Domů
Energetika v zahraničí
EK schválila Belgii kapacitní trh, který má pomoci nahradit jaderné elektrárny
Paroplynová elektrárna Magnum v Nizozemsku
Zdroj: OLE JØRGEN BRATLAND / STATOIL

EK schválila Belgii kapacitní trh, který má pomoci nahradit jaderné elektrárny

Evropská komise schválila po téměř rok trvajícím hloubkovém šetření belgický kapacitní mechanismus, který má zajistit výstavbu dostatečného výkonu pro náhradu jaderných elektráren, jejichž provoz má být ukončen do roku 2025. První kapacitní aukce by měla podle informací zveřejněných na webu provozovatele tamní přenosové soustavy proběhnout již v říjnu. 

Schválení přichází po několik měsíců trvajícím hloubkovém šetření, které Evropská komise zahájila loni v září. Komise tehdy uvedla, že si není jistá potřebou připravovaného mechanismu a souladem s evropskými pravidly pro státní podporu. Navrhované opatření mělo dále dle Komise potenciálně vést k diskriminaci určitých technologií, jako jsou například obnovitelné zdroje energie.

Tyto obavy Komise byly podpořeny několika historickými vyjádřeními belgické vlády a tehdejší ministryně energetiky Marie-Christine Marghemové, která uvedla, že potřebných 3,6 GW nového flexibilního výkonu by měly činit především elektrárny spalující zemní plyn.

Uvedených 3,6 GW nového výkonu má nahradit téměř 6 GW instalovaného výkonu belgických jaderných elektráren, které mají být do konce roku 2025 odstaveny. Ve hře je však stále i varianta, že by novější jaderné bloky s celkovým instalovaným výkonem 2 GW pokračovaly v provozu i po roce 2025.

"Kapacitní mechanismy mohou pomoci zajistit bezpečnost dodávek elektřiny a zároveň být navrženy tak, aby nezpůsobily narušení hospodářské soutěže na energetických trzích. Po úzké a konstruktivní spolupráci s belgickými autoritami během celého procesu jsme schválili dobře navržený kapacitní mechanismus, který přispěje k zajištění bezpečnosti dodávek elektřiny v Belgii, zejména s ohledem na nadcházející odstavení všech jaderných elektráren do roku 2025, a zároveň zajistí, že možné narušení hospodářské soutěže bude minimální,“ uvedla Margrethe Vestagerová, komisařka pro hospodářskou soutěž.

Komise dále uvítala zavedení blíže nespecifikovaných požadavků na udržitelnost pro nové zdroje využívající fosilní paliva, které budou podpořeny pomocí schváleného kapacitního mechanismu.

„Tyto požadavky přispějí k dosažení cílů stanovených Zelenou dohodou pro Evropu,“ dodala Komise.
Podle zahraničního serveru Platts by v rámci nadcházející říjnové T-4 aukce mělo být poptáváno až 7,3 GW stabilního výkonu s dodávkou od 1. listopadu 2025. Maximální nabízená cena je stanovená na 75 EUR/kW/rok.

Podle úrovně investičních nákladů budou moci nové zdroje získat až 15letý kapacitní kontrakt. Stávající zdroje budou po vzoru britského kapacitního mechanismu moci v kapacitních aukcích získat roční kontrakty.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(37)
Mirek
1. září 2021, 10:47

Drobný dotaz: odkud chtějí Belgičani vzít "až 7,3 GW stabilního výkonu s dodávkou od 1. listopadu 2025"? Podle mého názoru už v té době bude nedostatek elektřiny v celé Evropě. Každopádně se jim to hodně prodraží.

Zapletal
1. září 2021, 18:07

Příteli, ty plynovky by měly výkon 3,6 GW a to znamená, že budou výrazně nižšího výkonu, než ty odstavené jaderné elektrárny. Navíc budou pracovat jen doplňkově, což znamená, že nevytvoří příliš CO2. Kritik by mohl říct, že bude přece taky stát něco výstavba, což je pravda. Fakt je ale ten, že cena pořízení plynové elektrárny je asi jedna desetina až jedna patnáctina v porovnání s jadernou elektrárnou.

Mirek
2. září 2021, 10:02

Jak jste na tu poslední větu přišel? Můžete mi poslat nějaký odkaz?

