Domů
Energetika v zahraničí
Ve Velké Británii vznikne zatím největší bateriové úložiště s bateriemi od Tesly
Akumulátory Tesla v jižní Kalifornii jsou schiopny napájet zhruba 15 000 domácností po dobu přesahující čtyři hodiny. Zdroj: Tesla

Ve Velké Británii vznikne zatím největší bateriové úložiště s bateriemi od Tesly

V jižní Anglii tento měsíc začne výstavba zatím největšího bateriového úložiště ve Velké Británii využívajícího kontejnerové bateriové systémy od společnosti Tesla. Celkem 28 tzv. Megapacků by mělo zahájit provoz v průběhu příštího roku.

Developerská společnost Fotowatio Renewable Ventrures začne v příštích týdnech budovat své druhé velkokapacitní bateriové uložiště o výkonu 34 MW a kapacitě 68 MWh, které se bude nacházet v západním Sussexu v Anglii.

Projekt bude využívat 28 Megapacků od společnosti Tesly, které se skládají z  lithium–iontových bateriových článků. Úložiště bude řízeno systémem Tesly (Autobidder), který umožní obchodování s přebytky v reálném čase a stálý dohled na zařízení. Projekt má být uveden do provozu v průběhu příštího roku.

“ Toto je opravdu významný milník v rozvoji bateriových uložišť na průmyslové úrovni ve Velké Británii, které nevyžadují žádné dotace.  Pomůže nám to k posunu k zelenější ekonomice,” uvedl Peter Kavanagh, CEO Harmony Energy.

Fotowatio spolu s firmou Harmony Energy již od léta v jižní Anglii provozuje bateriové úložiště s výkonem 7,5 MW a kapacitou 15 MWh. Toto zařízení obchoduje s elektrickou energii na velkoobchodních trzích a zároveň poskytuje podpůrné služby přenosové soustavě.

Velká Británie se zavázala k ambiciózním cílům v oblasti rozvoje OZE do roku 2030. Velkokapacitní baterie mají zemi zajisti dostatečný flexibilní výkon pro udržování vyrovnávání výkonové bilance přenosové soustavy.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(24)
Jaroslav Novák
18. listopad 2020, 15:21

Nikde v článku ani slovo o IN, proč takové opomenutí? Asi by nám lezli oči z důlků, kolik chtějí ekoteroristi za 1MWe akumulační kapacity 2MWh PVE výkonem 960MW a kapacitou až 6720 MWh v denním cyklu s životností min. 100 let by nepřekročily IN 1,5 mld.Euro,.....baterky cenu neznají??? To by zdejším ekologistům sklaplo!!! Shodná Kapacita PVE vyjde v IN baterek na 200-300% !!! Pravda lze je postavit na rovině, ale pro PVE má ČR mimořádné geomorfologické podmínky!!! A to nám okolí závidí. Proto podporují cizí mocnosti ekologisty s Náturou k odporu proti PVE viz Zelení a Piráti=prodejci politické moci, jinak také vyděrači!!!

Jiří
18. listopad 2020, 21:00

To víš že jo, všichni se proti tobě spikli dokonce i v Anglii a místo aby vyhodili necelou miliardu Kč do projektu PVE, která by stála při nejlepším za 10 let, tak to investují do úložiště, které bude hotové za pár měsíců a do 10 let už dávno zaplacené. Parchanti.

Jaroslav Novák
18. listopad 2020, 21:10

ekoteroristé peníze nikdy nepočítají, oni jsou nasazováni k destrukci, a škody čím větší, tím lépe,......kam patříš ty, šašku!

Jiří
18. listopad 2020, 23:10

Nejsi náhodou nemocný? Já jen že tam máš jen jeden vykřičník.

Carlos
19. listopad 2020, 01:22

Tohle mi nedělejte, poprskal jsem si monitor. :D

Carlos
19. listopad 2020, 01:37

Vzhledem k tomu že se Lipno - Aschach před deseti lety odhadovalo na asi 40 mld korun, jsou možná vaše čísla trochu mimo.

