Domů
Energetika v zahraničí
Problémy s dostupným výkonem v Británii vyhnaly cenu elektřiny na rekordní hodnotu
Dispečerský sál společnosti National Grid. Zdroj: National Grid

Problémy s dostupným výkonem v Británii vyhnaly cenu elektřiny na rekordní hodnotu

Cena elektřiny na denním (spotovém) trhu N2EX ve Spojeném království zaznamenala včera svoji rekordní hodinovou hodnotu přesahující 1000 liber/MWh. Tento významný nárůst ceny elektřiny byl způsoben nízkou dostupností elektráren, chladným a bezvětrným počasím a sníženou efektivností využití přenosových kapacit po dokončení Brexitu. Informaci uvedla agentura Argus media.

Cena na spotovém trhu pro dodávku elektřiny ve Spojeném království v dnešní den mezi 17:00-18:00 místního času dosáhla 1000,45 GBP/MWh, což je dle operátora trhu, společnosti Nord Pool, historicky nejvyšší hodinová cena. Následkem toho vzrostla i celková denní cena elektřiny na 145,08 GBP/MWh, nejvyšší hodnotu od 19. září 2016, kdy došlo k jejímu zúčtování na 168,25 GBP/MWh.

Cena elektřiny na denním trhu N2EX ve Spojeném království. Zdroj: Rachel Morison, Twitter

Aukce ve skutečnosti proběhla dvakrát, protože cena v počáteční aukci překročila maximální hranici 750 GBP/MWh, uvedl Nord Pool. Když k tomu dojde, knihy objednávek se znovu otevřou a účastníci trhu mají možnost upravit nabídky a poptávky.

Maximální hranice byla snížena z původních 1500 GBP/MWh poté, co Spojené království 1. ledna opustilo vnitřní trh s energií (IEM), aby bylo usnadněno členům vyrovnat se s potenciálně volatilními cenami během prvních týdnů fungování mimo IEM, uvedl Nord Pool.

Britský trh po svém decouplingu (odchodu) z IEM již není propojen s ostatními evropskými trhy, přidělování přenosových kapacit tak probíhá explicitně, tedy odděleně od obchodování elektřiny. To zpravidla znamená snížení efektivity ve využití přenosových kapacit.

Zároveň se po decouplingu rozcházejí ceny denních trhů N2EX a Epex Spot GB. Pro zmiňovanou obchodní hodinu (17:00 – 18:00 místního času) dosáhla cena na Epex Spot mnohem nižší hodnoty, 737,45 GBP/MWh, a  celkové denní ceny 130,04 GBP/MWh.

Nedostatek dostupného výkonu a rostoucí spotřeba

Provozovatel přenosové soustavy ve Spojeném království, společnost National Grid ESO, včera uvedl, že mezi dnešním a pátečním dnem předpovídá nízký rezervní výkon v soustavě a prozkoumá možnosti, jak jej navýšit. Dle předpovědi z včerejšího poledne byla pro dnešních 17:30 výkonová rezerva dokonce záporná, a to ve výši -273 MW.

Důvodem jsou nízké teploty, nízká výroba větrných elektráren a odstávky několika významných elektrárenských zdrojů. I předtím, než Spojené království opustilo IEM, byl trh po celou zimu náchylný k cenovým výkyvům kvůli nízké výkonové dostupnosti, v souvislosti s tím vzrostly náklady na udržování výkonové rovnováhy.

Včerejším předpokladem bylo, že dnešní teploty v Londýně klesnou pod nulu, a dosáhnou tak hodnoty o 3 °C nižší než je teplotní normál, což by mělo za následek vyšší poptávku po vytápění. Špičkové zatížení soustavy bylo předpovězeno na 47,9 GW v 17:30. Dosud nejvyšší zatížení soustavy bylo v  letošní zimě zaznamenáno 8. prosince, a to ve výši 46,5 GW.

Nízká výroba z větru a odstávky elektráren

Jaderná elektrárna Hinkley Point B. Zdroj:EDF

Výroba z větrných elektráren měla  dnes v 17:00 místního času poklesnout na pouhých 2,9 GW, což je téměř o 4 GW méně než včera. Zároveň se předpokládá, že teploty i rychlost větru zůstanou relativně nízké i ve čtvrtek a pátek.