Francouzi dokonce říkají, že postaví jadernou elektrárnu za cenu srovnatelnou s plynovkou. O tom sice pochybuji (zatím mají velké potíže se stavbou reaktoru EPR i ve vlastní zemi), ale v žádném případě ten rozdíl není tak velký, jak uvádíte. A vlastní provoz JE je levnější než plynové elektrárny. Kapacity pro skladování plynu jsou také omezené (několik málo mněsíců), palivo pro jaderné elektrárny ze skladovat i roky.

Emise CO2 z plynu jsou asi poloviční ve srovnání s uhlím, takže žádná výhra. A stejně to je jen dočasné řešení.

Mirek
2. září 2021, 10:42

Samozřejmě "měsíců", ne mněsíců. :-) :-)

PetrV
1. září 2021, 18:38

Budou mít drahou ee a blackouty. Nekup to.

Ivan Novák
1. září 2021, 11:15

Pokud M. Vestagerová dobře citovala z rozhodnutí o schválení, bylo tedy uděleno výslovně za podmínky odstavení všech belgických JE do r. 2025, bez možnosti prodloužení provozu některých z nich.

Michal K.
1. září 2021, 12:19

takze nahradime jadrove elektrarne plynovymy a bude to eko. ved emisie CO2 potom zarucene klesnu. to vies kazdy v Bruseli

Petr Závodský
1. září 2021, 12:48

Belgie je zemí, která má téměř zcela dekarbonizovanou energetiku. Díky velkému podílu jaderné, větrné a solární energie je uhlíková stopa Belgie jedna z nejnižších v Evropě a je mnohonásobně nižší než například v Německu. To bude brzy bude minulostí.

V roce 2020 nastoupila do funkce ministryně energetiky Tinne van der Straetenová z belgické Strany zelených. Okamžitě podnikla pokus o zničení jaderné energetiky. Všechny jaderné elektrárny v Belgii mají být uzavřeny do roku 2025. Elektřinu je však třeba nějak vyrábět - jaderná energie zajišťuje 40 % elektřiny a je největším zdrojem energie v Belgii. Naivní pohádka o 100% obnovitelných zdrojích byla zapomenuta a ministryně oznámila plán výstavby nových plynových elektráren, které mají být navíc dotovány státem. Belgie bude jedinou evropskou zemí, která v příštích letech zvýší emise skleníkových plynů.

Německo a Belgie jsou příkladem toho, jak destruktivní je zelená politika. Jaký musí být člověk pokrytec, když mluví o dekarbonizaci a zároveň staví nové plynové elektrárny!!! Ledaže by v tom byl skrytý záměr - nedávno vyšlo najevo, že Tinne van der Straeten je napojena na advokátní kancelář Blixt, která pracuje pro Gazprom. Má snad ministr pro zelenou energii nějaký prospěch z likvidace jaderné energetiky, největšího konkurenta fosilního průmyslu?

To, co Tinne van der Straetenová dělá, je v rozporu nejen s moderní ekologií, ale i s hlasem veřejnosti. Podle průzkumu provedeného v roce 2019 se celých 83 % Belgičanů domnívá, že jaderná energetika by měla fungovat i nadále.

Milan
2. září 2021, 15:32

Hlavně je to v rozporu se zdravým rozumem!

Pete
1. září 2021, 13:19

Absolutní sebevražda Evropy v přímmém přenosu. Blahobyt postavený na základě několika set jaderných elekráren v Evropě končí. A když někde něco končí jinde zase něco začíná a tak se nám může Čína a Rusko jenom vysmát. Až nebudou peníze na obnovu obnovitelných zdrojů, začne opět válka.

hlpb
1. září 2021, 16:06

nechci ti prát iluze, ale v Evropě nikdy stovky jaderných elektráren nestály, v EU jich bylo max cca 60 a z toho 20 ve Francii, vždy to byla a vždy bude malý zdroj energie

Radím
1. září 2021, 17:59

Takhle to dopadá, když místo znalosti přesného čísla se člověk podívá z okna s plete si hodiny a holínky a vyhodí jakési číslo.

Samotná Francie má nějak k 58 reaktorům a v nejlepších letech produkovalo bezemisní jádro až k 80 % francouzské spotřeby elektřiny . V celé EU bude jaderných elektrárebn slušně přes stovku.

Ovšem faktem je, že zelení aktivisté neávidí jadernou energii a to i ti francouzští. A těm se za poslední roky povedlo francouzskou jadernou energetiku slušně sabotovat a mnoho francozských jaerných elektrárne je tak ve špatném stavu. Holt se tady zelení projevili, čím hůře si lidi povedou, tím to bude podle zelených lépe.

