Domů
Akumulace energie
Ceny v německých aukcích kombinující OZE s akumulací nadále klesají
Fotovoltaická elektrárna, baterie, akumulace
Zdroj: PxHere

Ceny v německých aukcích kombinující OZE s akumulací nadále klesají

Na začátku května se v Německu uskutečnilo první z letošních dvou kol inovativních aukcí, ve kterých soutěží projekty kombinující různé technologie obnovitelných zdrojů či zdroje s krátkodobou akumulací. Podobně jako v předchozích kolech aukcím zcela dominují systémy kombinující fotovoltaické zdroje s akumulací. Zájem o aukce je relativně silný, kdy objem přihlášených projektů opět dosáhl nového rekordu. Podobně jako v předchozím kole soutěžené ceny opět poklesly.

Německo již několik let nabízí podporu developerům obnovitelných zdrojů skrze takzvané inovativní aukce. V těchto aukcích mohou soutěžit pouze projekty, které kombinují různé technologie obnovitelných zdrojů či zdroje zahrnující krátkodobou akumulaci. V případě projektů vybavených akumulací musí tyto prvky tvořit alespoň 25 % celkového instalovaného výkonu systému a musí být schopné plného vybití do dvou hodin.

Podle německého síťového regulátora bylo do květnového kola, ve kterém mohli developeři soutěžit o 486 MW výkonu, přihlášeno 158 projektů o celkovém instalovaném výkonu 2020 MW. 56 nabídek, tedy více než třetinu, však regulátor musel z aukce vyřadit. V aukci nakonec uspělo 29 nabídek o souhrnném instalovaném výkonu 488 MW.

Vysoutěžené ceny se v letošním prvním kole pohybovaly mezi 50 a 63,9 EUR/MWh, jejich vážený průměr dosáhl 61,5 EUR/MWh. Pro srovnání, v předchozí aukci si developeři zajistili pro své projekty minimální garantovanou cenu v průměrné výši 70,9 EUR/MWh.

Největší podíl úspěšných projektů již tradičně připadal na spolkovou zemi Bavorsko (137 MW). S relativně malým odstupem následovaly spolkové země Sasko-Anhaltsko (124 MW) a Dolní Sasko (49 MW) ležící v severní části země.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(21)
Honza Nedvěd
16. červenec 2025, 12:24

Ano, to nemožné se stává realitou. Oze s akumulací jsou nejlevnějším nove budovaným zdrojem. Zatím pouze s částečnou akumulací, ale ta bude postupně narůstat a cena klesat. To je trend, který bude ještě dlouho přetrvávat. Proto žádný investor nechce financovat jaderné zdroje. Je to příliš velké riziko.

Bob
16. červenec 2025, 12:35

Ano, ale s akumulací jen na 2 hodiny a 25% instalovaného výkonu.

Takže ještě asi tak 10 násobek akumulace a příslušné navýšení ceny a potom můžete srovnávat náklady se stabilním zdrojem elektřiny alespoň v případě dodávky v průběhu letního slunečného dne. To se pořád ještě nebavíme o horších solárních podmínkách hlavně v zimě.

Jan Veselý
16. červenec 2025, 12:50

Akumulace "jen na dvě hodiny" je více než dost na to, aby mohli poskytovat pořádný kopec regulačního výkonu a síťových služeb. Že vy jste si vyfantazíroval něco jiného, je jenom váš problém.

Bob
16. červenec 2025, 14:34

Elektřina z inovativních aukcí není primárně určena pro síťové služby a pokud jde o tu regulaci tak té je schopná právě jen ty 2 hodiny a 25%, což je pořád zoufale málo.

Navíc jsem reagoval na výrok: "jsou nejlevnějším nove budovaným zdrojem" a tam platí totéž s výkonem a časem. Pokud chcete srovnávat s jiným zdrojem se stálým výkonem, musel byste tu akumulaci a cenu násobně navýšit.

Jan Veselý
16. červenec 2025, 15:06

Jo, díky za potvrzení. Prostě fantazírujete.

