Domů
Vodík
Jedna z největších evropských výroben vodíku má vyrůst v Maďarsku již v roce 2023
Výzkum využívání vodíku v kanadských jaderných laboratoří
Zdroj: Canadian Nuclear Laboratories / Creative Commons / CC BY-ND 2.0

Jedna z největších evropských výroben vodíku má vyrůst v Maďarsku již v roce 2023

V maďarském městě Százhalombatta aktuálně roste jedna z největších výroben zeleného vodíku v Evropě. Závod s elektrolyzéry výkonu 10 MW má vyrábět vodík již od roku 2023.

Jak informoval server CEEnergynews, maďarská ropná a plynárenská společnost MOL plánuje vyrábět 1 600 tun zeleného vodíku ročně s pomocí obnovitelné elektřiny. To má ušetřit vypuštění přibližně 25 000 tun CO2. Zavedením této nové technologie se společnost MOL stane významným hráčem v oblasti obnovitelného vodíku v regionu. K tomu má společnosti pomoct i spojení se společností Plug Power Inc., která je předním dodavatelem vodíkových technologií.

Nové zařízení umístěné na předměstí maďarského hlavního města stálo přibližně  22 milionů eur a využívá elektrolýzní jednotku o výkonu 10 MW.  Ročně bude schopné vyrobit přibližně 1 600 tun čistého, uhlíkově neutrálního zeleného vodíku, který může nahradit v současnosti používaný výrobní proces založený na zemním plynu. Ušetřením 25 000 tun CO2, což představuje jednu šestinu emisí CO2 Skupiny MOL, bude výroba podporovat cíle uhlíkové neutrality společnosti.  Po uvedení do provozu v roce 2023 bude skupina využívat zelený vodík ve své dunajské rafinérii při výrobě paliva pro svůj vlastní vodíkový systém.

"Jsme přesvědčeni, že vodík je nejen jedním z nejdůležitějších nosičů energie v rámci již probíhající energetické transformace, ale bude také zásadním faktorem nového, uhlíkově neutrálního energetického systému," uvedl Gabriel Szabó, výkonný viceprezident pro downstream ve Skupině MOL.

Výroba zeleného vodíku je nedílnou součástí aktualizované strategie společnosti, která si stanovila, že do roku 2025 investuje do nízkouhlíkového oběhového hospodářství celkem 1 miliardu eur. MOL, pod jehož značku patří například i Slovnaft, se zavázal, že do roku 2030 sníží uhlíkovou stopu svého provozu o 30 %. Firma dále přislíbila, že 50 % investičních výdajů vynaloží na udržitelné projekty, aby tak do roku 2050 zajistila svůj uhlíkově neutrální provoz.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(9)
Vojvodik Petr
4. květen 2022, 16:46

Dotace jsou mocná čarodějka.

Pavel
4. květen 2022, 18:19

V článku se o dotacích nic nepíše, takže buď uveďte relevantní informace nebo těmi svými slinty nekazte diskuzi když neumíte psát k věci.

Pavel
4. květen 2022, 18:14

Tak Maďarsko má výborné podmínky pro FV, ostatně jako každý evropsky stát na jih od nás. 2 eura na 1 watt výkonu pro pilotní zařízení je zajímavá cena. Jen by mě zajímaly provozní náklady a životnost technologie, ale to se bude asi teprve zkoumat:)

Jan Veselý
4. květen 2022, 18:54

Jen škoda, že ten vodík "jen" udělá jejich ropná paliva o kus míň špatná.

Pavel
4. květen 2022, 19:03

Tak nějak se začít musí. Rozhodně je to cesta správným směrem. Nejdříve je třeba nahradit vodík, který by se musel vyrobit tak jako tak. Tam je ekonomika nejlepší. Potom půjde postupovat dále.

Milan Bačík
4. květen 2022, 22:59

Výroba vodíku alektrolýzou má malou účinost, takže to rozhodně není cesta správným směrem.

Jan Veselý
5. květen 2022, 07:02

Prosím o konkrétní hodnoty a srovnání se současným stavem, abych věděl, co si představujete pod pojmem "malá účinost (sic)".

Ivica Bojič
5. květen 2022, 08:28

Na výrobu kila vodíku elektrolýzou je potřeba cca 60kWh. Na to ujede průměrné vodíkové auto 100km, průměrný elektormobil 300km, úsporný ve městě i 600km. No, bavíme se jen o účinnosti výroby. Pro to, aby mělo vodíkové auto slušný dojezd potřebujete tlak přes 700 bar, dále přeprava, vše okolo a jsme na 100kWh na 100km.

Turby
4. květen 2022, 18:20

Jen jestli nebude jen prebarveny z levneho plynu :)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se