zkapalněný plyn, který musíte ještě ohřát, což jsou náklady.

Tak to nutí všude po světě jako polotovar.

Cena zkapalněného plynu je cca 4x vyšší oproti plynu ruskému.

Chápu Helmuty, že chtějí Nordstream 2.

Nechápu USA, že bez skrupulí vedou obchodní válku proti Rusku a firmám, co se jen podívají na trubku s plynem.

Rus plyn prodávat nemusí, díky sankcím se osamostatnili od dodávek potravin z Evropy. Navíc čína je bohatý, nenasycený trh s plynem a koupí raději kvalitní plyn místo zkapalněného polotovaru.

Denis
23. říjen 2020, 18:12

Vy lžete, americký plyn není 4x dražší než ruský plyn.

PetrV
23. říjen 2020, 18:44

S naklady na ohřev je, navíc musite uvazovat v kJ, to je hlavní. Dale musíte počítat prepravu z LNG terminálu ke spotřebiteli. Což u ruského dělá cca 3/4 ceny.

U amerického záleží, který terminál použijete na prekladku.

Omluvte se.

Jiří Trn
23. říjen 2020, 19:35

Nelže.

Americký plyn mimo USA může být až čtyřikrát dražší.

Ano, na americké burze můžeme vidět surovou cenu amerického plynu která je stejná a i nižší než ruský plyn. Ale to je cena bez přepravy a zkapalnění.

A ano, může se ojediněle stát, že Litva nebo Polsko jednorázově dostanou americký plyn a americký dodavatel jim nezapočte náklady na dopravu a zkapalnění, takže se takový plyn naoko jeví jako konkurenceschopný k ruskému plynu.

Ale jen trouba by věřil, že to bude pravidlem.

Josef
24. říjen 2020, 20:54

Navíc jejich plyn má ještě nižší výhřevnost o 10%....

Bizon
23. říjen 2020, 21:41

Záleží na hodně věcech, jednak politika s kým jste kámoš, dnes ještě ty spotové ceny. Oficiálně je US plyn minimálně o 50% dražší než ruský, já osobně počítám průměrně +- 2x dražší. 4x už je přepálené, může se stát, ale není to reprezentativní cena.

LNG jsu rád že je trochu diverzifikace/záloha, tu US snahu nám to nutit už ani nekomentuju, všechny velmoci jsou sobečtí parchanti...

Ty lodě jsou ale technicky nádherné, starší mají extra turbínu která jede když je levnější plyn, nové mají diesely které po pilotní dávce mazutu nastřikují plyn, poměr se reguluje podle ceny plynu. I když osobně podporuju NSII, Rusko je na energetické suroviny náš přirozený obchodní partner, tak musím uznat že ta přeprava LNG není zas taková katastrofa. Velké lodě jsou hodně efektivní obecně, jestli zkapalnění 1kg stojí 0,4 kWh tak oproti 15 kWh které jsou v tom 1kg plynu to je tolerovatelné.

PetrV
23. říjen 2020, 23:22

Petře, tu cenu musíš prepicitat na kJ. Vsechno ostatní se nedá porovnat.

Dale doprava LNG je drahá, čím větší vzdalenpsti, tím větší ztráty.

Bizon
23. říjen 2020, 23:58

Já chápu že energeticky to uplně efektivní není, ale to se dá říct o celé naši civilizaci. Jde hlavně o prachy, a energie z fosilních paliv je levná, sám tvrdíte že toho plynu mají natbytek takže na energetickou efektivitu prostě kašlou:(

Rostislav Žídek
24. říjen 2020, 19:49

Ten uvodni odstavec rika na konci pravy opak toho o co jde.

Aby se firmy vyhly sankcim, musi naopak ukoncit ucast. ;)

Ivan Novák
25. říjen 2020, 00:23

Neboli: vzdát se ekonomicky dostupného využívání domácí energetické suroviny ve jménu zanedbatelného podílu na klimatické spáse je jako rezignovat na vlastní armádu ve světě, který propaguje mír a přitom pořád trochu válčí. Nese to s sebou rizika.

Vyděrače se nikdy nelze zbavit výpalným, ani demokratického. Bohužel, tak jako Česko usnulo na vavřínech covidových, Evropa na vavřínech blahobytu stojícího základech vzniklých před více než sto lety, a nic netrvá věčně.

energetik II
25. říjen 2020, 07:26

TO : Novák

S poslední větou plný souhlas. V r.1900 byla Evropa stále světovým lídrem. Německá ekonomika měla dokonce vyšší dynamiku jak USA , přírůstek obyvatel kolem 1 % ročně, bílé obyvatelstvo Evropy po milionech mířilo zalidňovat Ameriku, Austrálii, Jižní Afriku,.... atd a šířilo tam i svůj jazyk a kulturu. Dnes se vše obrátilo o 180 stupňů. Ekonomika Evropy má nejnižší tempo na světě , bílí obyvatelé Evropy vymírají, přírůstek je záporný. Migrace se obrátila, dnes Arabové a černoši míří do Evropy , kde je jich stále více a nesou sebou svůj jazyk, kulturu, náboženství /mešity/. Pohodlí je to, co nás drtí.

Carlos
25. říjen 2020, 10:55

Růst o procento z tisíce je snadnější než z deseti tisíc, Loudile.

