IEA: Prodej elektromobilů letos meziročně stoupne o 21 procent na 17 milionů vozidel
Prodej elektromobilů letos navzdory nepříznivým podmínkám na některých trzích globálně výrazně naroste, vyplývá z dnes zveřejněné zprávy Mezinárodní agentury pro energii (IEA). Klíčem k budoucímu růstu bude podle ní cenová dostupnost a nabíjecí infrastruktura. Letos se podle IEA prodá 17 milionů elektromobilů, zatímco loni to bylo 14 milionů aut. Každý pátý prodaný vůz bude mít elektrický pohon. Očekává se, že deset milionů z těchto vozidel se prodá v Číně. Obecně tento trend snižuje poptávku po ropě v silniční dopravě.
„Nízké marže, kolísavé ceny kovů používaných k výrobě baterií, vysoká inflace a postupné rušení pobídek k nákupu v některých zemích vyvolaly obavy o tempo růstu odvětví. Údaje o celosvětovém prodeji však zůstávají silné,“ uvedla agentura IEA ve své zprávě Global Electric Vehicle Outlook.
Prodeje v prvním čtvrtletí letošního roku vzrostly oproti stejnému období loňského roku o 25 procent. V prvním kvartálu loňského roku prodeje rostly stejným tempem, ale základna vozidel byla méně početná. Prodeje v letošním prvním čtvrtletí odpovídaly prodejům za celý rok 2020, připomněla IEA.
Agentura ve zprávě dále upozorňuje, že se podíl elektromobilů na celkových prodejích bude v jednotlivých regionech značně lišit: ve Spojených státech připadne elektromobil na devět prodaných aut, v Evropě na čtyři a v Číně bude mít elektrický pohon polovina prodaných vozů. V Evropě brzdí rozšíření elektromobilů „obecně slabý výhled prodeje osobních automobilů a postupné ukončování dotací v některých zemích“, uvedla agentura.
Klíčem k růstu odvětví zůstává podle IEA cenová dostupnost ve srovnání s tradičními vozidly. Ceny se výrazně liší podle regionů. V Evropě a Spojených státech zůstávají spalovací automobily cenově dostupnější než jejich elektrické ekvivalenty. V Číně byly téměř dvě třetiny loni prodaných elektromobilů levnější než auta se spalovacím motorem.
„Elektromobily obecně zlevňují s tím, jak klesají ceny baterií, sílí konkurence a výrobci automobilů dosahují úspor z rozsahu,“ uvedla IEA.
V některých případech ceny mezi lety 2018 a 2022 po očištění o inflaci stagnovaly, nebo dokonce mírně vzrostly.
Zásadní výzvou bude také pokrýt rostoucí poptávku nabíjecí infrastrukturou. Do roku 2035 bude třeba zvýšit počet nabíjecích stanic šestinásobně.
Mohlo by vás zajímat:
Z čehopak asi soudruzi z IEA věští....
Si to naštudujte, odkaz na text je v článku.
Víte co je na tom odkazu opravdu pikantní? Použité ilustrační foto ukazuje StreetSootery Deutsche Post, do kterých byly vkládány velké naděje a v podstatě se o nich psalo podobně, jako v tom článku. Jenže jejich výrobce už zkrachoval. A když někde řeční Fait Biroll, můžete vzít jed na to, že to jsou jen jalové kecy...
https://blog.idnes.cz/vladimirstastny/konec-jedne-z-elektrickych-pohadek.Bg20031458
Na tom článku jsou dvě pikantnosti: Jednak v něm řeční Fait Birol, což je profesionální kecinka, k němu bych si tedy pro relevantní informaci nešel ani náhodou, a za druhé je článek doplněn fotem StreetScooteru, tedy elektrické dodávky, jejíž výrobce už zkrachoval:-)))
Více zde:
https:// blog.idnes.cz/vladimirstastny/konec-jedne-z-elektrickych-pohadek.Bg20031458
@richie: Podle MMF byly v roce 2022 celkové dotace do fosilních paliv 7 000 miliard dolarů. Okolo 1200 miliard byly přímé dotace a daňové výjimky, zbytek byly externality, tj. škody, které fosilní paliva způsobují, ale neplatí za ně. A to v tom MMF nepočítal to, že ropné prachy financují tu velkou válku na východ od nás a šíření islámského náboženského extremismu.
www . imf . org / en /Topics/climate-change/energy-subsidies
Takže z textu jste si odnesl, že za IEA mluví její šéf a je to špatně (argumentum ad hominem). A za druhé, že tam je nějaký obrázek produktu už zkrachovalé firmy.
