Domů
Elektromobilita
Německo: Snížení štědré podpory na nákup elektromobilů se projevilo v prodejích
Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Německo: Snížení štědré podpory na nákup elektromobilů se projevilo v prodejích

Německo od letošního roku snížilo svou štědrou podporu na nákup elektromobilů a hybridních vozidel. To se projevilo na prodejích těchto vozidel v prosinci i lednu. Celkové prodeje těchto vozidel oproti loňskému roku by dle očekávání Sdružení automobilového průmyslu VDA mohly poklesnout téměř o desetinu.

Po snížení kupních prémií na začátku roku se v Německu propadly registrace nových elektromobilů. Podle německého Úřadu pro motorovou dopravu (KBA) klesly registrace elektromobilů v lednu o zhruba 83 % na 18 100 vozů z prosincových 104 300, oproti loňskému lednu poklesl prodej elektromobilů o 13,2 %.

V prosinci se mnoho kupujících rozhodlo pro nákup elektromobilu nebo plug-in hybridu, aby získali plnou dotaci. Podíl elektromobilů na celkovém počtu registrovaných vozidel klesl v lednu na 15 % z více než 55 % v prosinci, zatímco celkový počet registrací automobilů se snížil o 3 %, uvedlo Sdružení automobilového průmyslu VDA. Trh s osobními automobily je stále výrazně pod úrovní z doby před pandemií onemocnění COVID-19. V uplynulém měsíci bylo registrováno o 33 % méně nových osobních automobilů než v lednu 2019.

Německá vláda v polovině roku 2022 rozhodla o snížení podpory pro nové elektromobily a plug-in hybridy s odůvodněním, že jsou pro kupující stále atraktivnější i bez podpůrných plateb. V loňském roce dostali kupující těchto elektromobilů při koupi nového vozu od státu až 6 000 eur a navíc až 3 000 eur od samotných výrobců automobilů. Na začátku letošního roku klesla státní podpora pro elektromobily na maximálně 4 500 eur s příspěvkem maximálně 2250 eur od výrobce.

Nižší míra podpory pravděpodobně utlumí prodej e-aut v průběhu celého roku, uvedlo VDA. VDA očekává v roce 2023 prodej přibližně 510 000 elektromobilů, což je o 8 % více než loni, a prodej přibližně 250 000 plug-in hybridních vozů, což je pokles o 30 % oproti roku 2022. Celkově by se tak prodej elektromobilů a hybridních vozidel měl snížit o 8 %, odhaduje sdružení.

Vzhledem k nižším podpůrným platbám je důležité různými způsoby posilovat důvěru lidí v elektromobilitu, aby se prodeje elektromobilů udržely vysoko, uvedla šéfka VDA Hildegard Müllerová. Zákazníci se podle Müllerové stále nemohou spolehnout na snadnou možnost nabíjení kdykoli a kdekoli, což by se mělo rychle napravit, aby byly elektromobily pro kupující atraktivní i bez podpory.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(14)
Jiří Švarc
12. únor 2023, 10:49

To co jsem psal v předchozím článku ohledně Norska sem zkopíruju pro Německo:

Počítat pokles mezi prosincem a lednem je naprostá ... (něco co by neprošlo filtrem). Tyto poklesy jsou zcela běžné i bez vlivu dotací. Zajímavé, že toto je specialita českých magazínů, v zahraničních je to naprostá výjimka.

Prodeje EV (BEV+PHEV) v Německu:

prosinec 2021: 81 188 ks

+ leden 2022: 39 792 ks

= celkem: 120 980 ks

prosinec 2022: 174 126 ks

+ leden 2023: 26989 ks

= celkem: 201 115 ks (+66 % YoY, mnohem více než procentuální nárůst EV trhu)

Výsledek - nepřekvapující zcela očekávaný propad v lednu, který s jistotou bude pokračovat i v únoru.

Nebojte, časem se to srovná, další nesmyslný článek můžete připravovat na únor 2024.

Vladimír Šťastný
12. únor 2023, 11:04

Na tom článku není nic nesmyslného, jenom potvrzuje to, že spousta lidí si koupí EV nebo hybrid jen proto, protože má díky podpoře dojem, že to získali výhodně.

Pavka
12. únor 2023, 14:40

Zajímavá myšlenka, jestli jsem ji porozuměl správně, tak si spousta lidé kupuje věci (v tomto případě od hodnoty 500tis Kč výše), které jim nepřináší vůbec žádný benefit, či dokonce které vůbec nepotřebují jen díky tomu, že na jejich pořízení existuje nějaká podpora?