Jaderné elektrárny Hinkley B (1 GW) a  Dungeness B (1,1 GW) jsou aktuálně v dlouhodobé odstávce. Mimo provoz zůstává i 27. září odstavený první blok jaderné elektrárny Heysham, u kterého bylo opakovaně odsunuto uvedení do provozu. Reaktor by měl být uveden do opětovného provozu zítra a plného výkonu by měl dosáhnout 16. ledna.

Zakonzervovány byly také paroplynové elektrárny o celkovém výkonu 2,3 GW společnosti Calon Energy po jejím překvapivém úpadku.

K tomu se 8. prosince přidalo neplánované odstavení z provozu 1GW propojovacího vedení Britned, propojujícího Spojené království s Nizozemskem. To mělo za následek cenové výkyvy v době slabého větru a vysoké poptávky již minulý měsíc, přičemž hodinová cena 8. prosince dosáhla až 350 GBP/MWh, což bylo čtyřleté maximum.

Úvodní fotografie: Dispečerský sál společnosti National Grid. Zdroj: National Grid

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(74)
Pravda
6. leden 2021, 14:31

Řekl bych, že článek se celkem trefně potkal s oslavou tempa dekarbonizace energetiky v UK - viz článek z dnešního rána:

https://oenergetice.cz/emise-co2/uhlikovou-narocnost-snizuje-dlouhodobe-nejrychleji-spojene-kralovstvi-ovsem-potreba-zrychlit-az-petinasobne

Jaroslav Studnička
6. leden 2021, 14:45

Taktéž komentáře pod uvedeným článkem se trefně potkaly, tedy jen u někoho :-).

PetrV
6. leden 2021, 16:23

Děkuji...greendealovi zloději patří za mříže...

pr
6. leden 2021, 20:26

A stalo se snad něco tragického? Ranní článek přestal platit?

Josef
7. leden 2021, 00:57

No tak samozřejmě OZE = závislost na počasí, ale v UK se o to nebojím myslím že tem mix jádro + OZE jim bude celkem dobře fungovat.

PetrV
7. leden 2021, 06:23

Možná za 10 let. Aby to s jádrem nedopadlo jako ve Finsku. Francouzi se musí naučit dělat elektrárny. Ledvice jsou pro nás odstrašující případ. A to je uhelka.

Emil
6. leden 2021, 14:55

To bylo v létě v zelených médiích oslavných článků ve stylu "V Británii skončila doba fosilní. Ostrovy už uhlí nepotřebují", a jak se mu tam teď pěkně daří :-)

Jaroslav Studnička
6. leden 2021, 15:30

Toto se tam zcela jistě neobjeví. Určitě se tam ale objeví, že míra dekarbonizace je nedostačující a je nutné pětinásobně zrychlit :-).

PetrV
6. leden 2021, 15:37

Můžou spalovat skotskou ropu a psí chlupy z yorkšíra. Pokud jim tedy dovolí Skoti tu ropu.

Všichni OZE pindalové a různí zloději okolo greendealu by se měli odstěhovat do anglie. Tam jsou na jejich moura zvědaví.

Zelený komunismus bilderbergu viz wiki v praxi... knížata, králové a různí nemakačenkové jakbysmet...

Milan Vaněček
6. leden 2021, 15:46

No jo, jádro v Britanii zcela vybouchlo, ukázalo se, že je naprosto nespolehlivé,

viz cituji:

"Jaderné elektrárny Hinkley B (1 GW) a Dungeness B (1,1 GW) jsou aktuálně v dlouhodobé odstávce. Mimo provoz zůstává i 27. září odstavený první blok jaderné elektrárny Heysham, u kterého bylo opakovaně odsunuto uvedení do provozu."

A nové jádro zřejmě čeká osud Flamanville 3. Bude to za 5 let, ne za 10 let, ne za 15 let, možná za 20 let??

Takže jediná záchrana Britanie je OZE a plyn, protože se odřízli od společného EU trhu. Kdyby byli napojeni, tak se to nestalo.

Emil
6. leden 2021, 15:57

To jádro které "zcela vybouchlo" má aktuálně podle ElectricityMap dostupnost 72 %, plyn 51 %, vítr 6 %...

Milan Vaněček
6. leden 2021, 16:10

Ty cca 3 GW výkonu z jádra mají dostupnost NULA. Ano, jsou ODSTAVENÉ, nedodávají....

