Domů
Čistá mobilita
GasNet: bez LNG a bioLNG se v nákladní dopravě neobejdeme
Ad
Filip Dostál, GasNet
Zdroj: GasNet

GasNet: bez LNG a bioLNG se v nákladní dopravě neobejdeme

Pokud chce Česká republika plnit své emisní cíle v oblasti nákladní silniční dopravy, musí víc podpořit alternativní paliva jako LNG, které má oproti dieselu o 20 % nižší emise CO2. V dlouhodobém horizontu pak každá koruna investovaná do LNG infrastruktury znamená i investici do plně obnovitelného bioLNG, které si dokážeme vyrobit sami a jehož emisní stopa je prakticky nulová. To je jasný vzkaz, který vyslala skupina GasNet na Dni plynové mobility.

Česko se zavázalo snížit emise v nákladní silniční dopravě o třetinu. Takového cíle bude možné dosáhnout pouze při využití všech dostupných zdrojů, tedy i zemního plynu. Samotný sektor nákladní silniční dopravy patří k největším znečišťovatelům skleníkovými plyny.

Musíme začít už teď

Tuzemské silnice brázdí asi 90 000 kamionů a pokud bychom chtěli emisní cíl splnit, potřebovali bychom obměnit 30 000 kamionů. Tahače se přitom mění po nájezdu 1 milion kilometrů a ročně se jich obmění v Česku do 5 tisíc. Jde o investici na osm až deset let.

Přesto je nutné mít jasnou vizi, kudy jít, a takovou vizi podpořit.

Pokud se jen chceme přiblížit plnění našich emisních cílů, musíme nasadit všechno, co je teď dostupné. Musíme pracovat na rozvoji alternativních paliv dlouhodobě, jinak se nám snižovat emise nepovede,“ říká Filip Dostál, Head of Business Development skupiny GasNet.

LNG čerpací stanice společnosti GasNet LNG čerpací stanice společnosti GasNet

Skupina GasNet se už od roku 2020 zasazuje o rozšíření zkapalněného zemního plynu (LNG) mezi české dopravce. Oproti standardním fosilním palivům má LNG nižší emisní stopu a nevytváří téměř žádné další škodlivé látky či prachové částice. Aktuálně GasNet provozuje v Česku tři LNG plnicí stanice: dvě mobilní v Klecanech u Prahy a v Nýřanech, třetí stacionární stojí v Mladé Boleslavi. Brzy by se měla otevřít další stanice v jihočeské Kaplici.

Jen v loňském roce pomohl objem prodaného LNG na stanicích GasNetu snížit emise CO2 v dopravě o 1049 tun. Česko ale i nadále v naplňování závazků výrazně zaostává.

Jen krok k bioLNG

Do budoucna chce GasNet naplno využít potenciálu bioLNG, které posouvá dekarbonizaci nákladní silniční dopravy ještě dál. Stávající infrastruktura LNG je už plně připravená na obnovitelné bioLNG (biometan).

Co funguje na LNG, funguje i na bioLNG. Přitom zkapalněný biometan dokážeme u nás vyrobit sami ze zbytků potravin a bioodpadu a má prakticky nulovou emisní stopu. V době, kdy Evropa řeší diverzifikaci zdrojů a zároveň chce plnit emisní limity, které si stanovila, je to ideální palivo,“ doplňuje Filip Dostál. Oproti dieselu má zkapalněný biometan o 95 % nižší emise.

GasNet vidí v biometanu velký potenciál. Do roku 2030 by mohl nahradit 10 až 15 % tuzemské spotřeby zemního plynu pro potřeby vytápění i silniční dopravy. Jako první distributor v Česku pak začal GasNet vtláčet biometan do své distribuční sítě už v roce 2019. Biometan vtlačuje do soustavy z bioplynově stanice v Rapotíně na severní Moravě a smlouvu o připojení podepsal GasNet s dalšími 10 stanicemi. Projekty jsou v různé fázi realizace.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(3)
Rejpal
12. říjen 2022, 22:10

O proč ne LPG ? To se také dá vyrábět uměle nebo umělá nafta , proč právě problematické LNG.... Ve skutečnosti jde jen o to najít pro drahé LNG uplatnění za peníze daňových poplatníků....

JVr
13. říjen 2022, 13:46

No ano, nezní to jako ideální řešení, prvně 20% úspora není žádný zázrak.

Navíc nemáme v současnosti zdroje pro "cenově dostupné" LNG/CNG, takže investice tímto směrem od státu jsou velmi pravděpodobně vyhozené peníze.