Problém celé stavby PVE v ČR je jiný, politici tradičních (A ANO je už tradiční strana) stran ve vleku atomlobby. Polostátní ČEZ totiž stopl projekt PVE Orlík v momentě kdy mu bouchl projekt ETE 3, 4. Ta elektrárna měla umožnit, pravděpodobně existenci dostatečné rychlé zálohy (spolu s Dlouhými Stráněmi a Dalešicemi) za výpadek bloku JE. Jinak její realizaci nic nebrání, stejně jako možnosti podobně upravit Slapy. Sice tvrdí že to ekonomicky nevychází, ale rozbor se mi nepodařilo veřejně najít. Přijde mi to trochu podezřelé.

Další věc je že pro ty PVE byste musel přivážet proud, pravděpodobně z OZE, to znamená posílení všech možných přenosových kapacit. Takže třeba posílení kapacity na Röhrsdorf, nebo HVDC místo 110kV AC do Boguszóva, s tím že se to napojí až do Neznášova. Jenže proti tomu vystupují nejvíce ti co chtějí JE. Ta vedení by totiž znamenala integraci do EU, vyšší a snadnější obchod s elektřinou, což by šlo proti relativně drahým JE.

Další věc je že na některé projekty donedávna nebyly technologie a ani se nimi nikdo vážně nezabýval. On totiž jeden bláznivý Jihoafričan mění nejeden obor a dopady to může mít i do jiných.

Jiří
19. listopad 2020, 10:33

Navíc ten výpočet investičních nákladů má ještě jednu velkou bolístku u PVE. Dlouhé stráně mají sice 3900 MWh kapacitu, ale když se podíváme na rekordní rok, tak vychází denní průměr na 1960 MWh. To, že jich postavíme 10x tolik tedy rozhodně nebude znamenat, že koeficient využití se zázrakem zvýší, ale právě naopak.

Pokud by teď Dlouhé stráně stály 20 mld. Kč (a to si myslím je velmi optimistický odhad bez jakéhokoli zádrhele na všech stranách včetně ekologických organizací) a postavily se přes noc, tak to vychází na reálných 10 tisíc za kWh ($430/kWh). Při 10 tisících cyklech za 30 let máme investici korunu na kWh, účinnost 75 % (tedy dodaná energie 1,33 kWh bude mít po ztrátách výstup 1 kWh) a nákup přes noc 0,5 Kč/kWh a prodej elektřiny přes den za 2 Kč/kWh a vychází to takto:

(1 kWh * 2 Kč) - (1,33 * 0,5 Kč) - 1 Kč = 2 - 0,665 - 1 = 0,335 Kč * 10000 cyklů * 1960 MWh = 6,5 mld. Kč zisk za 30 let, tedy něco přes 200 mil. Kč za rok, což podle mě tak akorát seberou provozní náklady na zaměstnance a údržbu.

Ještě jeden podstatný problém s PVE + OZE je, že pokud bude v létě hodně svítit sluníčko a bude přebytek elektřiny na denním trhu z FVE, tak co pak? Naplníme vodou přes den a budeme čekat na co? V noci se neprodá, další den bude zase svítit, další noc se zase neprodá...

Naproti tomu baterie jsou hotové za pár týdnů až měsíců a třeba díky dodávanému softwaru Tesla Autobidder mohou pracovat a vydělávat řádově efektivněji než PVE dle aktuální poptávky v řádu sekund.

Tento projekt bude stát v přepočtu asi miliardu Kč, ale vydělá si na sebe a těch 28 kontejnerů po 11,5 m2 zabírá plochu jen 320 m2 s prostorem okolo a příslušenstvím se hravě vejde do 1000 m2.

Pokud máme stejnou miliardu na PVE, neuděláme za to pomalu ani projekt a posouzení vlivu na životní prostředí.

Bizon
19. listopad 2020, 14:06

Jedna zajímavost. Na Dlouhých Stráních jede 95% času jen jedna turbína. Druhá je prý nějak rezervovaná jako záloha pro Evropskou Unii.

Nevím jestli nebo jak to souvisí s tím neužíváním plné kapacity, ten týpek co mi to říkal tam přímo dělal takže mu věřím, ale detaily nevěděl.

