Domů
Vodík
Výstavba velkokapacitního elektrolyzéru na jihu Německa má zelenou
zelený vodík

Výstavba velkokapacitního elektrolyzéru na jihu Německa má zelenou

Francouzský výrobce zeleného vodíku Lhyfe úspěšně prošel schvalovacím řízením pro výstavbu elektrolyzéru o příkonu 10 MW v jihoněmeckém městě Schwäbisch Gmünd. Jednotka má v německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko zajistit dodávky zeleného vodíku pro místní průmyslové odběratele a plnicí stanice. Pro elektrolýzu vody bude využita obnovitelná elektrická energie z větrných parků a solárních elektráren.

V Německu pokračuje zavádění a rozvoj technologií pro výrobu zeleného vodíku. Přední francouzský dodavatel jednotek na výrobu zeleného vodíku Lhyfe získal povolení od jihoněmeckého města Schwäbisch Gmünd a příslušných úřadů k výstavbě velkokapacitní výrobní jednotky na zelený vodík. Elektrolytická jednotka bude umístěna v průmyslové zóně o ploše 10 000 m2 a její výrobní kapacita bude dosahovat až 4 tun zeleného vodíku za den.

Součástí jednotky bude rovněž veřejně dostupná vodíková plnicí stanice a plynovod, který zajistí dodávky obnovitelného vodíku pro plánovaný místní technologický park H2-Aspen. Výrobní jednotka by měla být uvedena do provozu začátkem roku 2024. Vyrobený vodík primárně zužitkují regionální průmysloví zákazníci, kteří jej využijí jako procesní plyn, a zákazníci vodíkové plnicí stanice pro účely bezemisní mobility.

„Tato spolupráce se společností Lhyfe vytváří nezbytnou pobídku pro rychlý a spolehlivý rozvoj projektu H2-Aspen. Prostřednictvím tohoto projektu chceme nabídnout regionálním firmám lokální, udržitelné a environmentálně šetrné energetické řešení,“ prohlásil Richard Arnold, vrchní starosta města Schwäbisch Gmünd.

Dodavatel ze západofrancouzského Nantes v současnosti v Německu i dalších evropských zemích rozvíjí řadu projektů zaměřených na zelený vodík. Projekt ve městě Schwäbisch Gmünd je jedním z 20 připravovaných či realizovaných projektů o celkovém příkonu 380,5 MW, jejichž realizace a kolaudace jsou plánovány na období mezi lety 2023 a 2026.

„Díky našim odborným znalostem z oblasti výstavby lokálních vodíkových ekosystémů stejně jako přímého propojení obnovitelných zdrojů energie s našimi výrobními závody můžeme optimálně přispět k rozvoji regionu [Bádenska-Württemberska]. V návaznosti na předchozí projekty v Německu, do nichž jsme byli zapojeni, tento projekt představuje součást naší strategie dodávat Německu zelený vodík v celostátním měřítku již před rokem 2025,“ dodal Luc Graré, šéf oddělení mezinárodního obchodu společnosti Lhyfe.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(28)
Lukáš
11. červen 2022, 08:55

Az 4 tony zeleneho vodiku za den...takto Rusom rychlo ukazeme ako sa vieme stat nezavisli na ich plyne.

Ladislav Novák
11. červen 2022, 11:17

Ten článek je zase jen reklamní PR blábol a není v něm uvedeno, zda bude elektrolyzér pracovat jenom při přebytku větrné EE v německé rozvodné síti (což se stává vzácně - pak by snad bylo možné tvrdit, že se jedná o elektřinu z OZE), a nebo je to jen obvyklý REKLAMNÍ PODVOD, a výrobní jednotka pojede non-stop na elektřinu z uhlí... :-D

O tom jsme se v textu článku nedozvěděli nic. "Přímé propojení" je totiž velmi neurčitý pojem. :-P

Ale je jasné, že projekt požere velký balík dotací od německé zelené vlády, takže musí být "zelený", i kdyby ho měli nabarvit...

energetik
12. červen 2022, 08:34

Jedno je ale jisté, na nebezpečnou a emisní jadernou energii to nepoběží.

A uhlobaronům také platit za energii nebudou, takže jestli budou mít elektrony zelenou, černou nebo modrou prdelku je jedno, ony se stejně vlivem velmi malé driftové rychlosti a střídavému proudu za plot elektrárny nedostanou.

