Domů
Akumulace energie
Australská megabaterie od Tesly se pro svého provozovatele stala zlatým dolem
Tesla Powerpack Australia

Australská megabaterie od Tesly se pro svého provozovatele stala zlatým dolem

Největší bateriové úložiště na světě, postavené společností Tesla, je pro svého provozovatele po 15 měsících provozu velmi lukrativním aktivem. Úložiště nacházející se v Jižní Austrálii za první rok provozu předčilo očekávání, když si přišlo na 29 milionů australských dolarů (AUD), v přepočtu 467 milionů korun. Při zachování stejného zisku v následujících letech by se investice provozovateli vrátila téměř za 3 roky.

Bateriové úložiště Hornsdale o výkonu 100 MW a kapacitě 129 MWh, které Tesla dokončila a zprovoznila v listopadu roku 2017, by možná nikdy nevzniklo nebýt aktivity Elona Muska na Twitteru.

Vše začalo vyjádřením viceprezidenta Tesly Lyndona Rivea pro australský deník Financial Review o možnosti vyřešit problémy Jižní Austrálie sužované častými výpadky dodávek elektřiny za pomoci instalace 100-300 MWh v bateriích Powerpack. Rovněž zmínil, že do 100 dní od podepsání kontraktu je Tesla schopna akumulátory nainstalovat a uvést do provozu.

Musk na Twitteru doplnil odvážné tvrzení, že pokud Tesla nenainstaluje systém do 100 dnů od podepsání smlouvy, bude tato dodávka kompletně zdarma. Netrvalo dlouho a obě strany se dohodly.

Letos ve své výroční zprávě společnost Neoen uvedla, že přínosy úložiště, oficiálně známého jako Hornsdale Power Reserve, předčily za rok provozu očekávání, vzhledem ke svým technickým charakteristikám, a zejména rychlosti své odezvy.

Největší část výnosů pramení z poskytování služeb pro udržení frekvence soustavy

Úložiště, na jehož účet nešetřil Australský provozovatel energetického trhu (AEMO) chválou pro jeho rychlost a přesnost v poskytování frekvenčních služeb, přišlo investora a provozovatele zařízení, francouzskou společnost Neoen, na 90 milionů AUD (cca 1,45 mld. Kč).

Již za první rok provozu však úložiště pro svého provozovatele generovalo zisk ve výši 29 milionů AUD (467 mil. Kč). Největší podíl z této sumy pocházel z poskytování podpůrných služeb pro regulaci frekvence (FCAS), odhadem cca 14-15 mil. AUD. Jen ve čtvrtém kvartále roku to byly dle údajů AEMO 4 mil. AUD.

Další 4,2 mil. AUD pocházely z pevného kontraktu s AEMO pro poskytování pohotovostního výkonu. Zbylý zisk zaznamenalo úložiště z rozdílu ceny nakupované a prodávané elektřiny na trhu.

Hornsdale má své následovníky

Finanční výsledky a technologické schopnosti největšího světového bateriového úložiště se staly středem pozornosti zejména kvůli svému průkopnickému postavení a možná ještě více upozornily na problémy a zároveň příležitosti v australské elektrizační soustavě.

Od té doby bylo v Austrálii připojeno dalších šest síťových bateriových úložišť. Další dvě se staví jako součást větrných parků a solárních elektráren a mnoho dalších je plánováno. Lze tak očekávat, že výnosy z poskytovaných služeb se budou s postupnou saturací trhu v následujících letech snižovat.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(45)
Ales
10. březen 2019, 00:20

Ta bateriova elektrarna, je jen reklama (pokud dobre funguje, tak budou fungovat i dlsi napady ElonaMuska) na cely system tvoreny, vsemi elektromobily zapojenymi do site, ktere se budou chovat jako jedna velka baterie s miliony pripojeni. Ja jen cekam, az nekoho napadne propojit elektrickym vedenim vsechny kontinenty, krome antarktidy a australie (pro zacatek). Pak by solary mohly dodavat energii i lokalitam, tere v te dobe budou miti noc a stejne i s jinymi zdroji jako treba vetrniky.

