Domů
Energetika v zahraničí
Čína se po zotavení ekonomiky zaměří na výstavbu energetické infrastruktury
Přenos elektřiny
Zdroj: Pixabay

Čína se po zotavení ekonomiky zaměří na výstavbu energetické infrastruktury

Čínská vláda bude klást důraz na novou energetickou infrastrukturu jako součást stimulační strategie na posílení své ekonomiky po jejím zpomalení. To bylo způsobeno obchodními spory a především epidemií koronaviru, ze které se nejlidnatější země světa začíná pomalu zotavovat. 

Vypuknutí epidemie a přísná opatření, která se dotkla všech sektorů ekonomiky, vedla k rozsáhlým škodám. Peking se nyní vydá cestou budování nových a rekonstrukcí starších infrastruktur, včetně těch energetických. Dle výzkumné energetické firmy Energy Iceberg se čínská vláda ve snaze o ozdravení ekonomiky nyní zaměří především na následující:

  • Přenosové sítě s ultravysokým napětím (UHV)
  • Nabíjecí sítě pro elektřinou poháněná vozidla
  • Budování 5G sítí
  • Meziměstské vysokorychlostní kolejnice

Především rozvoj přenosových sítí by dle Energy Iceberg mohl vést k velkému posílení a růstu energetického průmyslu, na kterém budou významně benefitovat velcí hráči jako Siemens nebo ABB.

Šance pro OZE a elektromobilitu

Plán masivní výstavby energetické infrastruktury UHV by mohl mít také příznivý dopad na obnovitelné zdroje, vzhledem k jejím lepším schopnostem přenášet elektřinu na velké vzdálenosti.  V současnosti jsou sítě ale používány především pro přenos elektřiny z tepelných zdrojů. UHV se v Číně používá již od roku 2009 k přenosu střídavého i stejnosměrného proudu na obrovské vzdálenosti, které dělí spotřebitele od výrobních zdrojů.

Rovněž větší investice do infrastruktury pro elektromobilitu předznamenává, že sektoru se bude v budoucnu v Číně dařit. Již v roce 2018 země instalovala denně více než 1000 nabíjecích stanic pro vozy na elektrický pohon.

Růst ekonomiky v posledních letech v útlumu

Pro Čínu ale nebude návrat k rapidnímu růstu ekonomiky tak jednoduchý. Krize spojená s koronavirem byla jen další příčinou zpomalování hospodářství. Je předpokládáno, že růst HDP bude v roce 2020 dosahovat pouze 6 % (ve srovnání s roky předchozími, kdy ekonomika loni o rostla o 6-6,5 a 8 % v roce 2010). Obchodní válka se Spojenými státy zůstává nadále hlavním důvodem, proč se ekonomice daří méně ve srovnání s lety předchozími.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(21)
energetik II
25. březen 2020, 14:59

Díky koronaviru bude růst čínské ekonomiky letos nejspíše jen 4 %, nikoli plánovaných 6 %. Počítám ale v Číně s rychlým návratem k růstu po silném pádu v prvním čtvrtletí. Číňané totiž dovedou "máknout", když je třeba. Malý příklad : Soukromá firma BYD v Šenčenu použila svých 3000 pracovníků z fabriky na výrobu mobilů k přestavbě této továrny na výrobu roušek a dezinfekčního roztoku a to včetně návrhů na nové stroje a zařízení. Doba přestavby fabriky = necelých 14 dní , denní produkce roušek - 5 milionů kusů. Nyní nám tyto roušky vozí letoun Ruslan do Pardubic. Slavná EU opět "poněkud zaspala".

frank
25. březen 2020, 21:14

tak není to nějaké jen čínská specialita Byd není nějaká jen nějaká taková soukromá čínská firma na výrobu mobilů ale druhý největší čínský výrobce elektroaut, hand setů do aut a baterií v Číně a dělá to samé co dělají evropští američtí výrobci aut nebo vysavačů ( Ford Dyson) , Louis Vuitton zase místo voňavek dělá desinfekci... navíc v BYD zásadní podíl drží západní kapitál včetně Warrena Buffeta ( ten má 23 procent), čínský podíl je kolem 20-25 procent :) Jinak parádní výkon firmy, všechna čest, jen ty informace jsou trošku cinklé...

energetik II
26. březen 2020, 08:17

TO : frank

Pro mne každopádně je mizernou vizitkou EU / má o třetinu větší HDP nominal jak Čína/ , že musíme pro miliony roušek létat 12 000 km do Číny a že nám je Brusel neposílá ze svých evropských skladů či výroben. Také považuji za nezvládnutí koronaviru, když Čína měla 3000 mrtvých a Itálie už má 7000 a i Španělé už Čínu "trhli". V USA se teprve uvidí , nakažených tam přibývá 10 000 za den, takže během několika dní budou mít víc nakažených jak Čína.

frank
26. březen 2020, 10:40

statistiky číny o počtu mrtvých a nakažených je potřeba brát s rezervou, také počáteční " výkon" čínských úřadů značně přispěl k tomu, že dnes svět řeší situaci jaká je .... ohledně itálie jsem četl, že to tam zavlekli přímo čínané, udajně jich ve firmách na severu země pracuje víc než deset tisíc ...