Petr prochaska
12. únor 2023, 14:50

U penzijního připojištění to funguje podobně. Na začátku sice připíšou asi 20% podpory, ale vlivem inflace a poplatků si za 30 let z uspořených peněz nekoupíte ani 1/3 zboží a služeb, které si můžete koupit za uložené peníze dnes. Nehledě na možnost znárodnění. Lidi vidí úvodní zhodnocení a hned podepisují a posílají peníze.

Pravoslav Motyčka
12. únor 2023, 18:29

S tím penzijkem je to mnohem horší pokud si vezmu průměrnou inflaci 5% dám tam 100 kč a od státu dostanu 20kč a mám roční znehodnocení 4% díky úrokům z penzijka pak z těch 120 kč konečná hodnota za 25 let je 43 kč a z té ještě zaplatím 15% dań takže ve výskedku 36,55 kč. Pro stát je to opravdu dobrá investice investuje 20 kč a pak může důvěřivého občana obrat o 63,45 kč.... A to je v případě 40 letého člověka mladého člověka co chce pod vlivem médií spořit na důchod stát obere prakticky o všechno. Bohužel lidé počítají s nízkou inflací a jaksi nechápou ,že stát ,který dělá dluhy musí znehodnocovat měnu.....

Vladimír Šťastný
12. únor 2023, 15:20

Mě nic jiného nenapadá, protože vyšší užitná hodnota to být nemůže.

Pavka
12. únor 2023, 15:55

Pak by ale čistě technicky po ukončení podpory, měly prodeje klesnout k nule. Což se v tomto případě evidentně nestalo, ano došlo ke skokovému poklesu, ale trend zůstává i nadále růstový. Tedy to danou myšlenku trošičku rozporuje. Ale samozřejmě se může jednat o výjimku potvrzující pravidlo, to se ostatně tak jako tak dozvíme za pár let.

Vladimír Šťastný
13. únor 2023, 05:57

Pavka. Jestli to nebude tím, že podpora ukončena nebyla, byla jen snížena o jednu třetinu.

Taky jsem nikde netvrdil, že EV jsou k nepoužití, jenom nedosahují užitných vlastností spalováku za poloviční cenu. Vlastnit EV je pro někoho také společenská nutnost a pro podniky to platí dvojnásob. Pokud je nemají ve své flotile, odmítají je třeba banky úvěrovat.

Pravoslav Motyčka
12. únor 2023, 18:36

To je omyl oni volí mezi autem klasickým a EV , ten rozdíl investice snižuje dotace a s nižší dotací je pro více lidí výhodnější koupit klasiku a proto EV nekoupí , proto padá poptávka. Ale nebojte až se zavede EURO 7 nejlevnější auto bude stát 600 000 , pak bude boom EV. Jen se celkově prodá aut méně . To budou boje o pěkné ojetiny aut se spalovacími motory.....

Michal K.
12. únor 2023, 19:29

ziariva buducnost podla EU ...

koumák
12. únor 2023, 14:08

Zkuste si to přečíst ještě jednou a bez ideologie, ano?! Je tam jasně napsán i meziroční rozdíl v lednových prodejích - o 13,2%. Ty ostatní kecy vynechte.

Michal K.
12. únor 2023, 19:27

Pan Svarc, darmo spocitavate december a januar. Takety pohlad je "cinknuty". Pretoze predaje v decembri boli silno ovplyvnene dotaciami. Je velmi pravdepodobne, ze nebyt dotacii, predaje by boli masivne nizsie.

A takisto podiel elektro aut klesol z 55% na 15%, ked zrazu poklesli dotacie. A to je len pokles dotacii. Este stale elektro auta v Nemecku ostavaju dotovane. Okrem toho podobny vyvoj sa opakuje krajina za krajiniu. Ak nie su dotacie, zaujem o elektro ide vyrazne dole

richie
13. únor 2023, 15:19

z vasich cisel

leden 2022: 39 792 ks

leden 2023: 26 989 ks

teda pokles ~32%

a to podpora nebola zrusena celkom, len cca o 1/3

hellokitty
12. únor 2023, 19:00

na predaje mali vliv nielen mensia podpora, ale aj celkova inflacia, takze ludia menej utracali na to co nutne nepotrebovali, pripisovat to iba vlivu podpory je taka zurnalisticka akrobacia

nech sa pozru o kolko menej sa nakupovali aj ostatne "zbytnosti" ako mobily, pocitace ci dovolenky

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se