Domů
Rozhovory
Co čekat od cen elektřiny a plynu v roce 2025? Pohled společnosti E.ON Energie
Zdroj: E.ON Energie
Zdroj: E.ON Energie

Co čekat od cen elektřiny a plynu v roce 2025? Pohled společnosti E.ON Energie

Od krachu Bohemia Energy, jednoho z největších dodavatelů energií, uplynuly tři roky. Pro statisíce zákazníků, kteří si tehdy zvolili tříleté fixace cen, nyní nastává klíčový moment rozhodování. Současně už uběhla delší doba od energetické krize z roku 2021, ale trh stále nese její dozvuky. K tomu se přidává rostoucí tlak na regulovanou složku ceny elektřiny kvůli potřebným investicím do infrastruktury, která ovlivňuje náklady domácností i firem.

Jaký bude vývoj trhu s energiemi v roce 2025 a co přinese zákazníkům? Na to jsme se ptali hned několika dodavatelů energii, jejich odpovědi bychom vám rádi představily v následující sérii rozhovorů.

Druhý rozhovor nám poskytl pan Lukáš Paur, manažer prodeje energií ve společnosti E.ON Energie. 

Jaké faktory podle vás budou mít největší vliv na cenu elektřiny a plynu v roce 2025?

Na cenu elektrické energie v nadcházejícím roce budou mít největší vliv geopolitická situace a probíhající konflikty. Co se týče regulace, tak také může být částečným driverem a to hlavně pro nákupy na delší období, kdy se bavíme o letech 2026-2027. To mohou cenu elektřiny ovlivňovat nové emisní povolenky.

Jak vidíte dlouhodobý vývoj cen elektřiny a plynu? Očekáváte návrat k předkrizovým úrovním, nebo naopak trvalé změny ve struktuře cen?

Jedná se o těžkou otázku, protože ceny lze jen velmi obtížně predikovat. Očekáváme však spíše stabilizaci cen než nějaký jejich dlouhodobý pokles. Na předkrizové ceny se ale pravděpodobně nedostaneme.

Doporučili byste zákazníkům v současné době fixaci ceny energií?

Určitě ano. Zákazníků fixaci určitě doporučujeme a ideálním horizontem, na který si mohou ceny fixovat, je podle našeho názoru aktuálně dvouletá fixace cen.

Jakým způsobem zajišťujete dostatečné dodávky plynu a elektřiny, můžete nám přiblížit váš nákupní proces?

Nákupní strategie je obchodní tajemství každého obchodníka, takže prozrazovat ji samozřejmě nebudeme. V E.ONu se ale obecně snažíme nakupovat zodpovědně v delších časových horizontech, abychom zákazníky ochránili před nenadálými výkyvy cen, což jsme v posledních letech prokázali a dokazujeme to i nadále.

Čím se odlišujete od ostatních dodavatelů na trhu? Nabízíte zákazníkům nějaké extra benefity, které by mohly zvýšit jejich spokojenost nebo jim přinést úspory?

Zaměřujeme se na produkty s přidanou hodnotou pro zákazníky jako servis kotlů a čerpadel. Jedná se o produkty, které jsou ze strany našich zákazníků oceňované a v letošním roce chystáme jejich další rozšíření. Kromě dodávky komodity, kdy dbáme na férové ceny pro klienty, umíme našim zákazníkům nabídnout i kvalitní technické řešení jako fotovoltaiky, čerpadla a plynové kotle.

Máte konkrétní doporučení pro zákazníky, jak si zajistit lepší cenu energií?

Nejlevnější elektřina je vždy ta, která se nespotřebuje, takže na prvním místě je vždy optimalizace spotřeby a změna chování. To může výrazně pomoci. Pokud zákazník neví, jak na to, spoustu rad najde na E.ON Rádci. Je to projekt, který na webu sdružuje rady od odborníků, jak co nejefektivněji šetřit energie. Co se týče samotné ceny, tak by si zákazníci měli hlídat konce fixací a případně před koncem smlouvy kontaktovat svého dodavatele o novou nabídku.

Jakým způsobem se připravujete na možné budoucí energetické krize nebo výkyvy v dodávkách? Jaké máte plány a strategie pro zajištění stability a bezpečnosti dodávek v případě neočekávaných událostí?

Snažíme se nakupovat v dlouhodobých horizontech, abychom eliminovali cenové výkyvy, nicméně samotnou dostupnost komodit a dodávek nedokážeme úplně ovlivnit.

Jak se vaše společnost připravuje na možnou digitalizaci energetiky, například implementaci chytrých měřičů nebo zapojení do chytrých sítí (smart grids)?

Připravujeme se na nové energetické výzvy z pohledu flexibility a sdílení, tak abychom zákazníkům mohli nabídnout produkty, které jim pomůžou spořit energie. Aktuálně na to není trh připraven, ale v dalších letech očekáváme růst poptávky ze stran zákazníků po těchto produktech. V letošním roce jsme například hned zavedli novou službu, ve které pomáháme zájemcům se správou jejich sdílení.

Plánujete nabízet nové služby, jako je řízení spotřeby, nebo sdílení dat se zákazníky?

Ano, neustále se posouváme vpřed a vzhledem k tomu, jak se mění energetika, tak i my na to reagujeme vývojem nových produktů.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se