Bob
16. červenec 2025, 15:27

Zase jeden, co neuznává fyzikální zákony, včetně toho o zachování energie.

Anebo je tu druhá možnost, že p. Veselému stačí "rozšířit" z hlediska dodávek elektřiny sluneční svit z průměrných denních cca 5 hodin (se zohledněním oblačnosti) o další 1/2 hodiny (když 2 hodiny na 25%). Zbytek dne zřejmě elektřinu nepotřebuje a ani ostatní a průmysl.

Pramen na délku solárního svitu po měsících:

infoviz.cz/graphic.php?ID=248

richie
16. červenec 2025, 17:14

ad Jan Veselý 16. červenec 2025, 12:50

Akumulácia na dve hodiny pri 25 % výkone? Nuž, baterka v mojom notebooku vydrží asi trikrát dlhšie – navrhujem zaradiť ho do aukcie na sieťové služby.

Je fajn, že batérie môžu pomáhať pri rýchlej regulácii či vyrovnávaní minútových výkyvov. Ale ak tomu niekto hovorí „záloha“ alebo „stabilizácia systému“, tak si asi mýli energetiku s powerbankou.

Karel Valenta
16. červenec 2025, 13:12

„Aby byly splněny minimální požadavky pro účast v inovativním výběrovém řízení, musí mít celkový systém kapacitu alespoň 1 001 kW. V praxi například postačuje fotovoltaický systém o výkonu přibližně 750 kW a akumulační systém o výkonu 251 kW s kapacitou alespoň 500 kW. V tomto případě činí akumulační kapacita 25 % celkové kapacity a akumulační systém dokáže plně dodat elektřinu do dvou hodin.“

Takže 1 MW kombinovaného instalovaného výkonu OZE je doplněna baterií o kapacitě 0,5 MWh, což je naprosto nedostatečné. V reálu k převedení výkonu FVE z polední špičky výroby je třeba ideálně mít na 1 MW FVE 4 MWh kapacitu baterií na vykrytí večerní a ranní špičky spotřeby. Tj. jde pouze o kosmetický nátěr poněkud zašedlé kapoty OZE a ta kapacita baterií je 8x nižší než potřebná.

Aby se nám nedělo toto (díky za odvahu panu Benešovi):

info.cz/zpravodajstvi-a-komentare/blackout-cesko-selhani-ceps

Milan Vaněček
16. červenec 2025, 13:56

Vidím, že jste nesledoval co jsem napsal před pár dny do diskuse na tento topic. Poukázal jsem, že již od listopadu 2024 je v opravě (nebo jen tak leží rozbitý) ten transfromátor co má zabraňovat (omezovat) přetokům z Německa.

Prozradila to paní Vitásková a teď i pan Beneš. Kompetentní lidé.

A podobných chyb ČEPSu bylo více, viz pan Beneš.

Jak to píši jinde: fotovoltaika je obrovská síla, už to nelze bagatelizovat, energetici se to musí naučit zvládnout.

Postupnými kroky, jako jsou třeba ty v článku diskutované aukce FVE+baterie. A jak je vidět z reality a z "learning curve" hromadné velkovýroby", která začala v USA u Forda před 100 lety,

tak ceny půjdou ještě aspoň tak 10-20 let pořád dolů. Technický pokrok nikdo nezastaví.

richie
16. červenec 2025, 15:47

„Fotovoltaika je obrovská síla, energetici se to musí naučit zvládnout.“

Áno, a zaplatíme to my všetci. Pretože ak má byť niečo obrovské, zrejme nestačí, aby to bolo len lacné na výrobu – musí to byť aj integrovatelné, spoľahlivé, regulovateľné a udržateľné. A to sa, žiaľ, pri FVE deje len za cenu obrovských systémových nákladov, ktoré sa elegantne presunú na verejné rozpočty, spotrebiteľov a infraštruktúru.

Inak povedané:

Zisky si nechajú developeri, náklady si rozdelíme všetci.

