Domů
Rychlé zprávy
Německo zvažuje přehodnocení cílů rozvoje OZE. Studie zhodnotí budoucí spotřebu
Větrná elektrárna
Zdroj: Tom Corser / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0 (licence)

Německo zvažuje přehodnocení cílů rozvoje OZE. Studie zhodnotí budoucí spotřebu

Německé ministerstvo hospodářství nechalo vypracovat novou studii, která má přinést jasnější obraz o budoucím vývoji spotřeby elektřiny. Výsledky mohou ovlivnit ambiciózní plány země na rozvoj obnovitelných zdrojů energie a podporu výstavby plynových elektráren. Změna odhadů by zároveň mohla výrazně zasáhnout trh s elektřinou i cenové výhledy.

Ministerstvo hospodářství pod vedením Katheriny Reicheové zadalo vypracování nové studie, která má zhodnotit vývoj spotřeby elektřiny v Německu do roku 2030. Podle agentury Montel se očekává, že vláda by mohla na základě výsledků upravit své cíle pro rozvoj obnovitelných zdrojů energie i plynových elektráren.

Očekávaná spotřeba ve výši 750 TWh ročně do roku 2030, na které jsou dnes postaveny německé plány, by mohla být podle analytiků příliš optimistická. Spotřeba elektřiny v Německu dosáhla vrcholu v roce 2021 ve výši 569 TWh, ale od té doby klesá a letos se dle analytiků ICIS předpokládá na úrovni 510 TWh. Trend růstu spotřeby zůstává utlumený kvůli slabému ekonomickému růstu a pomalejšímu rozvoji tepelných čerpadel a elektromobility.

Vliv na ceny elektřiny

Revize prognóz spotřeby může mít podle analytika Huangluoluna Zhoua zásadní dopad i na futures trh a vývoj cen elektřiny. Ceny by se podle něj mohly držet v pásmu 30–40 EUR/MWh, pokud zůstane plánovaný objem instalací obnovitelných zdrojů zachován.

„Pokud se očekávání sníží, můžeme v dalších letech očekávat ještě více záporných cen,“ uvedl Zhou pro Montel.

Sebastian Braun z ICIS zároveň uvedl, že jejich výhled počítá s poklesem spotřeby na 580 TWh v roce 2030, ale zároveň s pokračujícím růstem podílu OZE. Tím vzniká tlak na ceny a motivace pro využití flexibility na straně spotřeby.

"Předpokládáme, že v příštím desetiletí budou ceny elektřiny nižší díky srovnatelně vyššímu rozvoji obnovitelných zdrojů v porovnání s růstem poptávky. Flexibilní poptávka po elektřině bude moci realizovat významné nákladové výhody," uvedl Braun.

Kritika odvětví větrné energetiky

Zástupci odvětví větrné energetiky ale před úpravou cílů varují. Podle Baerbel Heidebroekové z větrné asociace BWE je nutné počítat s růstem spotřeby, zejména kvůli digitalizaci, rozvoji datových center a průmyslové transformaci. Jedno datové centrum má totiž spotřebu odpovídající městu o 180 000 obyvatelích.

„Byla by to fatální chyba vysílat signál, že nepočítáme s růstem ekonomiky. Průmysl se na transformaci připravuje a počítá s tím, že bude potřebovat víc elektřiny,“ řekla Heidebroeková.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(42)
Karel Valenta
29. červenec 2025, 18:20

"Zástupci odvětví větrné energetiky ale před úpravou cílů varují."

Jó kapři si rybník sami nevypustí !

Jarda
30. červenec 2025, 07:22

@Karel Valenta 29. červenec 2025, 18:20

To přirovnání vám kulhá na obě nohy.

Zástupci odvětví větrné energetiky totiž nejsou ti, kdo určují pravidla.

Emil
30. červenec 2025, 07:35

Kapři taky nejsou ti, kdo určují pravidla...

Jarda
30. červenec 2025, 08:32

@Emil 30. červenec 2025, 07:35

Pak ovšem nerozhodují ani o vypouštění rybníka.

Emil
30. červenec 2025, 08:43

Bravurní postřeh.

Jarda
30. červenec 2025, 09:11

@Emil 30. červenec 2025, 08:43

Děkuji

Karel Valenta
30. červenec 2025, 12:22

„Byla by to fatální chyba vysílat signál, že nepočítáme s růstem ekonomiky."