Vladimir Wagner
26. březen 2020, 10:58

Ideologická zaslepenost je ta největší překážka v racionálním řešení krizové situace. Jak se snaží ukázat třeba i seriál HBO Černobyl, tak pravda nakonec vždy vyplyne na povrch. Čína už dobře ví, že snižování počtu případů a lakování COVID-19 jako pouhé nevýznamné chřipečky vede ke katastrofě. A nejen z tohoto důvodů si myslím, že jejich čísla jsou blízká realitě. Ostatně další výbuch epidemie by nebylo možné přehlédnout, jak ukazuje Evropa i USA. Jestli do Itálie zavlekly COVID-19 Číňané nebo Němci či Španělé, je otevřená otázka. Podrobněji rozbor iracionálního a ideologického chování Evropy k této pandemii je zde: https://www.blisty.cz/art/99334-kdy-se-podari-evrope-ucinne-celit-pandemii-covid-19.html .

energetik II
26. březen 2020, 11:29

TO : frank

1. Statistiky nakažených jsou většinou přímo úměrné počtu testovaných, je to vidět i u nás. Krásný příklad = Švýcaři nyní hlásí asi 11 000 případů, Indie asi 600. Že by v 7 milionovém Švýcarsku bylo 20 krát více nemocných jak v Indii , tomu nevěřím. Jde jen o počet testovaných. A podobné to bude i s Čínou.

2. Počáteční "výkon" čínských úřadů bych neviděl tak zle. Šlo o zcela nový virus u kterého nebylo zpočátku vůbec jasné, jak je infekční a nebezpečný. To se ukázalo až časem.

3. Itálie měla proti Číně velkou výhodu, že byla až "další destinací" a měla kde se poučit o agresívním chování tohoto viru. 31.prosince 2019 ohlásila Čína existenci nového viru mezinárodním organizacím a teprve 12.února 2020 Italové zjistili na svém území první 3 případy. Vzhledem k celosvětovému masívnímu cestování z kontinentu na kontinent bylo jen otázkou času, kdy se to objeví i v Evropě. Italové tak měli 6 týdnů čas se připravit. A Italové ještě dlouho potom nechávali české, slovenské, německé, polské turisty lyžovat na severu v Lombardii, aby tamní střediska nepřišla o zisk. Dokonce starostové Benátek i Milána zvali v televizi cizí návštěvníky do svých měst, i když epidemie už tam dávno běžela.

"Výkon" Itálie i Španělska považuji za horší, jak čínský výkon. A nyní jsem zvědav na USA. Za včerejšek jim přibylo přes 13 000 nových případů.

frank
26. březen 2020, 11:39

Pan Wagner, ano ideologický pohled na věc zaslepuje, ale v Číně zdaleka nešlo o ideologický problém, to je právě ten " ideologický pohled z venku :) V tamní kultuře, neplést si komunismem, je " posel špatných zpráv" tradičně ve špatném postavení, čili je tam kulturně podpořená tendence všechny problémy odkládat, neřešit, nebýt tím prvním kdo něco "rozjede".

Ohledně toho kdo co zavlekl, jsem jen citoval italský názor na konkrétní situaci v Lombardii, ostatně vůbec první němečtí nakažení v Bavorsku byli také lidé z německé firmy, která měla čínskou kolegyni na školení v Německu ( a to mám osobně ověřeno), ale v dnešní " globálně propojené" době je to celkem jedno kdo to roznesl.

Ohledně britských listů se na mě nezlobte, ale to mi skoro přijde líto, že tam publikujete :) ano vím, že jsem ideologicky zaslepený, ale plátek pana Čulíka přinesl už tolikrát tak ideově zaslepené věci, že si raději váš názor přečtu jinde...