Stejně jako je jenom pochopitelné že po dosažení určité ekonomické vyspělosti prudce spadne porodnost, která byla možná uměle, celkově, nahnaná zásadními společenskými změnami. Víte třeba že během osvícenství se zavírají kláštery, méně lidí v nich je, armády fungují jinak, jinak funguje společnost, je snáze se hledá práce i bezzemkovi (takoví co nezdědil grunt), odchází se do měst a továren... takže to leze nahoru ano a s tím roste blahobyt. Pak ale přichází syndrom myšího ráje.

Jenže i v případě těch migrantů z jiných kultu dochází k poklesu porodnosti, chtě nechtě, a velmi rychle na ně začínají působit stejné reprodukční tlaky jako na zbytek obyvatelstva, tedy status, status a zase status, ať je to formální (funkce, pozice), neformální (v nějaké skupině lidí), nebo fakeovaný (jetý bavorák, zlaté řeťazy z plastu atd.)

Nehledě na to i v zemích odkud pocházejí je dnes porodnost v pásmu 2-3.5 dítěte na ženu a pomalu konverguje ke dvěma a méně. V případě třeba Jordánska tato padá zhruba o dítě na dekádu. Kolem roku 2025 pak budou pod dvěma a podobně to klesá i jinde.

Tak zase nekreslete čerty na zeď.

Jan Veselý
25. říjen 2020, 15:53

Carlosi, Loudil je jen názorná ukázka hospodského žvanila, který je trošku nácíček, trošku rasista, rozhodně lůzr neschopný těm přičmoudlíkům konkurovat ani pracovitostí, ani schopnostmi. Tak tady sní o starých zlatých časem, když si náš dědeček babičku bral. Ale o tehdejší realitě ví prdlajz.

Taky neví nic o faktorech reálně ovlivňujících porodnost. To by totiž věděl, že zcela zásadní je (nezávisle na kultuře, náboženství nebo bohatství) obava rodičů, že jim dítě zemře. Když by to bylo, že se 1/3 dětí nedožije dospělosti jako okolo roku 1900 (dne <1%), mohl by si být jistý, že by se dětí rodilo mnohem více.

Jenže on tady blábolí něco o invazi cizích kultur a náboženství a zároveň adoruje to samé, když se to dělo na opačnou stranu.

A jen dodatek, v zemi, kde se úspěšně etablovala a státu velice prospívá, řecká, vietnamská nebo ukrajinská menšina, mi tohle nácíčkovství připadá jen jako čistokrevná ubohost.

energetik II
25. říjen 2020, 21:55

TO : Veselý

Nevím kolik těch přičmoudlíků je Ing. jako já . Moje rodina nyní vlastní dva rodinné domy na venkově se zahradou, dva byty v Plzni a nějaké zemědělské pozemky , které pronajímáme. Mám dva syny, jeden je také Ing. - programátor , manželka léta pracuje v bance. No, možná podle pana Veselého takto vypadá "typický český lůzr" horší jak přivadrovalí nemakačenkové z Afriky, kteří si jedou do Německa pro tučné sociální dávky.

Bizon
25. říjen 2020, 20:45

Určitě nezpochybňuji zbuznění a vyprázdnění Západu, ale já i statistická data tvrdíme že zatím KAŽDÁ země která zbohatnula tak ji klesla porodnost. Osobně myslím že přitom také zpohodlní, jsu zvědavý jak rychle a jak moc zpohodlní Číňani. Hodně zemí které to podstupují teď, většinu z nich ze setrvačnosti vnímáme jako banánové republiky, mají ten pokles porodnosti (demographic transition) daleko ostřejší než měl Západ.

O důvodech se můžeme bavit ale ono to bude nejspíš všechno se vším. Někdo to teda vyčítá hlavně vzdělání a emancipaci žen, někdo úpadku náboženství, někdo čmoudům:D Ono trochu sexismu a rasismu/xenofobie je v každé společnosti, a obava z konkurence se taky dá pochopit. Osobně jsu zastánce diverzity, i když všechno má svoje limity. Jsu hodně rád že tu nemáme wahabisty, naopak hodně menšin které tu máme jsou zlaté. Ukrajinci jsou pracovní síla trochu jako Mexičani v US=), s Řekyní se můj bratránek dokonce oženil, a Vietnamci jsou snad nejvíc bezkonflitní lidi na planetě (na doktorátu jsem bydlel na patře plném Vietnamců, byla to objektivně jiná kultura, ale za celý rok jsem s nima neměl sebemenší problém, mezi Čechy i jakýmkoliv jiným národem se vždycky najde jeden dement..=)

energetik II
25. říjen 2020, 22:08

TO : Carlos

Nemaluji čerta na zeď. Nikoli já, ale renomovaní světoví odborníci na populační růst a migraci spočetli pro USA, že tam budou kolem roku 2040 bílí obyvatelé v menšině = počítáme - li různé ty "Latinos" a Mexičany mezi barevné. Bílí obyvatelé USA = původem z Evropy, tam totiž nyní už vymírají , více jich tam zemře, než se narodí. Mexičanům se v USA rodí více dětí jak bílým, ale hlavně, téměř 1 milion barevných se ročně do USA přistěhuje. Složením obyvatelstva tak budou USA kolem roku 2050 silně připomínat třeba Brazílii nebo Argentinu. A to pro ně bude mít řadu negativních důsledků.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se