Ale vysílají signály a s tím i u nás máme bohaté zkušenosti.

Karel Valenta
30. červenec 2025, 12:58

Jarda 30. červenec 2025, 07:22

"Zástupci odvětví větrné energetiky ale před úpravou cílů varují."

Jak je vidět, tak si správná pravidla umějí prolobovat.

Jarda
30. červenec 2025, 13:15

@Karel Valenta 30. červenec 2025, 12:58

Spousta skupin za něco lobuje, ale to nijak nesnižuje odpovědnost za pravidla ze zákonodárců.

Tedy podle mého názoru zde neplatí vaše rčení.

---

To platí např. pro zákonodárce, kteří si rozhodují o vlastních platech.

Karel Valenta
30. červenec 2025, 13:26

Podle toho, jak vypadá německá energetika, tak jsou v lobingu velmi úspěšní.

Jiří Novotný
29. červenec 2025, 20:04

Ano nejhorší je , když stát mění pravidla prostě nemůžete mít firmu a najednou několik let být bez zakázek. Německo potřebuje intenzivně stavět VTE zejména na moři kvůli zimní výrobě , když postaví VTE více bude to jen dobře , protože fouká více v zimě a to se elektřina vždycky uplatní. I když tepelná čerpadla nerostou tak rychle jak by bylo třeba, pořád jich přibydou miliony kusů každý rok a kromě jádra je VTE jediný bezemisní zdroj energie , který je dokáže v zimě pohánět.

Jind5ich Weiss
30. červenec 2025, 09:11

Němci dlouhodobě přestřelují výhledy spotřeby, což deformuje výhledy přiměřenosti dodávky a cen v celém regionu.

Milan Vaněček
30. červenec 2025, 10:54

To samé (přestřelování výhledů spotřeby) se děje i v ČR, u nás ale data centra i AI nebude hrát ve spotřebě (naší drahé) elektřiny významnější roli.

Jiří Švarc
30. červenec 2025, 10:47

Výhled počítá s poklesem spotřeby na 580 TWh v roce 2030 z letošních 510 TWh?

Milan Vaněček
30. červenec 2025, 10:56

počítá s poklesem na 580 TWh místo dřívějšího plánu 750 TWh v roce 2030

Slavomil Vinkler
30. červenec 2025, 10:56

" Zástupci odvětví větrné energetiky ale před úpravou cílů varují. Podle Baerbel Heidebroekové z větrné asociace BWE je nutné počítat s růstem spotřeby, zejména kvůli digitalizaci, rozvoji datových center"

Datová centra budou nadšená, že mají eletriku když fouká.

" Flexibilní poptávka po elektřině bude moci realizovat významné nákladové výhody,"

Ano spořebovávat jen když fouká. No proto jsou už mnohé provozy ve stěhování jinam.

Milan Vaněček
30. červenec 2025, 11:10

Všechna datová centra potřebují ohromné jištění pomocí bateriíí, ať již je vlastní zdroj výroby elektřiny jakýkoliv (všechny jsou a priory nespolehlivé, některé méně, některé mnohem více).

Uvidíte že v těchto 5 letech (2026-30) Němci budou posilovat bateriová úložiště (systém: samotné baterie z Číny či Koreje, ale kontejnerové systémy včetně veškerého software z Německa (i my bychom mohli přispět...).

Martin Svarovsky
30. červenec 2025, 12:14

To co pisete snad ani nema cenu komentovat. Radeji se venujte necemu cemu rozumite. Nemate pravdu. Vetsina datovych center ma baterie na pokryti doby nez nabehne diesel. Rozhodne ne na beh na delsi dobu. Stejne tak to maji nemocnice a jina kriticka infra (vcetne napr nekterych zakladnovych stanic mobilnich siti atd atd...

Datova centra maji vzdy minimalne dva privody napajeni a pocita se s tim, ze je spolehlive. Tedy pro mimoradne situace napr jako byla nedavno v CR. Rozhodne ne proto, ze by preklenovala bezvetri ;-)

richie
30. červenec 2025, 12:41

Milan Vaněček 30. červenec 2025, 11:10

ano, odhaľujeme ďalšie medzery okrem fyziky, ekonómie či energetiky ..