Míra
10. březen 2019, 09:40

Chtělo by to alespoň základní znalost elektrotechniky. Pro začátek by stačila jen znalost Ohmova zákonu R=U/I

energetik
10. březen 2019, 19:35

To už v české energetice neplatí, díky energetickému podvodu legalizovanému ve vyhlášce vyhláška 82/2011 v §6, odst.6. se českým energetikům podařilo ve vyhodnocování energetických toků v třífázové soustavě jako jedinému státu na světě překonat supravodiče.

Když takto budou měřit a vyhodnocovat třífázovou energii všichni, tak R=U/I je to poslední co bude někoho trápit.

Jan Veselý
10. březen 2019, 00:34

Já tedy nemám přehled o odpadové legislativě v Austrálii, ale v EU by si ty baterky odvezla specializovaná firma na zpracování a recyklaci elektroodpadu (třeba v ČR Kovohutě Příbram) a vytěžila z nich, co jde, k tomto případě prakticky všechny kovy. Je to vcelku lukrativní byznys, když to umíte.

VK
10. březen 2019, 20:32

Máte někde potvrzeno, že z toho elektroodpadu používají i lithium? Tipoval bych, že využíjí měď, kobalt a tím to končí. Zatím jsem se nikde nedočetl o recyklační lince, kde by z akumulátorů reálně získavali i lithium a dávalo jim to ekonomický smysl.

?
10. březen 2019, 09:46

To jsou reklamní pohádky, živonost baterii je 3 roky pak strmě strácejí kapacitu.

Uskladnění baterii musí být klimatizovano aby baterie měly co největší učinnost. To už je potvrzeno u elektromobilu že jim nesvědčí zima a vedro.

Elektrika z baterií je dráhá .

Nakonec zase by sme to zapalatily my všichni.

Teď z jiného soudku.

Potřeboval jsem pohon 2,5 kW.

Rozmýšlel jsem mezi elektrikou a spalovacím motorem.

Baterie , elektromotor 3f, kabely , regulator,převodovka, cena 10k Kč.

Spalovací motor dvoutakt komplet, prevodovka, cena 3k Kč.

Zbytek je na palivo a olej.

Tom
10. březen 2019, 12:09

Tak se jako budeme řídit podle vašich skušeností?

To jako chcete naznačit, že kdyby v té Austrálii zřídili spoustu těch vašich dvoutaktů, na místo baterií, tak by jich to vyšlo líp?????

VK
10. březen 2019, 20:44

A jak dlouho vám ten dvoutakt vydržel nonstop běžet? Do roka je mrtvý.

Baterie za správných teplotních a zátěžových podmínek vydrží rozhodně více než 3 roky - to číslo jste si vycucal z prstu. Mám na mysli baterie v energetických projektech, jako jsou ve článku výše.

Petr
10. březen 2019, 09:47

Bohužel už nikoho nezajímá,že baterie jsou pro přírodu mnohem větší zátěž než spalování nekvalitního hnědého uhlí v elektrárně,která má moderní filtr na komíně.Baterie má omezenou životnost a Lithium a Kadmium je pro přírodu svinstvo.Navíc evětové zásoby těchto surovin nejsou nekonečné.

ACMik
10. březen 2019, 14:31

Toto tvrzení ovšem nebudete schopen prokázat (protože prostě není pravda) a navíc o bateriové chemii asi moc nevíte. Lithia je v každém kubíku mořské vody desitky gramů a kadmium není nezbytné. A to koneckonců není do budoucna ani to lithium.

energetik
10. březen 2019, 19:56

Lithium je důležitý stopový prvek pro živé organizmy a vyskytuje se prakticky všude. Akumulátory to lithium nijak nezničí a i potom ho mohou používat živé organizmy. To ale už bohužel nejde v případě lithia použitého v jaderné energetice, to je nadobro pro život toxické.

Kadmium je jed, ale pro některé lithiové akumulátory není nutné.