Carlos
26. březen 2020, 13:04

Pane Wagnere,

neřekl bych že v případě Evropy, nebo buďme přesnější Evropských zemí, které nepoznaly půlstoletí totalit, jde o ideologii ve smyslu ideologie, ale o kulturu demokracie, kterou u nás nemáme v takové míře, takže vlády si tam nelajsnou hned na začátku všechno pozavírat. Myšlení lidí, jak sám víte je tam jiné. Ale to není ideologie. Můžeme se na to podívat i z jejich pohledu kdy mohou říct, zcela oprávněně, že u nás převládá totalitní myšlení.

Stejně tak bych nepředjímal reakci lidskoprávních organizací na zákaz těch trhů, co víme jsou ty trhy co do praktik poměrně nechutné, takže bych s tím předpokladem moc nepočítal.

Co se týče krizové připravenosti, nadávek na EU, které se objevují, on není rozdíl když si obec stěžuje že stát nic nedělal, nebo když si lidé stěžují že EU je na nic, je v organizaci celého systému. To by musel být někde předpis že kraje mají pro své provozy (nemocnice) držet třeba tři měsíce běžné spotřeby roušek a dalšího materiálu. Ale na to musí být předpis, usnesení prostě něco podle čeho ten kdo tak koná bude krytý. Jinak jej při první příležitosti budou popotahovat za plýtvání.

Co se týká strategické bezpečnosti, tak je třeba nezaměňovat "být schopen vyrobit" a "vyrábět pořád", to jsou dva jiné přístupy kde jeden vede na ekonomicky schůdnější řešení než druhý pro řekněme 90% doby. Vzhledem k vysoké provázanosti ekonomik v EU je podle mne, a to už můžeme říct že je pod vlivem nějakého mého osobního přesvědčení, na čase přesunout více pravomocí krizového řízení do centra, tedy na EU a omezit pravomoci jednotlivých členských států. Ukazuje se totiž že mnoho nařízení EU je jimi implementováno nevhodně, mají problémy je plnit, například co se týče infrastruktury, eventuálně selhávají i za běžné situace a dělají problémy, což postupně funkčnost EU nahlodává. Z takových případů jmenujme třeba výrazné rozdíly v rychlosti staveb, nebo odměňování zaměstnanců, což pak vede na mnoho jiných i politických problémů, které jsou spojené pak s vnitřní migrací atp.

Podle mne se ukazuje že EU potřebuje více federalizace a vytvoření struktur pro rychlou reakci na krize, pro lepší/rychlejší zahraniční politiku a pro infrastrukturní projekty.

Josef
25. březen 2020, 23:36

Čína na této epidemii dokazuje , že prakticky nemá ve světě konkurenci. V EU kromě Švédska půjdou letos všechny státy do hluboké recese v USA to samé Amerika jako světová ekonomická velmoc letošním rokem definitivně končí , půjde do recese o 6-8% a navíc definitivně ztratí část trhů, které obsadí ne jen Čína, ale Indie a další státy. Technologicky už USA svůj boj s Čínou prohrály - ekonomicky ho definitivně prohrají letos uvidíme co udělá dolar....

Carlos
25. březen 2020, 23:54

Ano, v požírání hnusů...

Neříkejte hop, dokud jste nepřeskočil, Číně se ten virus může vrátit ani nebude vědět odkud a může se jí poskládat s jinými věcmi, realitní bublinou a podobně.

PE
25. březen 2020, 17:00

Vietnamska komunita u nas sije jen znackove zbozi...

St
26. březen 2020, 12:42

Jde vidět, že na to čínští soudruzi jsou chytře. Snad si od nich také vezmeme příklad a pustíme se do budování nejen energetické infrastruktury.

Ivan Novák
26. březen 2020, 14:05

K čerstvým čínským číslům: je divné, že se tam ten virus v oblastech, kde není přísná karanténa, nyní neprojevuje skoro vůbec. Roušky atd. mohou zabránit explozi nemocnosti přetěžující zdravotnický systém, ale konec epidemie nastane až promořením a z něj vyplývající imunizací populace do úrovně, která stlačí reprodukci generací viru pod 1,0. Se divím, že by k tomu došlo tak rychle, resp. ta čísla vyžadují pečlivou interpretaci nebo nevíru ... možná výrobou freonů načerno způsobili takovou lokální ozonovou díru, že pod silným jarním UV zářením virus bídně houfně hyne ... anebo co když je zbytek Číny tam, kde byl Wuchan v prosinci ... energetickou infrastrukturu bych u nás nadále budoval raději demokraticky, koneckonců rázný pokles spotřeby učinil věc méně naléhavou, řekl bych, pro příští řadu let.

enegetik II
26. březen 2020, 14:49

TO : Novák

Ono to ani v Číně nebylo tak rychlé . Ve Wuchanu byl první pacient zachycen někdy 17.prosince 2019 a Wuchan má přejít zpět do normálního života 8.dubna.Tedy od zachycení prvních případů do obnovení normálu je to 4 měsíce. U nás v ČR byly první případy zjištěny 1.března , tedy : březen ,duben, květen, červen a na začátku prázdnin v červenci bychom měli jít k normálu. To se mi nezdá až tak nemožné. Naopak , pokud na konci dubna vyvrcholí počet aktivních případů někde na 15 000 a během května a června bude číslo 2 měsíce už jen klesat , pak myslím je červenec reálný.