"..Všechna datová centra potřebují ohromné jištění pomocí bateriíí, ať již je vlastní zdroj výroby elektřiny jakýkoliv (všechny jsou a priory nespolehlivé, některé méně, některé mnohem více)..."

samozrejme, akosi vám uniká základná úloha batérií v dátových centrách – a síce nie ako náhrada hlavného napájania, ale ako preklenovacia záloha na pár minút, kým nabehnú dieselagregáty, alebo (v prípade veľkého průseru) sa stihne systém bezpečne premigrovať a vypnúť. Inými slovami: tie batérie sú airbag, nie motor. (väčšinou dúfate, že to nebudete musieť použiť)

"..Uvidíte že v těchto 5 letech (2026-30) Němci budou posilovat bateriová úložiště (systém: samotné baterie z Číny či Koreje, ale kontejnerové systémy včetně veškerého software z Německa ..".

To určite. Nemecko teraz všetkých presvedči, že najbližšie roky si rezervuje všetku dostupnú kapacitu výroby bateriek (vhodných pre BESS, nie notebooky, mobily, EV ci inú aplikáciu), aby do 2030 postavil dostatočný počet BESS aspoň na preklenutie krátkej Dunkelflaute .. a vyčlení na to niekoľkoročný celonárodný rozpočet ..

Milan Vaněček
30. červenec 2025, 13:38

Proč by Němci měli překlenout týden dunkelflaute bateriemi? Aby Vám udělali drahou radost? Místo toho si na ten týden koupí drahou elektřinu z jádra (toho nového) nebo si si zapnou plynové elektrárny. Ty plynové turbiny si pro sebe zhotoví přednostně.

Jestli nevíte, tak jediný rychlý způsob získání nové elektřiny pro datová centra v Německu je výstavba nových plynových elektráren a OZE a baterií.

Emil
30. červenec 2025, 13:56

Vaněčku, jaderné elektrárny neprodávají elektřinu na týden, když se někomu zrovna přestane točit větrník, mají ji dávno předtím prodanou dlouho dopředu, typicky na celé roky.

richie
30. červenec 2025, 15:19

Ad Milan Vaněček 30. červenec 2025, 13:38

ehm obávam sa, že si trochu "prehazujeme bránky" na ihrisku.

- Hovoril som o „krátkej“ Dunkelflaute (2–3 dni), nie o týždni – takže ak už chcete karikovať, prosím aspoň v správnom rozsahu.

- Vy ste sám tvrdil, že „Němci budou posilovat bateriová úložiště“, teda implicitne na vyrovnávanie dodávok z OZE – nie na back-up ako v dátových centrách. Tak si, prosím, nepleťme aplikácie batérií.

A čo sa týka „drahého“ jadra: z pohľadu celkových systémových nákladov bude lacnejšie než špičkové plynové elektrárne. O porovnaní so systémom „OZE + dotácie + batérie + redispečing + plynová záloha“ ani nehovoriac.

A ešte tá predstava, že si Nemci „prednostne“ postavia plynové turbíny, je milá – akurát Siemens Energy má backlog na roky dopredu, pričom väčšina novej kapacity ide do krajín, ktoré neodstavili jadro a zároveň nestihli prebudovať sieť na OZE.

A mimochodom – plynové elektrárne ako „záloha pre dátové centrá“? To je presne ten typ argumentu, ktorým sme začínali: zámena priemyselnej reality za PowerPointové slogany.

richie
30. červenec 2025, 13:06

a ešte dovetok k baterkám z Činy (ktoré tu rad ospevujete, aké úžasne lacné systémy inštalovali) - Nemecko si nemôže dovoliť stavať strategické úložiská z „bazárových“ batérií ako pri niektorých čínskych projektoch - teda maskovaných dotácií cez štátom riadené projekty/"aukcie" cielené na vyprázdnenie nepredajných zvyškov zo skladov (grade 2, bez certifikátov, či dokonca repasovaných - každopádne neuplatniteľných na trhu). Takéto batérie:

- nemajú garantovanú životnosť ani stabilitu výkonu,

- nevyhovujú európskym bezpečnostným normám (napr. v oblasti požiarnej ochrany či dispečerskej riaditeľnosti),

- a ich použitie by regulačne neprešlo cez Bundesnetzagentur ani cez Brusel – nieto ešte cez poisťovne či prevádzkovateľov sústavy.