Ivan Novák
19. listopad 2020, 16:49

Skutečně existuje vzoreček ENTSO-E, kolik MW má mít provozovatel soustavy, u nás ČEPS, nakoupeno záloh, a jak pohotových. Nepamatuji si ho, je v nějakém Kodexu, figuruje v něm výkon největšího nasazeného bloku a celkové maximum spotřeby. Na tyto služby jsou aukce, tam vzniká jejich cena. Typicky PVE pak dělají to, co se vyplatí víc.

Neřeší to ale problém sezónních záloh OZE, k tomu služba definována není, zatím stačí tržní přebytek instalovaného výkonu klasik. Např. UK má trh kapacitních plateb, včetně možnosti smluvní regulace agregátorem poptávky. Už se těším.

PetrV
20. listopad 2020, 06:34

Plný souhlas, soudruzi ekologiste nemyslí na zimu, rychlé ochlazeni, které se blíží a ktere je z pohledu energetiky nejkritičtější. Myslí ale na vlastní kapsu. Anglie jde do kytek. indická AI v podání tchana možná budouciho nástupce borise nedohledne tak daleko. Žije okamzikem a nevidí budoucnost. Meli by si ji prenastavit

Lukas
18. listopad 2020, 20:19

Ahojte...mal by som mozno otazku od temy, vyzera to tak ze po roku 2030, niekde po roku 2040 nekupime ine auto okrem elektromobilu a mozno v celej EU uz po roku 2050 nekupime nic ine len elektro...Bude na to dost el. energie? Tie stovky milionov aut co sa budu denne dobijat v eu, isto budu jazdit desattisice elektro kamionov, velky boom je teraz s elektro bicyklami, kolobezky, dokonca zacinaju uz jazdit vlaky na baterie ked je napriklad niekde na trati par kilometrov trasa bez trakcneho vedenia kde museli doteraz prepriahnut iny rusen atd atd. Nebude elektromobilny boom rychlejsi nez rozvoj el. vedeni a dostatocna vyrobna kapacita?

Jan Veselý
18. listopad 2020, 20:37

Tak si to spočítejte, není to tak těžké. U osobních aut třeba existuje Ročenka dopravy, je tam uveden i odhad kolik km najedou celkem všechny osobáky. Pak už je to lehké.

Emil
18. listopad 2020, 20:55

Lehké by to bylo, kdyby bylo nabíjení rovnoměrně rozprostřené v čase. Jelikož ale asi nebude, tak to zas tak lehké není.

Jan Veselý
19. listopad 2020, 01:10

Výroba elektřiny je pravděpodobně jediný byznys, kde se fňuká, že jim stoupnou prodeje. To vám připadá normální? Mě ne.

Carlos
19. listopad 2020, 01:20

Copak fňukání na prodeje, představte si že některé byznysy fňukají protože jim někdo nabídne 2. nejlepší řešení stavu, ale nejlepší jak je s to rychle udělat. A představte si taky že nechtějí slyšet o ničem jiném než co si sami vymyslí a aktivně hledají proč to nejde. To je teprve na Freuda. (Chocholoušek může být kapacita, ale na tohle je málo) I když... Asi bych na to vzal raději Junga, ten se méněcenností zabýval, pokud vím.

Emil
19. listopad 2020, 14:56

O žádném fňukání ani stoupajících prodejích jsem nic nepsal, já píšu o tom vašem "jednoduchém" výpočtu. Když zanedbáte podstatné věci, tak je výpočet sice jednoduchý, akorát není správný.

Jiří
18. listopad 2020, 21:08

Ano, naprosto v pohodě je možno zajistit přechod kompletně celé pozemní přepravy na elektro v horizontu 20-30 let, pokud ovšem tu energii nevyplýtvá vodík. Evropská komise chce vybudovat vodíkové elektrolyzéry o výkonu 40 GW do roku 2030, což by i s nějakými odstávkami vyžadovalo zhruba 300 TWh, tedy 15x tolik, co by potřebovala ČR pro elektro osobní i nákladní přepravu.

