Domů
Čistá mobilita
ČEZ dál počítá s projektem továrny na baterie na místě elektrárny Prunéřov I
Elektrárna Prunéřov

ČEZ dál počítá s projektem továrny na baterie na místě elektrárny Prunéřov I

Skupina ČEZ dál počítá s přípravou projektu továrny na výrobu baterií do elektroaut, tzv. gigafactory, na místě hnědouhelné elektrárny Prunéřov I, která se nyní bourá. Plocha bude připravena v prvním pololetí příštího roku k využití. ČTK to dnes řekl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani. ČEZ podle něj jedná s dalšími dodavateli technologií na výrobu baterií, kteří mají nadále zájem o prunéřovskou lokalitu.

O Prunéřovu na Chomutovsku se mluvilo v souvislosti s plánovanou výstavbou továrny na výrobu baterií do elektroaut německého automobilového koncernu Volkswagen (VW). Zástupci vedení Plzeňského minulý týden ČTK řekli, že jednou z lokalit, o kterých koncern uvažuje, je bývalé armádní letiště v Líních u Plzně. „Máme informaci, že Volkswagen navýšil požadavek na plochu na 200 hektarů, což Prunéřov nesplňuje,“ uvedl Cyrani. Plocha po bývalé elektrárně bude velká zhruba 40 hektarů. „Jednáme s více než pěti výrobci baterií. Pro většinu dodavatelů technologie je to dostatečná velikost pro výstavbu gigafactory,“ řekl. Dodal, že firma jedná s více než pěti společnostmi.

V současnosti pracovníci demontují technologie v elektrárně Prunéřov I, poté začne demolice.

K výrobě baterií do elektromobilů se využívá lithium, které je považováno za kov budoucnosti, jeho těžba však představuje určitou ekologickou zátěž. V České republice jsou podle odhadů asi tři procenta světových zdrojů lithia, naprostá většina na Cínovci a malé množství ve Slavkovském lese. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě.

„Intenzivně pracujeme jak na projektu výroby lithia, tak na projektu gigafactory. Chceme se zavázat, že výroba lithia i baterií bude prováděna maximálně ekologickým způsobem s minimálním dopadem na životní prostředí a co nejmenší uhlíkovou stopou. Pro oba projekty počítáme s elektřinou z obnovitelných zdrojů, které jsme zde už začali budovat. Klíčová bude i podpora české vlády a samozřejmě Ústeckého kraje a místních obyvatel,“ uvedl Cyrani.

Dohromady v elektrárnách Prunéřov a Tušimice pracuje zhruba 500 lidí. „Evropa i Česko teď i vzhledem k válce na Ukrajině musí posílit svou surovinovou bezpečnost a lithium z Cínovce můžeme nabídnout jako náš významný příspěvek,“ uvedl při dnešní návštěvě elektrárny ministr sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).

V lithiovém dole a zpracovatelském závodě najde práci podle Cyraniho zhruba 1000 zaměstnanců. Další 2000 až 3000 zaměstná bateriová továrna. Celkem podle odhadů poradenské společnosti Deloitte může nový bateriový průmysl přinést přes 30.000 pracovních míst.

V roce 2020 překonal počet elektromobilů ve světě deset milionů, podle serveru ekovozy.cz bylo k 1. lednu letošního roku v ČR registrováno přes 10.000 elektroaut.

Vedle stavby gigafactory se v areálu elektrárny Prunéřov a blízkém okolí počítá také s výstavbou několika velkých fotovoltaických elektráren. Solární elektrárna o výkonu téměř čtyř megawatt se začne letos budovat na pozemku sousední elektrárny Tušimice II.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Rejpal
12. duben 2022, 23:38

Pokud se otevře lithiový důl v Cínovci dříve než se postaví fabrika na výrobu baterií, pak ta už v ČR nikdy nevznikne. Stát by měl říci investorům, že pokud postaví fabriku u nás budou mít k dispozici i lithium a stát bude těžbu pro domácí výrobu podporovat , ale jestli si to postaví venku tak ať si nemyslí že my jim budeme dodávat lithium. Jen naprostý hlupák ( a vazal něco jako Jurečka ) by si vytěžil naše malé zásoby lithia proto, aby se baterie z něho vyráběli jinde. Zájem ČR je vytěžit lithium vyrobit z něho baterie , ty pak montovat do aut a vyvážet hotové vozy. Ne vyvážet surovinu aby zisk dostal někdo jiný. Ministr , který toto nechápe tam nemá co dělat.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se