Martin Hajek
11. březen 2019, 02:33

Lithium se, milý energetiku, ve štěpných reaktorech opravdu nepoužívá, jelikož jeho štěpením nelze získat žádnou energii :-), to jste si asi s něčím spletl. Mohlo by se případně používat ve fúzních reaktorech, ovšem pak by se přeměnilo na jiný prvek a nebylo by tudíž toxické. V bateriích se používá řada dalších prvků, zejména kobalt, jehož těžba je spojena s rozsáhlou devastací životního prostředí a dětskou/otrockou prací v Demokratické republice Kongo. Taktéž těžba lithia si vyžádá značný dopad na životní prostředí v místech těžby, jak se možná brzy budeme moci přesvědčit i u nás.

Milan Vaněček
10. březen 2019, 15:45

Páni rejpalové tak už konečně skousněte že Muskovi fungují dobře baterie, auta i rakety. I v Americe dokáží vyrábět kvalitní věci, smiřte se s tím.????

Martin Hajek
11. březen 2019, 02:36

Tak baterie Muskovi fungují, s těmi auty je to už místy horší. Nicméně základní materiály pro baterie se musí také vytěžit a při tom dochází k poměrně vážné degradaci životního prostředí a v případě těžby kobaltu v Demokratické republice Kongo, která je jeho rozhodujícím světovým těžařem, také ke zneužívání dětské a otrocké práce, před tím nejde úplně zavírat oči.

Jan Veselý
11. březen 2019, 06:56

Pořád selanka proti těžbě ropy, o několik řádů menší problém. Obzvláště u Tesly, která už přešla u svých článků na chemismus 8:1:1 a intenzivně pracuje na úplném odstranění kobaltu ze svých článků.

Milan Vaněček
11. březen 2019, 07:51

Těžit uhlí nebo těžit uran v Jáchymově bylo určitě více devastující. Ale jsem rád že určitě se mnou budete souhlasit: těžit sluníčko a vítr naopak přírodě pomáhají, je to činnost kterou příroda (rostliny) samy v masovém měřítku dělají. ????✌️????

Loudil
9. březen 2019, 12:36

Pokud jsou tato čísla pravdivá, pak co více si přát ! Baterie se zaplatí už za 3 roky. V kombinaci s díly jako jsou Dlouhé Stráně se posuneme v OZE k vyšším procentům jejich podílu ve výrobě el. en. Zaráží mne jen těch 129 MWh, což znamená,že baterie dodává akumulovaný proud do sítě jen kolem 60 minut ?

Laco
10. březen 2019, 20:29

Pokud srovnám elektrárnu Temelín, 2 x x1000 MW výkonu, tak kapacitu předmětné baterkárny 129 MWh vyrobí Temelín za necelé 4 minuty. Fantastická kapacita.

Miloslav Brouček
11. březen 2019, 08:24

Řekl bych, že jádro, sluneční svit a vítr jsou nejlacinější energie a jsou prakticky nevyčerpatelné. Jejich kombinace je rozhodně lacinější.

Jiří K.
9. březen 2019, 18:26

Ano. Tahle "elektrárna" slouží jen k vykrývání špiček. Stejně jako u nás dlouhé stráně.

pip69
10. březen 2019, 18:45

Nebýt tady těch vyhulených zelených mozků a podnikatelů a politiků co na všem chtějí vtřískat, tak přečerpávačky jsou pomalu všude. Hory a potoky máme dokola. Jen chtít. 50% peněz z EU jde jen na papíry a platy a těch dalších 50% co tu zůstane bych investoval i bez Bruselu.

Břetislav
11. březen 2019, 15:49

Problém je, že lidé si obvykle nechtějí dovolit stavbu přehrady v údolí..... o krajiném rázu horních nádží ani nemluvě...... viz např. Rájecké údolí (údolí Nancy). v Krušných horách.... Kdyby Dlouhé stráně nezačali komančové tak si pište že stát nebudou.......

hariprasad
11. březen 2019, 22:50

Nabídl bych jiné řešení. Bateriový celek u každé čerpací stanice. V ČR je jich asi 3 500, pokud by jeden kontejner měl kapacitu 10MWh/10MW, tak to máte 35 GWh. A výstavba se nepotáhne skoro 20 let. A nebude potřeba nijak zasahovat do krajiny.

