22. červenec 2016
Aktuální výroba v ČR
Velká část Čechů zvažuje výměnu zdroje tepla, tápou ale v podmínkách dotací

Velká část Čechů zvažuje výměnu svého zdroje vytápění. Dotaci od státu na to ale nyní čerpá jen čtvrtina z nich. Většinu zájemců odrazuje administrativní náročnost vyřizování žádostí, nejistota ohledně splnění podmínek programu nebo složitost informací. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro společnost Stiebel Eltron.
"Fakt, že program Nová zelená úsporám od svého spuštění podpořil výměnu více než 80.000 zdrojů tepla, ukazuje, že Češi mají o úsporná opatření skutečný zájem. Podle našeho průzkumu ale dotaci využila pouze čtvrtina těch, kteří výměnu letos provedli, což naznačuje, že potenciál programu je mnohem vyšší. Lepší vysvětlení podmínek a jednodušší, přehlednější proces by mohly výrazně zvýšit počet domácností, které se rozhodnou pro ekologičtější zdroj vytápění,“ uvedl vedoucí technického oddělení Stiebel Eltron David Šafránek.
Ještě letos podle průzkumu, jehož se na přelomu července a srpna zúčastnilo 1021 respondentů, plánuje výměnu zdroje vytápění svého domu či chalupy 14 procent Čechů. Nejčastěji chystají přechod k tepelnému čerpadlu, uvedla to třetina respondentů. Více než pětina preferuje tuhá alternativní paliva jako dřevo, pelety nebo biomasu a 19 procent respondentů uvažuje o přechodu na zemní plyn.

Naopak ti, co už výměnu zdroje tepla provedli, nejčastěji podle dat z průzkumu zvolili kotle na tuhá alternativní paliva, jež jsou novým zdrojem tepla pro téměř třetinu z nich. Následují tepelná čerpadla, která si pořídila více než čtvrtina respondentů. Na třetím místě je zemní plyn.
Výměn by však mohlo být více. Pro téměř polovinu respondentů by byl nejvýznamnějším motivačním faktorem pro výměnu a podání žádosti o dotaci jednodušší proces vyřízení. Pro skoro 44 procent dotázaných je dále zásadní možnost získat peníze předem, tedy ještě před samotnou realizací výměny. Důležitá je i lepší informovanost o podmínkách a přínosech programu a nižší požadavky na spoluúčast, obě možnosti by motivovaly více než třetinu respondentů. Rychlejší schvalování žádostí by pak podle průzkumu přivítalo přes 19 procent dotázaných.
"I tato data ukazují, že největší překážky stále leží v komplikovanosti procesu. Mnozí lidé se v podmínkách neorientují, odrazují je složité formuláře nebo dlouhé čekání. Pokud chceme, aby podpora šetrného vytápění zasáhla co nejširší skupinu domácností, je potřeba celý systém maximálně zjednodušit," míní Šafránek.
Mohlo by vás zajímat
3. listopad 2016
23. srpen 2024
27. listopad 2024
6. prosinec 2024
19. červen 2025
5. říjen 2025
6. říjen 2025
Komentáře (13)
Taky jsem to řešil před cca 3 lety.
Ne kvůli složitosti dotací, to zase tak hrozné není, ale kvůli vlastní technologii na topení do staršího RD.
Takže mám "dočasně" nový kotel na uhlí:-)
Možná občani dotace nechtějí taky proto, že vše naprosto šíleně prodražují a nemají potřebu cpát prostředky naprosto zbytečně do chřtánu nenažraným zlatokopům. Nehledě na omezení a nutné papírování.
@Roman Kosařík 27. srpen 2025, 16:47
To tvrzení o navýšení ceny o dotaci je už trochu klišé.
Jistě se takové firmy najdou, ale najdou se i solidní, stejně jako kdekoliv jinde.
Je z čeho vybírat a konkurence je velká.
Nějaká omezení tam být musí, je to něco za něco.
A co se týká papírování.
Například web k Nová zelená úsporám je udělaný pro laiky a při troše snahy to snad musí být schopen podat skoro každý.
Nebo si musí zaplatit někoho, kdo to za něho zpracuje.
Jsem tak trochu zastánce naprosto minimální (tj. nejlépe žádné) interakce se státní byrokratickou hydrou. Pokud tedy mám na výběr variantu, kde mě nikdo nebude ničím omezovat a vyžadovat naprosto zbytečné papírování navíc, budu volit vždy tuto možnost.