Vitajte vo svete, kde „technický pokrok“ znamená privatizáciu výnosov a socializáciu rizík a nákladov.

A „energetici sa to musia naučiť zvládnuť“ – teda nie preto, že by FVE bola spoľahlivým pilierom energetiky, ale preto, že sme ju politicky povýšili na nedotknuteľnú dogmu, ktorú už nie je možné spochybniť, bez rizika spoločenskej exkomunikácie.

Ale inak áno, fotovoltaika je „obrovská sila“ – najmä ak máte za chrbtom silné dotácie a slabú spätnú väzbu.

richie
16. červenec 2025, 15:53

A akumulácia s kapacitou 25 % a dvojhodinovým vybitím? To je výsmech energetickej bezpečnosti. Takáto „inovácia“ možno vyhladí výpadok pri premenlivej oblačnosti (nebude to lietať 100%-10%-100%, ale len 100%-35%-100%), ale na ranné/večerné špičky, nočnú spotrebu, zimné dni a sezónne deficity nestačí ani zďaleka. O to viac pre krajiny ako Nemecko alebo Česko, kde v zime svieti slnko zhruba tak často, ako sa objavuje zdravý rozum v euroreguláciách.

Bob
16. červenec 2025, 14:48

Pokud budou inovativní aukce jen na hodnotu akumulace 25% výkonu FVE a ještě takových FVE bude jen minimum a tu akumulaci nebude mít každá a současně se plánuje instalovaný výkon FVE na úrovni dvojnásobku aktuální spotřeby, tak nedojde k žádnému zlepšení, ale dalšímu radikálnímu zhoršení rovnováhy výroba-spotřeba.

Josef Sedlák
16. červenec 2025, 14:56

Jaký lze asi očekávat reálný pokles cen bateriových úložišť v následujících letech v souvislosti s "learning curve" hromadné velkovýroby? „Obrovské síle fotovoltaiky“ se zálohovacími bateriovými úložišti se zcela jistě nezdaří obejít zákon o zachování energie, související materiálové nároky na baterie ani přírodní zákonitosti. Kolik asi budou udržovací náklady na „flotilu“ úložišť, která by měla pro ČR ukládací schopnost alespoň 20GWh, aby to nebylo jako dosud, kdy FV ničím nepřispívá na noční spotřebu?

S dosavadních schopností německé energetiky vyplývá, že „kupodivu“ jsou akumulační schopnosti i u německé energetiky jaksi omezené. Že by zákon o zachování energie nebyli schopni obejít ani soudruzi z NDR?

richie
16. červenec 2025, 15:35

„Inovácia“, ktorá by neprešla ani v diplomovej práci

Zasa jeden úspech pre PR oddelenia: aukcie, kde sa „inovuje“ kombináciou FVE + batéria, z toho batéria na 2 hodiny a 25 % výkonu. To je tak akurát na to, aby vám počas malej oblačnosti „neklesol“ výkon úplne na dno – ale o stabilizácii siete sa tu nehovorí (a čo ešte v noci alebo v zime).

Áno, ceny klesajú – presne ako by mali v sektore s klesajúcimi nákladmi na batérie a panely. Ale ak je to celé stále dotované na úrovni 60 €/MWh s účasťou batérie, ktorej účel je v praxi viac marketingový než systémový, tak niekto by mal položiť nepríjemnú otázku:

Aký je reálny prínos pre sieť? Lebo 2 hodiny výdrže (pri vykone 25%) neriešia ani ranné/večerné špičky ani denno-nočné cykly ani výpadky slnka v zime.

A ešte – záujem developerov je „rekordný“ – no iste, keď ide o garantovanú cenu bez zodpovednosti za dodávku mimo slnečných hodín.

Možno by sa namiesto „inovačných aukcií“ hodil poctivejší názov:

„Aukcie na optimalizovaný výnos s povinným greenwashingovým balíčkom“.