Důvody, proč například u čerpacích stavnic jsou dva-tři. Většinu je v místě 22kV vedení a potom tam brzo budou i nabíječky. Kromě toho jsou lokality vhodné i pro menší FVE.

Laco
10. březen 2019, 20:58

Dlouhé Stráně: Výkon 2 x 325 MW, pracovní objem nádrže 2 580 000 m3, spotřeba vody na turbínách cca 2 x 70 m3/ sec. , doba práce při využití pracovního objemu vody cca 300 minut (5 hod), celková kapacita 5 x 2 x 325= 3250 MWh. Kapacita přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně převyšuje kapacitu Muskovy baterkárny (129 MWh) 25 krát. A to nemusí každé tři či čtyři roky měnit baterie.

Edna Televizní
11. březen 2019, 10:00

Ano, máte pravdu. Na druhou stranu, také postavili dlouhé stráně za 100 dnů? Srovnáváte nesrovnatelné.

Jarda
11. březen 2019, 10:55

Laco máte ve většině pravdu, ale zapomínáte na účinnost. Ta je u "přečerpávaček" pouze max. 75%. V případě baterií jsou ztráty zanedbatelné. Pak je tu změna provozního režimu. U turbín to pár minut trvá, ale u baterií prodleva není. Baterie můžete také umístit kde je potřeba a nemusíte tahat dráty až k horám.

Martin
11. březen 2019, 13:36

Určitě jsou Stráně výborné.Ale i ten Musk ve vyprahlé Austrálii.Jde taky o akumulaci vyrobené energie.U těch přečerpávaček je nějaké % vlastní spotřeba na čerpací práci ???

Díky M.K.

Emil
11. březen 2019, 17:15

Martine, průměrná účinnost nabíjecího cyklu baterie v Hornsdale je 82%, účinnost malého cyklu u Dlouhých strání je 76%. Zbytek jsou ztráty.

Samuel
23. duben 2019, 15:26

3 či 4 roky určite nie, to niesú mobily ale priemyselné batérie stavané na spoň 10 rokov ak sa investícia vráti do troch rokov nieje o čom.

Martin Pácalt
9. březen 2019, 13:59

Lepší reklamu si Tesla přát nemohla. Být jimi, zvednu ceny tak, aby se návratnost pohybovala v rozmezí 5-7let, protože by i tak byla stále zajímavá a Tesla potřebuje sanovat svůj automobilový byznys. Samozřejmě pokud konkurence bude v podobných cenových relacích.

Jako řešení , které může ve výsledku znamenat vyšší úsporu spáleného australského uhlí, je to skvělá zpráva.

Ondra
9. březen 2019, 14:42

Tesla baterka je teď celkem terno protože tam byli první a k těmhle velkejm ziskům jim pomáhá taky situace v tamní síti - zastaralý zdroje a kromě fotovoltaik tam nic moc nestavěj. S cenama nahoru už nemůžou protože teď už se jim do toho montuje konkurence. Každopádně velkej úspěch a gratulace jak Tesle tak vlastníkovi. Jak je ale napsaný na konci článku tak čím víc těch baterek bude tak tím menší budou zisky pro jednotlivý provozovatele. Jenom doufám že se toho nechytnou některý místní jedinci a nebudou tím argumentovat pro evropskej trh kterej je někdě úplně jinde.

Adam
9. březen 2019, 19:20

Tesla už nic sanovat nepotřebuje, automobilka je v zisku. Nedávno uhradila dluh ve výši 920.000.000 USD a stále má v "rezervě" přes 2 miliardy USD.

Pavel
10. březen 2019, 16:13

Bodejt ne, kdyź si objednáte vůz, tak zaplatíte75 % z ceny a čekáte přes 2 roky....

VK
10. březen 2019, 20:26

1000 USD je 75% ceny? Nepřijde mi.

Miloslav Brouček
11. březen 2019, 08:26

A je předražený jako škodovka. To bych si radši koupil jiný dvě auta.