Bizon
19. listopad 2020, 14:31

Já jsu přes EV trošku skeptik (energetická hustota, životnost a cena baterek), ale zrovna potřebný objem elektrické energie považuji za skoro nejmenší problém. Problematická je spíš distribuce té spotřeby, určitě nemůžou všichni nabíjet na nějakých crazy 250kW, i večerní špička se bude muset rozprostřít. Většina lidí se ale v pohodě dotlačí k nabíjení přes noc na nějaký spešl HDO tarif podobně jako dnes elektrické topení, už možnost na chvíli zastavit odběr stabilizuje síť, a kdyby časem na chvilku mohly energii poskytovat jako distribuovaná síťová baterie tak to by byla pecka.

Spousta moderních "eko" vymyšleností mi příjde velice těžko realizovatelná v praxi, ale zrovna ty EV by velká část uživatelů mohla provozovat v tom výše zmíněném režimu s relativně minimální změnou zavedených rutin. A to použití jako delokalizovaná síťová baterie je moje oblíbená potenciální synergie, obě ty technologie mám za lehce kontroverzní a neefektivní, ale kdyby jedna věc sloužila jako oboje tak efektivita prudce stoupá a kontroverze prudce klesá. Doufám že to výjde a bude to praktické.

Hlavně ne vodík, oproti vodíku všechny mé výhrady k baterkám mizí, zahodit 75% energie si dovolit fakt nemůžeme.

petr
18. listopad 2020, 22:24

Bateriové úložiště o výkonu 34 MW a 68 MWh nevím kolik bude stát. Ale baterie cca 6,6 kWh stále stojí okolo 100 000 Kč tedy pouhým výpočtem :

68 000 / 6,6 * 100 000 = .... dopočítejte si každý.

Dlouhé stráně stály 10 mld Kč a mají 2 * 325 MW a jsou schopny uložit cca 6 hodin provozu ve špičkovém režimu nebo i snad více ? A životnost 100 a více let...

Takže toto bateriová úložiště asi není ta správná a racionální cesta...

Tedy racionální je, ale pro čerpání dotací... však asi toto je ideální tunel...

Jiří
18. listopad 2020, 23:20

Tesla Powerpack 232 kWh stojí 125 tisíc dolarů (2,8 mil. Kč) vč. drahého invertoru, v přepočtu tedy $539/kWh (12600 Kč/kWh), to si klidně můžete objednat na e-shopu rovnou.

Megapack je okolo $300/kWh (6700 Kč/kWh) komplet, konečná cena samozřejmě závisí na tom, kolik jich objednáte. Náklady na celý projekt jsou samozřejmě vyšší, stejně jako náklady na solární elektrárnu nejsou jenom počet panelů x cena jednoho.

Dlouhé stráně stály 6,5 mld. v cenách v době výstavby 1978 až 1996. Cena nové PVE s výstavbou 2020 až 2035 zvýšená o inflaci je kolik? Dopočítejte si sám. Prozradím, není to 10 mld. Kč ani z rychlíku :)

Jiří
18. listopad 2020, 23:22

A ještě doporučuji naučit se číst:

"Toto je opravdu významný milník v rozvoji bateriových uložišť na průmyslové úrovni ve Velké Británii, které nevyžadují žádné dotace."

Tak jim nechte, ať si to za své peníze postaví a zhodnotí si sami návratnost investice a vy si můžete postavit svou PVE a pak se jim klidně smát, jak jsou hloupí.

PetrV
20. listopad 2020, 07:11

Tak si to shrňme:

1. FVE a VTE jako nestabilní zdroj udělaly bordel v přenosové soustavě a poměr výkon/cena je suverénně nejhorší i z pohledu výdrže zdroje. Jeden obrovský tunel na peníze. Pro evropu většinou dovoz z číny. Obrovská závislost na klimatu a počasí.

2. Jaderky jsou stabilní zdroj, vysoké počáteční náklady, pak nízké při výrobě. Umíme je udržovat a v čr je dodavatelský řetězec. Na peníze lepší. Klimaticky odolné, naopak při chladu zvyšují výkon, pokud je kam ee dostat.

3. Přečerpávačky- nejlepší zdroj M5+ a M5- pro vyrovnávání FVE a VTE. Vysoké náklady na stavbu, ale návratnost do 15 ti let. Pro čr jsou dalešice, dlouhé stráně poklad. Navíc švýcarský koncept pana cinka použitelný na spoustě míst v čr, aniž bychom museli táhnout trubku po svahu kopce. Studie ze 70 tých let hovoří jasně, jsme určeni pro přečerpávačky. Umíme v čr je postavit sami. Dlouhodobá výdrž 100 let a klimatická odolnost.

