Domů
Vodík
Deutsche Bahn: Přeprava zeleného vodíku v Německu by mohla být realizována i po železnici
Zdroj: Joseph Brent / Creative Commons / CC BY-SA 2.0

Deutsche Bahn: Přeprava zeleného vodíku v Německu by mohla být realizována i po železnici

Vodík
15 komentářů
18. září 2022, 09:12
Jan Budín
Největší německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) plánuje nabízet přepravu zeleného vodíku po železnici. Podle dopravce představuje tento koncept vhodnou alternativu k vodíkovým potrubím, jejichž vybudování bude trvat řadu let. Informaci přinesl zahraniční server Clean Energy Wire.  

Dceřiná společnost největšího německého železničního dopravce DB Cargo plánuje pomocí svých nákladních vlaků nabízet přepravu zeleného vodíku napříč Německem k zákazníkům, kteří se nacházejí daleko od přístavů, do nichž má být v budoucnu zelený vodík ve velkém dovážen.

"Existuje celá řada projektů zaměřených na dovoz zeleného vodíku do Německa po moři. Vyvinuly jsme řešení, které doručí vodík jednoduše a efektivně z přístavů k odběratelům do vnitrozemí, zejména našim průmyslovým odběratelům. Takto vytvoříme bezpečný a efektivní dodavatelský řetězec pro německé hospodářství," uvedla Sigrid Nikuttová, ředitelka DB Cargo.

Přeprava ve formě čpavku

Společnost Deutsche Bahn k uvedenému plánu dodala, že je pro přepravu vodíku k zákazníkům po železnici výhodná skutečnost, že import vodíku do Německa bude obvykle realizován ve formě čpavku.

"To znamená, že budeme pro přepravu po železnici moci využívat klasické cisternové vozy," dodala Deutsche Bahn s tím, že tyto vozy jsou běžně využívány chemickým průmyslem.

Samotné krakování čpavku na atomy dusíku a vodíku by následně mělo probíhat až v místě spotřeby vodíky.

Výzvou bude také skladování potřebného objemu vodíku

Nalezení vhodného způsobu přepravy vodíku ke konečným spotřebitelům není jedinou výzvou, kterou bude zapotřebí při tvorbě vodíkového hospodářství překonat.

Ze studie asociací INES, BVEG a DVGW z poloviny letošního roku vyplývá, že aby vodík mohl sehrát svoji důležitou roli v rámci energetického přechodu, může Německo potřebovat až 41 TWh nových zásobníků na vodík. A to za předpokladu, že všechny vhodné stávající zásobníky zemního plynu budou pro tyto účely taktéž využity.

Podle uvedené studie bude ve stávajících 31 německých kavernových zásobnících zemního plynu, které lze poměrně jednoduše využít i pro skladování vodíku, možné v budoucnu skladovat kolem 31 TWh vodíku.

Složitější situace při přechodu ze zemního plynu na vodík nastává u takzvaných porézních zásobníků, kdy studie odhaduje, že pouze 4 ze stávajících 16 takových zásobníků bude možné využít pro skladování vodíku. Dostupná skladovací kapacita v těchto čtyřech zařízeních by mohla být kolem 1,7 TWh.

Potřebujete být v obraze ohledně vodíku?

Každý den pečlivě vybíráme nejdůležitější informace z oblasti vodíku a odesíláme je odběratelům do jejich e-mailové schránky. Přihlaste se k odběru Monitoringu oEnergetice.cz také a nic vám neunikne.
Naposledy jsme informovali o:
Konference H2 fórum 2022: Jádro je jedinou českou cestou k levnému vodíku, prohlásil Síkela
27. září 2022, 14:00
Rotterdamský přístav si chce udržet svou slávu. Místo ropy a uhlí se zaměří na zelený vodík
12. září 2022, 08:30
Vyzkoušejte Monitoring oEnergetice.cz na 14 dní zdarma!

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(15)
Michal K.
18. září 2022, 12:08

len kde sa vezme energia na vyrobu toho vodika ?

Ci lodicky na spalovanie mazutu/ropy v nemeckych pristavoch ju dodaju ?