Jan Veselý
1. září 2021, 18:46

Jestli nevíte jaký je rozdíl mezi jadernou elektrárnou a jaderným reaktorem, je to váš problém. Toho prvního je ve Francii 17 kusů, toho druhého 56 kusů.

Tak, příště líp číst.

Petr Poruban
2. září 2021, 22:33

Ono by to chtělo především víc přemýšlet. Aby vám kvůli formalitám neunikla podstata.

Zelení ničí svojí hloupostí Evropu. Škodí životnímu prostředí i ekonomice.

Kde jsou ty vaše OZE? Proč se kvůli zeleným naivním amatérům staví nové emisní zdroje a vypouští více skleníkových plynů?

JD
1. září 2021, 18:52

Jeden o voze, druhý o koze.

Počet reaktorů v EU je 106, počet jaderných elektráren je řádově v desítkách.

Každopádně stovky jaderných elektráren v EU nikdy nebyly. Ani v geografické Evropě.

A po odstavení německých a belgických bloků se to číslo dostane pod 100, a bude to bude pořád debata o ničem.

https://world-nuclear.org/information-library/country-profiles/others/european-union.aspx

hlpb
2. září 2021, 13:06

Radíme jde vidět, že nevíš vůbec, jaký je rozdíl mezi jadernou elektrárnou a jaderným blokem, a zopakoval jsi nesmysl Peteho, že je v EU více jak 100 jaderných elektráren, není, je jich míň než 60. Jaderná energie má svá nejlepší léta už dávno za sebou, i jaderná Francie počítá s poklesem jaderného podílu už v roce 2030 pod 50%.

Emil
2. září 2021, 13:28

1) To nepočítá, Bláho s novým nickem.

2) Když si ten Petovo příspěvek přečtete pořádně, tak zjistíte že nepsal, že je v EU více jak 100 jaderných elektráren. On jen psal o blahobytu, postaveném "na základě několika set jaderných elekráren" (myšleno zjevně reaktorů), který v Evropě končí.

hlpb
2. září 2021, 14:49

Emile, Pete psal o několika set jaderných elektrárnách, ale v EU nikdy nestálo ani náhodou několik set nejenom jaderných elektráren, ale ani jaderných bloků. A to stojí polovina bloků v jedné zemi, celá myšlenka, že blahobyt je postaven na JE je totálně mimo. JE v EU zajišťuje pouze cca 25% energie a rychle ten podíl klesá, zato OZE zajišťuje už 40% a rychle podíl roste. Je srandovní jak si někteří myslí, že JE je nejdůležitější zdroj elektrické energie. Zlatý věk JE je dávno minulostí, s JE to je jako se spalovacími motory v autech nebo tlačítkových telefonech, pomalu končí

Emil
2. září 2021, 15:03

Bláho, mě vaše pocity, jaká myšlenka je totálně mimo, co je srandovní, co je podle vás dávno minulostí, ani vaše jakási na hlavu postavená přirovnání absolutně nezajímají. Já jen upozorňuji na to, že Pete nikde nepsal, že v Evropě někdy stály stovky jaderných elektráren, a také na to, že vaše tvrzení "jaderná Francie počítá s poklesem jaderného podílu už v roce 2030 pod 50%" je nepravdivé.

hlpb
2. září 2021, 16:00

Emilku, naštěstí tvoje bezvýznamné komentáře nikoho nezajímají, možná Peteho a podobné, kteří si nalhávají, že v Evropě stály stovky jaderných elektráren a díky tomu byla EU bohatá, nesmysl, TEČKA. Tady není co diskutovat. JE nikdy nedosáhla ani náhodou podílu jaký má dnes OZE, Tečka, zase není co diskutovat. A to že Francie počítá ve svém energetickém mixu s poklesem podílu JE na 50% je fakt. Tečka. Zase žádné téma k diskuzi. Ale je možné, že chystané uzavření 14 bloků ve Francii bude v tvých snech znamenat navýšení podílu o desítky procent. Nebudu diskutovat o věcech, které jsou jasné i dítěti na ZŠ. Rozhodují fakta a ne přání a sny. Ale jestli si někdo chce věřit nesmyslu, že v Evropě byly stovky jaderných elektráren, ať si tomu věří, ale je reálně se to nikdy nestalo a ani nestane. TEČKA.

Emil
2. září 2021, 16:49

Škoda jen, že ani nikdo nepsal, "že v Evropě byly stovky jaderných elektráren", takže opět zbytečně stavíte své slaměné panáky.

