Domů
Energetika v zahraničí
Indie chce v příštích 5 letech vybudovat 250 GW nových obnovitelných zdrojů
Solární panely v Aricu, Teneriffe
Zdroj: Jose Mesa, Flikr

Indie chce v příštích 5 letech vybudovat 250 GW nových obnovitelných zdrojů

Indická vláda plánuje v následujících pěti letech poptávat vybudování 50 GW obnovitelných zdrojů ročně, z čehož by minimálně 10 GW/rok měly tvořit větrné elektrárny. Plán má zemi pomoci s dosažením cíle 500 GW instalovaného výkonu v obnovitelných zdrojích do roku 2030. Informaci přinesl zahraniční server Argus.

Indie měla podle tamního ministerstva energetiky ke konci letošního února instalováno téměř 170 GW výkonu v obnovitelných zdrojích. Téměř 40 % z uvedené hodnoty (64 GW) tvořily solární elektrárny, zhruba 30 % (52 GW) vodní elektrárny,  25 % (42 GW) větrné elektrárny a zbylých zhruba 5 % (11 GW) elektrárny využívající biomasu či jiná biopaliva.

I přes poměrně značný instalovaný výkon v obnovitelných zdrojích vyrábí země stále více než 70 % elektřiny z uhlí. Podíl obnovitelných zdrojů na výrobě elektřiny činí asi 10 %.

Aby podíl obnovitelných zdrojů na elektroenergetickém mixu vzrostl, připravila indická vláda program pro výstavbu nového výkonu v obnovitelných zdrojích, který počítá s 50 GW/rok nového výkonu v následujících pěti letech.

"Tato strukturovaná nabídková trajektorie poskytne developerům obnovitelných zdrojů dostatečný čas pro zajištění financování, přípravu jejich podnikatelských plánů a efektivní řízení dodavatelského řetězce," uvedl indický ministr pro elektroenergetiku a obnovitelné zdroje Sh. Raj Kumar Singh.

Uvedený nový instalovaný výkon v obnovitelných zdrojích, který bude Indie v následujících pěti letech poptávat poptávat, má doplnit již zavedený program zaměřený na rozvoj střešních solárních elektráren a program podporující rozvoj solární energetiky mezi indickými farmáři.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(17)
Karásek
8. duben 2023, 13:47

Tady vidíme, jak je ČR pozadu za takovými státy jako je Indie.

Pravoslav Motyčka
8. duben 2023, 22:14

Ano máte pravdu zejména ve vodních elektrárnách , kde je navrhujete ??

Karásek
9. duben 2023, 16:35

Kde jsem psal o vodních elektrárnách?

Emil
8. duben 2023, 14:06

V poměru k počtu obyvatel má naopak Indie hodně co dohánět.

Petr Hariprasad Hajič
8. duben 2023, 19:55

Indie má velmi dobré podmínky pro budování FVE. V některých oblastech jsou solární elektrárny schopné vyrobit až 6x tolik energie za stejné období než u nás. Návratnost je proto velmi rychlá. Bohužel kupní síla v Indii je malá. Nepůjde to tak rychle, ale potenciál je značný.

Antonín Mikeš
8. duben 2023, 21:57

Můžete své tvrzení "V některých oblastech jsou solární elektrárny schopné vyrobit až 6x tolik energie za stejné období než u nás." něčím podložit? Co vím tak nejlepší podmínky mají hory v Chille a hodnotou cca 3x lepší výroby než v Česku.

Emil
8. duben 2023, 22:08

Pokud je tím "stejným obdobím" myšlený třeba prosinec, tak by to mohlo být i víc než 6×. :-)

Petr Hariprasad Hajič
11. duben 2023, 15:26

Ne, je tím míněný průměr, tj. i za rok by to mělo být přibližně tolik. Největší potenciál má Rádžasthán. Ono, když uvážíte, že je tam až 330 slunečných dní v roce...

Odkazy jsou. Jsou i takové ty mapky jako pro Česko s barenvým odlišením množství energie dopadající na jednotku plochy za rok. můžete si to ověřít.

Emil
11. duben 2023, 15:35

V ČR je průměrný roční koeficient využití fotovoltaické elektrárny kolem 11 %. 6× tolik energie by znamenalo koeficient využití kolem 66 %. Potřeba by bylo tedy nejen 330 slunečných dní ale ještě k tomu i nezanedbatelné množství slunečných nocí...

Petr Hariprasad Hajič
11. duben 2023, 18:35
Petr Hariprasad Hajič
13. duben 2023, 19:14

To Emil. Pamatoval jsem si to špatně. Je to asi 2x tolik. I tak je to velmi dobrý výsledek, pokud se týče návratnosti investic.

Antonín Mikeš
8. duben 2023, 22:19

Pane Emile, mě se v reálném světě většinou nechce dělit nulou. :-)

Petr Hariprasad Hajič
11. duben 2023, 15:28

No, ani u nás to není dělení nulou, ale máte pravdu, že v prosinci to bude možná dvojciferný násobek.

Petr prochaska
9. duben 2023, 10:49

Asi myslí prosinec. Protože obecně v Indii se vyprodukuje asi 1500-1800kWh za rok, u nás 1000 kWh, tady je možné si výrobu vypočítat: Změnit slope a stisknou vizualize result:

https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/#PVP

Nicméně u nich je výroba rozporostřena krásně během roku. Takže jim stačí soláry + baterie a v podstatě nic dalšího nepotřebují.

Petr Hariprasad Hajič
13. duben 2023, 19:16

Nemyslím. Prostě jsem si to jen špatně zapamatoval. Píšu výše.

Jan Veselý
9. duben 2023, 08:00

V tom není problém. V Indii se normálně za tyhle zdroje platí pomocí dlouhodobých PPA a investoři si normálně půjčí v bance. A ta nutně nemusí být indická.

Richard Vacek
9. duben 2023, 14:50

V rozvojové zemi se jedná o pokrok od stavu, kdy nebyla žádná elektřina, popřípadě elektřina z agregátu. Časem se dostanou i k centralizované energetice, od které my se vracíme zpět k samozásobitelství.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se