Z celého textu jste vypíchl jedno jméno a jeden obrázek. tak mě tak napadá, umíte vůbec anglicky tak, abyste tomu textu rozumněl?
BTW, v roce 1900 bylo v USA 100 automobilek, roku 1930 se dožily 3. Znamenalo to snad, že automobilismus v té době zkrachoval?
ad richie 26. duben 2024, 09:51
Pravda je pravda. Nebudu vám to pořád opisovat dokola. Kupte si Svět motorů, březnový speciál, máte to tam i s grafy. A zkuste Google nebo nějakou IA "General Motors government subsidy", nebo "Ford government subsidy". Jsou to miliardy a miliardy, co jim tam sypali a sypou.
A potřebovaly k tomu dotace a ostatní úlitby? Jestli jste si přečetl můj blog, tak je v něm jasně napsáno, že proti BEV jako takovým nic nemám, ale mám značné výhrady proti jejich násilnému tlačení a netržní podpoře.
Proto se posmívám těmto vzletným kecům, jak od teď už bude všechno jinak. Pamatujete ještě jak Merkelová plánovala milióny BEV do toho a toho roku? Naštěstí už z politiky odpádlovala ale blbců a fanatiků v ní zůstalo ještě mnoho.
Znamenalo to třeba, že v USA i jinde nadlouho zcela zkrachoval elektro automobilismus. V roce 1900 bylo 30% v USA prodaných automobilů elektrických.
Mimo téma diskuze, mimo mísu, Bobe.
Vladimír Šťastný. A píšete ve vašem blogu také to, kolik obrovských finančních injekcí šlo do rozvoje automobilismu od jeho počátku jen například v USA (Ford, GM...)? To byly tak astromomické dotace, že do ničeho jiného se snad tolik peněz nenasypalo a to nemluvím o fosilních palivech. To je úplně stejná melodie. Ta se dotují dodnes a všude ve světě. Dokonce mám podezření, a v ČR jsou takové zákony, které to umožňují, že část peněz emisních povolenek mohla skončit v kapitole dotací fosilních paliv.
ad Petr Hariprasad Hajič 25. duben 2024, 12:29
Vladimír Šťastný. A píšete ve vašem blogu také to, kolik obrovských finančních injekcí šlo do rozvoje automobilismu od jeho počátku jen například v USA (Ford, GM...)? To byly tak astromomické dotace, že do ničeho jiného se snad tolik peněz nenasypalo a to nemluvím o fosilních palivech. To je úplně stejná melodie. Ta se dotují dodnes a všude ve světě.
skuste byt konkretnejsi, pretoze dokola tu stale omielate loz, ze fosilne paliva sa dotovali a stale dotuju .. ci myslite ze 100x opakovana loz sa premeni na pravdu? (ci ideme aplikovat Orwela?)
EV budou brzy, v řádu dvou tří let , levnější než ICE a všichni ti brblalove, co dokolečka bezmyšlenkovitě mleli o tom jaký je to nesmysl si poběží koupit svůj první elektromobil ? protože levnější nákup, palivo i servis. A najdou si něco nového k brblání, to se nebojím. Protože zaplevelovat diskuse svými citovými výlevy je tak ulevné .
Budou to ti samí, co by si v minulosti NIKDY nekoupili, mobil, počítač nebo LED žárovku. A těch výmluv co si nevymýšleli.
Doufal jsem, že to půjde rychleji. No, uvidíme.
Ak nepomohli k predajnosti silne dotacie, tak pomozu este silnejsie. Oooops, ale dotacie koncia!
Ať se to lidem líbí nebo ne elektrická auta jsou budoucnost.
Pokud stojí nafta okolo 40 kaček/litr a ojetý křáp koupíte za 200 000 tak dnes někoho přemlouvat ať si koupí el.auto za 800 000 nebude mít úspěch.
Ale okolo roku 2027 již budou uvalena dodatečná uhlíková cla na benzín/naftu a předpokládám cenu nafty za litr někde okolo 70 korun a pokud bude Rusko ekonomicky a politicky v háji a nebude exportovat žádnou ropu do Evropy tak je reálná možnost 100 korun za litr.
V té době už budou Číňani chrlit v Evropě vyrobená El. auta za hubičku cca 600 000
a v roce 2030 po smradlavém naftaku ani pes neštěkne.
Zcela upřímně, až mi doslouží stávající úsporný nafťák, o ničem jiném než o elektromobilu už ani uvažovat nebudu. Na většinu svého ježdění si natankuju "nádrž" z FVE doma a trasy delší než 500km v kuse jezdím jen párkrát do roka.
Svět se bude točit dál. Místo jetých a zachovalých spalováků z DE si Češi budou vozit domů jeté a zachovalé EV.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se