Ladislav Novák
12. červen 2022, 08:53

Ano. Přes kouzelnou rozdělovací přívodní skříňku si elektrolyzér oddělí tu "zelenou" energii od "uhlobaronské" a "špinavé" jaderné. Na tomto principu už zelení soudruzi z Rakouska fungují už řadu let a patent prodávají do celého světa humoristickým časopisům. :-P

Ladislav Novák
12. červen 2022, 08:57

Vidím, že blbosti psané pod značkou "energetik" na tomto webu procházejí bez omezení, zatímco reakce na ně jsou blokovány. Už to (včetně samotného výběru "článků" ke zveřejnění) cosi napovídá o povaze a účelu serveru "o energetice"...

Milan Bačík
13. červen 2022, 03:05

Klidně by se to tu mohlo jmenovat o zelene energetice.

Matěj
11. červen 2022, 09:06

První vlaštovka. Přeju jim, aby jim to fungovalo a získali dostatek provozních zkušeností, aby to mohli škálovat na větší výkony i jinde.

Karel Navratil
11. červen 2022, 10:03

Líbí se mi, jaké jsou stále velkorysé vize a plány, skutečnost je taková, že na uhlí jsou pořadníky a kdo má možnost, tak mění plyn za uhelný kotel, nebo doplňuje krbovou vložkou. A ten, kdo má tepelné čerpadlo, tak doplňuje topnou soustavu o zdroj na pevné palivo....

Petr Benda
11. červen 2022, 10:12

Plyn rozhodně neplánuji nahrazovat uhlím

Láďa
11. červen 2022, 10:19

Bez vizí a zkoušení jiných cest bychom stále jezdili na koních a po moři by pluly jen plachetnicemi. Možná to nevyjde ale je to velká šance. Držme jim palce.

Ladislav Novák
11. červen 2022, 11:18

Šance pro koho? :-)

Láďa
11. červen 2022, 13:04

I pro Ladislava Nováka.

Peter Zachara
11. červen 2022, 14:08

Ladislav Novak je napichnuty na dotacny cecok? Mas nejake dokazy, alebo opat info z prstu?

Milan Bačík
13. červen 2022, 03:08

Pro profesinonální čerpače dotací. Stát lidem sebere peníze na "eko" daních a rozdá je těm, co v tom umí chodit....

Ivica Bojič
12. červen 2022, 10:40

Roztomilé, mám tepelné čerpadlo a vůbec neplánuji topit čímkoliv jiným. Pořídil jsem si FVE a za letošní rok jsem včetně topení odebral ze sítě 400kWh v průměru za 3,5 kWh. Jsem na spotu.

Peter Zachara
11. červen 2022, 10:50

Bohapusta elektrolyta vody ma byt nasa buducnost.

Dobre rano, stara mama.

Petr prochaska
11. červen 2022, 11:07

Počítal někdo na kolik vyjde výroba vodíku ze zemního plynu a na kolik vyjde výroba vodíku pomocí elektrolyzéru za současné ceny elektřiny? V současné době totiž prakticky neexistují přebytky z OZE. Pokud svítí a fouká, tak se raději omezí výroba v uhelce nebo plynovce.

Ladislav Novák
11. červen 2022, 17:37

Galipoli (18. květen 2022, 10:53) napsal:

... Vodíková bilance: Na 1 kg vodíku potřebujete cca 60 kWh EE a 9 kg demi vody. Tu musíte vyrobit (a není to zadarmo). Získaný vodík má obsah energie 33 kWh) musíte vysušit a minimálně stlačit. Při stlačení na 350 bar (35 MPa) ztratíte cca 15 - 20 % (ztráta 5 - 7kWh). Pouze na samotné zkapalnění je potřeba až 30 – 40 % celkově obsažené energie v palivu (t.j. 10 - 13 kWh). Takže si spočítejte, kolik energie vám v tom vodíku zbyde. A účinnost palivových článků je od 40 do 60 %. Takže celková bilance (na 1 kg vodíku, který se zkapalnil a z něj se vyrobila EE): vstup 60 kWh, výstup: 33 kWh (spalné teplo vodíku) - 6 kWh (stlačení) - 11,5 kWh (zkapalnění) = 15,5 kWh x 0,5 (účinnost palivového článku) = 7,75 kWh. Tedy 13 %. ...

https://oenergetice.cz/vodik/rotterdamsky-pristav-chce-roku-2030-dodavat-ctvrtinu-evropskeho-vodiku#comments

Dopočítat na ceny už si můžete podle aktuálního stavu. Přebytky z OZE jsou spíš výjimečné a pro kontinuální výrobu se využít nedají. Trvají příliš krátce.