Jen co si Angláni zase doladí napojení na EU a postaví (rychle, během pár let) více VtE na moři, tak budou uchránění od problémů s chátrající britskou jadernou flotilou....

Petr
6. leden 2021, 16:22

Ale všichni to vědí, že jsou jaderky odstavené, zatímco u větru nemůžete garantovat nic.

Emil
6. leden 2021, 16:40

Konkrétně chybí 2,3 GW z 8,2 GW, co je to ale proti větrným elektrárnám, u kterých chybělo 20,6 GW z 23,2 GW (dostupnost je tedy 11 %, nikoliv 6 %).

I kdyby tedy kapacitu větrných elektráren zdvojnásobili, v tomto období by jim to zdvojnásobení akorát tak dokázalo pokrýt ty v současnosti odstavené jaderné reaktory. Takže tudy asi cesta nepovede, protože z těch v současnosti provozovaných jaderných elektráren mají v plánu do roku 2030 odstavit všechny kromě Sizewell B.

blaha.p
6. leden 2021, 18:04

Ty elektrická mapo - 6.1. JE výroba 94 GWh, Vítr 76 GWh to je teda obrovský rozdíl

Omega
7. leden 2021, 13:31

No a to mají v jádře nainstalováno 8GW výkon a ve větru 23GW výkon.

Takže je to jasné, zrušíme těch 8GW v jádře a nahradíme to 35GW větrných elektráren. Bude to COOL, bude to GREEN, zaměstná to 10x tolik lidí na údržbě než se propustí, lidé si dom koupí motorgenerátory na naftu a všichni budou HAPPY

Jaroslav Studnička
6. leden 2021, 16:05

Předpokládám, že všichni víme, co je pojem "plánovaná odstávka zdroje"

PetrV
6. leden 2021, 16:27

Greendealovi zloději znají jen krádež posvěcenou evropským parlamentem.

Na podporu oze by se měli odpojit od sítě. Ať si ostrovne prdí sami....

blaha.p
6. leden 2021, 17:39

myslíte plánovanou odstávku např. v jaderné elektrárně Dukovany od 13. listopadu, která měla dle plánu skončit do konce roku, ale kvůli problémům s parogenerátorem se protáhne o měsíc. Tento neplánovaný problém bude znamenat - 300 mil. Kč v zisku. To proti tomu několik dnů menší produkce VTE, které navíc během několika dnů VTE nahradí nadprodukcí, narozdíl od JE, je absolutně v pohodě. Jde vidět, že ani stabilita JE není nic moc, že :))

PS: Jde vidět, že Dukovany pomalu dosluhují, ty více náklady a neplánované prodlužení oprav je čím dál víc, že

Jaroslav Studnička
6. leden 2021, 17:54

Netušil jsem, že EDU jsou ve Velké Británii....

Nebo platí o voze a o koze?

blaha.p
6. leden 2021, 18:44

Pane Studničko, byl to jeden příklad z mnoha, že se stabilitou a předvídatelností JE to není zas tak zlaté, jak si tady pár pomatenců myslí. Pro takové atomofily jako jste vy, nebo Emča, atomsvědka Nováka ani nemluvě, někdy mám z vás pocit, že si nad těma hnusnýma chladícima věžema děláte večer dobře

Jaroslav Studnička
6. leden 2021, 20:03

Pane Blaho, doposud to byla diskuze pouze o aktuální situaci ve VB.

Když tak mistrně odbíháte k tématu, který se vám hodí...

Prodloužení plánované odstávky B1 je jistě nepříjemná záležitost, ale pro ČEZ a situaci v ČR nic dramatického. Výpadek výroby B1 v EDU pokryje ČEZ bez problémů díky prozatím dostatečné zdrojové kapacitě, byť je tato výroba zatížená emisními povolenkami. Dokonce si v ČR můžeme dovolit exportovat cca 1,9 GW.