Dalším příjemným bonusem je, že si pak můžu dovolit vybrat dovoz jednotlivých komponent či dokonce celého celku ze zahraničí, případně lze domluvit i montáž zahraniční firmou, pokud bych trval na záruce. Téměř vždy to znamená o desítky procent nižší cenu.
A že se najdou i solidní firmy u nás? Kupříkladu firma vyobrazená na logu v jednom z ilustračních obrázků v tomto článku k nim rozhodně nepatří.
@Roman Kosařík 28. srpen 2025, 08:58
Rozumím, je možnost volby, vám vyhovuje toto a má to jasné výhody.
Já jsem dotace využil a přijmul s tím i jistá omezení.
Je jasné, že dovoz a vlastní realizace bude levnější než montáž firmou.
Nikdo neděláme zadarmo.
Jednotlivé firmy tu nebudu hodnotit, ale i solidní existují:-)
Státní dotace jsou tragické , neustále se měnící podmínky , dotování nesmyslných zdrojů , třeba nedávno se dotovaly ještě kotle na plyn. Podle mě dotace na jakékoli spalování jsou nesmyslné. Jediné co je skutečně ekologickým přínosem jsou tepelná čerpadla a každý kdo na ně vezme dotace, tak by ale měl mít po dobu udržitelnosti zákaz pálení tuhých paliv v budově mimo chvíle havárie TČ nebo výpadku elektřiny a ne že si lidi koupí TČ za peníze jiných a pak pálí dřevo ve starých kamnech a obtěžují okolí.
Tak to abychom podle Vás zakázali i dotace na pálení plynu (v zimě) v plynových elektrárnách.
No jo, ale čím pak budeme napájet ta TČ? Zvláště za dunkelflaute.
A biomasa by u Vás, jak vidět, taky neprošla. Raději budeme dovážet více ZP?
Ano máte pravdu pálení dřeva nepovažuji za nic co by se mělo dotovat a také není proč ten kdo topí dřevem pro ekologii nic nedělá nemá být příjemcem dotací.
"peníze jiných" - to je trochu sporné, za emisní povolenky platí také, a při pořízení TČ budou platit více.
Ano trochu sporné to je , máte pravdu na druhou stranu každý rok se cena povolenky v objemu výroby el. energie snižuje - v ČR s odstavováním uhlí zcela zásadně. Pokud TČ potřebuje 8MWh / ročně a emisní faktor je dnes 0,34t/MWh ( MPO 2025) pak za 8MWh je to 204 EUR tedy 5000kč při 75 EUR/t emisní faktor ale bude klesat , takže i při růstu ceny povolenky to bude tak 3500kč /rok průměrně v příštích 15 letech což je životnost TČ tedy zaplatíte 52 500kč. Dotace je mnohem vyšší. Navíc vzal jsem dům s tepelnou ztrátou 11kW a tomu je tu cena peněz to tepelné čerpadlo vydělává každý rok a ty povolenky platíte z toho zisku proti třeba plynu. Takže ve skutečnosti je stejně nezaplatíte je to relativní.
Což takhle dotace odstranit a snížit DPH na vybavení, kterého prodej chce stát podpořit? Tedy ekologické kotle, tepelná čerpadla, izolační materiál? To asi nejde, co? To by nevedlo k pokřivení trhu a odklonu financí žádaným směrem tak dobře, jak dovedou dotace.
Nízká, nebo dokonce nulová DPH by měla větší smysl, než jakákoli dotace.
Určité riziko vidím v tomto případě ale v postupném zvyšování koncové ceny, kdy si nakonec celý rozdíl DPH ukousne obchodník/montážník pro sebe. Posledně, když stát na něco snížil DPH (potraviny), trvalo asi 2 měsíce, než se koncová cena vrátila na stejnou úroveň.
Nulovou DPH například na komponenty FVE mají Němci. A světe div se, jejich ceny jsou tam i po případném započtení DPH zpravidla nejnižší v EU. Ono se lze vyhnout naprosto zbytečnému papírování jaké vyžaduje využití NZU/dotací u nás, jen se politicko/úřednické žáby na prameni tvrdošijně odmítají vzdát moci nad rozdělováním prostředků. Ono by se totiž mohlo velmi rychle zjistit, že jejich existence je zbytná.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.