Emise spojené s využíváním energie v USA po růstu z roku 2018 loni poklesly
Energetický sektor v USA prochází v posledních letech intenzivní transformací, a to převedším oblast výroby elektrické energie. Uhlí je postupně vytlačováno z trhu plynem a obnovitelnými zdroji, což se projevu znatelným poklesem emisí. Podle dat vládní agentury loni emise spojené s využíváním energie meziročně mírně poklesly, a to pouze díky sektoru elektroenergetiky.
Podle dat americké vládní agentury U.S. Energy Information Administration (EIA) v roce 2019 meziročně klesly emise z oblasti dopravy, výroby elektřiny, energeticky náročného průmyslu a komerčního sektoru a domácností o 2,6 %. V roce 2018 přitom emise z těchto odvětví meziročně vzrostly o srovnatelnou hodnotu.
Zatímco emise z dopravy či komerčního sektoru a domácností se v podstatě nezměnily, emise spojené s energeticky náročnou průmyslovou výrobou naopak vzrostly. Za takřka veškerým poklesem tak stál sektor výroby elektrické energie, a to konkrétně změna výrobního mixu.
Primární příčinou je klesající výroba elektřiny z uhlí, které je postupně nahrazováno zemním plynem, jehož cena v zemi s prudkým růstem těžby v posledních letech klesla, a rozvojem využívání obnovitelných zdrojů, zejména větrných a solárních elektráren.
S dalším růstem výroby obnovitelných zdrojů tak jejich podíl na výrobě elektřiny spolu s jadernými elektrárnami podle EIA loni dosáhl rekordních 38 %. Se současnou náhradou uhlí plynem se tak Spojeným státům v posledních letech podařilo výrazně snížit průměrnou uhlíkovou náročnost výroby elektřiny. Zatímco v roce 2005 bylo při výrobě jedné megawatthodiny elektřiny vypuštěno průměrně 619 kg CO2, v loňském roce se jednalo o 408 kg.
Celkově emise spojené s využíváním energie v USA podle vládní agentury poklesly od roku 2007, kdy dosáhly svého vrcholu, již o 15 %.
Těžba uhlí v USA nadále klesá, letos má být nejnižší od roku 1965
Hlavní příčinou poklesu emisí na padající výroby elektřiny z uhlí, se kterou souvisí o omezování domácí těžby tohoto paliva. Podle agentury by se v letošním roce měla těžba uhlí v USA meziročně propadnout o čtvrtinu, k čemuž přispěla i koronavirová pandemie.
Podobně by měl klesnout i podíl uhelných elektráren na výrobě elektřiny z loňských 24 % na zhruba 20 %, k čemuž pomohly zejména nízké ceny plynu spojené s globálním poklesem poptávky. V příštím roce by však podle predikcí EIA měl podíl uhlí opět vzrůst na 25 %.
Mohlo by vás zajímat:
V USA mají velmi vysokou spotřebu energie praticky 2 násobnou proti průrměru Evropské unie a Emise CO2 měli v roce 2019 stejné jako v roce 1990 což je 15 tun na obyvatele. průměr EU je 6,6 tun. Oni celkově s energií z našeho pohledu velmi plýtvají, ale je to tím ,že oni jsou ohromně surovinově bohatá země a díky tomu mají velmi levné energie. Kdežto k nám se prakticky všechno musí dovážet. Jakýkoli přechod na OZE by pro ně byl katastrofa ceny energií by prudce vzrostly a oni na to nemají stavěné budovy ani auta. Jejich společnost je postavena na velké spotřebě energie
To víte Josefe, velkou změnou byly ve světě energetiky ropné šoky před cca 50 lety. USA a státy západní Evropy měly v té době přibližně stejnou spotřebu energií. V USA převážilo "drill baby, drill!!!", v Evropě se více aplikovaly "soft energies" Američana Amory Lovinse.
Jo, a vás vede k názoru, že "jakýkoli přechod na OZE by pro ně byl katastrofa ceny energií by prudce vzrostly"? Rozhodně asi ne data, řekl bych. Nehledě na to, že i americké papundeklové baráky se dají zateplit a EV jsou výrazně provozně levnější i v USA.
Evropa má tradičně vyšší spotřební daně, ale zato menší levně těžitelné zásoby v ložiscích pod kontrolou. Jurodiví vizionáři, radikálové a výmluvní čerpači dotací se spojují všude.
Ceny energií jsou v USA mnohem levnější než EU, kdežto OZE jsou stejně drahé jako v EU. Dále pak cena paliva pro automobily je okolo 12 kč /l. Elektromobilita má nižší provozní náklady, ale při ceně paliv v USA to není významné celkově je tento způsob dopravy mnohem dražší než u aut se spalovacím motorem. Průměrné auto v USA žere 7,5l benzínu ( nové prodeje) Při jejich ceně za litr paliva jezdí za 1kč/km. EV stojí 2 násobek a životnost baterie je cca 10let, což je polovina proti normálnímu vozu. Co se týče budov, pak ty se mohou zateplit , jenže když zdraží energie, pak se ty budovy nezateplí dříve než za několik desítek let. kdežto účet za energie přijde na konci měsíce...
Jak je tam všechno přibližně 2 násobně energeticky náročnější , tak ceny energií jsou mnohem důležitější jejich zdražení způsobí růst cen všeho zboží tedy inflaci tím vzrostou úrokové sazby. To byly ty mechanismy, které spustily největší krizi v 21 století byl rok 2008. Ono se to nezdá jenže oni jsou saudskou Arábií v těžbě ropy a Ruskem v těžbě plynu například 89% příjmů státu Aljaška je z těžby ropy. Odklon od fosilních paliv by nebyl katastrofou pouze pro spotřebitele, ale i pro státní rozpočty některých států. A když státy nemají peníze, tak si je natisknou, no a to byl konec dolaru jako světové rezervní měny význam USA by byl pak podobný jako význam Ruska. Novou rezervní měnou by byl CNY ono k tomu dříve nebo později stejně dojde, ale takto by to bylo třeba během 5 let.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se