Milan Vaněček
30. červenec 2025, 11:00

Němci si jedou energetiku podle svého plánu, s nadějí, že už v 2030 budou mít levnou silovou elektřinu (z OZE) za, cituji: "... zásadní dopad i na futures trh a vývoj cen elektřiny. Ceny by se podle něj mohly držet v pásmu 30–40 EUR/MWh"

Jaký to bude mít dopad (tedy, když se to Němcům podaří) na "rentabilitu" naší nové JE s CfD .... si asi dovedete představit.

Karel Valenta
30. červenec 2025, 12:51

"Emil Novák 3.1.2025 14:09 Reaguje na Jiří Svoboda

Za první tři čtvrtletí loňského roku dělaly v Německu jen platby ze státního rozpočtu na provozní podporu OZE 14,8 miliardy €, takže vzhledem k množství jimi vyrobené elektřiny šlo o průměrnou dotaci 73 €/MWh navíc k průměrné tržní ceně 72 €/MWh."

Recykluji příspěvek pana Nováka, který mi sundal růžové brýle při pohledu na ekonomiku OZE.

Milan Vaněček
30. červenec 2025, 13:49

Pane Valento, u nás je to ještě horší, německá čísla musíte dělit zhruba 8. Takže z 14,8 necelé dvě miliardy Eur dotace (prý, Emil Novák) to je 50 miliard CZK a zhruba tolik jde u nás taky do veškeré podpory OZE (viz starý tunel solární a další podpory) a navíc podobné částky půjdou i do nového tunelu "jaderné CfD", a to po dalších 40 let, to už Němci dávno svoje staré dotace do OZE ukončí.

Ano, vyhozené peníze, v Německu (ale Němci si to přáli) a hlavně v mnohem chudší ČR (zde si to lidé nepřáli), ale nám to nestačí, tunely musí pokračovat.

Racionalita pozvolného technického pokroku, který vždy zvítězil, zmizela....

A k tomu iracionalita "poručíme větru, slunci a dešti", přírodo, jsi proti nám táákhle malinká...

Emil
30. červenec 2025, 14:01

Podobné částky půjdou i do nového tunelu "jaderné CfD" je Vaněčkův výmysl, nic víc, na rozdíl od těch reálných a doložitelných desítek miliard Eur, které Němci nad rámec tržní ceny obnovitelným zdrojům skutečně platí.

Navíc si Vaněček nevšiml, že 14,8 miliardy je pouze za tři čtvrtletí, celková částka je kolem 20 miliard € za rok, což se ani po vydělení osmi těm 35,144 miliardám Kč zaplaceným za rok 2024 v ČR neblíží, je to ve skutečnosti téměř dvojnásobek.

Milan Vaněček
30. červenec 2025, 16:20

Emil si ale nevšiml, že Němcům ty dotované OZE dodávají zhruba 50% elektřiny a nám zhruba 5%.

OBROVSKÝ ROZDÍL.

U nás to lidé nechtěli, v Německu chtěli. U nás za to se skoro nic nevyrobilo, v Německu již zhruba polovina výroby elektřiny.

V Německu CfD tunel na 30-40 let nechystají, u nás ano.

Emil
30. červenec 2025, 16:50

1) To si ani Emil všimnout nemohl, když to u nás není "zhruba 5%" ale 12 % čisté spotřeby elektřiny.

2) Dotovat polovinu vyrobené elektřiny tedy není zrovna věc k chlubení, ale Vaněček má evidentně jiná měřítka úspěchu...

3) V ČR se žádný "CfD tunel na 30-40 let" rovněž nechystá, lháři.

Milan Vaněček
30. červenec 2025, 19:57

Jediným měřítkem úspěchu či neůspěchu v našem regionu bude cena elektřiny v našem regionu v roce 2040. Zda bude odpovídat (v cenách 2022 či 2025) těm 30-40 EUR/MWh (jak už v letech 2016-7 byla, i nižší) nebo těm 90 Vašim slibovaným EUR/MWh.

Emil
30. červenec 2025, 20:17

Snít o 30-40 EUR/MWh sice můžete, ale s realitou to nemá vůbec nic společného.

Milan Vaněček
30. červenec 2025, 20:38

Realita je to co je nebo to co bylo. A ta cena tehdy taková skutečně byla, i když Emil bude tvrdit něco jiného

Emil
30. červenec 2025, 21:16

Ne, Vaněčku, rok 2040, o kterém jste psal, není, nebyl a ještě dlouho nebude.

Milan Vaněček
30. červenec 2025, 21:38

Co to říkáte Emile Nováku, samozřejmě rok 2040 bude až za 15 let. To víme všichni.