Jiří Svoboda
16. červenec 2025, 16:43

Nevím jaké kdo máte zkušenosti s FVE ,ale FVE by potřebovala akumulaci reálně 3 násobek kWh oproti instalovanému výkonu ,aby dokázala svojí výrobu rozložit rovnoměrně během dne a reagovat na poptávku elektřiny a výkyvy ve svojí výrobě. Jasně že se takové FVE nestaví , protože cena baterií je příliš vysoká.

Milan Vaněček
16. červenec 2025, 17:23

Auta, ta smrdí a jsou nespolehlivá, říkali povozníci před více než 100 lety. Jsou moc drahá, jen pro ty zbohatlíky, nemůžou být levná, jsou tak těžká....

A přišel Henri Ford a jeho pásová výroba, ekonomové si všimli nového zákona "learning curve hromadné výroby"

a svět už nebyl jako dřív.

richie
16. červenec 2025, 17:33

Aby sme si to ujasnili, pán Vaněček:

„Ford nepotreboval, aby mu štát staval cesty, garantoval výkupné ceny, zavádzal kvóty na predaj áut a zdaňoval kone, aby ich vytlačil z trhu.“

Ford vytvoril trh. Fotovoltika (zatiaľ) vytvára závislosť na regulácii.

Milan Vaněček
16. červenec 2025, 18:33

Samozřejmě Ford potřeboval síť cest a stát nakonec vytvořil v USA celou síť dálnic.... Ale dotace nepotřeboval, vynalezl totiž pro svět hromadnou výrobu, stále levnější, zákon "learning curve", vertikální integraci,...

To se od něj učil třeba náš Baťa, celý svět se to od něj nakonec naučil. Vítězit kvalitou a nízkou cenou. Bez ideologických berliček, bez strašáků...

Bob
16. červenec 2025, 20:08

Ford vůbec nepotřeboval, aby pro něho stát stavěl celou síť asfaltových a betonových silnic a tím méně dálnic. Sice mu ty první zpevněné silnice pomohly k dalšímu většímu rozvoji, ale obešel by se i bez nich.

Ford T s kterým prorazil na trhu a který byl hromadně levně vyráběn na lince byl stavěn na provoz po obyčejných polních cestách a tak byl i propagován: auto do každé vesnice a do každého terénu, které odveze celou rodinu, nebo třeba i zemědělskou produkci na trh.

Zpevněné siilnice se začaly hromadně stavět až potom a dálnice až za desítky let.

Hlavně ale na pořízení Forda nebyly žádné dotace a taky nikdo nezakazoval koňské povozy, nebo jiné typy automobilů, než se spalovacím motorem. Tenkrát byly (před expanzí Fordu a jiných spalovacích) rozšířenější elektromobily a také jezdilo na tu dobu hodně parních automobilů.

Bob
16. červenec 2025, 23:53

Pro doplnění: "Kolem roku 1900 připadalo v USA zhruba 40 % vozů na elektřinu, 38 % na páru a pouze 22 % na benzín."

Ford model T se začal vyrábět roku 1908.

" Postavím auto pro masy. Bude dost velké pro rodinu, ale také dost malé na to, aby s ním jeden člověk mohl jezdit a starat se o ně. Bude vyrobeno z nejlepších materiálů, nejlepšími zaměstnanci, s nejjednodušší konstrukcí, kterou je moderní inženýrství schopno vymyslet. Ale bude tak levné, že každý člověk pracující za dobrý plat bude vlastnit jedno - a užívat si se svou rodinou mnoho hodin radosti pod božím širým nebem. “

— Henry Ford

Prameny:

cs.wikipedia.org/wiki/Ford_model_T

medium.seznam.cz/clanek/dan-ondrej-je-elektromobil-vyplodem-ekologickych-aktivistu-ale-kdepak

richie
16. červenec 2025, 17:25

tak otázka znie či myslite domácnosť, alebo firmu s dennou prevádzkou, alebo energetiku .. pre to posledné je potreba cca 5 násobok, aby ako tak pokryla večernú špičku (pri cyklovaní 20-80% a mimo letného slnovratu)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se