Pokud je myšlenka "energetika bez demagogie a ideologie" pro vás symbolem atomofilika, tak pak s tím nemám sebemenší problém...

blaha.p
6. leden 2021, 17:46

Emčo, to je slaboučké i na tebe. Úsměvné. Níže porovnání výroby EE z větru a uhlí v roce 2020

Vítr = 54,5 TWh (podíl 30%)

Uhlí = 4,5 TWh (1,8%) komické množství

Emil
6. leden 2021, 17:51

Pane Bláho, čemu jste nerozuměl na větě "jak se mu tam teď pěkně daří"? Zaregistroval jste už, že teď není rok 2020?

blaha.p
6. leden 2021, 18:00

Emčo ty jsi fakt vůl, tak pro chorobomyslného Emču ještě porovnání výroby EE z větru a uhlí v roce 2021:

Vítr = (podíl 19%)

Uhlí = (3,6%) komické množství

Emil
6. leden 2021, 18:12

Teď znamená teď a ne za posledních šest dnů. A teď je výkon britského uhlí 3,3 GW, tj. prakticky stejný jako výkon našich jaderných elektráren, se kterými jindy tak rád všechno srovnáváte.

blaha.p
6. leden 2021, 18:25

Emile, buď normální, je ti 5 let? žiješ vůbec na této planetě? Je ti snad jasné, že vítr nefouká pořád stejně, proto uhlí a plyn slouží jako záloha, když jsou Britské JE nespolehlivé, ale z jednoho dne nebo hodiny dělat závěry, nežiješ v Bohnicích?

Emil
6. leden 2021, 18:40

Evidentně jsou ty "nespolehlivé" britské JE pořád ten nejspolehlivější zdroj, který mají, a nevím kde vidíte nějaké závěry.

blaha.p
6. leden 2021, 18:56

Emile, ale to je jejich jediná výhoda, a ani ta jim, jak je vidno moc nejde, vzhledem k dlouhým odstávkám a neplánovaným opravám, když se tak na to dívám, tak ty uhelky z velké části jedou kvůli odstaveným JE

Emil
6. leden 2021, 18:59

Aha, takže až zase začne foukat, tak uhelky pojedou vesele dál, když je to kvůli odstaveným JE? To asi ne, že...

Karel
6. leden 2021, 23:23

No hlavně kolik byla výroba z plynu je třeba napsat. To je pořád keců o větru v zimě a za poslední dva měsíce fouká dva dny v týdnu a velmi často jede Británie na víc než 50% elektřiny z plynu. To je teda boj proti emisím CO2 jak prase.....

PetrV
6. leden 2021, 14:57

Ono fouká jedno velké lejno? Tak ať se angličani zahřejí pohledem na větrník. borisovi je teplo, jak přemýšlí, kde soudruzi udělali chybu. AI jeho ministra inda mu to přece spočítala...:-)

Milan Vaněček
6. leden 2021, 15:51

Ne Angličané se budou zahřívat pohledem na 3 odstavené jaderné reaktory, to je skutečně hřejivý pocit pro každého "zeleného" Angličana.

viz cituji:

"Jaderné elektrárny Hinkley B (1 GW) a Dungeness B (1,1 GW) jsou aktuálně v dlouhodobé odstávce. Mimo provoz zůstává i 27. září odstavený první blok jaderné elektrárny Heysham, u kterého bylo opakovaně odsunuto uvedení do provozu."

PetrV
6. leden 2021, 16:35

Ať koukaj a trou si dlaně a zahrivaji pohledem. V reaktorovem sale je teplo stále.

Toto je zatím jen důsledek la nina a polárního vortexu. Až zesílí sopečná činnost. To bude teprve ochlazení.

A rozlamane vetrniky od namrazy. Ale zlodejsky blb blbem zůstane...

blaha.p
6. leden 2021, 17:55

čau PeťoV, můžeš mi, prosím tě sdělit, kdy bude konečně to ochlazení, děcka chtějí stavět sněhuláka a já jsem jim říkal, že strejda PetrV, pořád píše, že už konečně začne sněžit. Hele a dívám se na předpověď do 20.1. a pořád nic, teplo, teplo, teplo, a to je dle historických dat nejchladnější období od 6.1- 20.1., pak už se začíná oteplovat. Fakt jsme z toho nešťastný, půlka zimy pryč a pořád jen tvoje sliby. Abych věděl jestli si mám kupovat péřovou bundu nebo kožich, víš?

T
6. leden 2021, 19:01

Tento patek a v pondeli -14 podle CT.

PetrV
6. leden 2021, 20:20

Čau pindalo blaho,

zajeď si do vyšších poloh anglie, ale vezmi si řetězy, svíčku a něco polen. Teplo vypadá jinak.

Kup si dámský kožich a nezapomeň na lyžařskou čepici.

Nastuduj si, co je pluviál.