Já jsem uváděl realitu cen elektřiny na Lipské burze v době před kovidem, 2016-17...

skuečnou REALITU, která se skutečně obchodovala.

Emil
30. červenec 2025, 21:59

"Jediným měřítkem úspěchu či neůspěchu v našem regionu bude cena elektřiny v našem regionu v roce 2040" - vaše vlastní slova, Vaněčku.

richie
30. červenec 2025, 13:31

Milan Vaněček 30. červenec 2025, 11:00

ehm " ... "... zásadní dopad i na futures trh a vývoj cen elektřiny. Ceny by se podle něj mohly držet v pásmu 30–40 EUR/MWh"..

- 2024–2025 forward ceny (napr. EEX) pre Nemecko sa pohybujú okolo 75–90 €/MWh.

- Podľa Agora Energiewende a EWI Köln, očakávania na 2030 sú medzi 65–80 €/MWh aj pri ambicióznom OZE rozvoji.

Tie sny o 30~40EUR/MWh sú cca 10-rokov staré (a niekto sa asi ešte nezobudil).

Ale aj keby sa v nejakej alternatívnej realite podarilo tej cene priblížiť, keď k tomu prirátame vyššie spomenuté dotácie a náklady na stabilizáciu siete (či nebodaj akumuláciu), tak stále tam máte bohatú rezervu pre tie vaše drahé jadrové CfD

Milan Vaněček
30. červenec 2025, 16:34

Toto je nová zajímavá informace o bateriích v EU

ess-news.com/2025/07/29/lyten-secures-200-million-to-buy-northvolt-assets-in-shift-towards-european-bess-marke

"Following its earlier acquisition of the Gdansk plant, Lyten has raised an additional $200 million to further accelerate its efforts to be a main player in Europe for its battery energy storage systems (BESS)."

Karel Valenta
30. červenec 2025, 20:10

Milan Vaněček 30. červenec 2025, 16:34

"Zařízení bylo začátkem tohoto roku odstaveno, ale zpočátku obnoví výrobu s využitím článků na bázi niklu, které jsou již skladem.

... komercializaci vlastních lithium-sírových bateriových článků společnosti Lyten."

Myslím, že budoucnost patří LiFePO4 článkům, ale Lyten si jde svoji vlastní cestou. No to jsem zvědav. Po HE3DA a Northvoltu tu máme dalšího evropského inovátora.

Milan Vaněček
30. červenec 2025, 20:45

Lyten je americká firma a podporuje ji americký Defense innovation program. To je hi tec.

Milan Vaněček
30. červenec 2025, 20:58
Karel Valenta
30. červenec 2025, 21:42

oenergetice.cz/akumulace-energie/lithium-sirove-baterie-vyuziti-biomasy-vyrobu

Pokud jde o válčení, tak máte s lithium-sírovými bateriemi asi pravdu. Přilepit tuto baterii na nějaký dron s bombou a do něčeho s tím prásknout bude asi výhodnější. Ale třeba už výzkum o roku 2018 pokročil a tato baterie vydrží víc cyklů, u těch dronů je to tak nějak jedno :

svethardware.cz/solid-state-li-s-akumulatory-se-s-zivotnosti-dostaly-na-25-000-cyklu/61517

Až taková baterie bude na trhu za podobnou cenu jako LFP, tak si ji rád koupím, případně pošlete odkaz, kde to prodávají. Ale článků o zázračných bateriích vychází velmi mnoho a skutek utek.

Já jsem mírový člověk a jde mi o baterie, které vydrží tisíce cyklů a umožní převést FVE elektřinu z poledních špiček výroby do večerních a ranních špiček spotřeby.

richie
30. červenec 2025, 22:00

Kalifornský startup s globálnymi ambíciami, neoverenou technológiou a čerstvo kúpenými výrobnými halami – to znie ako pevný základ európskej energetickej suverenity.

Investori si môžu oddýchnuť – peniaze sú už bezpečne pretransformované na PR výstupy a vizualizácie GWh výroby. A že hlavný technológ odišiel? To býva súčasť inovácií – veď čo by to bol za progres bez výmeny vizionárov.

A my ostatní sa môžeme tešiť na ďalší revolučný článok o tom, ako budú batérie čoskoro dvakrát lacnejšie, trikrát výkonnejšie a úplne bez kobaltu – len čo sa doladia drobnosti ako stabilita, životnosť a výrobná realita.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se