14. říjen 2015
Jsou americké ropné společnosti připraveny na energetický přechod?

Nízké ceny ropy, zemního plynu a rozhodnutí Trumpovy administrativy odstoupit od Pařížské dohody mohlo někoho vést k domněnce, že průmysl fosilních paliv je ve Spojených státech nedotknutelný. Dle analýzy od BCG (The Boston Consulting Group) snižování emisí na straně výroby elektrické energie a trendy v dopravě by mohly změnit podmínky pro těžařské společnosti na americkém trhu.
Během následujících dvou desetiletí by změny v americké energetice a dopravě mohly způsobit pokles poptávky po ropných produktech. Naopak nárůst poptávky po zemním plynu je očekávaný. Za hlavní aktéry v této změně jsou považovány: státní iniciativy v oblasti čisté energie, technické pokroky a globální trendy v oblasti energetické účinnosti.
Současný ropný průmysl Spojených států amerických
USA je v současné době na třetím místě v produkci ropy za Ruskem a Saudskou Arábií. Produkce surové ropy byla od listopadu 2018 přes 10 milionů barelů za den (bpd). EIA předpovídá, že průměrná produkce surové ropy bude v roce 2018 10,7 milionů bpd a v roce 2019 11,3 milionů bpd. V roce 2017 bylo v USA přes 900 tisíc aktivních ropných a plynných vrtů a ropný průmysl vytvářel více než 2,5 milionu pracovních míst. Náklady na produkci ropy byly v průměru 23 dolarů za barel v případě nekonvenční ropy a 20 dolarů za barel v případě ropy konvenční. (Pro srovnání: v Saudské Arábií jsou náklady na produkci barelu ropy 9 dolarů a v zemích jako Irán a Irák je to kolem 10 dolarů).
V roce 2016 byla průměrná spotřeba v USA 19,69 milionů barelů ropných produktů denně. V roce 2014 zajišťovalo pohyb surové ropy, ropných produktů a LNG (zkapalněný zemní plyn) přes 320 tisíc kilometrů potrubí.

Jak budoucnost automobilového průmyslu ovlivní rafinerie
Benzín tvoří z 60 % produkci rafinerií a exporty tohoto paliva rostou. BCG ale odhaduje, že by mohlo dojít až k 35% poklesu poptávky po benzínu v případě úspornějších spalovacích motorů a růstu elektromobilů. CAFE (Corporate Average Fuel Economy) standardy určující spotřebu paliva amerických automobilů se zpřísňují. Je to hlavně díky pronikání na mezinárodní trhy (přísnější požadavky na spotřebu paliva) a technickým pokrokům spalovacích motorů. Od roku 1990 až do 2010 zůstaly limity na spotřebu paliva v USA stejné, 27,5 mílí na galon. V přepočtu je to spotřeba 10,3 litrů na 100 kilometrů. Mezi roky 2012-2016, při implementaci fáze I, NHTSA (úřad pro bezpečnost silničního provozu) nastavil spotřebu automobilů vyrobených v roce 2016 na 24,1 mílí na galon, tedy 8,3 litrů na 100 kilometrů.
Výrobci automobilů v USA čelí slabému růstu na domácím trhu. V roce 2017 bylo v USA prodáno 17,1 milionů vozidel, tedy malý pokles od roku 2016, ve kterém prodej vozidel byl 17,4 milionů. Američtí automobiloví výrobci se tedy snaží cílit na zahraniční trhy. Jedním z příkladů je Čína, která má příslib velkého nárůstu prodeje automobilů, ale má oproti USA přísnější požadavky na spotřebu paliva vozidel. Prodej nových automobilů v Číně v následujících letech je odhadován na 25 až 35 milionů vozidel za rok. Odhad prodeje vozidel v následujících letech v USA zůstává na současných hodnotách, tedy mezi 16-17 miliony vozidel.
Nárůst elektromobilů
Nárůst elektromobilů by mohl být dramatický během následujícího desetiletí a značně tak snížit poptávku po automobilech se spalovacím motorem a tedy po ropných produktech. Je odhadováno, že země jako Francie a Spojené království přestanou prodávat automobily se spalovacími motory v roce 2040. Čína zvažuje také zákaz prodeje spalovacích motorů.
Cena lithium-ion baterií, reprezentující okolo třetiny ceny elektromobilu, během několika posledních let klesla. Větší energetická hustota baterií umožní cestovat na delší vzdálenosti. Výdaje na nabíjecí infrastrukturu činily v roce 2016 okolo 6 miliard dolarů.
Elektromobily mohou zůstat jen městským fenoménem, pokud nedojde ke zvýšení jejich dojezdu a rozšíření dobíjecích stanic. Americká města představují 81 % populace a 67 % ujetých kilometrů americkými řidiči.
BCG odhaduje, že více jak 20 % nově zaregistrovaných vozidel by mohlo být elektrických kolem roku 2030. Očekávaný pokles spalovacích motorů je 10 % až 15 % kolem roku 2025, a 30 % až 35 % kolem roku 2035. Poptávka po ropných produktech, kde není žádná nízkouhlíková náhražka (letecké palivo, lodní palivo, a ostatní ropné produkty) sice zpomalí pokles poptávky, ale nebude to tak značné.
V roce 2017 byla spotřeba leteckého paliva amerických aerolinek 17,3 miliard galonů (cca 65 miliard litrů). Je to nepatrný nárůst z předchozího roku, kdy spotřeba leteckého paliva byla 17,04 miliard galonů. Odhad BCG je, že poptávka po leteckém a námořním palivu by mohla růst meziročně o 1,5 %. To by odpovídalo nárůstu o 30-35 % do roku 2035. Nárůst petrochemického průmyslu je odhadován na 2-3 % ročně, což by vyústilo v nárůst poptávky o 60 – 65 % mezi 2015 a 2035.