Jiří Švarc
18. září 2022, 12:27

Z přebytků. Vy nevidíte, jaké má Evropa nyní přebytky elektřiny? Dokonce se musí dotovat miliardami a nastavovat strop ceny, aby se vůbec všechna ta nadbytečná elektřina prodala.

Ladislav Novák
18. září 2022, 13:16

Přesná trefa! :-D Teď se k nám hrne další "zelené" zaklinadlo: KOMUNITNÍ ENERGERIKA.

Do masívní propagandy "zeleného" ekobyznysu se zapojila i "veřejnoprávní" Česká televize:

Fotovoltaická propaganda a reklamní kampaň ekobyznysu v České televizi (pořad Nedej se plus, 18.9.2022 11:20 ČT2) Mimochodem, dobře je vidět z argumentace "povinnosti zavádět ... podle EU/EK", jakým způsobem EK vnucuje nesmysly členským státům.

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/222562248410020/

Ivan Švančara
18. září 2022, 14:52

Jirka Svarc, to si este nespomenul, ze Frantici kvoli nadbytku elektriny prozretelne vypinaju atomovky. Hi, hi, hi.

Maly Jarda
18. září 2022, 17:37

Být Němec není národnost, to je psychiatrická diagnoza ..

hlpb
18. září 2022, 19:35

5 nesmyslných příspěvků laických neználků, tak sem dám něco z reality:

Stav zásobníků zemního plynu EU k 18.9.:

EU = 85%

Německo = 89%

ČR = 84%

Terminály LNG zvýšily objem plynu poslaného do potrubí na 320 mil. m3 den (kapacita NS1 je pouhých 167 mil. m3 za den tzn. nikomu jeho odstavení nechybí, vlastně chybí rusku peníze za 167 mil. m3/den = - 9 miliard Kč/den = - 63 miliard Kč/měsíc = - 270 miliard Kč/ měsíc. NICE

Rejpal
18. září 2022, 19:49

Chybný úsudek je Vám vlastní. Rusové dodávají sice méně, ale za mnohem vyšší cenu jim peníze nechybí to nám chybí , protože za mnohem vyšší ceny kupujeme.

hlpb
18. září 2022, 20:18

Rejpale, všechny jsi nás už dávno přesvědčil, že počty nejsou tvoje silná stránka, tak jsme k tvým příspěvkům samozřejmě shovívaví. V červenci a srpnu klesl dovoz ruského plynu do EU o 80% proti roku 2021 a nadále klesá, to samé se děje s ropou, a rusko už stála válka za půl rolu cca 5 bilionů Kč, i na rychlosti rozpouštění nezabavených devizových rezerv cca 6 miliard dolarů/týden je zcela jasné, že rusku peníze nestačí a musí si vypomáhat (za půl roku už spálilo cca 100 miliard dolarů z rezerv). Při tak obrovských výdajích, které rusko má, a bude mít, by musela ropa stát 200 dolarů za burel a plyn 500 dolarů/MWh a pořád by to rusku nestačilo pokrýt zvýšené náklady. GAME OVER se blíží jak v ruské ekonomice tak na bojišti. Osvobození Chersonu a zničení cca 17000 uvízlých ruských vojáků v pasti na západním břehu Dněpru je už jen otázkou času.

Ivan Švančara
18. září 2022, 23:23

Blaha, znamy statisticky analytik.

Ivan Švančara
19. září 2022, 08:36

norsky premier hovori o nedostatku plynu, ale Blaha to vidi inak.

Přemek z Mělníka
19. září 2022, 11:17

hlpb....ty bláho....,mnohé jsi přesvědčil, že logika není tvojí silnou stránkou....

Tak Evropa se nerovná svět, spotřebitelský svět. Vývoz ruského LNG roste pořád a navíc za RF prodává i Čína, Indie, i dokonce Saudská arábie. Turecko se taky chystá, ale chybí mu kapacity....Všichni si mastěj kapsy a my s Evropy solíme a solíme....