Carlos
26. březen 2020, 15:47

Souhlasím že se to bude opakovat, dokud nebude v populaci nějaká imunita. Otázka Číny je zajímavá, napadá mne třeba že netestují tolik kolik by měli (to asi nikdo pořádně), což se může ukázat jako problém, spíš bych hádal na možnost horší než lepší. To by ale znamenalo že se s tím nedá moc nic dělat a holt se to bude muset nechat proběhnout, pak ale je třeba aby to proběhlo v co nejkratším čase z hlediska ekonomiky, ale ne zase tak rychle aby se položil zdravotní systém. Pokud ta nemoc trvá v průměru 14 dní, tak se dá z toho stanovit i denní číslo nakažených, které je ještě zvládnutelné. Pokud je to nezastavitelné, tak je problém pokud se u nás dostaneme na R<1, protože pokud to proběhne v okolních zemích a budou tam mít nějakou imunitu, tak v momentě otevření hranic to může začít zase.

Já bych možná přesunul dost infrastrukturních projektů přímo pod EU, pokud by to bylo možné, ta by je mohla zvládnout naplánovat a realizovat rychleji a efektivněji, než se to daří naším úřadům.

Navíc bude ideální doba na budování infrastruktury, což jsou typická protikrizová opatření a dala by se tak snad realizovat i moje oblíbená PVE Lipno - Dunaj :D. Také bude možné odstavit nejméně efektivní a nejšpinavější elektrárny, což by bylo dobře. Ale co bude asi také třeba je posílení Baltských spojek, Skandinávie pořád má potenciál pro vývoz proudu a ještě pro stavbu dalších hydroelektráren všech tří základních typů. Současná situace je šance jak Energiewende popohnat a dotáhnout.

St
26. březen 2020, 17:28

Dovolím si Vám oponovat. Ano bude tu pokles spotřeby EE, ale ten bude dočasný, dříve či později zde bude hospodářská konjunktura, která si bude vyžadovat spousty energie. Proto si myslím, že je nyní vynikající šance velké infrastrukturní projekty dotáhnout do konce. Lidé budou spíše v době krize nakloněni pro velké stavby, tím spíše, že budou mít jak přímý multiplikační efekt na ekonomiku a hlavně umožní její rozvoj do budoucna. Ať už si o čínských komunistech můžeme myslet cokoliv, tak nejsou to žádní blbci, kteří by nevěděli co dělají.

energetik II
26. březen 2020, 18:35

Ano, o čínském režimu si můžeme myslet cokoliv, o jimi zveřejněných číslech taktéž, nedá se mu ale upřít fakt, že nákazu v miliardové zemi zvládl vyřešit v čase pod 4 měsíce. Nyní jsou tam zjišťovány nové případy už jen u těch, co do země přilétají z venčí.

PE
28. březen 2020, 16:44

Po tomto by se hlavne by se meli zamerit na podstatu cele krize, dukladne proklepnout kazdeho, kdo vycestuje...

St
31. březen 2020, 13:12

Tak nějak, proto by bylo dobré si vzít příklad poučení a příklad z věcí které fungují.

Carlos
31. březen 2020, 13:20

Jestli věříte tomu čemu nevěří mnozí Číňané... Ten virus má minimálně v 50-60% případů bezpříznakový průběh, takže už jenom počet případů můžete mít x2, ví se asi o 40k případů nezahrnutých ve statistikách a bůh ví co kvasí někde na periferiích a vesnicích. V silách vlády nemohlo být otestovat za 4 měsíce 60M lidí, to by bylo provedení 500k testů denně, to se mi nezdá reálné. Ani v Lidové Číně. Vůbec bych se nedivil kdyby se ten virus šířil a projevil se jak se projevuje až v souvislosti s přeskokem do jiné demografické skupiny, či objevením se nějaké další věci, například chřipky nebo zhoršeného ovzduší.

Jan Veselý
31. březen 2020, 13:51

V případě Číny mám vážné obavy, že se do značné míry jedná o lhaní si do kapsy.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se