Zemní plyn bude pohánět energetický sektor
BCG očekává, že poptávka po zemním plynu se zvýší a na trhu zastoupí i část výroby elektrické energie z uhlí. I když několik politických iniciativ pravděpodobně poskytne podporu uhelnému průmyslu, zemní plyn obstojí v konkurenčním prostředí lépe než uhlí. Provoz současných uhelných elektráren stojí více než provoz paroplynových elektráren a elektrická energie vyrobená z uhlí je až o třetinu dražší oproti zemnímu plynu.
V roce 2017 bylo vyrobeno pomocí paroplynových elektráren 31,7 % elektřiny a uhlí přispívalo 30 %.
Obnovitelné zdroje zvýší podíl na trhu na úkor uhlí a zemního plynu
Obnovitelné zdroje zastoupí uhlí a zemní plyn na trhu s elektrickou energií, a to zejména „peakových“ elektráren sloužících k vyhlazení výkyvů v poptávce. V roce 2016 byla výroba elektrické energie z obnovitelných zdrojů 15 %, v roce 2017 to bylo 17,1 %. Podle BCG náklady na instalaci solárních a větrných elektráren by mohly klesnout o 20 % v následujícím desetiletí. Tento pokles by učinil výrobu elektrické energie ve slunečných regionech z obnovitelných zdrojů bez dotací levnější než ze zemního plynu. Nicméně intermitentnost obnovitelných zdrojů vyžaduje ostatní zdroje na výrobu elektrické energie k pokrytí základního odběru z elektrické sítě.
Celkově je tedy dle BCG předpokladem, že poptávka po zemním plynu by mohla vzrůst z 5 % na 10 % do roku 2035. Pokud by obnovitelné zdroje chtěly efektivně konkurovat plynu, musela by zařízení na uchování elektrické energie stát pětinu až desetinu dnešní ceny.
Cesta, kterou mají ropné a plynárenské společnosti před sebou
Některé ropné a plynárenské společnosti budou schopny adaptovat svoje rafinérie na zvýšení produkce leteckého paliva a petrochemických produktů. Ale dodatečné vybavení rafinerií nese značné náklady a bude potřeba před tímto krokem zanalyzovat potřeby trhu.
Růst podílu elektrických a úsporných vozidel může vést v některých amerických státech k uzavření benzínových stanic. Výsledkem může být zvýšení rivality mezi ropnými společnostmi.
Některé společnosti se smíří se změnami v energetickém odvětví a využijí je. Příkladem je francouzská společnost Total S.A., která investuje do fotovoltaik a baterií. Norská Statoil investuje do rozvoje offshore větrných elektráren, zachycování uhlíku a uložišť energie. Společnost Shell investuje také do offshore větrných farem a zajímá se o další obnovitelné zdroje. Ovšem investice do obnovitelných částí energetického průmyslu je spíše výjimkou, a u většiny ropných a plynárenských společností jsou tyto výdaje méně než 5 % z celkových výdajů.
Americké ropné společnosti si nemůžou dovolit ignorovat výše uvedené změny, které by mohly významně změnit jejich podnikání v následujících desetiletích. Na druhé straně USA může být se svými diskrétními regionálními trhy, různými regulacemi a bezkonkurenční schopností inovace testem pro firmy, které čelí stejným problémům jinde.
Mohlo by vás zajímat
13. únor 2016
18. duben 2016
11. červen 2016
28. prosinec 2024
8. leden 2025
8. duben 2025
9. říjen 2025
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.