
Stát půjčí rafineriím Orlen Unipetrol až 330.000 tun ropy, tedy na měsíc provozu
Stát v případě dlouhodobějšího omezení dodávek z ruského ropovodu Družba půjčí rafinérské společnosti Orlen Unipetrol až 330.000 tun ropy z nouzových zásob, což vystačí na více než měsíc provozu rafinerií. Půjčka, která tvoří třetinu státních zásob, má zajistit dostatek ropy na českém trhu. Rozhodla o tom dnes vláda, řekl novinářům šéf Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr. Nedostatek ropy pro tuzemský trh tak podle něj nehrozí.
Ropa přestala téct ropovodem Družba do ČR v úterý ráno. Dodávky západní cestou pokračují přes ropovody IKL a TAL. Důvod, proč byly dodávky ropy zastaveny, šéf SSHR nekomentoval. Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) v úterý v České televizi (ČT) řekl, že za zastavením dodávek do Česka stojí neuskutečněné platby mezi společností Orlen Unipetrol a ruskými dodavateli. Platby se zastavily kvůli problémům vyplývajícím z posledního balíčku sankcí, které na Rusko uvalily Spojené státy, napsala dnes agentura Reuters s odvoláním na své dva zdroje.
„Jedná se o standardní zápůjčku, která zajistí stabilní zásobování českého trhu s pohonnými hmotami. Pokud by nedošlo k obnovení dodávek z Družby, přejdeme na dodávky z ropovodu TAL, který je již technicky připravený. České domácnosti a firmy se tedy nemusí obávat toho, že by na ně měla mít situace nějaký vliv,“ řekl ministr Vlček.
Rafinerie mohou podle Švagra čerpat půjčku prakticky okamžitě, Orlen Unipetrol zřejmě bude nejprve používat ještě vlastní zásoby. Smlouva o půjčce by měla být podepsána do konce týdne. V případě, že rafinerie opravdu půjčku využijí, firma posléze vrátí už ropu neruského typu, kterou v současnosti používá kralupská rafinerie. Rafinerie budou půjčenou ropu ze zásob čerpat postupně až do konce června, vrátit by ji měly následně do konce srpna, uvedlo ministerstvo průmyslu.
„V praxi to znamená, že český trh bude i nadále plynule zásobován pohonnými hmotami a dalšími petrochemickými produkty, takže není žádný důvod k nějakému spekulativnímu zvyšování cen pohonných hmot,“ zdůraznil Švagr.
Správa je podle něj připravena v případě, že by půjčka nestačila, diskutovat i o uvolnění dalších zásob. Po první půjčce totiž stále zůstane ve skladech SSHR ropa na zhruba 60 dní provozu.
Orlen Unipetrol zároveň podle Švagra už podniká kroky k zajištění alternativních druhů ropy, které by do Česka mohly přitéct ropovodem IKL a na něho navázaným rozšířeným ropovodem TAL z Itálie.
Ropu z Družby dosud zpracovává rafinerie v Litvínově. Orlen Unipetrol v minulých měsících avizoval, že provedl úpravy technologií a rafinerie v Litvínově je technicky připravená na jiné ropné směsi. Kralupská rafinerie ruskou ropu nevyužívá už delší dobu.
Dodávky ropy z ruského ropovodu Družba byly několik dní přerušeny i loni v prosinci. Vláda i tehdy preventivně rozhodla půjčit společnosti Orlen Unipetrol ropu z nouzových zásob pro pokrytí dodávek ropy v případě dlouhodobějšího výpadku. Po obnovení dodávek z Družby nakonec nebylo nutné nouzových zásob využít.
Dosud ropa tekla do Česka ze dvou hlavních zdrojů. Jedním z nich je ropovod Družba, kterým proudí ropa z Ruska. Jeho podíl na dodávkách loni činil 42 procent. Další část ropy přitéká z německého ropovodu IKL, který navazuje na italský ropovod TAL.
Stát do budoucna počítá s navýšením dodávek z ropovodu TAL. Státní provozovatel ropovodů Mero v závěru loňského roku dokončil technické práce na jeho rozšíření, v úterý dokončil jeho testování. Podle Vlčka by mohl být plně zprovozněn v řádu týdnů. Projekt přibližně za 1,6 miliardy korun má podle dosavadních plánů zhruba od poloviny letošního roku zajistit zvýšení kapacity pro Česko o čtyři miliony tun ropy ročně, do země tak bude možné ropovodem dodat až osm milionů tun za rok. Česko by se tudíž mohlo podle vlády zcela odstřihnout od ruské ropy.
Ropovod TAL začíná v Terstu, kam se ropa dováží z více zemí a kontinentů. Největší podíl tvoří dodávky z oblastí okolo Kaspického a Černého moře, USA a Afriky.
Mohlo by vás zajímat:
Než se benzín nebo nafta dostane do nádrže, tak potřebujete na každý litr asi 2,5-3 kWh. Z toho je asi 2,5 kWh teplo a asi 0.4 kWh elektrické energie. Auto má přitom vlastní účinnost asi jen 25% (reálně, ne papírově, kde je uvedená max. účinnost při nějakých optimálních otáčkách, tlaku a teplotě). Když si vezmeme, že energetická hustota je asi 10kWh/l a my z toho využijeme jen asi 2,5kWh, tj. stejnou energii, kterou spotřebujeme ještě ke všemu na výrobu (1,5kWh těžba, doprava + 1kWh rafinace + asi 0,4kWh elektrická energie v rafinerii), tak mi řekněte, kde je nějaká výhoda oproti velkým a těžkým baterkám, které mají vysokou účinnost při nabíjení i vybíjení ve spojení s vysoce účinným elektromotorem, když všechnu energii, kterou vytěžíme, vlastně zase zmaříme. Proto je potřeba fosilní paliva tolik dotovat, protože musíme těžit mnohem víc, než je potřeba, abychom měli energii na výrobu paliv. Fosilní paliva jsou ekonomický i energetický nesmysl.
Nesmysl jsou ta vaše hausnumera která vůbec neodpovídají skutečnosti.
Na těžbu, výrobu a dopravu 10kWh energie v benzinu (cca 1 litr) je potřeba 1,3-1,7kWh energie.
Zdroj: GM Study: Well-to-Wheel Energy Use and Greenhouse Gas Emissions of Advanced Fuel/Vehicle Systems - North American Analysis
Ať vezmu čísla od fn či PHH tak je zřejmé, že elektřina se transportuje s nejmenšími ztrátami, když je to na rozumné vzdálenosti a že elektromobily pak využijí každou kWh nejúčinněji na pohon vozidla. No a baterii má každé auto již přes 100 let (jen z dětství pamatuji, jak táta někdy nahazoval svoji T 57 klikou, když už baterka byla slabá) a baterie jsou bezvadně recyklovatelné, je to již vyzkoušeno v dlouholeté praxi.
No a elektřinu si skoro každý už může nebo bude moci vyrobit PŘÍMO, bez výroby páry či spalování fosilu, z fotovoltaiky na své střeše nebo ve svém okolí.
Vždyť je to tak technicky jasné a vyřešené, teď jde jen o to pokračovat v neustálém zlevňování ceny.
Ropa za pár desítek let (tak za 40-50 let) už bude jen minoritní zdroj pro dopravu.
PHH má pravdu ve své poslední větě. Ale náhrada chce čas, 30 letý závazný (zatím) plán EU (klimatický zákon) je ten nejhorší a zdaleka nejdražší způsob realizace energetického přechodu.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se