Obchodník
6. leden 2021, 16:36

Vy jste fanatik? Výše vám píšou, že-vyjma vás asi, všichni ví, co je naplánovaná odstávka, jen vy furt melete to své, jako kolovrátek. A víte co, pane Vaněčku, nikde jsem se nedočetl, že ty větrníky jsou také odstavené naplánovaně :)

Milan Vaněček
6. leden 2021, 17:56

pár citací pro obchodníka:

"Mimo provoz zůstává i 27. září odstavený první blok jaderné elektrárny Heysham, u kterého bylo opakovaně odsunuto uvedení do provozu."

"myslíte plánovanou odstávku např. v jaderné elektrárně Dukovany od 13. listopadu, která měla dle plánu skončit do konce roku, ale kvůli problémům s parogenerátorem se protáhne o měsíc. Tento neplánovaný problém bude znamenat - 300 mil. Kč v zisku. To proti tomu několik dnů menší produkce VTE, které navíc během několika dnů VTE nahradí nadprodukcí, narozdíl od JE, je absolutně v pohodě"

blaha.p
6. leden 2021, 18:07

Pane Vaněčku, ti zoufalci tady to stejně nikdy nepochopí, že základní vlastnost FVE a VTE je nestabilní výroba = někdy fouká hodně, někdy málo, někdy skoro vůbec, málokdy optimálně

PetrV
6. leden 2021, 18:34

Zoufalče, tak se odpojte s OZE od přenosové sítě a pytlíkujte si svůj ostrovní provoz. Když vrtulíte, tak si vyvařte bazén topidlem a když nevrtulí, tak si zapalte kamna, hoďte si tam petku s pylinama a svíčku. Ale zacálujte za co2. Běda, jestli budete podvádět, zloději.

blaha.p
6. leden 2021, 18:47

PeťoV přestaň dělat chytráka, stejně o tom nic nevíš, a šup raději rychle vyklop, kdy se ochladí a začne ta slibovaná zima, ty naše ROSNIČKO

PetrV
6. leden 2021, 20:22

Pindalo, dej si 10 dřepů, ať ti není zima...

pr
6. leden 2021, 20:45

PetrV tak znovu,

nechte si své knížecí rady co kdo má dělat do své zadele. My ostatní si bez ohledu na Vás budeme dělat co uznáme za příjemné. Můžete se s tím klidně smířit. Své rady můžete použít tam, kde jsou na ně zvědavi. Je to už druhý Váš pokus manipulovat s lidmi pod jedním článkem.

PetrV
6. leden 2021, 21:16

komunisto pr,

vrať všechny nakradené dotace a platby za emisní podvod a zalez do zemljanky.

T
6. leden 2021, 15:43

U nas se z toho zatim nepoucili,odsouvaji rozhodnuti do budoucna,jako duchodovou reformu atd...Po nemecke realite to bude zajimavejsi!!

PetrV
6. leden 2021, 16:41

Helmuti jsou pijavice. Ti budou dovážet stabilní ee i z marsu

pr
6. leden 2021, 20:57

Což v tomto případě je mnohem rozumnější, než udělat rozhodnutí ukvapené.

PetrV
6. leden 2021, 21:14

Hlavně že greendealoví blbci odsouhlasují komunistické zákony v EP jak na běžícím pásu.

Jako adolf pomatený.

Jak to dopadlo pře 80 ti lety?

Ivan Novák
6. leden 2021, 21:42

Ukvapené bylo vzdát do budoucna české uhlí v případě již otevřených lomů. Teď už jde jen minimalizovat škody. Budou velké, ale ne prašť jako uhoď. Koncepčně vsadit na OZE jako na příští hlavní zdroj by způsobilo větší problém než začít stavět nový jaderný blok, protože by to byla výhra revolucionářů potřebujících označit a vyhladit nepřítele, a to je vždycky špatně.

PetrV
7. leden 2021, 06:29

Plný souhlas. A postavit EDU B5 a ETE 3,4. Jiná možnost není.

OZE se do 10 ti let rozpadne samo. Údržba 0, pojišťovny to nepojišťují, limit stanovený na 7 let od postavení. Ukradené peníze z greendealu zelenými zloději rozfofrovány...

