Vodíkový autobus v MHD na Mostecku se osvědčil, města zváží jeho pořízení
Testovací vodíkový autobus na Mostecku se podle dopravního podniku osvědčil. Provoz byl v létě i v zimě bezproblémový, autobus je tichý a bezemisní, uvedl ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Daniel Dunovský. Města, která dopravní podnik vlastní, nyní zváží jeho zařazení do stálého provozu.
Nízkopodlažní osmimetrový autobus vyvinutý na Slovensku má kapacitu 68 cestujících a 20 míst k sezení. Plně klimatizovaný autobus ujede na vodík až 350 kilometrů a dalších 100 kilometrů na baterii. Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží je 10,5 kilogramu a jejich doplnění trvá deset minut.
Průměrná spotřeba autobusu při zimního testu dosáhla 4,3 kilogramu vodíku na sto kilometrů, v létě tato hodnota byla 3,37 kilogramu vodíku. „Více než na terénu, kde autobus jezdil, záleželo na stylu jízdy řidiče a obsazenosti busu. S celkovými výsledky letního i zimního testování jsme spokojeni. Pozitivní ohlasy jsme získali také od cestujících. Aktuálně zpracováváme doporučení ohledně možného zařazení vodíkových autobusů do našeho vozového parku,“ uvedl Dunovský.
Snižování emisí z dopravy je podle mosteckého primátora Marka Hrvola (ProMOST) jedním z dekarbonizačních cílů. „Vodík vnímáme jako jeden z nástrojů, jak těchto cílů dosáhnout. Přednostmi vodíkových autobusů je snížení zátěže hlukem a nulové emise,“ uvedl. Možností zařazení do pravidelného provozu se začne město zabývat poté, co dostane od dopravního podniku hodnoticí zprávu. „Rozvoj nízkoemisní a bezemisní mobility ve veřejné dopravě je aktuální téma i pro nás. Jsme hrdí, že se můžeme řadit mezi první města, která měla možnost otestovat vodíkový autobus v městské hromadné dopravě a být o krok blíže k zavádění moderních technologií šetrných k životnímu prostředí. Konečné rozhodnutí o zařazení vodíkových autobusů do hromadné dopravy bude výsledkem dalších diskusí,“ uvedla litvínovská starostka Kamila Bláhová (ANO).
V Litvínově Záluží na silnici I/27 má veřejnou vodíkovou stanici společnost Orlen Unipetrol. Je v polovině hlavního tahu mezi oběma městy. Chemička využívá vodík při výrobě paliv a na výrobu čpavku, v malé míře ho používá do plastu.
Mohlo by vás zajímat:
Bohaté Německo růší vodíkové autobusy z důvodu vysokých provozních nákladů, ale Češi si to nějakým zázrakem dovolit mohou.
Autobus ujede na vodík až 350 km, přičemž v létě je to 310 km a v zimě 245.
Při ceně aktuální ceně 499 Kč/kg (Orlen/Unipetrol) je to jen na palivo 17 Kč/km v létě a přes 21 Kč/km v zimě, takže krásných zhruba 10 tisíc korun za vodík denně.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se