Že Francie počítá ve svém energetickém mixu s poklesem podílu JE na 50% je fakt, ale není fakt, že "počítá s poklesem jaderného podílu už v roce 2030 pod 50%", jak jste tvrdil původně.

Josef
1. září 2021, 15:05

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Podívejte se co chcete od společnosti, která si do svého čela zvolí starou bezdětnou ženskou nebo chlapa co si vezme ženu, ve věku svojí matky, jsou to nemocné upadající společnosti v terminální fázi svého vývoje.
.

Jan Veselý
1. září 2021, 18:50

Pořád lepší usedlá a pracovitá Angela, která svou zemi příkladně vedla, než ti čeští šášulové, kteří nebyli schopni kontrolovat ani toho bimbáska, co mají v kalhotách (viz Topolánek, Paroubek, Nečas, Sobotka).

jozka
2. září 2021, 10:52

jj, vedla ji tak prikladne, ze jeji styl dal vzniknout novemu slovu. Merkeln.

Jan Veselý
2. září 2021, 14:13

Jo, to je ten hnusný způsob vlády, kdy jednáte uváženě, z rozmyslem a problémy prostě vysedíte a odpracujete. Ve světě politických šašků a profesionálních celebrit, jako jsou Trump nebo Johnson, to může působit až nepatřičně, co?

jozka
2. září 2021, 15:32

Ne. To je ten zpusob, kdy sedite zalezly, tvarite se, ze problem neexistuje a nechate ho vyhnit. Vzhledem k tomu, ze mate diky predchudcum dostatecne nasuseno do zasoby, muzete se tverit ze vas pristup funguje.

Josef
2. září 2021, 12:34

No to je právě o tom jak vnímáte svět. Zahýbat není zrovna košér, ale je to přirozené, kdežto vzít si ženu věku svojí matky je patologické, stejně jako bezdětná ženská co vyměnila mateřství za kariéru v nějakém výzkumáku v DDR a pokud si společnost zvolí takové vůdce jako vzor do svého čela, pak je jasné, že je v rozkladu. Já být Němec volím AfD.

Jan Veselý
2. září 2021, 14:08

Vaše výlevy akorát vypovídají o vaši vnitřní nejistotě, že se hlásíte k loserům.

Milan
2. září 2021, 15:37

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Takže ti se kterýma nesouhlasíte jsou looseři?

.

Jan Veselý
2. září 2021, 15:55

Když někdo hlásá, že by vládnout měli bílí heterosexuální muži a vše ostatní jsou zrůdnosti je pro mě jasnou známkou toho, že to hlásání nějaký heterosexuální bílý muž, který nevládne nikomu a ničemu, nejspíše proto, že toho není schopen. Prohrál s ženskými, barevnými a homosexuály, proto je to loser. No, a tihle mají tendenci nalítnout na lep nějakému tomu nácíčkovi, který začne někde hlásat, že vrátí zpět ty mýtické doby, kdy ženské, teplí a barevní znali svoje místo, vyhodí migranty, apod. Prostě něco jako AfD.

Josef
2. září 2021, 22:39

Ne já se na rozdíl od Vás nebojím přihlásit se k těm společenským proudům, které nejsou podporovány medii nebo EU. Jinak doufám, že podle Vaší teorie budete volit u nás nejsilnější stranu, abyste nebyl loser.

Pavel
2. září 2021, 21:48

Helemese, veselá burešova podržtaška a milovník jeho bimbáska.

PetrV
1. září 2021, 19:17

Chceme pekarovou do cela státu?

energetik
1. září 2021, 23:00

Ty vaše xenofobní, homofobní a podobné výlevy v Belgii naštěstí asi nikoho nezajímají. Pro ně důležité co ti lidé umí a jak to vedou a proto tam jsou a dělají to evidentně dobře.

To ti naši darmožrouti dokázali vyjednat hlavně dotace pro Agrofert a čapí hnízdo a i to byl podvod a které tak zřejmě budeme všichni splácet a vracet. Ale co by český volič neudělal pro koblihu.

petr
1. září 2021, 23:57

Je to drsně řečeno, ale máte zcela pravdu.

Být heterosexuál, otec 3 a více dětí, běloch, pracující 50 hodin týdně a katolík je dnes podezřelé...

Jan Veselý
2. září 2021, 14:15

Ne, to je (skoro) každému ukradené. A hlavně není nic z toho kvalifikací na vysoké politické posty.

Josef
2. září 2021, 12:24

a jaké pravidlo bylo porušeno ? Asi to vadí Vašim sponzorům, že....

alespoň víme kdo to je alles klar....

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se