Domů
Čistá mobilita
Airbus chce do roku 2035 sestrojit letadlo na vodíkový pohon
Airbus, Siemens a Rolls Royce plánují do roku 2020 otestovat letadlo na hybridní pohon. Zdroj: Airbus
Zdroj: Airbus

Airbus chce do roku 2035 sestrojit letadlo na vodíkový pohon

Výrobce letecké techniky Airbus chce do roku 2035 jako první na světě sestrojit osobní letadlo na vodíkový pohon. Šéf podniku Guillaume Faury to uvedl v dnešním vydání deníku Le Parisien – Aujourd’hui en France. Potřeba k tomu budou investice v desítkách miliard eur, řekl podle agentury DPA.

„Francie – země inovací!“ okomentoval na twitteru oznámení Airbusu francouzský prezident Emmanuel Macron.

Ministr financí Bruno Le Maire už začátkem měsíce oznámil, že země hodlá do vodíkových technologií v dlouhodobém horizontu investovat sedm miliard eur (190 miliard Kč).

Faury zmínil tři koncepty. Zvažuje se buď proudové letadlo pro cestující až s 200 sedadly a s doletem přibližně 3500 kilometrů, nebo menší vrtulové letadlo s přibližně 100 sedadly, či futuristicky vyhlížející stroj s přibližně 200 sedadly.

Při užití vodíku nevznikají žádné skleníkové plyny. Aby se ale mohl vyrobit, musí být voda za pomoci velkého množství energie nejprve rozdělena na vodík a kyslík. To je klimaticky šetrné, jen pokud se využije elektrická energie bez emisí skleníkových plynů nebo jen s jejich minimem. Tedy například ze slunce nebo z větru.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(10)
Heap
21. září 2020, 21:02

Vodík je samozřejmě budoucností letecké dopravy. Pokrok nezastavíš! Například Německo se může opřít o dlouholeté zkušenosti s vodíkovými technogiemi a rozhodně nezůstane pozadu za Francií. Proto už Merkelová vydala pokyn ministru dopravy, aby šel do archivu vyhledat plány Hindenburgu.

Carlos
21. září 2020, 21:10

Palec :D

Milka
22. září 2020, 09:38

Yes :)

Tom
21. září 2020, 23:54

Doufám, že to bude vrtulová verze.

Proudový motor má mizernou účinnost.

Co vím, tak 20%, kdyžtak mě opravte.

Bizon
22. září 2020, 01:56

Účinnost je nízká, moderní dvou-proudové s velkým dmychadlem jsou o něco lepší, v dobrých podmínkách kolem 25%. Proudové motory jsou o rychlosti, díky ní je potřeba méně letadel na jednu linku a proto se nakonec vyplatí. Když ale jde o účinnost, tak je vrtule při nižších rychlostech vždy lepší. Však na lokálních menších linkách lítají často hybridy těchto dvou technologií, turbo-vrtuláky. Jádro je proudový motor/plynová turbína s vysokou výkonovou hustotou, ale většina výkonu se extrahuje na turbíně a žene efektivní vrtuli.

Jiří Trn
22. září 2020, 07:28

Dokud se nebude vodík levně těžit a pohodlně dovážet z oblak Jupiteru, tak je to jen další předražená neekoloická bublina.

Vodík, který se vyrábí spalováním zemního plynu nebo ropy, má rozhodně nižší účinnost, než zemní plyn nebo ropa která byla pro jeho výrobu spotřebována.

Výroba vodíku eletrolýzou je samozřejmě "čistší", pokud máte za zadkem jadernou elektrárnu která to utáhne a velkou vodní plochu, a hlavně nemusíte řešit účet za elektřinu = jiní blbci to za Vás zaplatí.

FreEnergy789
22. září 2020, 07:45

Ááá vodík na lietanie, to tu už bolo, Zeppelin.

Martin Prokš
22. září 2020, 08:54

Dobrý den,

Vždyť to není tak dávno, možná měsíc, co zrovna tady (nebo to bylo na Oslovi?) byl obdobný článek a dost jsme ho technicky zdrbnuli lidé co něco tuší o letectví, pohonech a chemii.

Jen jedna krátká: to už tu v minulosti bylo a to dokonce v CCCP - TU 155. V kostce: drahé, komplikované, objemné a těžké nádrže = buďto uberete z prostoru pro užitečné zatížení, nebo to dáte do externích objemných nádrží čímž ale zvýšíte odpor a tím jde do háje spotřeba a dolet. USA, Francie i Británie nad tím koumají desítky let také a zatím mají totožné zkušenosti.

To vše je leta známé, odborníci a technici nejsou blbci. Ale politici velí, tak holt bude. Bude to dražší, pomalejší, s horšími výkony a při nehodě budou pasažéři extra křupaví, ale bude to moderní.

Hail Greta!

Bizon
22. září 2020, 18:40

Jo, já jsu chemik a letectví mně zajímá dlouhodobě. Sleduji a podporuji vodíkové projekty, doufám že se třeba někdy trochu prosadí, ale s dnešní technologií je většina předkládaných vizí naprostá utopie. Vodík má tolik problémů že se o tom dá bavit celý den, ale nádrže jsou v aero-kosmické oblasti jeden z těch větších. I kapalný vodík je mimořádně řídký, takže přestože má zdaleka největší specifický impuls(=impuls na kilo paliva ≈ efektivita), tak velké nádrže svou hmotností a odporem veškeré výhody smažou. I proto byl raketoplán historicky skoro nejdražší způsob jak se dostat do vesmíru. Při použití jako přenašeč energie je stlačování vodíku podstatná ztráta energie, a jiné způsoby skladování jako absorbce do hydridů taky mají svoje problémy.

Tady aspoň nepíšou že v letadle mají být nádrže na vodík, což umožňuje jednu zásadní fintu. Viděl jsem to jednak ve studii od NASA o vodíko/elektrickém letectví, a Francouzská zbrojovka Naval Group reálně nabízí AIP (air independent propulsion) pohon pro ponorky na vodík. Vtip je v tom, že každý jeden moment se na palubě nachází naprosto minimální množství vodíku, je vyráběn rovnou před použitím z uhlovodíkového paliva reformingem a shiftem! Je to napůl pakárna, ale dobře to svědčí o tom jak je skladování vodíku problematické, když radši na palubu namontují kus rafinerie než nádrže...

Obecně dálkové letectví v dnešní formě je bez paliv prakticky nereálné, proto většina alternativních pohonů působí trochu bláznivě nebo toleruje neefektivitu P2X, jiné alternativy totiž neexistují. Aspoň je to vědecky a inženýrsky zajímavé, jen člověk nesmí brát vážně ty PR články které o vodíku hovoří jako o "zdroji" energie který neprodukuje emise a spasí svět...

Kamil Kubů
22. září 2020, 11:20

Citace z článku: "Při užití vodíku nevznikají žádné skleníkové plyny."

Jak snadno se propaguje novodobé náboženství, když se vykašlete na fakt, že vodní pára vznikající hořením vodíku je také skleníkový plyn.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se