PetrV
6. leden 2021, 21:26

Nejhorší na celém greendealovém podvodu je, že se snižují zisky stabilním zdrojům, pojišťovny je nepojišťují a výsledkem je snížení bezpečnosti, protože banky na opravy nepůjčí.

Byl jsem v elektrárně z roku 1962 v Unipetrolu Litvínov. Trvale jede- potřebují páru pro rafinérii. Stroje staré, mezi šíny odvádějící ee zatéká. Polácí z PKN Orlen básní o paroplynce. Nejbližší VVTL plynovod 15 km daleko. Zkuste vyřídit ochranná pásma dle TPG apod.

Dtto chtějí poláci paroplynku ve spolaně v povodňovém pásmu. Prý vyrobí ee a budou exportovat do polska a německa. A nám tu budou smrdět.

pr
6. leden 2021, 23:23

Inu normální fungování trhu. Peníze se neinvestují tam kde to nenese.

A k tomu Unipetrolu - kdo vlastní, ten rozhoduje. Máte proti tomuto již 30 let platnému pravidlu snad nějakou výtku?

energetik II
6. leden 2021, 21:50

Drobet odbočím k politice, protože je to velmi zajímavé. V USA zaútočily desetitisíce příznivců Trumpa na budovu Kongresu ve Washingtonu , kde právě jednali kongresmani. Pronikli dovnitř a začali tam střílet. Policie se je snaží vytlačit slzným plynem , kongresmani jsou tak v plynových maskách vyváděni do bezpečí . Trump pokračuje v rozdmýchávání nepokojů a je přitom až do 20.ledna prezidentem. Má tedy v moci armádu i policii. Situace ve Washingtonu není daleko od občanské války. Zatím tam byl vyhlášen noční zákaz vycházení. Nikdo neví, co se stane v příštích hodinách. USA nyní rozhodně neskýtají obraz největší mocnosti světa. Bůh ochraňuj Ameriku !

Bizon
6. leden 2021, 23:40

Demokrati tiše podporovali BLM "protesty", Trumpovci dělají zase tohle, obě strany jsou podobní sráči a nemají si co vyčítat.

Když oba tábory vykreslují ten druhý jako příčinu všech problémů a odmítají jakýkoliv kompromis tak není zrovna překvapivé že je společnost tak rozdělená. Většina voličů obou stran jsou přitom normální lidi, za mně je 90% problému způsobeno politikařením a rétorikou jak politiků tak médií.

PetrV
7. leden 2021, 06:42

Bizone, plný souhlas. Politici v usa dlouhodobě kálej na lidi. Mají je jen jako ovce s kterými manipulují. Zaslepeni vidinami zisků z greendealů, těžby ropy, plynu, vyvážení pseudodemokracie.

Výsledkem je občanská válka.

A odchod nespokojených bohatých lidí mimo usa. V praze znám několik lidí, co z těchto důvodů odešli. Rozumných lidí.

K usa se nedá vzhlížet jako k demokracii. Doteď to byl kartel 2 politických stran obdobného ražení s různými sférami vlivu.

Bohužel zájmy jsou rozdílné. Biden s Trumpem jsou jen kašpárci do zelí. Nejmocnější je americká administrativa - překlad armáda a CIA...

OZE větrníkovo-slunečníková Kalifornie se vylidňuje (750 000 loni). Není k žití pro lidi.

Snad helmuti se zlodějským greendealem dostanou rozum.

Bizon
7. leden 2021, 16:29

Vidím to stejně. Pokud jde např. o zbrojení tak je to totální kartel, 2 strany téže mince, prakticky jedna velká strana.

Stejně tak s těmi prezidenty, na některé věci nemají téměř žádný vliv a jsou pouze PR figurky deep state a korporátních zájmů.

Kalifornie je dobrý příklad, býval to golden state kam každý chtěl, teď se sakra vylidňuje, jak normální populace tak bohatí a slavní (což je jednak špatné promo, a druhak platili nejvyšší daně). Tech firmy taky dost odchází, v Texasu už mají Silicon Hill kam se přestěhovala polovina společností keré odešly ze Silicon Valley.

