Domů
Větrné elektrárny
Únorová aukce pro větrné elektrárny v Německu se opět nezaplnila, ceny skončily u stanoveného stropu
Zdroj: Unsplash

Únorová aukce pro větrné elektrárny v Německu se opět nezaplnila, ceny skončily u stanoveného stropu

Na začátku měsíce v Německu proběhla první letošní aukce, ve které se mohou o podporu pro své projekty ucházet developeři větrných elektráren. Po posledním loňském kole, které se jako jediné v roce 2019 podařilo naplnit, aukce opět trpěla nedostatkem přihlášených projektů, což se podepsalo na průměrné „vysoutěžené“ ceně.

V letošním roce pokračuje loňský trend, kdy v Německu aukcím pro větrné elektrárny chybí projekty. Loni proběhlo celkem 6 samostatných aukcí, přičemž vysoutěženo bylo pouhých 1860 MW z poptávaných 3675 MW, tedy polovina. Vůbec nejhůře dopadla aukce v říjnu, která se nezaplnila asi z třetiny.

Podle dat německého síťového regulátora Bundesnetzagentur (BNetzA) do únorové aukce developeři přihlásili pouhých 67 projektů o celkovém instalovaném výkonu 527 MW. Objem aukce přitom činil 900 MW, a únorové kolo se tak nezaplnilo ani ze dvou třetin.

V aukci tak až na jeden projekt, který regulátor vyřadil, uspěly všechny přihlášené projekty. Dominovaly tradičně projekty na větrném severu Německa, konkrétně ve spolkových zemích Šlesvicko-Holštýnsko, Severní Porýní-Vestfálsko, Durynsko či Braniborsko.

Úspěšné projekty si v aukci „vysoutěžily“ ceny od 57,6 do 62 EUR/MWh. Vážený průměr cen dosáhl 61,8 EUR/MWh, tedy absolutní většina projektů musela obdržet cenu rovnou maximu 62 EUR/MWh, které pro letošní rok stanovil německý regulátor. K poklesu cen by však po zkušenostech z posledního loňského kola zřejmě nepomohla ani vyšší míra konkurence.

Minulé kolo, které proběhlo loni v prosinci, bylo vůbec jediným kolem mezi loňskými aukcemi, které se zcela zaplnilo. Přesto se vysoutěžené ceny pohybovaly od 57,4 do 61,8 EUR/MWh, jejich vážený průměr dosáhl 61,1 EUR/MWh, tedy většina úspěšných projektů se navzdory relativně vyšší konkurenci držela těsně u cenového stropu 62 EUR/MWh.

Komentáře

(10)

Martin Hájek

21. únor 2020, 19:19

Německo neplní své cíle ve větrné energetice a změna není na obzoru. Aukce jsou úplně směšné a zbytečné, stala se z nich jen administrativní zátěž pro regulátora i investory do větrníků. Návrat od "tržního" řešení do reality netrval příliš dlouho.

Josef

21. únor 2020, 22:06

Ten důvod je legislativní. Na většině území už není možné stavět další elektrárny, proto nejsou nové projekty. Vláda se tak rozhodla z jediného důvodu, protože chce další elektrárny přesunout na moře a proto musí nejdříve vyřadit ze hry levnější pozemní elektrárny, pak řeknou no je to problém musíte stavět hlavně na moři. Tento postup je logický, protože přímořské elektrárny jsou poměrně stabilní zdroje - využití 60 a více procent, kdežto , moderní vnitrozemské elektrárny mají vyžití podle výkonu stroje a stanoviště od 20 do max 30% , dalším problémem je ,že vnitrozemské el. velkou část roku prostě stojí a nedávají nic, kdežto el. na moři vyrábějí třeba sníženým výkonem, ale těch absolutních výpadků mají mnohem méně a většinou v létě. To samozřejmě vede k tomu, že při větrném počasí musí Německo VTE odstavovat, protože nemají sítě k přenosu na větší vzdálenost časem by pravidelně docházelo k tomu ,že výkon VTE by překonal Německou okamžitou spotřebu energie a ani nové sítě by tento stav nemohly změnit, z tohoto důvodu je nutno přejít na přímořské VTE ,které mají mnohem příznivější rozložení výroby mají menší nárok na el. síť a prakticky umožňují dosáhnout mnohem větší podíl na výrobě el. energie než el. na souši. Možnosti integrace nestabilních zdrojů do sítě se budou příštích 20 let prudce zvyšovat kvůli nástupu elektromobility. Při hodinových tarifech a inteligentním nabíjení může distributor řídit síť na straně spotřeby bez omezení komfortu odběratelů. EL. mobilita zasáhne jak osobní zejména osobní dopravu. V další fázi vývoje nastoupí růst spotřeby způsobený vytápěním budov tepelnými čerpadly a další rozvoj el. mobility tentokrát do hromadné dopravy MHD a železniční síť tím se se zvedne spotřeba el. energie jak přes den ( MDH a železnice) tak v noci - tepelná čerpadla. Což bude mít opět vliv na možnost integrace většího výkonu nestabilních zdrojů do sítě. Po roce 2040 začne poslední fáze elektromobility a to v oblasti nákladní kamionové dopravy patrně už v rámci autonomních vozidel, které budou řídit nejdříve dispečeři a od 50 tých let bude tyto vozy řídit umělý informační systém, kdy dispečér dá pouze požadavek na přepravu a prioritu ( cenu nebo čas) a kamiony budou převážet zboží na základě algoritmu , který rozhlední hustotu dopravy, cenu mýta a el. energie pro nabíjení vozu.

