V zásobnících plynu bylo na konci března nejméně plynu za poslední desetiletí
V zásobnicích pro Česko bylo na konci letošního března nejméně zemního plynu za poslední dekádu. Na dnešním setkání s novináři to řekl předseda rady Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Vladimír Outrata. Důvodem podle něj byla především dlouhá zima, která skončila teprve před několika dny. Bezpečnost a stabilita dodávek ohrožena nebyla, uvedl.
Z dat organizace Gas Infrastructure Europe (GIE), sdružující evropské provozovatele plynárenských infrastruktur podle Outraty vyplývá, že zásoby největšího tuzemského provozovatele – společnosti innogy Gas Storage byly ke konci minulého měsíce nejmenší minimálně v rámci tohoto desetiletí.
Firma měla zásobníky naplněny ani ne z desetiny, dodal.
„Není to ještě úplně kritické, ale v podstatě jsme dosáhli téměř nuly na konci zimy,“ podotkl Outrata.
Na kolik dalších dní by plyn v zásobnících vydržel, by podle něj záleželo na spotřebě.
„Kdyby bylo potřeba ještě dodávat zhruba deset milionů metrů krychlových denně, tak je to 20 dní, kdyby bylo potřeba dodávat 20 milionů metrů krychlových denně, tak je to deset dní,“ uvedl.
Během velice extrémního zimního dne činí podle něj celková tuzemská spotřeba plynu přes 50 milionů metrů krychlových za den, v „běžný“ zimní den pak 30 až 40 milionů metrů krychlových za den.
Skupina innogy provozuje v Česku podzemní zásobníky plynu o celkové kapacitě 2,7 miliardy metrů krychlových.
„Zásoby zemního plynu pokryly i nečekaně mrazivé období v březnu letošního roku, kdy byla jeho spotřeba v Česku mimořádně vysoká. Na řadě míst klesala nejnižší venkovní teplota na minus 15 až minus 20 stupňů Celsia. Od 1. dubna už společnost innogy Gas Storage opět vtláčí nové objemy zemního plynu do zásobníků na území ČR,“ řekl dnes ČTK mluvčí firmy Martin Chalupský.
Cílem podle něj je, aby na pokrytí další topné sezony byly opět připraveny tři miliardy metrů krychlových plynu.
Zásobníky plynu provozuje v ČR také společnost MND, jejich celková skladovací kapacita činí až 280 milionů metrů krychlových. Zásobníky obou firem by měly stačit na pokrytí minimálně třetiny běžné roční spotřeby celé republiky.
Celková tuzemská spotřeba plynu podle dat ERÚ loni stoupla o 3,3 procenta na 8,53 miliardy metrů krychlových. Zásobníky se zaplňují zpravidla vždy před zimou, nejméně jsou zaplněny na jaře.
Mohlo by vás zajímat:
Výše uvedené informace jsou velmi znepokojující. Vždyť letošní zima (porovnávám topné období září - březen) je zatím klimaticky na úrovni 97,5 % dlouhodobého plynárenského normálu let 1971 až 2000 a v novinách se píše, že zásobníky jedou na doraz?! Vymlouvat se na studený březen, když leden byl zase rekordně teplý, je taky pěkné zavádějící. Jinak za letošní první 3 měsíce (leden až březen) je to vůči dlouhodobému normálu 100,1 %. Takže plynaře položila na lopatky 1 desetina procenta navíc?! Jak jsme mohli přežít zimu 2010/2011, která byla o celé 1 % chladnější než dlouhodobý normál. O opravdu studených zimách v minulém století ani nemluvím. Sdělovat veřejnosti, že při 10 milionech kubíků denně vydržíme s plynem 20 dní je informace nulové hodnoty. Chybí mi tam zásadní sdělení, při jaké průměrné denní teplotě je takový odběr. Jasné sdělení je: Plynaři zaspali a díky bohu byla letošní zima zase teplejší. Až jednou přijde pořádná zima to se budeme divit...
Je to celkem jasný signál, že je třeba investovat do dalších zásobníků na VLASTNÍM území a jejich kapacitu i např. kvůli rostoucímu segmentu CNG vozidel např. zdvojnásobit do 10let + se pokusit opět postátnit infrastrukturu (odkoupit od Innogy), protože jde o ziskové strategické odvětví. Nejde o zase tak složitá zařízení a brownfieldů či vytěžených uhelných dolů je u nás bohužel dost.
CNG auta jsou pitomost a podobná chyba jako bylo DVBT1, respektive model zaváděný zvolený u nás, měli bychom spíš podpořit rovnou čisté EV, pak bude tak nějak jedno jestli pálíte v PPE plyn, nebo benzín, budete asi tak na polovině spotřeby proti použití v autech, autobusech...
Nemyslím, že jsou pitomost. Když se omezím jen na osobní individuální dopravu, jde o lepší verzi naftových korábů silnic. Tyhle auta si kupují lidé s vysokým nájezdem a častými jízdami ( obchodní zástupci, taxikáři). Nízkoemisní doprava spočívající jenom na elektromobilech je sázka téměř všeho na jednu kartu.
Není to nic světoborného: LPG na starší vozy, aby nebyly šrotovány zbytečně brzy(zužitkovat šedou energii do nich již vloženou) , CNG na dálkové jízdy a velké nájezdy, elektroauta do měst na krátké jízdy (kolik rodin má již dvě auta doma a kolik jen jedno?). Časem mohou s lepšími bateriemi plně nahradit CNG, ale ne hned.
V clanku je hlavne rec o temer vycerpanych (pod 10%) zasobnicich plynu innogy Gas Storage, tj. nejde o celkovou vycerpanost vsech zasobniku plynu v CR. Take je mozne, ze je vsichni na zacatku sezony plne nenaplnili, po zkusenostech s min. 5 predchozimi zimami...a mezitim se cena plynu celkove lehce snizovala...
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se