4. Stabilní baterie obdoba přečerpávaček, proti nim s malým krátkodobým výkonem. Obrovské naklady na instalaci, dovoz z pohledu čr. Výdrž 7-10 let. Hodí se k rychlému dodání ee např při nabíjení elektromobilů. Jinak k lejnu.

5. Muskova síť V2G- zatím nefunguje. V místě nabíjecích míst elektromobily fungují jako zdroj M5+ nebo M5- dle on line signálu potřeby ee v místě. Tj každé takové místo musí mít chytré měření. Pokud je podpětí- nižší frekvence, dodává proud do sítě. Při přepětí se auto nabíjí.

Kalkuluje to s tím, že každé auto stojí 95 procent své životnosti. Navíc pomalé nabíjení a vybíjení zlepšuje dokonce chod baterie elektromobilu.

Je to nebezpečné z hlediska poškození baterie, která je půlka ceny auta. V případě poruchy v software se to celé zhroutí.

Navíc při -20 a méně je baterie na nabíjení a vybíjení nepoužitelná.

Mi z hlediska klimatické spolehlivosti a výkyvů počasí nejlépe vychází přečerpávačky švýcarského typu, jaderky a jako doplněk elektromobily s V2G. ČEPS je přísný při nedodržování nasmlouvaných regulací, takže když V2G nebude fungovat, tak o auto přijdete.

Baterie je totální provar stejně jako FVE a VTE a jen sosadlo na dotace, co si komouši v EU odkývali. Bez znalostí se do energetiky nepouštějte.

A vraťte dotace šmejdi...

PetrV
20. listopad 2020, 07:38

Ještě přenosová soustava:

problémy v praze v centru- natáhnout výkonnější kabely metrem (tunely) z hlavních rozvoden do centra prahy. Chodov i řepy je na hraně kapacity.

Brno- postavit urychleně kolektor pod centrem Brna, tak aby lidi nechodili pěšky, když dojde k blackoutu.

Přečerpávací elektrárny Orlík, Slapy propojit podvodním kabelem ve Vltavě mezi ETE a Prahou.

Tak se to má, soudruzi.

Čeká nás práce místo hospodských keců a pindání ...

Myslete technicky a s ohledem na spotřebitele, nikoliv vlastní kapsu...

Angličani jsou v zadeli...

Němci to už začínají chápat a chytají se každého stébla.

Amíci, pokud za bidena přezelenají, tak ani Musk jim nepomůže. Teda pomůže, ale za raketu peněz a krátkodobě.

Rusové si jedou svou a chybí jim přečerpávačky. Hlavně si neuvazují smyčku kolem krku a spalováky neodsuzují. Vědí, že ropy a plynu je pod zemí přehršel. Evropa jí má málo.

Číňani, japonci, korejci mají ropy a plynu málo a řeší permanentní dodávky.

Pro ně jádro je nejlepší. Fukušimu podělali umístěním nízko nad mořem. Zaplavená oěhová čerpadla primáru jsou fatální pochybení. Za to by japonci s amíky zasloužili pověsit do průvanu.

Bizon
20. listopad 2020, 19:23

Vidím to podobně, možná míň katastroficky, uvidíme. Lidi se bohužel rozhodují většinou emocema, rozumem si to jen zpětně racionalizují, a jádro prostě uplně neletí protože to nejde vidět, může to zabít, a málokdo tomu rozumí.

OZE mě zajímají celý život, nemyslím že samy o sobě můžou být řešením, ale jsou teď prostě populární tak se zajímám aspoň které z nich jsou nejlepší (voda je top, vítr ujde, FVE horší, biomasa katastrofa). Taky u všech záleží na lokalitě! Doufám že časem opadne přehnané nadšení vrcholu hype cyklu a uvědomíme si že jediný skoro obnovitelný, dostatečně spolehlivý a intenzivní zdroj EE je jádro. Snad nejsme tak jebnutá civilizace abychom se uplně zasebevraždili, až nám dojde kudy cesta nevede.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se