Jan Stehlik
11. červen 2022, 11:16
Ladislav Novák
11. červen 2022, 17:29

Velmi kvalitní článek. Na takové nám tady odkazy nezveřejňují... :-)

Milan Vaněček
11. červen 2022, 19:13

Souhlasím, je to dobrý článek, jen bych z něj rád převzal toto, cituji:

"Povolenka měla motivovat k tomu, abychom stavěli zdroje, které neprodukují tolik CO2. Ale kombinace toho, že jsme současně zavedli povolenku a současně vypnuli skoro všechno, co se vypnout dalo, způsobila, že teď už skoro všechno, co zbývá, skoro pořád jede. Navíc elektrárny stárnou.

Ve Francii je 56 jaderných reaktorů, takže vlastně jádro zestárne jen ve Francii každý rok dohromady o 56 let. Francie by tak měla uvádět na trh jeden nový jaderný reaktor ročně jenom pro prostou obnovu. Ale já už si nepamatuji, že by uvedla něco nového do chodu. Totéž u nás. I tady se vypnula spousta zdrojů."

Některé argumenty jsou trochu nepřesné, ale nevadí. Třeba: ve Francii by stačilo uvést do chodu každý druhý rok nový jaderný reaktor (teď se staví 2x výkonější).

A realita: Staví už skoro dvacet let pořád ten jeden!! A stále staví.... a opravují....

Ladislav Novák
11. červen 2022, 20:12

Článek, pod nímž se diskutuje, je o výstavbě velkokapacitního elektrolyzéru v Německu, ne o jaderné energetice ve Francii. Agitátorovi Vaněčkovi je to asi fuk... :-P

Ladislav Novák
11. červen 2022, 20:14

No, v tom odkázaném článku je hlavně jasně řečeno, že vodíková energetika je nesmysl. Jinými slovy, samozřejmě...

Jan Veselý
11. červen 2022, 21:42

Je úsměvné jak se zdejší diskutéři dokážou upnout na jednu myšlenky a nejsou schopni ji opustit ani v situaci, kdy se v článku hovoří o to, že to je jinak. Takže všem připomínám, že:

- Tohle není vodíková energetika, v článku je jasně řečeno, že "vyrobený vodík primárně zužitkují regionální průmysloví zákazníci, kteří jej využijí jako procesní plyn".

- Není to žádná výroba z přebytků OZE, z největší pravděpodobností mají nasmlouvané odběry z nějakých elektráren a prostě je takhle zužitkují.

- Fakt úsměvný je jeden místní Láďa, který nezná nic mezi 100% OZE a 100% uhlí. Tomu říkám vrchol binárního myšlení.

Ladislav Novák
11. červen 2022, 23:48

Re: Jan Veselý 11. červen 2022, 21:42

V článku se píše o ZELENÉM VODÍKU. Tak si zjisti, jak musí být vodík vyroben, aby bylo možné jej označit jako zelený. Dřív, než začneš blábolit o binárním myšlení... :-)

Jan Veselý
12. červen 2022, 12:42

"zda bude elektrolyzér pracovat jenom při přebytku větrné EE v německé rozvodné síti (což se stává vzácně - pak by snad bylo možné tvrdit, že se jedná o elektřinu z OZE), a nebo je to jen obvyklý REKLAMNÍ PODVOD, a výrobní jednotka pojede non-stop na elektřinu z uhlí..."

To má i název, říká se tomu Falešné dilema a je to argumentační faul.

Ladislav Novák
12. červen 2022, 17:22

Aha, Jan Veselý nepochopil, co je to ARGUMENTAČNÍ FAUL. :-) Vybral si jednoduše ten první v pořadí, ale obhájit by to neuměl. :-P Zelený demagog jak z učebnice.

Peter Zachara
12. červen 2022, 14:37

Jan Vesely si ma nieco zistit?

Jasny priklad oxymoronu.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se