Jan Veselý
7. leden 2021, 18:30

1) Z Kalifornie se stěhují lidi, kteří si prostě nemohou dovolit místní bydlení. Je tam pekelně drahé, protože se tam posledních X let stěhovali lidi a místa je tam (na poměry USA) málo. Jiní se ovšem do ní taky stěhují, je tam spousta práce. Výsledkem je, že jim populace začala stagnovat, na což nejsou zvyklí:

https://www.statista.com/statistics/206097/resident-population-in-california/

2) V USA jsou opravdu fakticky jen dvě strany. Prokorporátní strana, co jí nevadí teplouši, černoši a potraty, a prokorporátní strana, která teplouše, černochy a potraty nesnáší (a navíc jim jeblo). Ale protože tam jiné nejsou, mají ve svých řadách i "křídla", které mají k ekonomice jiný postoj.

Matěj
6. leden 2021, 22:15

Úroveň této diskuze klesla na samé dno, díky osobním útokům. Takhle nekomunikují dospělí lidé. Se trochu proberte.

Lubos Vozar
7. leden 2021, 09:42

Podpisujem sa pod toto. Tie osobne utoky sem nepatria. Od istej doby, ako sa tu objavila hrstka novych nickov uz radsej ani moc neprispievam, uroven diskusie ma od toho skratka odradza.

Jakub
7. leden 2021, 11:26

Suhlasim s vami. A pritom tu bola vyborna odborna debata a nakoniec je z toho OZE fanatici vs. Anti-OZE fanatici a je to skoda ...

kája
6. leden 2021, 22:48

Jediné co by mohlo fanatiky,kteří si myslí,že poručí,,větru,dešti"by byl BLACKOUT,pro začátek na týden a potom vypínání(to nás v budoucnu nejspíš čeká)celých oblastí na několik hodin denně,jako v S.Koreji.Pokud se do energetiky včas nevrátí zdravý rozum,tak zvláště elktřina bude pro obyčejné lidi nedostupná.To stejné platí i o elektoautech,myšlenka dobrá,ale bez dotací nereálná v současné době a nejbližších letech.Ale ti co o tom rozhodují mají prachů jako šlupek a tak je pod jejich rozlišovací schopnost jestli stojí plná nádrž 1000 nebo 10000,-KČ,a když vidím ty kteří jezdí na jednání EU,tak všichni si vozí zadky v luxusních,,smradlavých"limuzínách,na elektro jsem ještě neviděl jet žádného papaláše.No mladým moc nezávidím,ale sami jsou strůjci svého štěstí.

pr
6. leden 2021, 23:42

Přejete někomu zlo? Není to zbytečné? Cítíte se zdráv? Někdo Vám ublížil? Svěřte se.

PetrV
7. leden 2021, 08:49

A vy, cítíte se zdráv?

Proč ubližujete s celou greendealovou sebrankou lidem?

Zloději...

Omega
7. leden 2021, 13:43

No o elektroautu sním už od 2005, kdy jsem je v Paříži potkal.

Ale zatím to ekonomicky nevychází - první vlaštovka byla Citigo - ale to byl compliance car.

Ale vidím světlo na konci tunelu - letos má na trh přijít elektrická Dacia - a jestli se budou držet svého standardu (to jest necpat do aut kraviny aby ospravedlnily vysokou cenu), tak se třeba i já dočkám. Akorát nevím co budou dělat ostatní automobilky - protože Dacii určitě helmuti nedovolí dotovat takže budou muset zrušit dotace pro všechny EV

T
7. leden 2021, 16:08

EE si u nabijecky do dvou kanystru navic nekoupite a bude ji cim dal vic stale nedostatek. Stejnou sluzbu vam poskytne maly automobil s malym CO2.Paroplynky nez vyrobi EE,kolik vyprodukuji CO2 a z jakyma ztratama?

pr
7. leden 2021, 17:05

No vidíte a mi to ekonomicky klaplo. Již druhý elektrický vůz pořízen za 215kKč před třemi lety a naprostá spokojenost. Bude muset jet na geometrii protože žere gumy. Elektřinu do něj z FVE, zbytek ČR mix. 2x do roka použit na delší či nutně rychlé jízdy pro ten účel na chvíli vyměněný plynoprd.

Filip Kondapaneni
8. leden 2021, 01:41

Jsem zklamán. Dříve ty diskuze byly věcné ale zatím je to jen zuřivâ bitva mezi apoštoly OZE, kteří stále dokola omýlají tu svou mantru jak bude všem bez stabilních konvenčních zdrojů dobře (jo, ruce si můžete ohřát i nad hořícím košem s odpadky) a proti nim klika lidí kteří ani žádnou mantru nemají hlavně když jsou v opozici.