Co se týká BioLNG nebo spíše BioCNG tak tam je situace trochu jiná, motor zežere lecjaké palivo a čistění bioplynu pro dopravu by mohlo vyjít významně levněji, než při vtláčení do sítě. Navíc tam se ta úspora CO2 blíží 90% takže tudy asi cesta vede, nicméně nikdy to nebude masově řešitelné (tolik bioplynu, abychom utáhli všechno, co přes CZ jezdí myslím nevyprodukujeme), navíc nejsme příliš schopni ovlivnit s čím sem zahraniční řidiči přijedou.

Úspora CO2 v dopravě (neuvažuji pouze nákladní) má tyto cesty:

biopaliva (Dřevo, Bioplyn, Olej, Líh) [zdroj energie slunce]

různá umělá paliva (H2, NH3, Benzín, CH4, ...)[zdroj energie - elektřina vyrobená z nízkoemisních zdrojů]

baterie [zdroj energie - elektřina vyrobená z nízkoemisních zdrojů]

trakční vedení [zdroj energie - elektřina vyrobená z nízkoemisních zdrojů]

biologický pohon (lidi, koně, voli apod.) [zdroj energie slunce]

Použití jiných fosilních paliv než současných není cesta, dočasně možná, ale pro plyn nyní není vhodná doba, a ani výhledy do nejbližší budoucnosti nevypadají růžově. V současnosti by si náklaďák na LNG/CNG koupil asi jen sebevrah nebo někdo s vlastním zdrojem plynu. Všichni co si to v minulosti koupili teď hořce litují, že chtěli být „zelení“. Cenová krize kolem plynu se potáhne ještě další alespoň 3 roky, pak se uvidí, ale už budeme v roce 2025 a trh může vypadat jinak, Tesla i Volvo už dodávají bateriové náklaďáky s dojezdem až 600 Km.

richie
14. říjen 2022, 09:46

Co se týká BioLNG nebo spíše BioCNG tak tam je situace trochu jiná, motor zežere lecjaké palivo a čistění bioplynu pro dopravu by mohlo vyjít významně levněji, než při vtláčení do sítě. Navíc tam se ta úspora CO2 blíží 90% takže tudy asi cesta vede, nicméně nikdy to nebude masově řešitelné (tolik bioplynu, abychom utáhli všechno, co přes CZ jezdí myslím nevyprodukujeme), navíc nejsme příliš schopni ovlivnit s čím sem zahraniční řidiči přijedou.

presne tak .. bioplyn (biolng/...) v masivnom nasadeni je len dalsia snaha o moznost ako podojit rozne fondy/dotacie a podobne .. ano, bioplyn ma zmysel, ale len pre lokalne nasadenie/vyuzitie - napr. na farme, ktora takto spracuje vlastny material/odpad, pripadne este material z blizkeho okolia .. a spotrebuje to u seba - ci uz na pohon vlastnych strojov, alebo vykurovanie a podobne ..

a k tomu zoznamu moznosti len kratko:

- biopaliva - ano, ale len v obmedzenom mnozstve (vid extremy, ked sa za biopalivo povazuje material dovazany cez polovicu sveta, alebo sa likviduje vyroba potravin na ukor technologickych plodin z viac ako rozporuplnou efektivitou)

- různá umělá paliva (H2, NH3, Benzín, CH4, ...)[zdroj energie - elektřina vyrobená z nízkoemisních zdrojů] - toto nepokladam za realne v masovejsom nasadeni - hlavne z ekonomickych dovodov - na efektivnu vyrobu je potrebna stabilna dodavka elektriny, co obcasne zdroje nie su ani nahodov .. teda malo by to zmysel (aj ekonomicky), len ak by vyroba isla z nizkoemisnej JE (tam by sa vyuzila synergia relativne lacnej nizkoemisnej stabilnej elektriny a dostupneho odpadoveho tepla, ktore vyrazne zlepsuje efektivitu vyroby)

- baterie [zdroj energie - elektřina vyrobená z nízkoemisních zdrojů] .. ano, ale predpoklada to nejaky zasadny objav v tejto oblasti (ano uz aspon 20rokov rozne labaky oznamuju niekolko prelomovych objavov rocne, ale zatial stale nic nepreslo do komercnej oblasti), aby sa dali vyrabat skutocne masovo a bez potreby "vzacnych" prvkov, ktorych zdroje su obmedzene a tazba je drasticky neekologicka .. inak len pre nasadenie v oblastiach, ktore si cenu vedia "ospravedlnit" /zdovodnit

-trakční vedení [zdroj energie - elektřina vyrobená z nízkoemisních zdrojů] - ano, ak to bude z nizkoemisnej JE, pretoze taketo pouzitie vyzaduje stabilnu vyrobu EE

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se