Pavel
9. březen 2019, 19:35

… megabaterie se stala zlatým dolem …. což zaplatí spotřebitelé el. proudu v Jižní Austrálii.

Hejna Petr
9. březen 2019, 20:13

Pavle, konečně rozumný komentář. Navíc by mě zajímalo, jestli je ta baterie tvořena miliony tužkových baterek ( E.M. na nic jiného nesází ) a kdo to bude ekologicky likvidovat, až to doslouží. Tahle otázka očividně nikoho netrápí. A taky by byla legrace, kdyby to chytlo.

Jan Veselý
10. březen 2019, 00:31

Vy jste se teda sešli. Až budete příště řešit náklady, vzpomeňte si, že existují i přínosy, v tomto případě levnější a kvalitnější služba než jí jsou schopny dodat roztočené turbíny a několik případů, kdy těch 100 MW udrželo síť těsně nad čárou, kdy by se muselo dělat nouzové odpojování spotřebitelů.

Pavel
10. březen 2019, 13:21

Jak levnější? To si myslíš, veselý, že ta baterka je "zlatý důl", protože leží na zlatonosných píscích? Asi těžko, že. Levnější to samozřejmě není ani náhodou.

"Levnější a kvalitnější" službu měli spotřebitelé el. energie v Jižní Austrálii do okamžiku než byly na nátlak oze vyIízanců odstaveny poslední uhelné zdroje. Pak se stala Jižní Austrálie závisla na oze parodií na elektrárny a jediné stovky kilometrů dlouhé lince z vedlejšího svazového státu. Samozřejmě následovala řada blackoutů.

Carlos
10. březen 2019, 13:51

No tak se podívejte kdo šponuje spotové ceny elektřiny do tisíců (!) AUD, OZE to nejsou, ty mimochodem, byly při největším blackoutu odstaveny přesně dle podmínek připojení, problém byl v neschopnosti plynových elektráren. Dost možná pokud by nedošlo k odstavení několika stovek MW VtE, tak se to nestalo.

Ano, baterie, představte si, umí poskytnout některé služby rychleji a dost možná i levněji než ostatní zdroje.

Síť v Austrálii je příliš malá na to aby v ní nemohlo dojít k velmi snadnému ovlivnění situace jedním provozovatelem elektráren, na rozdíl od Evropy. Navíc aby byla oddělena výroba přenos a prodej je ve světě velmi zřídkavé a samozřejmě pokud jdou zároveň OZE a toto, tak budou původní monopoly dělat všechno aby dokázaly že za to můžou OZE a musí dojít k návratu jejich monopolu. v EU se to stihlo udělat o pár let dříve, takže situace je přece jen jiná.

Petr
10. březen 2019, 09:51

Ale ty náklady jsou na vrub větrníků a solárů, které poškozují tamnější rozvodnou soustavu, a vyžadují si kromě původních dotací doplatit postupně i ta draze nově přidávaná stabilizační opatření včetně těchto baterek.

Ales Lefner
9. březen 2019, 22:26

Dneska uz to prej neni E. M. ale E. T. ???????????? Elon Tusk.

Karel
9. březen 2019, 21:06

No, dyž čtu teho Ondru z Česka nemožu než nereagovat svojím Slováckám dialektem také, abych přispěl nejakým tým múdrem. V Ausee sem dokonca byl a tož sem to tam aj viděl, ale co je najvěc different je, že tam sa hlavně výrazně meněj krade. A to je to hlavní. Samozřejmě, že to zaplatí spotřebitelé, ano je tam hrubě drahá elektrika a proto to Ellonovi tak sype. Také tam peré slúnko o sto šest a tak sa to solárním elektrárnám prosperuje jak lednímu medvěďovi na severním pólu. Tož zkrátka tak.

Josef
9. březen 2019, 21:39

návratnost takové obří investice za 3 roky jen potvrzuje závratné náklady na provoz "levných" OZE v rozvodné soustavě.

Carlos
10. březen 2019, 13:54

No spíš to vypovídá něco o situaci v jaké byla a je Australská energetika. Elektřina tam byla drahá už před OZE, takže se někteří dávno před tím vzdávali připojení na síť.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se