Domů
Energetika v zahraničí
Pomáhají chytré elektroměry šetřit peníze? V Británii slibované úspory nepřináší
Smart meter energy management home domácnost
Ilustrční obrázek

Pomáhají chytré elektroměry šetřit peníze? V Británii slibované úspory nepřináší

Britský program na podporu instalace chytrých měřáků nepřinese zákazníkům očekávané úspory, ve studii na to upozorňuje část zákonodárců a navrhuje revizi celého programu. Všechny domácnosti a malé podniky ve Velké Británii by do roku 2020 měly být vybaveny chytrým měřákem. Celkem se jedná o 53 milionů zařízení, přičemž každé mělo uspořit průměrně 26 liber, dle nové analýzy je to však méně než polovina.

British Infrastructure Group (BIG) podporovaná téměř stovkou britských zákonodárců vydala zprávu s názvem „Not So Smart“, která se věnuje programu na podporu chytrých elektroměrů a plynoměrů („smart meterů“). Hlavní závěry zprávy k programu, který vyjde na 11 miliard liber a měl by zajistit instalaci 53 milionů chytrých zařízení do 30 milionů domácností a malých podniků do roku 2020, se nesou ve velmi negativním duchu.

Program je totiž za očekávaným harmonogramem a téměř jistě cíle v roce 2020 nesplní. Kromě toho překračuje původně plánované náklady a jak se zdá, původně plánované úspory byly nadhodnoceny na základě sporných předpokladů. Z původní očekávané průměrné roční úspory pro zákazníka ve výši 26 liber v roce 2020 se reálně jeví částka 11 liber.

„Chytré měřáky jsou důležitým národním investičním klíčem k budoucí flexibilní, decentralizované a chytré energetice. Proto musíme tento projekt udělat správně. Ale jeho zavádění nejde podle plánu a riskuje selhání veřejné důvěry. To je důvod, proč musí být program nyní revidován,“ uvedl Lord Teverson.

Zpráva zmiňuje také řadu technických komplikací programu. Prvním je instalace zastaralých měřáků, které měla nahradit nová generace již na konci roku 2016, ovšem minimálně do druhé poloviny tohoto roku se tak nestane. Dalším souvisejícím problémem je změna dodavatele energie, která činí staré smart metery opět „hloupými“. Dále byl zaznamenán problém s připojením zařízení k mobilní síti až u 10 % měřáků, což znemožňuje jejich chytré využití.

Řešení? Revize programu a posun termínů

Doporučení, které zpráva dává britské vládě, je především revidovat program podpory smart meterů a posunout současný termín o jeden či dva roky. Zároveň by měla proběhnout analýza nákladů a přínosů, která zjistí reálné úspory, které mohou zákazníci očekávat. Co nejdříve by se také mělo přistoupit k instalacím druhé generace chytrých měřáků, u které již byly odladěny nejpalčivější provozní problémy.

Co se týče úspor, BIG navrhuje, aby britský regulátor (Ofgem) sledoval ceny a nepřipustil, aby obchodníci předávali své náklady a pokuty v souvislosti s programem na konečné zákazníky. Zákazníci by také měli být kompenzováni v případech, kdy jejich měřák nefunguje správně, a měli by mít přístup a kontrolu nad přístupem k informacím ze svého smart meteru.

Ministerstvo obchodu, energetiky a průmyslové strategie prostřednictvím tiskového mluvčího uvedlo, že průměrná roční úspora 11 liber v roce 2020 by měla do roku 2030 vzrůst na 47 liber, a to i při využívání starších zařízení.

„Vítáme nápady, jak zabezpečit úspěch zavádění smart meterů, a již nyní jsme začali pracovat s Ofgem na zjištěních uvedených ve zprávě,“ uvedl tiskový mluvčí ministerstva.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Vinkler
26. červenec 2018, 06:40

Pokud na problém nahlédnu technicky, skutečné odměření a zejména predikce má vždy nejistoty. Pokud nejistota predikce je od 0 do 26 liber (je to reálné), je střed cca 11 liber :-) .

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se