Bizon
8. leden 2021, 16:44

Jo, vítejte v lidské společnosti=/ Osobně to řeším tak že se účastním pouze diskuzí které mi příjdou aspoň trochu věcné.

Část diskutérů zde je hodně neférová a prakticky nemá význam na ně reagovat, ale da druhou stranu je tu několik lidí od kterých jsem se docela přiučil a respektuji je, přesto že se neshodneme skoro v ničem.

Carlos
8. leden 2021, 17:50

To je poslední rok s lidmi všude, jenom doufám že nikoho nenapadne jít si zapálit do prachárny. Už měsíce dozadu jsem četl o nárůstu agresivity lidí z důvodu frustrace. Sám jsem se nedávno ptal jestli náhodou neprosakuje kanalizace do serverovny. Pokud lidi dlouhodobě nemohou dělat to na co jsou zvyklí a není ani naděje že by to mohlo brzy se změnit. A chrlí-li se na ně jenom další špatné zprávy, tak z toho pak jsou problémy.

Bizon
8. leden 2021, 20:53

Dobý postřeh. Ohledně současné situace často myslím na to čo říká Drábová, že VĚTŠINA negativních důsledků Černobylské havárie byla psycho-somatická. Tisíce lidí museli ze dne na den opustit všechno co měli, většinu života pak žili v nejistotě a strachu z neznámé hrozby nez chuti či zápachu... Velice podobné dnešku, vždycky si u té mediální kampaně strachu říkám aby ty apokalyptické zvěsti a nejistota nakonec nezpůsobily víc škody než nějaký blbý virus!

Já jsu introvert, v karanténě jsem si četl o jádru a elektrice, postavil autonomní letadlový dron s telemetrií, naučil se programovat mikro-kontroléry, ale kdybych potřeboval často mezi lidi a bral zprávy vážně, tak by mi už možná taky jeblo..

PetrV
8. leden 2021, 22:03

Vidíš Bizone, já to mám podobné, drona jsem si koupil z číny s německou krabicí. Studuji tajemství přenosové soustavy, klady a zápory zdrojů ee včetně termojaderné fúze, sleduji pokroky letů do vesmíru, globální ochlazení, které nás čeká a doufám, že soudruzi zelení se probudí s rukou v nočníku a studenou zadelí.

Obdivuji tvou trpělivost. Jsem pod 50. Dospělost jsem zažil v zelené ideologii a hokejkovém grafu. Dětství parádní zimy včetně zimy 78-79 s uhelnými prázdninami.

Od kamaráda geofyzika vím, jak je to s klimatickými cykly a co nás čeká ve vývoji klimatu tento rok a další do roku 2040.

Nebude to sranda. Snad se neprobudí Yellowstone. Doufám, že to bude něco jako Novarupta 1912, Krakatoa 1830. Laki 1783 byl průser.

Přežijeme, naše děti také, Slunce bude ale šedivé, balt zamrzne a budeme spoléhat na jaderky a uhlí. A všichni se budou divit a budou věřit astrologii. Nakonec ona má pravdu, protože jsou v ní 1000 leté zkušenosti z historie.

První bude letos superzemětřesení Chile-Peru a pak silná sopečná činnost.

Milan Vaněček
9. leden 2021, 09:20

Kdo si hraje nezlobí a nevzteká se.

Já mám taky práce nad hlavu (ale nemusím pracovat, je to jen tak pro radost v 76+). Ozvali se mi zase švýcaři abych jim pomohl s návrhem nových nejvýkonnějších slunečních panelů. V době koronaviru rozběhli ve Švýcarsku projekty Inno Swiss (když je krize Švýcarsko potřebuje nové "disruptive" projekty pro svůj průmysl). Soutěž o nové nápady končící výrobou prototypu, který pak může švýcarský průmysl převzít.

Z toho by jsme se mohli i poučit ...

PetrV
10. leden 2021, 03:42

Vaněčku, švýcaři mají nakradeno v sejfech z dob 2 světové války. Pardon, trvale uloženo od lidí, kteří byli zplynováni a spáleni v koncentračních táborech helmutů. Takže nikdo neví kolik zlata a dalších aktiv bankovním hyenám zůstalo.

Z toho si staví zelený nespolehlivý hnus, patrně zase dotace a emisní povolenky- jejich sosání.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se