Rusku zřejmě vyhovuje, aby válka trvala dlouho. Bohužel. V zimě se budou zavírat sklárny, ocelárny, a další energeticky náročné provozy. Pro nás to není žádné vítězství....

Nevím Bláho, zda sleduješ politické preference posledních dnů, ale fialová pětikolka bude bita jako žito. Ovšem náhrada za ní není, nebo podobně mizerná.....

Nadějí se možná zdá uskupení PRO.....,možná..

Martin
19. září 2022, 09:09

Opravte si prosím stav zásobníků v ČR. Naplněnost je totiž vyšší.

Asi vycházíte z AGSI, ale oni tam uvádějí i zásobník SPP v Dolních Bojanovicích (kapacita 4,91 TWh), který je konstantně naplněn na 70% a nevtláčí se tam.

Tento zásobník je sice na území ČR, ale patří Slovensku a je taky proto napojen přímo na Slovenskou přenosovou soustavu Eustream, takže na přenosovou soustavu ČR nemá žádný vliv a je třeba si jej vyškrnout.

Zbyněk Poisl
19. září 2022, 05:37

Tzv. "Zelený vodík," je jen další Potěmkinova vesnice! I kdyby se ten vodík opravdu vyráběl z přebytků výroby OZE, tak má k bezemisnosti a klimatické neutralitě hooodně daleko. Stačí si položit otázku: "Kde vzít vodu na elektrolýzu?" Sladké vody je na pevnině už nyní tragický nedostatek a nejen Evropa trpí obrovským suchem! Vyrábět elektrolyticky vodík ze slané mořské vody? No potěš koště! To bude opravdu zelená technologie.....

Jiří Syn
19. září 2022, 06:36

Hm, aby si DB(cargo) nerýpla... tak jako u ostatních paliv, ani vodíkové plnící stanice nebudou primárně budovány u kolejí, takže minimálně poslední mile se jistě bude řešit buď potrubím, nebo autocisternami. Jestli "někde mezitím" bude převoz větších dávek realizován po železnici je hlavně otázka ceny (i ty autocisterny budou rychle operativní, nejen železnice, možná ještě víc) takže ať kdyžtak píšou články "my to dokážeme vozit levně"!

Čestmír Berka
19. září 2022, 13:49

Stav Unie – plýtvání finančními prostředky a energií v době krize

Bellona tečka org /news/renewable-energy/2022-09-press-release-state-of-the-union-wasting-funds-and-energy-in-a-time-of-crisis

„Vytvoříme novou Evropskou vodíkovou banku. Pomůže zajistit nákup vodíku zejména využitím prostředků z Inovačního fondu. 3 miliardy na pomoc při budování budoucího trhu s vodíkem. Takto se bude budovat ekonomika budoucnosti. Toto je naše Zelená dohoda pro Evropu.“ – Ursula von der Leyen, předsedkyně Evropské komise

Věnovaná finanční „instituce“ pro vodík pouze přispívá k přebujelému vodíkovému humbuku, který, jak Bellona Europa několikrát vyjádřila, hrozí, že povede ke kriminálně neefektivnímu využívání vzácných obnovitelných zdrojů a prohloubí stávající energetickou krizi.

„Vodík není zdroj energie, ale jímka energie,“ říká Ana Serdoner, hlavní manažer politiky pro průmysl a energetické systémy ve společnosti Bellona Europa. Zaměření na neefektivní využívání elektřiny, jako je výroba vodíku, je zavádějící a nepřiblíží nás k našim klimatickým cílům, pokud nebude spojeno s vyhrazenou novou výrobou elektřiny z obnovitelných zdrojů. Jsme v energetické krizi – každá TWh je drahocenná a měla by být využita moudře,“ pokračovala.

Vodík může být šetrný ke klimatu pouze tehdy, je-li podporován vyhrazenými dodatečnými obnovitelnými zdroji

Nasměrování finančních zdrojů na neefektivní využívání energie pouze zvýší emise v Evropě, pokud nebude výroba vodíku podporována vyhrazenou další obnovitelné elektřiny spolu s obnovitelnými zdroji energie potřebnými k dekarbonizaci elektrické sítě.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se