Martin Hájek

21. únor 2020, 23:43

Myslím, že jste úplně mimo mísu a plete dohromady jablka a hrušky. Předně vláda se nijak nerozhodla. Německý regulační úřad vypisuje aukce podle zákona, které se nedaří naplnit. Možnosti další výstavby v Severním moři jsou velmi omezené - místa je tam dost, ale není jak ten výkon přepravit ke spotřebitelům, a to se příštích minimálně 10 let nezmění, takže Vaše úvaha je úplně mimo mísu. Elektromobily ve městech budou obrovský problém pro distribuční soustavy a netuším, jak by mohly pomoci v integraci větru ze Severního moře. Ve skutečnosti budete muset ty distribuční soustavy a nabíjení velmi pečlivě řídit ne za účelem integrace nějakého větru, ale za tím prostým účelem, abyste těmi stávajícími dráty v distribučních soustavách vůbec tu elektřinu pro elektromobily nějak procpal.

Ladislav Koloničný

24. únor 2020, 02:38

Pěkné sny, ale až se vzbudíš zjistíš že jsi úplně mimo ....ruka v nočníku :D

Martin Plachý

22. únor 2020, 23:56

Nedávno oznámila společnost ABB ukončení vývoje nového XLPE kabelu na stejnosměrné napětí 575 kV, což znamená přenos výkonu 115 MW při přenášeném proudu 200 A, což je u silových kabelů zcela běžná hodnota. Z toho důvodu se budou moci projekty v Severním moři rozšiřovat dříve než za 10 let.

Lidé přišli na nevýhody větrných elektráren, jako je podprahový zvuk a odlétání kusů ledu v zimě, proto je omezený počet projektů na zemi. Větrných elektráren je v Německu hodně a už není místo na nové vysoké elektrárny. Vzdálenost elektrárny od obydlí závisí na průměru turbiny.

Projekty výstavby v moři jsou náročnější. Tyto nové zdroje budou vyžadovat investice do přenosových soustav a podpůrných přenosových služeb.

Až se bude přenášet výkon SS vedením, bude třeba vybudovat nové transformační stanice a vedení.

Řízení spotřeby energie přijde potom, co k tomu budou vybudovány možnosti řízení na straně spotřeby. To je v současné době ve fázi ověřování možností v ČEPS.

Tím se cena elektřiny bude stále zvyšovat.

Petr

23. únor 2020, 01:54

Za 2 roky celá bublina praskne. VTE, FVE, elektromobily jsou hezká, ale drahá hračka s ohledem na náklady udržování přenosové a distribuční sítě.

vinkler

24. únor 2020, 09:18

Nepraskne , ústřední komisaři v Bruselu to nepřipustí. A obyvatelstvo Evropy to rádo zaplatí.

All ...

24. únor 2020, 13:52

Úvodem je třeba si říct, že pokud tu ekologii chceme brát vážně, musíme si především přiznat, že je třeba energii zražit brutálně a vysvětlit lidem, že není energie pro každého. V některých sociálních systémech můžem připustit třeba příděl 2-3 kW na osobu denně a je jedno jestli to vycamrá na ledničku a žárovku, či se projede elektromobilem.

Jinak se s tou ekologií nikam nepohnem.

Milan Vaněček

24. únor 2020, 14:11

To jsou naprostý kecy. Jen co doběhnou poplatky za chtěný (v Německu) či nechtěný (v ČR) FiT tak se energie ve stálých cenách přepočtených třeba na rok 2020 bude zlevňovat, jak bude pozvolna vytvářen velký převis větrných a fotovoltaických výrobních kapacit ve střední Evropě.

A plyn, vzhledem k velké celosvětové konkurenci, neustále zlevŇuje a navyšují se jeho exportní kapacity. A plynové elektrárny jsou 10 krát levnější než plánované nové jaderné (a ty ještě, než se skutečně dostaví, budou ještě násobně dražší).

Tož tak.

Jen co se překoná období rychlého zavírání starých výrobních kapacit v Německu (2020-2035) musí ceny klesat, kvůli nadvýrobě.

energetik

24. únor 2020, 16:02

"FiT tak se energie ve stálých cenách přepočtených třeba na rok 2020 bude zlevňovat"

Teoreticky a v zahraničí ano, ale v ČEZkém blbákově tomu nevěřím, oni ty příspěvky jakože na OZE mohli snížit už dávno (účet je v přebytku, ale vymlouvají se na zastropování shora i zdola) jenže proč by to dělali? To by snížilo i daňový základ a tedy i daně které se z těchto státem nařízených poplatků vybírají. Tak mají alespoň co rozkrádat a argumenty proč ne OZE. Spíš bych věřit tomu že ty peníze jakože na OZE rozkradou v jaderném tunelu. Od státu ve kterém si úředníci s distributory schválí ve vyhlášce fyzikální podvod v měření elektrické energie a umožňuje tak distributorům překonat supravodiče se nic poctivého nedá očekávat.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna u komentáře
Vyžadované informace jsou označeny *
Pravidla diskuze
Veškeré příspěvky v diskuzi na webu oEnergetice.cz musí splňovat Pravidla diskuze. Přidáním příspěvku do diskuse uživatel vyjadřuje souhlas s těmito pravidly a zavazuje se je dodržovat.
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele
Upozorňujeme diskutující, že komentáře v diskuzi budou moci přidávat již brzy pouze přihlášení uživatelé. V diskuzi se stále častěji objevují příspěvky od anonymních uživatelů, které porušují pravidla diskuze. Věříme, že díky tomuto opatření bude diskuze pod články pro všechny přínosnější.
Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj na této stránce.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
OM Solutions s.r.o.
Kpt. Nálepky 620/7, Nové Dvory, 674 01
Třebíč
IČ: 02682516
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
© 2021 oEnergetice.cz All Rights Reserved.